“سی‌پی‌آی ۲۶۰” یک آزمون شخصیت برای ارزیابی رهبران بالقوه است، که اخیرا در آن شرکت کردم. و بازخوردی که از آن دریافت کردم در قالب گزارشی بود که ویژگی‌های من را با ویژگی رهبران موفق مقایسه می‌کرد.

در این گزارش، ارزیابی مهارت‌های فرد شرکت‌کننده در ۱۸ حوزه‌ی کلیدی از قبیل قاطعیت در تصمیم‌گیری و توانایی کنار آمدن با مشکلات بغرنج ارائه می‌شود، و براساس سال‌ها پژوهش روی عوامل ضروری برای مدیریت موثر طراحی شده‌است. سازمان‌های مهم مثل صلیب سرخ، ‌ایم اینوستمنت سرویسز(AIM Investment Services)، و دلتا اسوشیتز(Delta Associates) از آزمون سی‌پی‌آی ۲۶۰ و گزارش‌های همراه با آن استفاده می‌کنند.

ریچ تامپسون، عضو هیات مدیره و مدیر بخش پژوهش طرح بازنشستگی کانادا است، سازمانی که آزمون سی‌پی‌آی ۲۶۰ را منتشر می‌کند. ما با او درمورد نحوه‌ی ارائه‌ی این گزارش صحبت کرده‌ایم.

۵۶۱۰ رییس و مدیر اجرایی در دهه‌ی ۱۹۹۰ در برنامه‌های بهبود مهارت‌های رهبری”مرکز رهبری خلاق” شرکت کردند. همه‌ی مدیران اجرایی-گروهی از مردان سفیدپوست از دامنه‌ی وسیعی از صنایع- در آزمون سی‌پی‌آی ۲۶۰ شرکت کردند و از مدیران، همتایان، و زیردستان نیز”بازخورد ۳۶۰درجه” دریافت کردند.

تیمی از پژوهش‌گران تحت رهبری سام مانوگیان، دکترای روان‌شناسی، بررسی کردندکدام یک از مهارت‌هایی که در آزمون سی‌پی‌آی ۲۶۰ ارزیابی شدند با مثبت‌ترین بازخوردها در حوزه‌های مختلف ارتباط دارند. مانوگیان از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ ارزیابی‌کننده‌ی ارشد مرکز رهبری خلاق بوده‌است، و بر اساس تجربه‌‌اش، ۱۸ ویژگی را انتخاب کرده‌است که احساس می‌کند برای رهبری موفق ضروری است.

این ویژگی‌ها در ۵ گروه کلی قابلیت‌های هسته‌ای قرار می‌گیرند: مدیریت خود، مهارت‌های سازمانی، ساختن تیم و کار تیمی، حل مشکل، حفظ چشم‌انداز. این قابلیت‌ها یک سلسه‌مراتب را نشان می‌دهند، بنابراین هر قابلیت بر پایه‌ی قابلیت پیش از خود ساخته می‌شود. مدیریتِ خود اصلی‌ترین قابلیت است: تا زمانی که نتوانید افکار، احساسات، و عادات خود را سامان دهید، نمی‌توانید در هیچ زمینه‌ای ترقی کنید.

در ادامه به ۱۸ ویژگی رهبران موفق اشاره شده است:

۱. مدیریت خود

رهبران موثر قادرند وقت، توجه، و احساسات‌شان را سامان‌دهی کنند، با قدرت‌ها، ضعف‌ها، و منشأ سوگیری‌های بالقوه‌شان آشنا هستند.

 خودآگاهی به توانایی شما در مهار احساسات‌تان اشاره دارد، تا بتوانید به آدم‌ها و روی‌دادها واکنشی صحیح و مناسب نشان بدهید.

خودکنترلی مربوط به منضبط بودن است، بدون این‌که بیش از حد تودار یا خشک باشید.

انعطاف‌پذیری شامل مهار استرس و اختصاص دادن زمان به حوزه‌های مهم زندگی بیرون کار است.

۲. مهارت‌های سازمانی

مدیران موفق می‌دانند چگونه از قدرت درست استفاده کنند، در محدوده‌ی روندهای نهادینه‌شده کار کنند، و تصمیم بگیرند.

استفاده از قدرت و اختیار شامل اعمال قدرت بدون درهم شکستن هم‌کاران است.

آسودگی از ساختارهای سازمانی یعنی تبعیت از قواعد و سیاست‌ها- در عین این که از فردیت هر شخص نیز حمایت می‌کنید.

قاطعیت در تصمیم‌گیری یعنی بین چشم‌اندازهای مختلف توازن ایجاد کنید و اقدامی مناسب بکنید.

۳. ساختن تیم و کار تیمی

ساختن تیم را می‌توان به عنوان رهبری یا عضویت در گروهی از آدم‌ها با شخصیت‌ها، انگیزه‌ها، و مهارت‌های متمایز توصیف کرد.

مهارت‌های بین فردی به این قابلیت اشاره دارد که با وجود اختیار و قدرتی که دارید، دوست‌داشتنی باشید و آدم‌ها بتوانند به شما نزدیک شوند.

درک دیگران‌ یعنی بتوانید احساسات آدم‌های مختلف را بفهمید.

ظرفیت کار گروهی یعنی بدانید حل مشکلات نیازمند ایده‌ها و نظارت متنوع است، بدون این‌که گفت‌وگو و بحث شما را از موضوع اصلی منحرف کند.

کار کردن با دیگران و از طریق دیگران ‌هم به اشتراک گذاشتن و هم تفویض وظایف را در برمی‌گیرد.

۴. حل مشکل

سیاست مدیریت گروه و فهمیدن علت رفتارهای آدم‌ها تا حد زیادی در حل مشکل تاثیرگذار است.

خلاقیت یعنی به چالش کشیدن وضع موجود، حتی هنگام تبعیت از روندهای سازمانی.

کنار آمدن با مشکلات بغرنج یعنی به جای فرار از مسائل حساس، با آنها رودررو شوید.

تشخیص اقدام صحیح یعنی بدانید چه‌وقت باید تصمیم بگیرید-حتی در نبود اطلاعاتی که در شرایط ایده‌آل دوست دارید جمع‌آوری کنید.

۵. حفظ چشم‌انداز

رهبران موفق فقط طرحی برای موفقیت خودشان در ذهن ندارند- آنها می‌توانند آینده‌ی شرکت را نیز ببینند و اهداف معینی برای سازمان دارند. آنها می‌توانند دائما به هم‌کاران‌شان اعتماد به‌نفس و انگیزه بدهند.

خودباوری یعنی خوش‌بین بودن، حتی با وجود نگرانی‌های‌تان، و انتقال این خوش‌بینی به دیگران.

مدیریت تغییر ‌یعنی حفظ توازن بین ثبات و رشد، و پذیرش رویکردهای جدید بدون این‌که از اهداف اصلی منحرف شوید.

آسودگی از دیده شدن یعنی وقتی درمورد ارزش‌های سازمان صحبت می‌کنید و در مرکز توجه هستید، یا وقتی برای پیش‌برد ماموریت سازمان با دیگران تعامل برقرار می‌کنید، رفتار غیرعادی از شما سر نزد.