وقتی مشغول استخدام یک کارمند برای کسب و کارتان در هر ابعاد و اندازه‌ای هستید، با دانسته‌های امروز متقاضیان بسنده نکنید. اطلاعات و دانش را می‌توان آموخت. شرکت‌های موفق و هوشمند بنابر موفقیت‌های آینده به استخدام می‌پردازند و در زمان تعیین مستعدترین کارمند تأکید زیادی بر شخصیت دارند.

فارغ از صنعتی که در آن مشغول هستید، پرداختی که انجام می‌شود، سن یا جنسیت، تمام کارمندان ایده آل چند ویژگی مشترک دارند. این ویژگی‌ها به شرح ذیل هستند ولی به این‌ها محدود نمی‌شود:

۱. عمل محور هستند:

کارمندانی استخدام کنید که عمل‌گرا باشند و از فرصت‌ها استفاده کنند. هرچند برخی فرصت‌ها با شکست منجر می‌شوند، غالبا به موفقیت می‌شوند و با نشر ایده‌های جدید اعتماد به‌نفس را نیز بالا می‌برند. کارمندان راکد برای شرکت شما پول‌ساز نیستند؛ حال آن‌که کارمندان عمل‌گرا این‌گونه خواهند بود.

۲. باهوش هستند:

هوض تنها عامل نیست، ولی اساس قدرتمندی برای رسیدن به موفقیت است. با وجود این‌که متغیرهای زیادی وجود دارد که می‌توانید در زمان استخدام نیرو نسبت آن‌ها انعطاف به‌خرج دهید، ولی باهوش بودن یک “باید” است درغیراین‌صورت مجبور خواهید بود برای تصحیح خطایی که کرده‌اید زمان زیادی صرف کنید و با سطوح بالایی از استرس دست و پنجه نرم کنید.

۳. جاه طلب هستند:

کارمندان تنها زمانی می‌توانند به شرکت شما کمک کنند که بخواهند رشد فردی و حرفه‌ای داشته‌باشند. جاه‌طلبی آن چیزی است که شرکت را مبتکر نگاه می‌دارد، ایده‌های خلاقانه را شکوفا می‌کند و محبت و صمیمیت را در بین کارمندان ایجاد می‌کند.

۴. خودمختار هستند:

کارمندی را استخدام می‌کنید که بدون کمک زیاد اطرافیان کارها را انجام می‌دهد. شما به‌عنوان مالک شرکت، وظایف خودتان را دارید که باید به آن‌ها رسیدگی کنید، وقتی کارها را به افرادی که استخدام کرده‌اید می‌سپارید، قطعا نمی‌خواهید آن کارمند ۲۰ سؤالی راه بیاندازد و مرتب سؤال و جواب کند، بلکه ترجیح می‌دهید وارد عمل شود و کار را انجام دهد.

۵. ویژگی‌های یک رهبر را نشان می‌دهد:

آیا در این فرد این توانایی را می‌بینید که بتواند نقش قابل توجهی در سازمان شما ایفا کند و کارمندان آینده‌ی این شرکت را رهبری کند؟ رهبری با اعتماد به‌نفس آغاز می‌شود، و با نیروی مثبت و موفقیت‌های پی در پی شکوفا می‌شود.

۶. تطابق فرهنگی داشته باشید:

آیا قرار است بر یک مبنای روزانه از کار کردن با یکدیگر لذت ببرید؟ آيا کارمندان‌تان از کار کردن با این فرد جدید لذت خواهند برد؟ در زمان استخدام، شخصیت می‌تواند به معنای تفاوت بین کارمندی باشد که ماندنی نیست و در بهره‌وری با شکست مواجه می‌شود در مقابل کارمندی که همه فن حریف است و به میزان قابل توجهی مزایای رقابتی را افزاش می‌دهد.

۷. خوش‌بین و شادکام هستند:

کارمندانی که هر روز سرحال پرانرژی در محل کار حاضر می‌شوند بر افرادی که با نگرش و انرژی منفی حاضر می‌شوند و در مواجهه با سختی‌ها به سادگی خسته و فرسوده می‌شوند تأثیر مثبت می‌گذارند. کارمندان خوش‌بین و شادکام محیط کاری منحصر به‌فردی می‌سازند که ایده‌های نوآورانه را شکوفا می‌کند.

۸. اعتماد به‌نفس دارند:

اعتماد به‌نفس نتایج خوبی درپی دارد و کارمندان را به پذیرش چالش‌های جدیدی ترغیب می‌کند که دیگران از آن‌ها دوری می‌کنند. بهترین شرکت‌ها به میزان زیادی به توانایی خودشان در فراهم کردن محصولات یا خدمات برتر ایمان دارند و این باور باعث می‌شود فرهنگ رشد و تعالی بارور شود و اعتماد به‌نفس کارمندان بالاتر رود.

۹. موفق هستند:

یکی از مؤثرترین راه‌های پیش‌بینی موفقیت آینده در یک فرد این است که موفقیت‌های گذشته‌ی او را در دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها بررسی کنید. آیا آن‌ها برای یک دوره ی طولانی در آن شرکت‌ها باقی مانده‌اند؟ آیا اهداف شرکت را برآورده‌اند؟ این افراد چه دستاوردهایی داشته‌اند؟ اگر به دقت نگاه کنید می‌توانید نتایج خوبی از رزومه‌شان به‌دست بیاورید.

۱۰. صادق هستند:

کارمندان ممکن است هر استعدادی که بخواهید را داشته باشند، ولی بدون درستی و اعتبار، هیچ کار خوبی انجام نمی‌شود. اگر هیچ ویژگی مدنظرتان نباشد، شما خواهان کارمندانی صادق، درستکار و راستگو در سازمان‌تان هستید، درغیراین‌صورت شرکت‌تان مشتریانش را از دست خواهد داد و نهایتا چیزی از سازمان‌تان باقی نمی‌ماند.

۱۱. به جزئیات دقت می‌کنند:

توجه به جزئیات ضروری است وگرنه خطاهایی در سازمان‌تان رخ خواهد داد. کارمندانی که به جزئیات دقت می‌کنند به کارشان ایمان دارند و به آن می‌بالند.

۱۲. فروتن هستند:

پرطرفدارترین کارمندان کسانی هستند که ارزش‌شان را از طریق کارشان فریاد می‌زنند نه از طریق کلمات. آن‌ها متواضع هستند، نیازی ندارند خودشان را جلوی دیگران مطرح کنند و بالا بکشند و در سکوت و آرامش به بهره‌وری می‌پردازند.

۱۳. سخت کار می‌کنند:

هیچ چیز خوبی به راحتی به دست نمی‌آید. قرار نیست با استخدام کارمندانی که ۹-۱۷ کار می‌کنند به دستاوردهای خاصی برسید. بلکه، بنیاد و اساس یک سازمان کارآمد در توانایی‌اش برای استخدام افرادی نهفته است که سخت کار می‌کنند و نتیجه محور هستند.

۱۴. موجه هستند:

منظورم از موجه بودن این است که قابل معرفی به مشتریان هستند. کسب و کار یک رقابت مد نیست و ظاهر نیز موفقیت شما را حتمی و قطعی نمی‌کند. بااین حال، اکثر متقاضیان موفق کسانی هستند که در ارائه‌ی سازمان‌تان به میزان کافی حرفه‌ای و سازمان‌دهی شده برخورد می‌کنند.

۱۵. مشتاق هستند:

کارمندانی که نسبت به شغل‌شان مشتاق هستند هیچ روزی از عمرشان را کار نمی‌کنند. باوجود این‌که پول در تمام افرادی که استخدام می‌کنید یک محرک و انگیزه‌بخش محسوب می‌شود، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از این سفر زمانی لذت می‌برند که به هدف نهایی برسند.

کلام آخر

شما می‌توانید به کارمند مورد نظرتان در مورد محصول یا سرویسی که ارائه می‌دهید آموزش دهید، ولی نمی‌توانید صداقت، درستی، شفافیت، اعتماد به نفس و اخلاق کاری را به او آموزش دهید. هرچه یک کسب و کار کوچک‌تر باشد استخدام‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند. در مورد الزامات پیش‌زمینه‌ای افراد منعطف باشید، ولی در مورد ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی آن‌ها سخت‌گیر و نکته‌بین باشید.