سئو حرفه ای برای موفقیت برند

در نوشتار زیر ۹ راز سئو حرفه ای را  می‌خوانید که برندتان را به اوج موفقیت و شکوفایی می‌رساند. با ما همراه باشید.

دنیای بهینه‌سازی رتبه در موتورهای جستجو (سئو) در چند سال گذشته تحت‌تأثیر تغییرات بزرگی قرار گرفته است_ بزرگ‌ترین گام به‌ سوی آینده در قالب گوگل، پیشروی به سوی تجربه‌های قوی کاربر است. تصورش سخت است که فقط ۱۰ سال پیش، سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو حوزه‌ای بود که توسط بازاریابان کلاه سیاه اداره می‌شد و تنها هدف‌شان افزایش رتبه‌ها و ترافیک درایو بود. خلاصه بگوییم، اصلا خوب نبود و گوگل از آن خوشش نمی‌آمد.

امروزه، راز سئو دیگر اصلا راز نیست. یک احساس مشترک است. برندهایی که رتبه‌های بالایی در موتورهای جستجو دارند، محتوای عالی دارند، مقصود جستجوی مخاطبان هدف را برطرف می‌کنند، و برای بهینه‌سازی وب‌گاه‌های‌شان به لحاظ فناوری وقت می‌گذارند. در این‌جا ۹ راز سئو را  می‌خوانید که برندتان را به اوج و شگفتی می‌رساند.

۱.بیش از حد درباره‌ی آن فکر نکنید

بزرگ‌ترین چالش درباره‌ی سئو این است که قلمروی مبهم و غیرقطعی است_ ولی نباید اجازه دهید این ابهام، عالی شدن یا بهترین بودن را از شما بگیرد. باورکنید بازاریاب‌ها عموما دقیقا همان‌جایی هستند که شما در حال حاضر هستید. هر کسی به طریقی برای کشف “رازهای نهان” سئو تلاش می‌کند. بهترین کار این است که ذهن‌تان را از پیچیدگی‌ها دور کنید و به جایش بر ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی کاربر ممکن تمرکز کنید.

۲.محتوا را تازه نگه‌دارید

وقتی کسی درباره‌ی چیزی جستجو می‌کند اطلاعات به روز و صحیح می‌خواهد. به همین دلیل به روز نگه‌داشتن محتوا حائز اهمیت است. تازگی محتوا، عامل رتبه‌بندی شدیدا مهمی در الگوریتم جستجوی گوگل است و دلیل خوبی هم دارد_ مخاطبان شما نمی‌خواهند وقت‌شان را با خواندن محتوای قدیمی تلف‌ کنند.

۳.قابلیت کاربری را اولویت‌بندی کنید

فناوری، بخش مهمی از معادله‌ی تجربه‌ی کاربر است. شما علاوه بر ارائه‌ی محتوای مفید و آموزنده به مخاطبان‌تان، می‌خواهید مطمئن‌شوید که وبگاه‌تان آسان و لذت‌بخش بالا می‌آید. وبگاه‌تان را به نسخه‌ای موبایل دوست بهینه‌سازی و سرعت بالا آمدنش را تضمین کنید.

اخیرا گوگل اعلام‌کرد بیش از نیمی از جستجوهایش در ایالات ‌متحده آمریکا از طریق دستگاه‌های موبایل است. این آمار، به همراه الگوریتم به روز رسانی “موبایل گدون” نشانه‌های قدرتمندی ارائه می‌دهد مبنی بر این‌که در سال‌های پیشِ‌رو حتی تأکید بیشتری بر وبگاه‌های موبایلی کسب و کار خواهد بود.

شما می‌توانید از “وب‌گای آدیتور” نیز برای شناسایی معایب فنی بالقوه وبگاه‌تان بهره بگیرید و آن را براساس منسجمی پایه‌ریزی کنید.

۴.روابط بسازید، نه پیوند (لینک)

“پیوندسازی” (لینک‌سازی) اصطلاحی است که سئوکاران از آن برای توصیف فرایند اعتبار بخشی به وبگاه بهره می‌گیرند. ایده‌اش ساده است: مردم وقتی برندتان را به‌ عنوان منبعی قدرتمند بشناسند به وبگاه‌تان می‌پیوندند. اگرچه، اغلب، متخصصان سئو اصطلاح “پیوندسازی” را بیش از حد به کار می‌برند. با درخواست پیوندها، آن‌ها به تناقضی شدید می‌رسند_ این یعنی مطلقا هیچ چیز.

پیوندها کلید رتبه‌بندی خوب در گوگل هستند، اما چیزی که بازاریابان اغلب فراموش می‌کنند این است که پیوندها بر اساس روابط با مردم ساخته می‌شوند. بهترین راه “ایجاد پیوندها”، برقرای ارتباط و ارائه‌ی ارزش به بلاگ‌نویسان و دیگر افراد صاحب نفوذ اثرگذار بازارتان است.

سئو اسپای­گلاس را امتحان کنید تا ببینید چه کسانی به وبگاه‌تان پیوند داده‌اند_ و الگوهای بالقوه را شناسایی کنید.

۵.long tailها را دسته‌بندی کنید

تجربه‌ی موتورهای جستجو به‌طور فزاینده‌ای به سمت شخصی ‌شدن می‌روند. از همین رو مهم است که کسب و کارها بر لانگ تیل‌ها و کلیدواژه‌های مبتنی بر مکان تمرکز کنند_ از این طریق مخاطبان می‌توانند شرکت‌تان را بر اساس ارزش دقیق و خدمتی که ارائه می‌دهید، بیابند.

رتبه‌بندی بالا برای جستجوی عبارت مبهمی مثل “پزشک سان فرانسیسکویی” ممکن است نام‌تان را نشان بدهد، ولی شما را در رقابت با همه‌ی پزشکان سان فرانسیسکو، بدون در نظر گرفتن حوزه‌ی فعالیت‌شان، قرار می‌دهد. بهترین رتبه‌بندی برای یک عبارت خاص‌تر مثل “جراح ارتوپد سان‌فرانسیسکویی” نتایج بسیار بهتری تولید می‌کند.

۶.از کلیدواژه‌های مناسب در مکان‌های مناسب استفاده‌ کنید

با یک رویکرد ساختاریافته، متمایز و متشخص بشوید. کافی نیست که فقط روی کلیدواژه‌ی مناسب تمرکزکنید_ باید مطمئن ‌شوید اطلاعات “مناسب” را در مسیری ساختاریافته به گوگل می‌رسانید.

برای بهبود رتبه‌بندی در کلیدواژه‌های لانگ تیل، مطمئن شوید آن‌ها در متن صفحات اصلی و عنوان‌های صفحات حضور دارند. اگر ساختار وبگاه‌تان این امکان را فراهم نمی‌کند، یک وبلاگ یا خبررسان به وبگاه‌تان بیفزایید و محتوایی برای این عناوین، با کلیدواژه‌های لانگ تیل در عنوان‌ها و متن‌ها ایجاد کنید. بهترین جا برای شروع می‌توان وب‌گاه “رنک تراکر” باشد که تضمین می‌دهد محتوای‌تان کاملا برای کلیدواژه‌های خاص بهینه‌سازی شده است.

۷.جستجوی مشتری را جایگزین جستجوی کلیدواژه کنید

مردم زمانی سراغ موتورهای جستجو می‌روند که پرسش‌هایی داشته باشند. وقتی آنان به وبگاه شما می‌رسند، تقریبا به دنبال پاسخ‌های فوری هستند.

به برندتان به‌عنوان یک ناشر و منبع اطلاعات باکیفیت بنگرید. هنگامی که محتوای مفید و آموزنده، مثل بلاگ نوشته‌ها، مقاله‌ها و پژوهش‌ها را تولید کنید، در محضر یا پیشِ‌روی جستجوگران قرار می‌گیرید و اعتماد آنان را جلب می‌کنید.

۸.جزئیات کوچک را نادیده نگیرید

اغلب، بازاریابان بر بهینه‌سازی عوامل رتبه‌بندی سئو تمرکز می‌کنند. به همین دلیل جزئیات بسیار مهم مثل توضیحات متا را نادیده می‌گیرند. توضیحات متا، پیش‌نمایشی از وبگاه‌تان ارائه می‌دهد. در واقع شانس برندتان برای مستقل بودن از رقیبان در نتایج موتورهای جستجو است و کلیک‌ها را به سمت وبگاه‌تان سوق می‌دهد. توضیحات متای خوش‌ساخت، در چند خط نوشته، ترافیک بیشتری را به سمت وبگاه‌تان هدایت می‌کند.

راز طلایی سئو حرفه ای ۹: با ایجاد واژه‌نامه، یک منبع باشید

یکی از اثربخش‌ترین راه‌ها برای رتبه آوردن در جستجوی یک عبارت، ایجاد یک صفحه‌ی “واژه‌نامه” با تعاریف عینی و دقیق است. این مهم است که بازاریابان برای ایجاد محتوایی وقت بگذارند که به آموزش مخاطبان هدف‌شان کمک می‌کند.

این صفحات به خودی خود غالبا رتبه‌ی بالایی در موتورهای جستجو دارند، چرا که ذاتا تراکم کلیدواژه‌ها را دارند و معمولا برای کسانی که آن عبارات را جستجو می‌کنند بسیار مفیدند. آنان تمایل دارند موقعیت برندها را به‌عنوان منابع معتبر اطلاعات و تولید‌کننده‌ی پیوندهای پشتیبان ببینند.

شما می‌توانید از این ابزار جستجوی کلیدواژه برای شناسایی عبارات واژه‌نامه‌ی بالقوه و فرصت‌های کم‌تر شناخته شده بهره بگیرید.

سخن آخر

روزهای خودخواهی، کلاهبرداری و هرزه­نگاری‌های سئو به سر رسیده‌ است. و این چیز خوبی است. “راز” موفقیت با سئو دیگر اصلا یک راز نیست. فقط بر خدمت به نیازهای مخاطبان و پاسخ‌گویی به پرسش‌های‌شان از راهی درست و اندیشمندانه تمرکز کنید. بر مشتریان‌تان تمرکز کنید و گام‌های مناسبی بردارید تا مطمئن شوید موتورهای جستجو می‌توانند محتوای وبگاه شما را بیابند. بر “جاده‌ای کم‌تردد” با فرصت‌های لانگ تیل تمرکز کنید تا در جایگاه‌تان قرار بگیرید.