صاحبان کسب و کارها لازم است با قواعد یا اصول کسب و کارهای کوچک آشنا باشند. در این نوشتار در باره ۱۱ مهمترین اصول کسب و کارهای کوچک که صاحبان آن ها باید بدانند بحث می شود. در ابتدا باید گفت که فارغ از بزرگی کسب و کار ، در نهایت مسئولیت موفقیت آن به عهده‌ی مدیرعامل است. اگر شما هم در زمره ی صاحبان کسب و کارهای کوچک هستید، این مسئولیت به عهده‌ی شما است. و بیش‌تر وظایف حساس مدیرعاملی که منجر به موفقیت می‌شوند، ریشه در دانش و به کارگیری اصول اساسی مدیریت مالی دارند.

آمارها نشان می‌دهد بیش‌از نیمی از کسب و کارهای کوچک ظرف ۴ سال اول با شکست روبه‌رو می‌شوند. روشن است که اگر بنیان‌گذار/مدیرعامل قبل از آغاز کسب و کار، مستلزم بود دوره‌ای بگذراند که اصول مدیریت مالی و نحوه‌ی اداره کردن یک کسب و کار را با استفاده از آن‌ها، آموزش ببیند این ناپایداری به‌طور چشمگیری کاهش می‌یافت.

اگر می‌خواهید در این حوزه کمی کمک بگیرید، بگذارید بعضی از عناصر کلیدی را شناسایی کنم که می‌تواند جزیی از این برنامه‌ی آموزشی باشد.

۱. مدیرعامل ها نباید حسابداری را خودشان انجام دهند اما مدیرعاملان موفق یاد می‌گیرند چگونه صورت‌های مالی(ترازنامه، و سود و زیان) را که یک حسابدار داخلی و/یا خارجی به‌طور مرتب(حداقل هر ۳ ماه) ارائه کرده‌است مدیریت کنند.

۲. مدیرعامل ها موفق می‌دانند حاشیه‌ی سود ناخالص‌شان چیست و چه باید باشد.

۳. مدیرعاملها باهوش نسبت فروش به مخارج را هر ماه پیگیری می‌کنند تا بدانند چه‌وقت خرج را تنظیم کنند.

۴. مدیرعاملها زیرک و دانا موجودی را با در نظر گرفتن فروش‌های پیش‌بینی شده، مطالبات، و نقدینگی رصد می‌کنند.

۵. مدیرعامل ها واقعی می‌دانند چگونه روزهای باقی‌مانده تا سررسید حساب‌های دریافتنی و روزهای روزهای باقی‌مانده تا سررسید حساب‌های پرداختنی را محاسبه کنند، رابطه‌ی بین این دو و تاثیر این رابطه را روی نقدینگی بفهمند.

۶. مدیرعامل ها منضبط برای جمع‌آوری سرمایه، راهبردی به کار می‌گیرند که سود انباشته را با منابع سرمایه‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت ترکیب کنند.

۷. مدیرعامل ها باکفایت شاخص‌ها و نسبت‌های حساس را که در ترازنامه مشخص می‌شود و ارتباط‌شان را با صورت سود و زیان، شناسایی می‌کنند.

۸. مدیرعاملانی ماندگار این حقیقت تلخ را باور دارند که رشد فروش اگر به درستی تامین بودجه نشود تا چه حد خطرناک خواهدبود و آمادگی آن را دارند. در واقع می‌دانند می‌توانند موفقیت کسب‌وکارشان را ازبین ببرند.

۹. وقتی یک کسب‌وکار سودآور نیست، مدیرعاملان حرفه‌ای موانع اصلی سودآوری را شناسایی می‌کنند و با سرعت، قاطعیت، و بدون هیجان آنها را برطرف می‌کنند.

۱۰. مدیرعامل ها همیشه موفق خیلی چیزها را به خوبی به دیگران محول می‌کنند، اما تصویر نقدینگی شرکت را از فردا تا ۱۲ آینده به دقت در نظر دارند.

و در نهایت، مهم‌ترین ضابطه‌ی مدیریت مالی برای مدیرعامل:

۱۱. رابطه‌ی بین سه چیز را بفهمید و رصد کنید: خرج، فروش، نقدینگی.

اگر از صاحبان کسب و کارهای کوچک هستید و اکنون عرق سرد روی پیشانی‌تان نشسته‌است، این باید به شما انگیزه بدهد تا تحصیلات مالی‌تان را آغاز کنید و در این اصول متخصص شوید. اگر هنوز کسب و کارتان را شروع نکرده‌اید، تا قبل از گذراندن این دوره این کار را نکنید.

این جمله را روی سنگ حک کنید…

مسئولیت نهایی عملکرد مالی کسب و کارتان به عهده‌ی مدیرعامل است، یعنی شما.