چگونه مدیر بهتری باشیم ؟

وقتی به عرصه‌ی کارآفرینی و کسب و کار قدم می‌گذاریم به دنبال دانستن این هستیم که چگونه مدیر بهتری باشیم.

در فهرست ذیل ۱۰ کار که می‌توانید انجام دهید تا مدیر بهتری شوید آورده شده است. یکی را برگزینید. همین امروز آن را انجام دهید. یکی دیگر را برای فردا برگزینید. ظرف دو هفته به یک مدیر بهتر تبدیل خواهید شد.

در ادامه ۱۰ راه در پاسخ به پرسش چگونه مدیر بهتری باشیم آورده شده‌است.

۱. بهترین افراد را انتخاب کنید

به عنوان یک مدیر، شما فقط به خوبی افراد تیم‌تان هستید. با انتخاب بهترین افراد از همان لحظه‌ی آغاز به خودتان شانس بهتری برای موفقیت بدهید.

۲. یک انگیزاننده باشید

آدم‌ها کارهایی انجام می‌دهند چون ما از آنها می‌خواهیم. بعضی وقت‌ها ما چنین می‌خواهیم چون پیامدهای نخواستنِ انجام دادنِ کاری ناخوشایند هستند. اما، بیشتر اوقات ما می‌خواهیم به خاطر آن‌چه از آنها برای‌مان حاصل می‌شود کارهایی را انجام دهیم.

در عمل تفاوتی وجود ندارد، آدم‌ها برای حقوق، یا وجهه، یا شناخته شدن است که خوب کار می‌کنند. آنها بد کار می‌کنند چون می‌خواهند امور را سرسری بگیرند و با وجود این پول دریافت کنند. آنها واقعا سخت کار می‌کنند چون می‌خواهند کسی را تحت تاثیر قرار دهند. برای برانگیزاندنِ بهترِ افراد‌تان، آن‌چه را می‌خواهند و آن‌گونه که شما می‌توانید آن‌‌ را در ازای انجام کاری که از آنها می‌خواهید به آنها بدهید، درک کنید.

۳. تیم‌تان را بسازید

این که آدم‌ها برای موفقیت در کار برانگیخته شده‌اند کافی نیست. آنها باید برای رسیدن به هدف گروه مثل یک تیم با هم کار کنند. بالاخره، اگر ما صرفا از همه‌ی آنها بخواهیم “کار خودشان را بکنند” به شما به عنوان یک مدیر برای شکل دادن به آنها در قالب یک تیم نیازی نداریم، داریم؟

۴. یک رهبر باشید، نه فقط یک مدیر

شما بهترین تیم را از بهترین کارکنان موجود ساخته‌اید. شما آنها را برای بالاترین عملکرد برانگیخته‌اید. چه چیزی از قلم افتاده است؟ برانگیختن یک تیم بی‌ارزش است مگر آن‌که راه را فراهم کنید؛ مگر آن‌که آن برانگیزش را به سمت هدفی بچرخانید و تیم را به سوی آن هدایت کنید. این توانایی هدایت دیگران است که در واقع یک مدیر را از همتایان‌اش جدا می‌کند. به یاد داشته باشید که رهبران در تمامی سطوح سازمان یافت می‌شوند، پس یکی از آنها باشید.

۵. به عنوان یک ارتباط‌گر پیشرفت کنید

ارتباط احتمالا مهم‌ترین مهارت خاص یک مدیر است. بالاخره، تمام مهارت‌های دیگر به آن بستگی دارند. شما نمی‌توانید یک رهبر باشید اگر نتوانید دیدگاهتان را بیان کنید. شما نمی‌توانید آدم‌ها را برانگیزانید اگر آنها آن‌چه را که شما می‌خواهید درک نکنند. مهارت‌های ارتباطی را می‌توان از طریق تمرین بهبود بخشید.

۶. در مدیریت پول بهتر عمل کنید

برای ماندن در کسب‌وکار، یک شرکت باید پول در بیاورد. این یعنی پول به جیب زدن و یعنی کم‌تر از چیزی که به جیب می‌زنید خرج کردن. بسته به عملکردتان در سازمان، احتمال دارد بر یک حوزه یا حوزه‌ای دیگر نفوذ بیش‌تری داشته باشید، ولی لازم است هر دو را بشناسید. شما می‌توانید با بهتر عمل کردن در مدیریت پول، به شرکت‌تان، کارکنان‌تان، و خودتان کمک کنید. به خاطر اعداد و ارقام دست دست نکنید، یا به خاطر این حقیقت که این امر مسئله‌ای “ریاضیاتی” است.

۷. در مدیریت زمان بهتر عمل کنید

چیزی که احتمالا سرِ کار کم‌تر از پول خواهید داشت، زمان است. هرچه در مدیریت زمان بهتر عمل کنید، زمان خودتان و دیگران، به عنوان یک مدیر موثرتر خواهید بود.

۸. خودتان را ارتقاء دهید

آن‌قدر شدید روی افرادتان تمرکز نکنید که خودتان را فراموش کنید. حوزه‌هایی را شناسایی کنید که در آن ضعیف هستید و آنها را ارتقاء دهید. این واقعیت که دارید این مقاله را می‌خوانید نشان می‌دهد که شما مفهوم را می‌فهمید. باید آن را عملی کنید.

۹. مدیریت اخلاقی را تمرین کنید

رسوایی‌های از قبیل آنرون به خوبی این نکته را به اثبات رسانده است که اخلاق در کسب‌وکار تا چه اندازه حائز اهمیت است.

۱۰. استراحت کنید

اگر بیش از حد استرس دارید، مدیر کم تاثیرتری هستید. کم تحمل تر هستید. بیش‌تر به آدم‌ها می‌پرید. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد در نزدیکی شما باشد. استراحت کنید. به خودتان فرصت آرامش و تجدید قوا بدهید. کارآمدی افزایش یافته‌ی شما پس از بازگشت زمانی را که صرف استراحت کرده‌اید جبران خواهد کرد. حسابی بخندید یا بروید جایی کنار ساحل دراز بکشید.

حرف آخر

در پاسخ به این‌که چگونه مدیر بهتری باشیم باید گفت مدیریت مهارتی است که می‌توان آن را آموخت. شما می‌توانید به عنوان یک مدیر با هر روز کار کردن بهتر شوید. این صفحه را نشانه‌گذاری کنید و هر روز برای دو هفته‌ی بعدتان به آن رجوع کنید. اگر هر روز یک موضوع را برگزینید، و روی بهبود آن حوزه کار کنید، پیش از آن که با خبر شوید، مدیر بهتری خواهید شد. و دیگران هم متوجه آن خواهند شد.