تصمیم گیری در مسائل مالی امر بسیار مهم و حساسی است که باید بر اساس ارزش های خودتان باشد نه دیگران. مهم‌ترین قواعد پولی هرگز تغییر نمی‌کنند، اما در مورد این‌که چه‌چیزی برای شما مناسب است حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. در نهایت، شما مسئول اوضاع مالی تان هستید، و این یعنی باید بر اساس چیزهایی تصمیم بگیرید که برای شما مهم هستند، نه چیزهایی که برای فردی دیگر اهمیت دارند.

مثلا، روزی من برگشتم و با خانواده‌ام زندگی کردم تا وام دانشجویی‌ام را پرداخت کنم. بعضی آدم‌ها آن را تنبلی یا وابستگی تلقی می‌کنند، یعنی انتخاب آسان‌ترین راه. شاید شما در مخارج‌تان خیلی صرفه‌جو باشید. بعضی آدم‌ها می‌گویند شما کم‌ارزش و کوته‌نظر هستید.

آدم‌ها عاشق این هستند که از تصمیم‌های مالی دیگران انتقاد کنند. یک برنامه‌ریز مالی و نویسنده به نام کارل ریچاردز توضیح می‌دهد چه‌قدر خطرناک است که اجازه دهید این انتقادها بر شما اثر بگذارد:

این می‌تواند همه نوع معضلی را در زندگی مالی‌مان ایجاد کند. ما به جای آن‌که بر مبنای چیزهایی تصمیم بگیریم که بهترین حاصل را برای‌مان دارند، بر مبنای فکری دیگران درباره‌ی ما می‌کنند عمل می‌کنیم. اگر درک روشنی از شخصیت‌مان، ارزش‌ها و اهداف‌مان نداشته‌باشیم، در نهایت طوری خرج می‌کنیم که با دیگران چشم و هم‌چشمی کنیم.

در نهایت سعی می‌کنیم رویه‌ی دیگران را در زندگی مالی خودمان در پیش بگیریم… هدف‌مان باید این باشد که خواسته‌های‌مان را از خواسته‌های دیگران تفکیک کنیم.

این‌که یک توصیه را بخوانیم و با خودمان فکر کنیم، اوه! چه‌قدر عاقلانه است-این بهتر از هر چیز دیگری استیک چیز است. اما این‌که آن توصیه را به کار بگیریم یک چیز دیگر است، فقط به این خاطر که از به کارگیری آن خجالت می‌کشیم. ریچاردز پیشنهاد می‌کند زمانی را به این اختصاص بدهید که به‌طور ویژه فکر کنید چرا پول برای‌تان مهم است. با کمک آن، به کدام‌یک از اهداف‌تان می‌توانید برسید؟ وقتی به این سوال پاسخ دهید، قدم بعدی این است که مطمئن شوید عادات مالی‌تان با اهداف‌تان هم‌سو هستند.