مشخصات کارکنان برتر سازمان ها

به دنبال مشخصات کارکنان برتر سازمان ها هستید؟ درست است. بعضی از کارکنان برتر در ادارات ویژگی هایی دارند که آنها ر ا از سایرین متمایز می‌کند.

یک سرو گردن بالاتر از بقیه بودن در محل کار، فرمولی نسبتاً علمی دارد. سال پیش، شرکت مشاوره‌ی توسعه‌ی رهبری زنگر فولکمن، بالای ۵۰۰۰۰ ارزیابی تمام و کمال را که ظرف ۵ سال روی بیش از ۴۰۰۰ کارمند انجام شده بود جمع آوری کرد.

ارزیابی‌های مذکور به طور مشخص به بررسی رفتار هایی در حوزه ی رهبری می‌پرداختند که کارکنان «خوب» (با امتیاز بین ۴۰ تا ۷۰ درصد) را از کارکنان «برتر» (با امتیاز ۹۰ درصد امتیاز به بالا) متمایز می‌کرد.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد عملکرد بهترین کارکنان به طور میانگین چیزی حدود ۴۳ درصد بیشتر از کارکنانی است که عملکردی متوسط دارند.

جک زنگر و جوزف فولکمن، مدیرعامل و رییس شرکت یادشده، یافته‌های خود را در مجله ی کسب و کار هاروارد ارائه کردند. آنگونه که این یافته‌ها در زمینه‌ی مشخصات کارکنان برتر سازمان ها نشان می‌دهند:

۹ مهارت کلیدی وجود دارد که بهترین‌ها را از بقیه جدا می‌کند. این نوشتار این مهارت‌ها را به ترتیب از کمترین اثرگذاری به بیشترین اثرگذاری نشان می‌دهد. این ۹ مهارت در اصل مشخصات کارکنان برتر سازمان ها هستند.

۹- بازخورد‌های صادقانه دادن

زنگر و فولکمن اعتقاد دارند مردم معمولاً فکر می‌کنند نظر دادن کار مدیران است، به همین دلیل کارکنانی که به همکاران خود بازخورد می‌دهند، از بقیه متمایز می‌شوند.

موضوع بر سر بازخواست کردن دیگران نیست، بلکه بر سر پیش کشیدن سؤال‌های تازه و ارائه ی پیشنهاد هایی بر اساس تجربیات گذشته است. به بیان دیگر، ما آنقدر که دیگران را حمایت می‌کنیم، از آنها انتقاد نمی‌کنیم.

در کل، متخصصان می‌گویند باید مدام به اطرافیان خود بازخورد مثبت و منفی بدهید و علت آن را نیز به آنها بگویید. مخصوصاً اگر در مورد چیزی صحبت می‌کنید که می‌توانست بهتر انجام شود، بهتر است ببینید شخص مورد نظر برای اینکه کارش بهتر انجام شود چه خواسته‌ای از شما دارد.

۸- انعطاف پذیری

به گفته ی پائول شومیکر، مدیر پژوهش مؤسسه ی مدیریت نوآوری، اغلب افراد به اشتباهات خود در محیط کار واکنش بیش از اندازه نشان می‌دهند. در نتیجه، سعی می‌کنند اشتباهاتشان را مخفی کنند یا به رفتارهایی که عدم کارایی شان اثبات شده ادامه دهند.

اما پژوهش زنگر و فولکمن نشان داده است کارمندان برتر، قدم‌های اشتباه خود را سریع شناسایی می‌کنند و از آنها درس می‌گیرند.

آنها به همین منوال دست روی اشتباهات دیگران نمی‌گذارند.

۷- برخورداری از توانایی قضاوت درست

یافته‌های زنگر و فولکمن نشان می‌دهد کارکنانی که برترین عملکرد را دارند هنگام تصمیم گیری، تمام گزینه‌ها را به دقت می‌سنجند و تبعات بالقوه ی هر یک را در نظر می‌گیرند.

آنها به جای اینکه شانس خود را امتحان کنند، به بررسی موضوع می‌پردازند و متوجه این مسئله هستند که تأثیر انتخاب هایشان بر شرکت می‌تواند بسیار قابل توجه باشد.

نخستین قدم برای اتخاذ تصمیمی هوشمندانه، درک جانبداری هایی است که می‌توانند روی آن اثر بگذارند؛ از اهمیت بیش از حد قائل شدن برای اطلاعات قابل دسترس گرفته تا نادیده گرفتن اطلاعاتی که با تصورات شما در تضاد قرار می‌گیرند.

۶- مسئولیت پذیری

یکی از مشخصات کارکنان برتر سازمان ها مسئولیت پذیری آن‌ها است. بهترین کارمندان به تمام مواردی که در قبال تیم خود متعهد می‌شوند پایبند می‌مانند. زنگر و فولکمن می‌گویند دلیل عدم پایبندی به تعهدات تنها فراموشی نیست، بلکه صداقت نداشتن است. این موضوع می‌تواند توانایی شما را زیر سؤال ببرد.

کوین داوم از inc می‌نویسد شناسایی انگیزه یا دلیل واضحی برای انجام کاری به خصوص، در متعهد ماندن به قول هایی که می‌دهید اهمیت زیادی دارد. آگاهی از پیامدهای به پایان رساندن و یا ناتمام گذاشتن آن کار نیز به حفظ این تعهد کمک می‌کند.

او در نهایت توصیه می‌کند حتماً طرحی یک صفحه ای، کامل و مهلت دار برای رسیدن به اهداف مورد نظر داشته باشید.

۵- ابتکار عمل

زنگر و فولکمن دریافته‌اند کارکنان برتر به جای آنکه منتظر راهنمایی بنشینند، ابتکار عمل را در دست می‌گیرند و نظر و کمک خود را ارائه می‌کنند. این کار به معنای فراتر رفتن از محدوده ی مسئولیت شغلی و کمک به انجام پروژه‌های بزرگ تری است که در شرکت در جریان است.

انوش کاستانیان، متخصص رهبری فست کمپانی می‌نویسد گاهی اوقات به جای اینکه فکر کنیم کسی علاقه‌ای به شنیدن نظرات ما ندارد، باید آنها را با دیگران در میان بگذاریم. باقی مواقع نیز باید زیاد سؤال پرسید.

این سؤال‌ها باعث می‌شود ایده‌ها و شیوه‌های تازه‌ای در ذهن شما شکل بگیرند که می‌توانند در جای خود یاری رسان باشند.

۴- پذیرا شدن تغییر

یکی از مراجعه‌کنندگان زنگر و فولکمن از «طبقه ی میانی جامد»ی در میان کارکنان صحبت می‌کند که در برابر تغییر سازمانی مقاومت می‌کنند.

شما می‌توانید با پذیرفتن تغییرات ضروری، فارغ از تمام دردسر هایی که ممکن است در بر داشته باشند، خود را از این طبقه جدا کنید و بالا بکشید.

پژوهش تازه‌ای توسط زنگر و فولکمن نشان می‌دهد یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر اثربخشی رهبری، استقبال از چیزهای تازه است. بنابراین اگر می‌خواهید به مشاغل مدیریتی ارتقا پیدا کنید، بهره‌مندی از این ویژگی بسیار حیاتی خواهد بود.

۳- معرفی داوطلبانه ی گروه

کارکنان برتر از هر فرصتی برای معرفی تیم خود به دیگر دپارتمان‌ها و واحد‌های سازمانی استفاده می‌کنند.

زنگر و فولکمن اعتقاد دارند این به نفع خودشان هم هست، چرا که فرصتی برای گسترش ارتباطات و یادگیری فراتر از محدوده ی نقش شغلی شان به‌دست آنها می‌دهد. فقط اطمینان حاصل کنید هنگام ملاقات با همکاران خود برای نخستین بار، لبخند روی لب داشته باشید.

۲- توانایی کار گروهی

یافته‌های زنگر و فولکمن نشان می‌دهد توانایی انجام کارها به صورت گروهی، تفاوت قابل توجهی میان کارکنان متوسط و برتر ایجاد می‌کند.

برخی از کارمندان اعتقاد دارند اگر به صورت انفرادی کار کنند، احتمال اینکه زحمتشان به رسمیت شناخته شود بیشتر است.

اما کارکنان برتر این را درک می‌کنند که اگر مهارت‌ها و استعداد‌های همه در کنار هم قرار گیرد، می‌تواند دستاورد‌های بزرگ تری برای سازمان به همراه داشته باشد.

در واقع، یکی از معیار‌های شخصیتی که در ارزیابی‌ها سنجیده شده بود، همین توانایی‌های بالقوه ی کار گروهی و نگهداری تیم است. توانایی کار کردن به عنوان عضوی از یک گروه، برای آن دسته از کارکنانی که امید دارند در شرکت خود پله‌های ترقی را طی کنند، یک توانایی کلیدی است.

۱- هدف گذاری‌های فراتر از انتظار و دستیابی به آنها

یکی دیگر از مشخصات کارکنان برتر سازمان ها این است که آن‌ها، برای خود اهدافی مشخص می‌کنند که فراتر از انتظارات است. آنها نه تنها به این اهداف خود دست می‌یابند، بلکه همکاران خود را نیز به این کار تشویق می‌کنند.

زنگر و فولکمن به تازگی دریافته‌اند که بالا گرفتن اهداف و دست یافتن به آنها، یکی از مؤلفه‌های اصلی مدیریت اثربخش است.

زنگر و فولکمن عملکرد کارکنان و مدیران معمولی تر را «فریبنده» می‌نامند. آنها تنها در حد انتظارات (و چه بسا پایین تر از آن) وظیفه ی خود را انجام می‌دهند، چرا که فکر می‌کنند اگر مثلاً تمام کارهایشان را زودتر از موعد به پایان برسانند پاداشی جز کار بیشتری که روی سرشان خراب می‌شود در انتظارشان نخواهد بود.

به همین دلیل است که فولکمن و زنگر اعتقاد دارند لازم است سازمان‌ها به جای اینکه کار بیشتری برای کارکنان پربازده خود بتراشند، زحمت آنان را به رسمیت بشناسند.