کسب و کار هایی شبیه ترن هوایی

کسب و کار هایی شبیه ترن هوایی یعنی چه؟ با بازده همراه باشید تا از این مفهوم برای‌تان بگوییم.

آیا از اینکه کارهای‌تان را بدون کمک و راهنمایی دیگران به انجام برسانید راضی هستید؟ اگر این طور است شما برای راه‌اندازی کسب و کار خودتان و حرکت در آن مثل سوار شدن بر یک ترن هوایی (رولر کاستر) آماده هستید. کارآفرین بودن مثل سوار شدن بر یک ترن هوایی است. شما در مسیری گام برمی‌دارید که پر از فراز و نشیب است و مدام بالا و پایین می‌شوید، لحظاتی که آدرنالین زیادی در خون شما ترشح می‌شود، و مدام احساس بی‌پناهی و گم‌گشتگی خواهید داشت و گهگاه با این حس همراه هستید که درست به همان جایی که کار را شروع کرده‌اید دوباره بازگشته‌اید.

اگر شما به عنوان یک کارآفرین فعالیتی در کسب و کار خود دارید و احساساتی نظیر آسیب‌پذیری، شک، گناه، ترس و اضطراب را در خود تجربه کرده‌اید نشانگر این است که در مسیر درستی هستید. در واقع بخش زیادی از چالش‌هایی که کارآفرین‌ها گرفتار آن می‌شوند، چالش‌های روانی است و دست و پنجه نرم کردن با احساساتی نظیر موارد فوق.

مثلا یک موقعیت شغلی را در نظر بگیرید . یک برگه‌ی مشخصات و خصوصیات شغلی را در اختیار فردی که در سازمانی مشغول به کار است قرار می‌دهند که در آن نوشته شده: ” این ویژگی‌های کسی است که ما دوست داریم تو مثل آن باشی” و این کارمند سعی می‌کند شبیه آن چیزی باشد که در شرح وظایف از وی خواسته شده است.

اما اوضاع برای یک کارافرین متفاوت است. او فقط یک تکه کاغذ خالی دریافت می‌کند، بدون هیچ ویژگی و مشخصه و خصوصیتی که او را ملزم به جای گرفتن در آن نقش کند. او باید بدون وجود مرز، راهنما یا بازخورد در مسیر پیشرفت حرکت کند. کارافرینان باید کسب و کار‌شان را خودشان انتخاب و خلق کنند، هم‌چنین باید خودشان را به عنوان صاحبان کسب و کار بازآفرینی کنند. این نوع انتخاب همراه با یک شک، مسئولیت، گناه و حتی تمایل قوی برای اطمینان مجدد از این که: ” آیا در حال انجام کار درست هستم؟” است.

کسب و کار هایی شبیه ترن هوایی

البته در زندگی چالش‌هایی وجود دارند که همه‌ی ما با آن‌ها مواجه می‌شویم. ما با انتخاب‌های آگاهانه در مورد این‌که می‌خواهیم به چه کسی تبدیل شویم، می‌توانیم خودمان را بازآفرینی کنیم و به هویت جدیدی دست یابیم. البته هویت فقط بخشی از داستان است، آسیب‌پذیری، خطر، اشتیاق، شکست هم در این مسیر وجود دارد که همگی به عنوان یک چالش بخشی از روند تبدیل‌شدن به یک کارآفرین هستند.

مسیری که یک کارآفرین طی می‌کند بر اساس احساسات شدید بنا شده است. چون وقتی که شما تصمیم به راه‌اندازی کسب و کار خودتان می‌گیرید، اجتناب از این چالش‌ها دشوارتر می‌شود.

اما چه‌طور کارآفرین‌ها می‌توانند در این مسیر دوام بیاورند؟ تفاوت بین کسی که ترن هوایی را دوست دارد و کسی که از آن متنفر است به رابطه‌ی وی با این قبیل تجربه‌ها مربوط می‌شود. چیزی که یک نفر از آن لذت نمی‌برد مثلا عدم کنترل، سرعت زیاد، ارتفاع و احساس سردرگمی دقیقا همان چیزی است که یک فرد دیگر آن را دوست دارد. این احساسات دقیقا همان دلیلی است که این قبیل افراد برای آن اقدام به سوار شدن بر ترن هوایی می‌کنند ( کسب و کار هایی شبیه ترن هوایی ).

حالا سوال این است که چطور می‌توانید سوار بر  “مسیر کارآفرینی” شوید و همچنان لبخند روی لبان‌تان باشد؟ باید بدانید که احساس بی‌پناهی، آسیب‌پذیری، شک، گناه و اضطراب از خصوصیات ضروری برای  تبدل شدن به یک کارآفرین هستند. آنها عناصر غیرقابل اجتنابی در روند اقدام به کار و تلاش برای ایجاد یک موقعیت شغلی هستند که دقیقا هیچ چیزی در آن وجود ندارد و نیاز به خلق دارد. اما شما همواره باید بدانید که : “چه‌طور می‌توانید این احساسات را به بخشی از هدف‌تان تبدیل کنید؟”

پاسخ به این سوال فقط با پذیرش جنبه‌های انسانی این مسیر است. کارآفرین بودن به ایده‌ها، تامین مالی و ایجاد یک تیم و نیز به انتخاب نوعی از زندگی مطلوب و مورد نظر شما مربوط است. کارآفرینی انتخاب یک چیز و سپس ساختن آن است .

به عنوان یک کارآفرین، شما بزرگترین دارایی خودتان هستید. ارزش شما بیش از هر مقدار منابع مالی یا ایده‌ای است که در اختیار دارید. انسانیت زادگاه اصلی نوآوری، خلاقیت، مهارت‌های رهبری، شور، کمال ، تاب‌آوری و صبر است. این همان جایی است که ایده‌های عجیب از آن می‌آیند. انسان بودن چیزی است که شما را به دیگران پیوند می‌دهد و چیزی است که شما را از چالش‌ها عبور می‌دهد. اجرای یک برنامه‌ی کسب و کار که باعث ارتقای این دارایی مهم نشود هرگز خوب نیست.

بنابراین خودتان را بخش مرکزی کسب و کارتان بدانید. انسان بودن خودتان را درک کنید و ارتقا دهید. بهترین بخش این روند ایجاد روشی برای تغییر شما به بهترین رهبر، کارفرما، همسر، والد و دوستی است که می‌توانید به آن تبدیل شوید.