در این نوشتار ۷ گام برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی توالی ثابتی از گام‌ وجود دارد که ضرورت دارد برای تضمین موفقیت‌تان بردارید. هزاران نفر از مردمی را دیده‌ام که با انجام گام‌های ذیل، کسب و کارهای موفقی را راه‌اندازی کرده و پرورش داده‌اند:

۱. یک خلأ بیابید و آن را پر کنید.

۲. نسخه‌ای بنویسید که بفروشد.

۳. یک وب‌سایت با کاربری آسان طراحی و ایجاد کنید.

۴. برای هدایت ترافیک به سمت سایت‌تان از موتورهای جست‌وجو استفاده کنید.

۵. یک شهرت حرفه‌ای برای خودتان به هم بزنید.

۶. از طریق ایمیل با مشتریان و ثبت‌نام‌کنندگان سایت‌تان در ارتباط باشید.

۷. با فروش تکمیلی و فروش‌افزایی، درآمدتان را افزایش دهید.

هر آدمی، از کاربران جدید گرفته تا کارآفرینان فصلی اینترنتی، می‌توانند از این فرآیند در یادگیری نحوه‌ی راه اندازی کسب و کار اینترنتی بهره بگیرید.

گام ۱: خلأ‌ را بیابید و آن را پر کنید

اکثر آدم‌هایی که تازه کسب و کار اینترنتی را شروع کرده‌اند اشتباه می‌کنند و ابتدا به دنبال یک محصول می‌گردند، و بعد به سراغ بازار می‌روند.

برای افزایش شانس موفقیت‌تان، با یک بازار شروع کنید. نقشه این است که گروهی از آدم‌ها را بیابید که به دنبال راه‌حلی برای یک مشکل هستند، ولی نتیجه‌ی زیادی به‌دست نمی‌آورند. اینترنت جست‌وجوی این قبیل بازارها را آسان کرده‌است:

  • به تالارهای گفت‌وگوی اینترنتی سر بزنید تا ببینید دیگران چه سوالاتی دارند و سعی دارند چه مشکلاتی را حل کنند.
  • در جست‌وجوی کلمات کلیدی باشید تا کلمات کلیدی را بیابید که بیش‌تر مردم جست‌وجو می‌کنند، ولی سایت‌های زیادی بر سر آنها رقابت نمی‌کنند.
  • با سر زدن به سایت‌های رقیبان بالقوه‌ی‌تان و یادداشت‌برداری از اقدامات آنها برای رفع تقاضای بازار، به شناسایی این رقیبان بپردازید. آن‌گاه می‌توانید از هر آن‌چه از آنها یاد گرفته‌اید استفاده کنید و محصولی برای بازار موجود تولید کنید – و این کار را بهتر از رقابت‌تان انجام دهید.

گام ۲: نسخه‌ای بنویسید که بفروشد

فرمول ثابتی برای نسخه‌ی پر فروش وجود دارد که بازدیدکنندگان را از لحظه‌ی ورود تا لحظه‌ی خرید راهنمایی می‌کند:

۱. با یک عنوان متقاعدکننده، جلب توجه کنید.

۲. مشکلی را که با استفاده از محصول‌تان حل می‌شود، تشریح کنید.

۳. به‌عنوان حلال این مشکل برای خودتان اعتبار بسازید.

۴. از افرادی که از محصول‌تان استفاده کرده‌اند رضایت‌نامه بگیرید.

۵. درباره‌ی این محصول و منافع‌اش برای مصرف‌کننده صحبت کنید.

۶. پیشنهاد بدهید.

۷. تضمینی قدرتمند ارائه بدهید.

۸. ایجاد ضرورت کنید.

۹. دعوت به خرید کنید.

در سرتاسر نسخه‌ی‌تان، نیاز دارید بر این امر متمرکز شوید که چگونه محصول یا خدمت‌تان به‌طور منحصر به فردی قادر است مشکلات مردم را حل کند یا زندگی‌شان را بهتر کند. مانند یک خریدار بیاندیشید و بپرسید “خریدش چه سودی به حال من دارد؟”

گام ۳: وب‌سایت خودتان را طراحی و ایجاد کنید.

به محض این‌که بازار و محصول‌تان را به‌دست آوردید، و فرآیند فروش‌تان را نهایی کردید، حال برای طراحی شبکه‌ی کسب و کاری کوچک‌تان آماده‌اید. به خاطر داشته باشید که آن را ساده نگه دارید. شما کم‌تر از ۵ ثانیه وقت دارید تا توجه کسی را جلب کنید – در غیر این صورت می‌رود و دیگر هرگز او را نمی‌بینید. برخی نکات مهمی که باید به یاد داشته باشید:

  • یک یا دو فونت ساده روی پس‌زمینه‌ی سفید انتخاب کنید.
  • مسیر عبور را ساده و مشخص نگه‌دارید، و این مسیر در هر صفحه یکسان باشد.
  • تنها از گرافیک، صدا یا تصویر استفاده کنید، اگر پیام‌تان را بهبود می‌بخشند.
  • یک فرم انتخابی طراحی کنید تا آدرس‌های ایمیل را جمع‌آوری کنید.
  • خرید را آسان کنید – بین مشتری بالقوه و تسویه‌ی خرید بیش از دوکلیک قرار ندهید.
  • وب‌سایت شما نمای اینترنتی شما است، پس آن را دوست‌دار مشتری طراحی کنید.

گام ۴: از موتورهای جست‌وجو برای هدایت خریداران هدف به سایت‌تان استفاده کنید

تبلیغات بها به ازای کلیک آسان‌ترین راه برای هدایت ترافیک به سمت سایت تازه‌کارتان است. این کار در مقایسه با صبر کردن برای سرازیر شدن طبیعی ترافیک به سمت سایت‌تان، دو مزیت دارد. نخست، تبلیغات بها به ازای کلیک شما را بلافاصله بر صفحات جست‌وجو نشان می‌دهد، دوم، تبلیغات بها به ازای کلیک به شما این امکان را می‌دهد تا کلیدواژه‌های مختلف، و همین‌طور، عناوین، قیمت‌ها و رویکردهای فروش را بسنجید. نه تنها بلافاصله ترافیک به سوی سایت‌تان هدایت می‌شود، بلکه همچنین می‌توانید از تبلیغات بها به ازای کلیک برای یافتن بهترین و سریع‌التبدیل‌ترین کلیدواژه‌ها استفاده کنید. آن‌گاه می‌توانید کلیدواژه‌ها را در نسخه‌ی سایت‌تان منتشر کنید و آن را کدگذاری کنید، این کار به رتبه‌بندی‌تان در نتایج جست‌وجوی طبیعی کمک می‌کند.

گام ۵: یک شهرت حرفه‌ای برای خودتان به هم بزنید

مردم برای یافتن اطلاعات از اینترنت استفاده می‌کنند. آن اطلاعات را رایگان در اختیار دیگر سایت‌ها قرار دهید، و ترافیک بیش‌تری خواهید دید و رتبه‌ی بهتری در موتورهای جست‌وجو خواهید داشت. راز موفقیت این است که همیشه با هر ذره‌ی ارزش‌مند اطلاعات، پیوندی با سایت‌تان برقرار کنید.

  • محتوای آزاد و حرفه‌ای را کنار بگذارید. مقالات، ویدئوها یا هرگونه محتوایی را خلق کنید که مردم آنها را مفید می‌دانند. آن محتوا را از طریق راهنمای مقالات اینترنتی یا سایت‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید.
  • پیوندهای “ارسال به دوستان” را برای مطالب ارزشمند در وب‌سایت‌تان قرار دهید.
  • در تالارهای گفت‌وگوی صنعتی یا سایت‌های شبکه‌یابی اجتماعی یک متخصص فعال باشید، جایی که بازار هدف‌تان مرتبا سر می‌زند.

به خواننده‌های جدیدی دست پیدا خواهید کرد. ولی حتی بهتر از آن این است که، هر سایتی که محتوای شما را بارگزاری کند به سایت شما بازپیوند خواهد شد. موتورهای جست‌وجو عاشقِ پیوندهایی از سایت‌های مرتبط هستند و با رتبه‌بندی بهتر به شما پاداش خواهند داد.

گام ۶: از قدرت بازاریابی ایمیلی استفاده کنید تا بازدیدکنندگان را به خریداران تبدیل کنید

هنگامی‌که یک فهرست انتخابی تهیه می‌کنید، یکی از ارزشمندترین دارایی‌های کسب و کار اینترنتی تان را ایجاد می‌کنید. مشتریان و ثبت‌نام‌کنندگان‌تان به شما این اجازه را داده‌اند تا برای‌شان ایمیل ارسال کنید. این امر بدین‌معنی‌است که:

  • شما به آنها چیزی را می‌دهید که درخواست کرده‌اند.
  • شما رابطه‌ای مادام‌العمر با آنها برقرار می‌کنید.
  • پاسخ ۱۰۰ درصد قابل اندازه‌گیری است.
  • بازاریابی ایمیلی ارزان‌تر و از چاپ، تلویزیون یا رادیو مؤثرتر است زیرا هدف مشخص شده‌ای دارد.

هر آدمی که سایت‌تان را می‌بیند و در فهرست انتخابی‌تان عضو می‌شود یک شاهد مهم است. و هیچ ابزاری برای پیگیری و حفظ ارتباط با آن افراد از ایمیل بهتر نیست.

گام ۷: با فروش تکمیلی و فروش‌افزایی درآمدتان را افزایش دهید.

یکی از راهکارهای بسیار مهم بازاریابی اینترنتی ایجاد ارزش مادام‌العمر همه‌ی مشتریان است. حداقل ۳۶ درصد از مردمی که یک بار از شما خرید کرده‌اند باز هم از شما خرید خواهندداشت اگر پیگیرشان باشید. اختتام آن نخستین فروش، تا بدین جا سخت‌ترین بخش است – نمی‌گوییم گران‌ترین آن‌ّها. پس، از فروش در انتهای خرید و بیش‌فروشی استفاده کنید تا آنها را به خرید مجدد ترغیب کنید:

  • محصولاتی پیشنهاد دهید که خرید اصلی‌شان را تکمیل می‌کند.
  • کوپن‌های وفاداری اینترنتی ارسال کنید که در بازدید بعدی‌شان از سایت قابل استفاده باشد.
  • محصولات مرتبطی در صفحه‌ی “تشکر از شما” که پس از خرید بر صفحه ظاهر می‌شود، پیشنهاد دهید.

به خاطر وفاداری مشتریان‌تان به آنها پاداش دهید تا وفادارتر هم بشوند.

اینترنت آن‌قدر سریع تغییر می‌کند که یک سال در اینترنت با پنج سال در دنیای واقعی برابری می‌کند. ولی اصول نحوه‌ی راه اندازی کسب و کار اینترنتی که بتواند رشد کند و موفق باشد اصلا تغییری نداشته‌است. اگر می‌خواهید در راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق باشید این توالی را رعایت کنید. اگر مدتی‌است که به فعالیت اینترنتی مشغول هستید، یک بازبینیِ‌ سریع انجام دهید و ببینید آیا گامی را نادیده گرفته‌اید، یا شاید اصلا در وهله‌ی اول به ذهن‌تان خطور نکرده‌است. نمی‌توان با مبانی شوخی کرد.