راه هایی برای پرورش مهارت رهبری

آیا به پرورش مهارت رهبری تان اندیشیده‌اید؟ آیا تا به حال  برای پرورش مهارت رهبری تان در کارها شیوه هایی را به کار برده اید؟ فارغ از این‌که اکنون کجای نردبانِ حرفه‌ی خود ایستاده‌اید، زمانی خواهد‌رسید که به شما نقش رهبری محول می‌شود و تیم‌تان انتظار خواهد‌‌داشت تا پایان، جانانه دل به کار بدهید. شاید بخواهید رهبری کاری نوپا را برعهده بگیرید، به‌طور ناگهانی برای هدایت تیم یک پروژه‌ انتخاب شوید، یا زودتر از زمان مورد انتظارتان فرصت درخواست ارتقاء به مقام مدیریت به شما داده شود.

هر یک از این موارد که باشد، احتمالا از خودتان می‌پرسید چگونه هنگام پیشرفت باید مهارت های رهبری‌تان را ارتقاء بدهید. البته، شاید با زیر نظر گرفتن مدیرتان (و مدیران این و آن) به یک ایده‌ی نسبی در این زمینه رسیده‌‌ باشید. اما انجام کارآمد آن نیازمند دقت و دانش پیچیده‌ای است.

پس، به جای منتظر‌ نشستن برای خلق فرصت‌ها، از همین حالا شروع‌کنید به پرورش مهارت رهبری تان. چگونه این کار را انجام دهید؟ در این نوشتار همراه‌مان باشید تا راه‌هایی را به شما معرفی کنیم.

۱. امتحان سنجش شخصیت رهبری بدهید

برای پرورش مهارت های‌تان به یک نقطه‌ی شروع نیاز دارید. اول کارهای در اولویت. یک دقیقه وقت بگذارید و مدتی به این فکر‌کنید که در موقعیت‌های پرتنش رفتارتان چگونه است؟ شیوه‌ی مطلوب رهبری‌تان کدام است؟ آیا به همه می‌گویید چه باید بکنند و این‌که انتظار دارید چگونه کارشان را انجام بدهند؟ آیا در جلوی صف می‌ایستید و رهبری می‌کنید؟ آیا از این که تیم‌تان در چه وضعیتی‌است و چشم‌انداز روشنی در پیش است یا نه احساس نگرانی می‌کنید؟ با صرف چند دقیقه وقت برای تفکر عمیق در مورد این پرسش‌ها به بینش گسترده‌ای درباره‌ی شیوه‌ی مطلوب رهبری‌تان دست خواهید یافت.

آیا از علاقه‌مندی‌های خود مطمئن نیستید؟ تست بدهید! تست‌های اینترنتی بسیاری درمورد شیوه‌ی رهبری وجود دارد، اما یکی از تست‌های مورد علاقه‌ی من Skillsyouneed.com است. این تست شخصیت رهبری شما را مشخص می‌کند و همچنین نشان می‌دهد چگونه می‌توانید توانایی‌های‌تان را پرورش دهید و بر نقاط قوت‌تان تمرکز کنید.

۲. دفتر روزانه‌ درست کنید

احتمالا این را قبلا شنیده‌اید: درست‌کردن دفتر روزانه به دلایل بسیاری برای حرفه‌ی شما خوب است. مزیت: این کاری است که می‌توانید از امروز بدون صرف وقت یا پول زیاد شروع کنید. این روش برای پرورش مهارت ها بسیار مفید است.

در این‌باره، توصیه می‌کنم مجله‌ را صرفا درمورد حرفه‌تان بسازید – مثلا خاطرات معامله‌ی ناشیانه با رفیق قدیمی‌تان را در دفترچه‌ی دیگری بنویسید. دست‌آوردهای خود و تیم‌تان، اهداف بلندمدت، موقعیت‌های بد اداره‌شده، مدیریت زمان، و چیزهای دیگر را ثبت کنید. می‌توانید دستی بنویسید یا به صورت برخط ثبت‌شان کنید (اگر انتخاب شما روش برخط است، DayOne را پیشنهاد می‌کنم).

نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ مدخلی در دفتر روزانه‌تان باز‌کنید درمورد این‌که از نظر شما پنج ویژگی برتر یک رهبر چیست.

۳. علایق خود را بیابید

 برای آن‌که رهبری کارآمد بشوید، باید به کاری که انجام می‌دهید علاقمند باشید. به این قضیه فکر‌کنید: پیروی از کسی که تمام‌قد خدمت می‌کند انگیزه‌دهنده است – کسی‌که کار را می‌خورد، می‌خوابد و نفس‌می‌کشد. البته، علاقمندی واقعا چیزی نیست که بتوانید آن را جعل کنید.

پس اگر شغل کنونی‌تان کمی بیشتر از یک چک حقوقی برای‌تان اهمیت دارد، برای پی‌بردن به این‌که به چه چیزی بیشتر اهمیت می‌دهید “آزمون علاقمندی” بدهید. برای آن‌که بیشتر بفهمید چه چیزهایی به شما انگیزه و اشتیاق می‌دهند به  Pymetricsبروید، ۱۲ بازی انجام دهید، و به تحلیلی از ویژگی‌های (شناختی، عاطفی، و اجتماعی) شخصیت‌تان برسید.

وقتی به درستی با کارتان پیوند بخورید، دیگران بیشتر مایل به پیروی از شما خواهند‌بود.

۴. مهارت های ارتباطی‌تان را تقویت کنید

حتی کسی‌که در بسیاری از جنبه‌های رهبری پیشرفت می‌کند اگر روابط‌عمومی خوبی نداشته باشد از کوره در خواهد‌رفت. حالا شروع‌کنید، باید سعی‌کنید با تمام افراد تیم‌تان ارتباطات زیادی برقرار کنید تا چیزی به اشتباه درک یا تفسیر نشود. با مدیر‌تان و همکارانی که در پروژه‌ی حاضر با شما کار می‌کنند (حتی اگر فقط گاه‌گاهی سر می‌زنند) جلسه‌های منظم بگذارید.

مهم نیست کجای زنجیره قرار دارید، می‌توانید روی این موضوع کار کنید. آیا گزارش کتبی را خیلی راحت و خوب می‌نویسید اما به صحبت‌کردن در جلسه که می‌رسد بی‌خیال می‌شوید؟ یا این‌که، وقت گفت‌وگو طبیعی هستید – اما در دل از این‌که دانش دستور‌زبانی ممکن است دست‌و‌پای‌تان را ببندد ابراز نگرانی می‌کنید؟ به جای تکیه بر نقاط قوت‌تان، به بخش‌هایی از مهارت های ارتباطی‌تان بپردازید که در آنها کمبود احساس می‌کنید. این‌کار، شما را امروز کارمندی ارزشمند و در آینده رهبری بهتر می‌کند.

۵. بیرون از محیط کار هم رهبر باشید

عضو هیات‌مدیره‌ی یک موسسه‌ی خیریه بودن یکی از بهترین راه‌های کسب تجربه در زمینه‌ی تشکیل تیم و ایجاد حس رهبری است. بله، درست است، برخی از سازمان‌ها هم هستند که هیات‌مدیره‌شان از افرادی سرشناس، باتجربه، و دارای حساب‌های بانکی کلان تشکیل شده‌است. اما احتمالا در جامعه‌ی شما نهادهای غیرانتفاعی متعددی هستند که ممکن است مایل باشند به آنها بپیوندید و میزان وقت و مهارت خود را اعلام کنید.

نه‌تنها می‌توانید به تحقق عامل مهمی که مشتاق‌ آن هستید کمک کنید، بلکه درمورد تمام جنبه‌های سازمانی‌که بر آن نظارت دارید نیز چیزهایی خواهید آموخت. اگر قبلا هرگز بودجه‌ی اجرایی ندیده‌‌اید – حالا خواهید دید!

برای شروع‌، از دوستان یا خانواده پیشنهاد بخواهید یا خودتان در اینترنت جست‌وجو کنید. و اگر هنوز هم راه نیفتاده‌اید (یا احتمالا با انتخاب‌های فراوانی درگیر هستید)، به یکی‌ از سازمان‌هایی که نام‌شان در ادامه می‌آید سر بزنید: AllForGood، CreateTheGood HandsOnNetwork، و VolunteerMatch.

۶. یاد‌ بگیرید چگونه تیم‌های یکدستی درست‌کنید

یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهمِ رهبری موفق بودن، فراهم‌آوردن یک تیم درست است. این مهارت را در خود پروش دهید. حالا شروع به پرورش همان مهارت ها با در‌نظر‌گرفتن و یادداشت نقاط ضعف و قوت همکاران‌تان کنید. هیچ توجه کرده‌اید چه کسانی بهتر با هم کار می‌کنند(و نمی‌کنند)؟ یا مثلا شاید مهارت تِری به بهترین نحو مکمل مهارت ماریبل است؟

درک توانایی‌های شخصیتی و این‌که تیپ‌های مختلف چگونه با هم کار می‌کنند، بدون در‌ نظر‌گرفتن مقام فعلی‌تان، کمک می‌کند عضو قوی‌تری در تیم باشید. نهایتا، به‌یاد داشته‌باشید بهترین رهبران هم به رفع نقاط ضعف‌ خود می‌پردازند و افرادی با توانایی‌های متفاوت را همکارانی مهم به‌حساب می‌آورند (نه نوعی تهدید).

۷. در اینترنت کلاس تقویت رهبری بگذرانید

در راستای پرورش مهارت های حرفه‌ای خود در کلاسی برخط شرکت‌کنید. مثلا در شرکت من، MOGUL، ما یک کلاس مشاغل داریم با منابع و تجهیزات تخصصی که به حرکت شما در تبدیل شدن به رهبری قوی‌تر و مطمئن‌تر سرعت می‌بخشد.

شرکت‌های دیگری که با ارائه‌ی کلاس‌هایی به تقویت جنبه‌های دیگر زندگی حرفه‌ای شما کمک می‌کنند Coursera و One Month. هستند. پس چند گزینه را بررسی و مناسب‌ترین‌اش را انتخاب‌کنید.

گاهی یک رهبر خوب بودن – هرچند نباید چنین باشد – با خود عنوانی فانتزی به همراه می‌آورد. مهم نیست کجای حرفه‌تان هستید، قدم‌های بالاتر می‌توانند به پرورش مهارت رهبری شما کمک کنند، پس وقتی این موقعیت بزرگ سر راه‌تان قرار‌ بگیرد، آمادگی آن‌را خواهید داشت.