هنگامی که از شما خواسته می‌شود با شنیدن عبارت ” مشاور مالی “، اولین کلماتی که به ذهن‌تان می‌آید را بیان کنید، ممکن است بگویید بازنشستگی، سرمایه‌گذاری یا برنامه‌ریزی. شما به عنوان مشتری یک مشاور مالی، احساس می‌کنید این همان چیزی است که وقتی جهت ملاقات با یک مشاور پشت میز گفتگو می‌نشینید نصیب‌تان خواهد شد. آنچه ممکن است شما را غافلگیر کند این است که یک مشاور در حقیقت چیزهای بیشتری برای ارائه و پیشنهاد به شما دارد.

اگر به زندگی عادی‌ یک فرد بزرگسال نگاهی بیندازید، در می‌یابید که زمان‌های متفاوت بسیاری در آن زندگی وجود دارد که در آن‌ها شخص با یک تصمیم گیری مالی روبرو است. چه آغاز یک شغل جدید باشد، چه بازنشستگی، خرید اولین خانه، تشکیل خانواده، یا روبرویی با یک رویداد گذار در زندگی مثل طلاق یا مرگ، مشاور مالی می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های حاصل از این رویدادهای زندگی کمک کند. این همانجایی است که ارزش واقعی یک مشاور نمایان می‌شود. دانش، مهارت‌ها و تخصصی که یک مشاور مالی پس از سال‌ها تمرین و تجربه کسب کرده است به او اجازه خواهد داد که در تمام انواع مختلف تصمیم‌گیری‌های مالی کمک کننده باشد.

مشاوران مالی کاری فراتر از انتخاب سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند

مشاور مالی چیزی بیشتر از انتخاب صرف سرمایه‌گذاری‌ها است. هر کسی می‌تواند همین امروز سهام، سهم صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، یا سهم صندوق قابل معامله در بورس بخرد. فقط کافی است گوشی هوشمندتان را روشن کنید، یک اپلیکیشن را دانلود کنید، مقداری پول انتقال بدهید و بعد فقط چند کلیک تا اولین خریدتان فاصله خواهید داشت. آیا این خرید تصمیمی خوب، تصمیمی بد یا درست همان‌چیزی است که انتظارش را داشتید؟ حالا شما مالک این سرمایه‌گذاری هستید، بعد چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا فروش خواهید داشت، و اگر چنین است، چه موقع خواهید فروخت، چگونه فروش یک سرمایه‌گذاری بر سرمایه‌گذاری‌های دیگر در پرتفوی شما تاثیر خواهد گذاشت، اگر در شرکت یا سرتیتر اخبار تغییری مدیریتی رخ بدهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فقط زمان و مدیریت این سرمایه‌گذاری معلوم خواهند کرد که اثرات آتی چه خواهند بود. این همان نوع تخصصی است که یک مشاور فراهم می‌کند. به خاطر دست یافتن به توصیه‌ها و خدمات نهفته در پس این سرمایه‌گذاری‌ها است که ما مشاور استخدام می‌کنیم.

مشاوران مالی محدوده‌ی کلی موقعیت مالی شما را بررسی می‌کنند. آن‌ها نه تنها تحلیل می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌های شما چگونه عمل می‌کنند، بلکه مسائل مالیاتی فروش یا خرید سرمایه‌گذاری‌ و چگونگی تاثیر آن‌ها بر آینده‌ی مالی‌تان را نیز در نظر می‌گیرند. مشاوران به شما کمک می‌کنند حساب‌هایی باز کنید که به شما اجازه می‌دهند برای بازنشستگی آماده شوید یا به بچه‌های‌تان کمک می‌کنند منابع مالی لازم را برای پرداخت شهریه‌ی دانشگاه به دست بیاورند. آن‌ها برای شما یک تخصیص سرمایه‌گذاری فراهم می‌آورند که اشتهای فردی شما را برای ریسک پذیری مورد توجه قرار می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش برای کاهش استرس مالی

مشاور مالی شبیه یک متخصص تغذیه یا مربی شخصی است. هر کسی از چگونگی داشتن یک زندگی سالم درکی پایه‌ای و ابتدایی دارد. پس چرا افراد بسیاری به سراغ متخصص تغذیه یا مربی شخصی می‌روند؟ برای آن که به آن‌ها انگیزه بدهند و مشوق‌شان باشند، برای آنکه آن‌ها را به زندگی سالمی راهنمایی کنند که به بهترین نحو نیازهای شخصی‌شان را برآورده می‌کند، و آن‌ها را مسئول و پاسخگو نگه دارد تا بتوانند هدف‌های خود را برای داشتن زندگی سالم برآورده کنند. یک مشاور مالی واقعی نیز همین کارها را با سلامت مالی شما خواهد کرد. او اوضاع فعلی‌تان را بررسی خواهد کرد و تصمیم می‌گیرد که کدام گزینه‌ها برای اهداف شما بهتر از همه هستند تا اینکه بتوانید پیشرفت کنید.

به آخرین باری که با مشاور مالی‌تان قرار ملاقات داشتید فکر کنید. آیا او مستقیما به صحبت درباره‌ی معیارهای عملکرد یا ارزش کلی پرتفوی شما پرداخت؟ به احتمال فراوان، اگر مشاور مالی خوبی داشته‌اید، او از شما پرسیده است که در زندگی چه کاری انجام می‌دهید(یا چه شغلی دارید)، تا رویدادهای زندگی را که ممکن است بر زندگی‌تان تاثیر بگذارند پیدا کنند و اطمینان بدهند برنامه‌ای که برای زندگی‌تان طراحی شده است یا می‌شود همچنان بهترین خط مشی برای شما و آینده‌ی مالی‌تان است. تمام این فعل و انفعال برای آن است که اطمینان حاصل شود مسیر مالی‌تان همچنان با تخصیص سرمایه‌گذاری شما هماهنگ است. می‌بینید که زندگی مالی فقط در بر گیرنده‌ی سرمایه‌گذاری‌های‌تان نیست بلکه یک بررسی کلی از چیستی مقاصد و اهداف شما و یک طرح عملی بجا و مناسب برای کمک به شما و مشاورتان جهت ماندن در مسیر گذران سال‌ها و مراحل مهم زندگی‌تان است.

مشاور مالی عواطف و احساسات را کنترل می‌کند

مشاوران مالی متخصصین شما در زمینه‌ی بازار هستند و به‌جای شما به ارزیابی بازار می‌پردازند. گاها سرمایه گذاران به پرس و جو در مورد بازار می‌پردازند و اطلاعاتی به گوش‌شان می‌رسد که گویی زمان تصمیم‌گیری است. مشاور مالی شما دانش و تجربه‌ی کافی دارد که تشخیص بدهد چه چیزی واقعا ارزش توجه کردن را دارد و چه وقت نیازی به تقلا کردن نیست ومی‌توانید استراحت کنید. آن‌ها شما را کمک و راهنمایی می‌کنند تا در قبال کل آینده‌ی مالی‌تان- و نه فقط برای یک لحظه‌ی پرهیجان- تصمیمات غیراحساسی و حساب شده بگیرید.

مشاوره‌ی مالی چیزی بیش از یک برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و یک سری از ارقام و اعداد است. مشاوره‌ی مالی ملاحظه‌ی دقیق تمام جنبه‌های سلامت مالی‌تان برای راهنمایی شما در مسیری است که به شما کمک می‌کند به اهدافی که در نظر دارید برسید. یک مشاور مالی با کیفیت به شما کمک خواهد کرد تک تک و تمام تصمیمات‌تان را مدیریت کنید، شما را در فراز و نشیب‌های بازار راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند برای آینده‌تان برنامه‌ریزی کنید. اگر چنین سطحی از خدمات را از مشاور مالی‌تان دریافت نکردید، شاید وقت آن باشد که درباره‌ی شخصی که با او کار می‌کنید تجدید نظر کنید.

اگر چنین سطحی از خدمات را از یک مشاور قیم و معتمد که منافع شما را به منافع خودش ترجیح می‌دهد دریافت نکردید، بهتر است خودتان راه چاره‌ای بیندیشید. این کار صدمه‌ای نمی‌زند و می‌تواند شما را به مسیر سالم مالی لازم برای عملی کردن چشم‌اندازتان برای آینده نزدیک‌تر کند.

از کجا بفهمید که به یک مشاور مالی نیاز دارید

آیا لازم است که یک مشاور مالی انتخاب کنید؟ شاید لازم باشد و شاید هم نباشد. بگذارید در ابتدا این مسئله را روشن کنیم که هرکسی به یک طرح مالی احتیاج دارد و لازم است قادر باشد آن طرح مالی را به اجرا در بیاورد. این که آیا به یک مشاور مالی نیاز دارید یا نه را می‌توانید با سه پرسشی که در ادامه می‌آیند تعیین کنید: (۱) آیا دانش لازم برای سرمایه‌گذاری درست و تصمیمات مربوط به برنامه‌ریزی را دارید؟ (۲) آیا زمان لازم برای انجام تحقیقات و ثبت آن سرمایه‌گذاری‌ها را دارید؟ (۳) آیا اشتیاق لازم برای انجام تحقیقات، ثبت، و گزارشگری مالیاتی برای سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را دارید؟

بدترین پیامدها نصیب کسانی خواهد شد که کاری انجام نمی‌دهند؛ یعنی نه یک مشاور استخدام می‌کنند و نه کار مشاوره را به شخصه انجام می‌دهند. آدم‌ها مشاور مالی انتخاب می‌کنند چون خودشان دانش و اشتیاق کافی ندارند یا فقط به خاطر این که می‌خواهند اوقات فراغت‌ و آخر هفته‌های خود را به جای مدیریت طرح مالی یا سرمایه‌گذاری‌ها به کار دیگری اختصاص بدهند.

اگر نمی‌خواهید مشاور مالی خودتان باشید، دانش این کار را ندارید یا فقط ترجیح می‌دهید زمان‌تان را روی چیز لذت بخش‌تری صرف کنید، یک مشاور قیم و معتمد انتخاب کنید تا به شما کمک کند راه‌تان را پیدا کنید تا اینکه شانس بهتری برای دستیابی به اهداف مالی و رسیدن به موفقیت مالی که در زندگی به دنبال آن هستید داشته باشید.