در این مقاله ۱۳ سوال است که پاسخ به آن ها مشخص می کند شما رهبر یا دنباله رو هستید؟ رهبری هنر متقاعد کردن است، عمل انگیزه‌ بخشیدن به آدم‌ها است، تا در تعقیب نفع همه فراتر از آن‌چه ممکن می‌پندارند انجام دهند.

هیچ ربطی به عنوان شغلی شما ندارد.

هیچ ربطی به قدرت یا ارشد بودن ندارد.

فقط چون افرادی هستند که به شما گزارش می‌دهند، یک رهبر نیستید. و نیز به‌دلیل دست یافتن به یک پرداخت هنگفت بلافاصله یک رهبر نمی‌شوید.

یک رهبر واقعی دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا بهترین خودشان باشند. رهبری مسئله‌ی نفوذ اجتماعی است، نه قدرت و مقام شغلی.

“اگر اقدام‌های شما دیگران را به رویاهای بیش‌تر، یادگیری بیش‌تر، کار و تلاش بیش‌تر، و رشد بیش‌تر الهام ببخشد، شما یک رهبر هستید.”—جان کویینسی آدامز

برای رهبر بودن لازم نیست کسانی را داشته‌باشید که به شما گزارش بدهند. یک دربان می‌تواند آدم‌ها را درست مثل یک مدیرعامل تحت تاثیر قرار بدهد.

به همین صورت، هرکس می‌تواند یک دنباله‌رو بشود، حتی اگر در مقام رهبری باشد.

اگر برده‌ی وضعیت کنونی هستید، بینش ندارید، یا اطرافیان‌تان را به بهترین مطلق خودشان برنمی‌انگیزید، پس شما دنباله رو هستید. حتی اگر عنوان رهبری داشته باشید، مردم وقتی این رفتارها را ببینند از شما پیروی نمی‌کنند.

یک مدیر ارشد که دیوان‌سالاری غیرضروری ایجاد می‌کند، خودش را در دفترش حبس می‌کند، و نمی‌تواند با دیگران تعامل معنی‌دار داشته‌باشد بیش‌تر از یک مهندس نرم‌افزار منزوی که کاری جز کد نوشتن انجام نمی‌دهد، نقش رهبری ندارد.

البته، سوال اصلی این است: شما رهبر یا دنباله رو هستید؟

برای یافتن پاسخ باید چند سوال مهم را از خودتان بپرسید. برای جواب دادن به هرکدام به دقت فکر کنید تا خیلی زود به پاسخ مطمئن برسید.

رهبر یا دنباله رو :۱۳ دلیل که شما رهبر هستید یا دنباله‌رو را در ادامه می خوانید:

۱. آیا بالاتر و فراتر می‌روید؟

دنباله‌روها کارشان را انجام ‌می‌دهند و همین. مهم نیست چه‌قدر در کارشان خوب هستند، به ندرت پیش‌می‌آید که از عملکردهای اصلی‌شان فراتر بروند. برعکس، رهبرها شرح وظایف‌شان را به عنوان یک حداقل می‌بینند، زیرساختی که عالی بودن را بر آن بنا می‌کنند. رهبرها نقش واقعی‌شان را ارزش‌افزایی می‌دانند، و در هر زمان و مکانی از فرصتی که به‌دست می‌آورند برای ارزش افزودن استفاده می‌کنند.

۲. آیا اعتماد به‌نفس دارید؟

دنباله روها استعدادها و پیش‌رفت‌های دیگران را تهدیدی برای خود می‌بینند. رهبرها همان استعدادها و پیش‌رفت‌ها را به عنوان دارایی می‌بینند. رهبرها می‌خواهند کارها را بهبود ببخشند، و از هر کمکی که وجود داشته‌باشد استفاده می‌کنند. رهبرها بازیکن‌های تیمی واقعی هستند. آنها وقتی ضعیف هستند از اعتراف به این‌که برای قوی بودن به دیگر آدم‌ها احتیاج دارند ابایی ندارند.

۳. آیا خوش‌بین هستید؟‌

دنباله‌روها محدودیت‌های طبیعی موقعیت‌ها را می‌بینند؛ رهبرها چیزهای ممکن را می‌بینند. وقتی کارها درست پیش نمی‌رود رهبرها زیاد به این‌که اوضاع چه‌قدر بد است فکر نمی‌کنند. آنها به شدت مشغول بهتر کردن اوضاع هستند.

۴. آیا پذیرای تغییر هستید؟

رهبر یا دنباله رو ؟ کدام هستید؟ دنباله‌روها به ماندن در آسودگی و امنیت وضعیت کنونی راضی هستند. آنها تغییر را ترسناک و پردردسر می‌بینند. رهبرها بیشینه‌ساز هستند که تغییر را یک فرصت می‌بینند. چون خواهان پیش‌رفت دایم هستند، هرگز از پرسیدن “بعدش چی؟” واهمه ندارند.

۵. آیا قاطع هستید؟

دنباله‌روها اغلب از ترس این‌که مبادا کار غلطی انجام بدهند در عمل کردن تردید دارند. رهبرها ابایی ندارند که تصمیم بگیرند، حتی وقتی مطمئن نیستند که تصمیم درستی است. آنها ترجیح می‌دهند تصمیم بگیرند و اشتباه باشد تا از ناتوانی در تصمیم‌گیری عذاب بکشند.

رهبرها ترجیح می‌دهند تصمیم بگیرند و اشتباه باشد تا از ناتوانی در تصمیم‌گیری عذاب بکشند.

۶. آیا حساب‌پذیر و پاسخ‌گو هستید؟

وقتی اشتباهی رخ می‌دهد، دنباله‌روها به سرعت شرایط و آدم‌های دیگر را سرزنش می‌کنند. برعکس، رهبرها به سرعت مسئولیت اقدام‌های‌شان را می‌پذیرند. آنها از این‌که اعتراف به اشتباه وجهه‌شان را خراب کند نگران نیستند، چون می‌دانند تقصیر را به گردن دیگری انداختن وجهه‌شان را خراب‌تر می‌کند.

۷. آیا خونسرد هستید؟

دنباله‌روها اغلب اجازه می‌دهند موانع و بدبیاری‌ها آنها را از میدان به در کنند. وقتی چیزی درست پیش نمی‌رود، فکر می‌کنند کل پروژه نابود شده‌است. رهبرها انتظار موانع را دارند و عاشق مبارزه‌طلبی هستند. آنها می‌دانند که حتی بهترین و دقیق‌ترین برنامه‌ها هم ممکن است به مشکلات غیرمنتظره‌ای بربخورند، بنابراین آمادگی مشکلات را دارند و میدان را خالی نمی‌کنند.

۸. آیا فروتن هستید؟

دنباله‌روها همیشه به دنبال فخرفروشی هستند. رهبرها فروتن هستند. اگر قدرتی دارند، اجازه نمی‌دهند آن قدرت باعث شود احساس برتری کنند. هم‌چنین، هروقت لازم باشد بدون معطلی آستین بالا می‌زنند و کارهای گل را انجام می‌دهند. هیچ‌وقت از کسی نمی‌خواهند کاری را انجام دهد که خودشان تمایلی به انجامش ندارند.

۹. آیا مشتاق هستید؟

دنباله‌روها اسیر روزمرگی می‌شوند. آنها سر کار می‌روند و وظایف‌شان را انجام می‌دهند تا بتوانند در انتهای روز به خانه برگردند و زندگی واقعی‌شان را از سر بگیرند. رهبرها عاشق کاری هستند که می‌کنند و کارشان را نه فقط یک جایگزین ضعیف، بلکه بخش مهمی از زندگی‌شان می‌بینند. شغل‌شان فقط کاری نیست که انجام می‌دهند، بلکه بخش مهمی از شخصیت شان است.

۱۰. آیا از درون باانگیزه هستید؟

دنباله روها فقط با عوامل بیرونی انگیزه پیدا می‌کنند: سمت بعدی، افزایش حقوق بعدی، ترفیع رتبه‌ی بعدی. ولی انگیزه‌ی رهبرها درونی است. آنها برای موقعیت یا تعلقات مادی کار نمی‌کنند. آنها برای بهتر بودن انگیزه دارند چون شخصیت‌شان این‌گونه است. رهبرهای واقعی به پیش‌رفتن ادامه می‌دهند حتی اگر وعده‌ی تشویق یا تنبیهی به آنها داده نشده‌باشد.

رهبرهای واقعی به پیش‌رفتن ادامه می‌دهند حتی اگر وعده‌ی تشویق یا تنبیهی به آنها داده نشده‌باشد.

۱۱. آیا روی عنوان‌های شغلی تمرکز می‌کنید؟

دنباله‌روها روی عنوا‌ن‌های شغلی، هم عنوان خودشان هم کسانی که با آنها کار می‌کنند، تمرکز زیادی می‌کنند. خیلی به این‌که رتبه‌ی چه‌کسی بالاتر است توجه می‌کنند، چون مهارت و انگیزه‌ی ایجاد رهبری درونی را ندارند. در آن سو، رهبرها روی آن‌چه هر فرد می‌تواند انجام دهد تمرکز می‌کنند، و به آن‌چه روی کارت پرسنلی چاپ شده‌است اهمیتی نمی‌دهند.

۱۲. آیا روی آدم‌ها تمرکز می‌کنید؟

دنباله‌روها روی چیزی تمرکز می‌کنند که می‌توانند به تنهایی آن را به‌دست بیاورند. رهبرها بازیکن‌های تیمی هستند، چون می‌دانند بهترین بودن یک دست‌آورد گروهی است. یک رهبر فقط به اندازه‌ی چیزهایی که می‌تواند با کمک دیگران به‌دست بیاورد خوب است.

یک رهبر فقط به اندازه‌ی چیزهایی که می‌تواند با کمک دیگران به‌دست بیاورد خوب است.

۱۳. آیا مشتاق یاد گرفتن هستید؟

رهبرها، در عین حال که با اعتماد به‌نفس هستند، می‌دانند نه ابرانسان هستند نه مصون از خطا. وقتی چیزی را نمی‌دانند ازاعتراف به آن ابایی ندارند، و تمایل دارند از هرکس که می‌تواند به آنها درس بدهد، یاد بگیرند، فرقی نمی‌کند که آن فرد زیردست است، یا هم‌تا، یا ارشد. دنباله‌روها درگیر اثبات این هستند که می‌توانند هرچیزی را از هرشخص دیگری یاد بگیرند.

موارد فوق را مرور کنید.

یک نگاه اجمالی دیگر به سوال‌های بالا بکنید. حتی یک سوال درمورد عنوان، مقام شغلی، یا جایگاه در نمودار سازمانی وجود نداردچون می‌توانید بدون آن‌که رهبر باشید، عنوان و مقام شغلی را داشته‌باشید.

ممکن است برای کسی کار کرده‌باشید که با این توصیف‌ها مطابقت دارد. و احتمالا همکارانی دارید که در نقش‌های رهبری فعالیت می‌کنند بدون این‌که سمتی داشته باشند.

رهبری و دنباله‌روی هر دو نوعی ذهنیت و نگرش‌های کاملا متفاوت از دنیا هستند. یکی منفعل و دیگری فعال؛ یکی بدبینانه و دیگری خوش‌بینانه، یکی فهرست کارها را می‌بینید، دیگری چیزهای ممکن را.

پس منتظر عنوان نباشید. رهبری چیزی نیست که کسی بتواند به شما بدهد. باید خودتان آن را به‌دست بیاورید و به خودتان اثبات کنید. حالا به این سوال پاسخ دهید که شما رهبر یا دنباله رو هستید؟ کدام؟