طی قرن‌ها رهبران بزرگ، جوامع جدیدی را شکل داده‌اند، گروه‌های عظیمی را ایجاد کرده‌اند، و با استفاده از توانایی‌ها و مهارت‌هایی که ویژگی کسانی است که می‌خواهند دیگران را تشویق به حرکت کنند، پیشرفت‌هایی را به سوی تغییرات اجتماعی تسریع کرده‌اند.

بنابراین “رهبری” که اغلب با موقعیت یک نفر در یک نظام سلسله‌مراتبی اشتباه گرفته می‌شود، یک لقب، نقش یا موضع قدرت نیست. رهبری مجموعِ بسیاری از بخش‌های مختلفِ در حال حرکت است- مشخص کردن تعریف آن دشوار است و برای بسیاری از آدم‌ها، یک عقیده و باور خاص است.

به نظر من، رهبری ماهرانه، مجموعه‌ ارزش‌ها، گرایش‌ها و باورهایی است که توسط اعمال و رفتار کسی که برای موفقیت تلاش می‌کند، جان می‌گیرد.

یک رهبر به موقعیت خود در ساختارهای سازمانی یا اجتماعی اهمیت چندانی نمی‌دهد. و گاهی، آدم‌هایی که دارای توانایی بالایی در زمینه‌ی رهبری هستند، حتی این ویژگی را در خود تشخیص نمی‌دهند.

در ادامه ۱۲ نشانه را برای این‌که یک رهبر ماهر خواهید بود، می‌بینید حتی اگر درحال‌حاضر آن را در خود تشخیص ندهید:

۱. شما به دیگران قدرت می‌دهید

رهبری یک امتیاز یا قدرت ویژه نیست بلکه جایگاهی است که در آن باید به دیگران خدمت‌رسانی کنید. کار یک رهبر، در وهله‌ی اول و پیش از هر چیزی این است که دیگران را برای دستیابی به آن‌چه می‌خواهند راهنمایی و کمک کند؛ نه این‌که آنها را وادار کند برای به انجام رساندن هوی و هوس و برنامه‌های کاری آنها خم و راست شوند.

پژوهشی که در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، دانشکده‌ی کلِرمون مک‌کِنا و دانشگاه چینهوا انجام شد، نشان داد که رهبران به اصطلاح “تحول‌گرا، ” آن‌هایی که تیم‌های تحت رهبری خودشان را با ترویج اعتماد و خودمختاری توانمند می‌کنند، تیم‌ها را برای موفقیت بیش‌تر راهنمایی می‌کنند و خودشان نیز در کارشان موفق‌تر و موثرتر هستند.

۲. شما هوش هیجانی دارید

هوش هیجانی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رهبران ماهر است. بدون این ویژگی، باهوش‌ترین، ماهرترین و جاه‌طلب‌ترین آدم‌ها هم نمی‌توانند رهبران ماهری باشند.

مطالعاتی که توسط روان‌شناس دنیل گولمن، نویسنده‌ی کتاب “رهبری: قدرت هوش هیجانی، ” صورت گرفت نشان داد برای آدم‌ها در همه‌ی سطوح شغلی، هوش هیجانی دو برابر ضریب هوشی و مهارت‌های فنی روی “عملکرد خوب” تاثیر دارد.

۳. شما از منطق خود استفاده می‌کنید

منطق اصول استدلال است. میان گفتمان “رهبری و مدیریت، ” منطق، استدلال و تفکر عقلانی اغلب به نفع شهود و احساسات درونی نادیده گرفته می‌شوند.

اگر چه شهود و درون‌یافت – توانایی پیگیری و ایجاد فرآیندهای منطقی- مهم است اما استدلال و استراتژی سنگ بنای عملکرد عالی و موفقیت است.

۴. شما قبل از شروع کار “هدف مشخصی” دارید

مطابق با مطالعات اخیر، ۷۰ درصد از نیروی کار امریکا شغل خود را رها می‌کنند. عنصر غایب در آن‌جا چیست؟ انگیزه!

سیمون سینک، نویسنده‌ی پرفروش‌ترین کتاب دنیا به نام “با تعیین هدف شروع کن” توضیح می‌دهد که آدم‌ها گاهی چیزهایی را می‌خرند فقط به این دلیل که شما هم قبلا آنها را خریده‌اید. فرقی نمی‌کند که در حال راه‌اندازی یک جنبش اجتماعی باشید یا ساختن یک شرکت بزرگ، شما در هر حال نیاز به پیرو دارید. رهبران بزرگ از قدرت “هدف” استفاده می‌کنند تا آدم‌هایی را پیدا کنند که اعتقادات یکسانی با آنها دارند و آنها را تشویق به حرکت کنند.

۵. شما روی راه‌حل‌ها تمرکز دارید نه مشکلات

زمانی که فشار رو به افزایش است و ضرب‌الاجل‌ها در حال نزدیک شدن هستند، آن‌چه رهبران بزرگ را از باقی آدم‌ها متمایز می‌کند توانایی آنها برای تمرکز بر راه‌حل به جای مشکل است.

هنری فورد، موسس کمپانی فورد موتور و پیشرو در بنیاد نهادن تولید انبوه گفت “چه به توانایی خود اعتقاد داشته باشید و چه اعتقاد نداشته باشید- حق با شماست.” رهبران بزرگ فقط به اندازه‌ای زمان صرف تمرکز بر مشکل پیش‌ آمده می‌کنند که یاد بگیرند چه‌طور می‌توانند بر آن فائق بیایند.

۶. شما یک یادگیرنده هستید

آلبرت اینشتین، یکی از کارآمدترین رهبران پیشرفت‌های علمی که تا کنون جهان به خود دیده‌است، معتقد بود “رشد فکری باید در زمان تولد آغاز شود و با مرگ آدمی پایان پذیرد.”

تعهد به یادگیری در تمام طول زندگی یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی رهبران بزرگ است. توانایی به چالش کشیدن فرضیات و درس گرفتن از شکست‌ها و موفقیت‌های‌ خود و دیگران سنگ بنای پیشرفت است.

۷. شما باعث پیشرفت دیگران می‌شوید

رهبران بزرگ علاقه‌ای به تحت سلطه درآوردن دیگران ندارند. در عوض می‌کوشند رهبران بیش‌تری تربیت کنند. توسعه‌ی شخصی و حرفه‌ای اعضای تیم و ایجاد ارتشی از محرک‌های توانا و موثر برای هدفی که هر رهبر برای رسیدن به آن تلاش می‌کند، مهم‌ترین اولویت است.

۸. شما متفاوت از بقیه فکر می‌کنید

رهبران بزرگ وضع موجود را به چالش می‌کشند. آنها نظم طبیعی امور را برای پیدا کردن راه‌های جدید و بهتر انجام کارها به هم می‌زنند. فعالیت بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده از عهده‌ی هرکسی برمی‌آید. رهبران بزرگ نتایج بزرگی را کسب می‌کنند زیرا برای ایجاد پیشرفت بسیار علاقمند به طرح سوال، انتقاد و ایجاد تغییر هستند در جایی که لازم است.

 ۹. شما یک پیرو خوب هستید

قبل از این‌که رهبر بزرگی باشید باید یک پیرو باشید. روبرت کلی، نویسنده‌ی کتاب “قدرت پیرو بودن، ” می‌گوید پیروی درست با آن‌چه شما فکر می‌کنید متفاوت است.

یک پیروِ خوب نه بره است و نه “بله قربان گو! ” یک پیروِ خوب فعال، مستقل و به طور سازنده‌ای منتقد قوانین کلی و تصمیمات است قبل از این‌که آنها را به انجام برساند. از همه مهم‌تر این‌که یک پیروِ خوب حتی بدون حضور رهبر هم بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان می‌دهد.

۱۰. بیش از آن‌که صحبت کنید، گوش می‌دهید

رهبران بزرگ در تمام طول زندگی مشغول یادگیری هستند؛ هیچ‌کس تا به حال از حرف زدن چیزی یاد نگرفته است! مسلما، یکی از موفق‌ترین رهبران تاریخ، ریچارد برنسون، بر مزیت گوش دادن نسبت به حرف زدن بسیار تاکید می‌کند و می‌گوید در میان موفق‌ترین آدم‌های حوزه‌ی کسب‌وکار که او می‌شناسد گوش‌کردن یک عادت مشترک است.

زمانی که می‌‌کوشید با چالش‌ها مقابله کنید، گوش دادن به جای حرف زدن می‌تواند یک تصویر کلی به شما بدهد. این کار یک چشم‌انداز کامل و مناسبی از امور ایجاد می‌کند و برای رهبران بزرگ یک مزیت است.

۱۱. شما صادقانه و بی‌باکانه دیگران را نصیحت می‌کنید

آبراهام لینکلن گفت: “من ملزم به پیروز شدن نیستم، اما ملزم به صادق بودن هستم. من ملزم به موفق شدن نیستم، اما ملزم هستم که تمام توانایی خود را برای موفقیت به کار بگیرم.” منظور او این است که نباید هر چه از نظرمان درست است را فقط برای منافع شخصی‌مان به کار ببریم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رهبر بزرگ درستکار بودن و رعایت اصول اخلاقی است. یک رهبر بزرگ نسبت به اعتقادات خود متعهد باقی می‌ماند، حتی اگر نصایحی که به دیگران ارائه می‌دهد آن چیزی نیست که آنها دوست دارند بشنوند- و به ضرر خودش تمام بشود.

۱۲. شما توانایی برقراری ارتباط موثر را دارید

رهبری و ارتباط موثر به یکدیگر وابسته هستند. رهبران بزرگ بیش‌تر زمان خود را صرف نوعی تعامل با کارکنان‌شان می‌کنند. بدون توانایی برقراری ارتباط موثر، یک رهبر قادر به هدایت کسانی که می‌خواهد بیش‌ترین تاثیر را روی‌شان بگذارد یا رهبران آینده‌ای که برای فعالیت نیاز به انگیزه دارند، نیست.