آیا فکر می‌کنید در حوزه بازاریابی و تبلیغات می‌توان از نشانه‌های غیرکلامی هم بهره برد؟ ما به شما می‌گوییم بله و ۱۰ راه که از زبان بدن در بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌شود را به شما نشان می‌دهیم.

در این نوشتار با ما همراه باشید تا ببینید چگونه می‌توان از زبان بدن در بازاریابی و تبلیغات برای افزایش درآمد و تاثیرگذاری بیشتر استفاده کرد.

۱.  مسیر توجه مشتری را به سمت کالا یا خدمات متمایل کنید

عموما در تبلیغات یک تمرکز اصلی برای دنبال کردن هدف وجود دارد. مثلا عبارت “اینجا کلیک کنید” توجه مشتری را به خود جلب می‌کند تا به موضوع مورد نظر شما برسد.

درواقع زبان بدن در بازاریابی و تبلیغات یک روش غیرکلامی است که تمرکز مشتری را به سمت هدفی که شما می‌خواهید متمایل می‌کند. مثلا می‌توان در تبلیغات شخصی را نشان داد که نگاهش در جست‌وجوی کالا یا خدمات مورد نظر شماست و به آن سو خیره شده است.

انسانها به طور غریزی تمایل دارند به چیزی که دیگران نگاه می‌کنند و دنبالش می‌روند توجه نشان دهند. بنابراین اگر شما گزینه “همین الان خرید کنید” را در تبلیغات تان گنجانید سعی کنید یک مدل تبلیغاتی هم کنارش داشته باشید که نگاهش به محصول یا خدمات شماست و پیام اصلی برند و کسب و کار شما را جست‌وجو می‌کند.

۲.  چشم‌ها به عنوان یک نشانه عمل می‌کنند

داشتن یک تصویر شبیه عکسی که اینجا می‌بینید در تبلیغات یا وب سایت تان یک راه عالی برای کنترل دیدگاه و مسیر توجه مشتری است. به این تصویر خوب نگاه کنید. چه چیزی در نگاه اول شما را به خود جذب کرد؟

بله دقیقا درست است: چشم هایش!

این یک قاعده کلی است که افراد وقتی برای نخستین بار به یک عکس نگاه می‌کنند قبل از هرچیز چشم هایش را می‌بینند. بنابراین وقتی از تصویری استفاده می‌کنید که چشم هایش به کالا یا خدمات شما خیره شده است و آن مسیر را دنبال می‌کند خواه ناخواه مشتریان تان را به توجه به آن سمت و سو سوق می‌دهید.

۳. اشاره کردن روش غیرکلامی خوبی است

اشاره کردن روش غیرکلامی مناسبی است تا به مخاطب تان این پیام را برسانید که به همان طرفی که مد نظر شماست نگاه کند و توجه‌اش به آن سمت جلب شود. به همین دلیل است که معمولا آرشیو عکس هایی که به نوعی در حال اشاره کردن به موضوعی هستند، یا به جای خاصی نگاه می‌کنند یا به هر ترتیب جهت خاصی دارند بسیار محبوب هستند.

درواقع این یک راه بسیار عالی برای جذب افرادبه تمرکز روی محصول یا خدمات شماست. تصویر زیر را ببینید که یک نفر با چراغ قوه پیام اصلی تبلیغات را روشن کرده است و به آن اشاره کرده است و شما با نخستین نگاه که به تصویر می‌اندازید نظرتان به پیام جلب می‌شود.

مطلب مرتبط:۷ تکنیک زبان بدن که کسب مهارت در آنها بسیار مفید است

۴. به چهره‌های شاد و خوشحال توجه می شود

ما در مغزمان نورون هایی داریم که به نورون‌های آیینه‌ای معروف هستند، این نورون‌ها تمایل دارند به شکل آینه وار از تصویری که می‌بینند تقلید کنند و معمولا به خاطر احساس همدلی وقتی یک صورت با نوع خاصی احساس را می‌بینیم به طور ناخودآگاه آن احساس در ما تبلور می‌یابد.

مثل زمانی که شخصیت یک فیلم در حال گریه کردن است و صورت ما ناخودآگاه حالت حزن و اندوه و گریه به خودش می‌گیرد. با توجه به این نظریه استفاده از چهره‌های شاد و خوشحال ایده خوبی به نظر می‌رسد. چرا که اگر افراد با صورت هایی مستاصل و ناخوشایند در تبلیغات استفاده کنیم این احساس استیصال و گیجی و ناخوشایندی به مشتری هم انتقال می‌یابد اما وقتی یک شخصیت با صورت خندان و خوشحال محصول یا خدمات را تبلیغ می‌کند این احساس شادی و موفقیت به مخاطب (مشتری) هم انتقال می‌یابد و نشان از یک خرید خوب و خوشایند و موفقیت آمیز دارد.

۵. بچه‌ها در تبلیغات خیلی مهم هستند

مغز ما عاشق نگاه کردن به کودکان است! بنابراین، اگر محصول شما امکان استفاده از یک نوزاد یا کودک را در تبلیغات خود دارد معطل نکنید و از یکی از این بچه‌های تودل برو استفاده کنید.

این آگهی مشهور از کوکاکولا را ببینید:

مغز ما همواره نگاه کردن به نوزادان را بسیار دوست دارد. بنابراین اگر امکان استفاده از تصویر یک نوزاد در تبلیغات شما وجود دارد، حتما از آن استفاده کنید. به عنوان نمونه به این تبلیغ نمادین کوکا کولا نگاه کنید:

یادتان باشد تصویر بچه‌ها بخش دیگری از مغز انسان‌ها مخصوصا زنان را فعال می‌کند که از آنان فردی با شخصیت خونگرم ومهربان می‌سازد و این احساس مهربان بودن میل به خرید را افزایش می‌دهد.

۶. گشاد کردن حدقه چشم یا همان مردمک مهم است

چارلز داروین در ۱۸۷۰ نشان داد زمانی که حس ترس بر ما غلبه می‌کند (بیشتر در زمان پرواز یا جنگیدن) مردمک چشم مان بیش از حالت طبیعی گشاد می‌شود تا امکان رصد محیط بیشتر فراهم شود. وقتی ما بتوانیم بیشتر و دقیق تر ببینیم امکان زنده و سالم ماندن مان از خطرات اطراف بالا می‌رود. جالب است بدانید این گشاد شدن چشم‌ها زمانی که به چیز مورد علاقه و دوست داشتنی هم نگاه می‌کنیم اتفاق می‌افتد.

در ۱۹۶۵ یک روانشناس به نام اکهارد هس رابطه میان مردمک چشم و نسبت اندازه آن با حالات درونی انسان را مورد بررسی قرار داد.

او از یکسری تصاویر برای آزمایش دستیارش استفاده کرد. مثلا وقتی تصویر یک زن خیلی خوشگل و جذاب را به او نشان داد مردمک چشم هایش از حالت طبیعی گشادتر شد و زمانی که عکس یک کوسه وحشتناک را به اون نشان داد مردمک چشم هایش جمع شدند.

تحقیقات وی در دانشگاه شیکاگو نشان دادند که مردمک چشم انسان به تصاویر عاطفی واکنش نشان می‌دهد. اگر تحریکی برای انسان خوشایند باشد، مردمک باز می‌شود و اگر ناخوشایند باشد، مردمک جمع می‌شود.

علاوه بر این محققان دریافتند افراد به اشخاصی که مردمک چشم گشادتری دارند توجه بیشتری نشان می‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید جذابیت محصول و خدمات تان و بهعبارت بهتر جذابیت تبلیغات تان را افزایش دهید سعی کنید با استفاده از فتوشاپ اندازه مردمک چشم را گشاد تر نشان دهید. اگر به بیشتر تبلیغات دقت کنید می‌بینید عمومتبلیغ‌کنندگان از این ترفند استفاده می‌کنند

زبان بدن در بازاریابی ۷: از روانشناسی رنگ‌ها استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که رنگ‌ها تا حد زیادی بر روحیه و درک ما از محیط و اطراف مان تاثیرگذار هستند. برای مطالعه بیشتر درباره روانشناسی رنگ‌ها این مقاله  روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی  و   ۳ نکته کلیدی انتخاب رنگ برای کسب و کار تان  را حتما بخوانید.

زبان بدن در بازاریابی ۸: فرمایش پول را فراموش نکنید!

استفاده یا عدم استفاده از نماد پول یا واحد پول روش بسیار مهمی برای افزایش میزان فروش است. که برای این موضوع به دو روش می‌توان اقدام کرد:

اول اینکه محققان دریافتند که حذف نماد $ (در کالاهای خارجی یا نوشتن عبارت تومان کنار کالاهای داخلی ) از جلوی اعداد به تعدیل شدن قیمت برای مشتریان کمک می‌کند.

در روش دوم به این شیوه عمل کنید که در صورت امکان قبل از اینکه لیست قیمت اصلی را ارائه دهید یک لیست با قیمت بالاتر اعلام کنید و بعد از آن قیمت اصلی را اندکی پایین تر است بیان کنید. مثلا در مورد فروش یک شامپوی مخصوص فروشنده در پیام تبلیغاتی بیان می‌کند که بیشتر محصولات مانند این شامپو بیش از ۱۰۰ هزار تومان قیمتدارند درحالی که ما فقط با ۳۹ هزار تومان این کالا را به شما عرضه می‌کنیم.

زبان بدن در بازاریابی ۹: به جای توجه به گروه‌های کانونی به عملکرد خود اعتماد کنید

بسیاری از افراد برای سنجش و ارزیابی تبلیغات شان از دوستان و اعضای خانواده خود سوال می‌کنند. اما باید گفت این اصلا روش خوبی برای ارزیابی کارایی و اثرگذاری پیام تبلیغاتی شما نیست.

اغلب مغز منطقی ما تصمیمات متفاوتی نسبت به مغز عاطفی ما می‌گیرد و باید گفت تصمیمات مغز عاطفی است که اغلب منجر به تصمیم رفتار خرید ما می‌شود.

به این مثال توجه کنید:

در یک آزمایش پژوهشگران از ۳۰ آدم سیگاری که قصد ترک سیگار داشتند، خواستند که به ۳ تبلیغ ترک سیگار مختلف از تلویزیون نگاه کنند که در پایان همه‌ی آن تبلیغ‌ها شماره تماس تماس با بخش ترک سیگار موسسه ملی سرطان پخش می‌شد. در این پژوهش این افراد باید اثر بخشی این ۳ تبلیغ A B C را به ترتیب انتخاب می‌کردند. در پایان تماشای تلویزیون این افراد تبلیغات مربوط به کمپین A و B را بهتر و موثرتر تشخیص دادند و کمپین C را کم اثرتر از بقیه بر شمردند. همچنین پژوهشگران این تبلیغات را به تعدادی از کارشناسان حوزه ترک سیگار هم نشان دادند که آنها هم تبلیغات کمپین A و B را بهتر تشخیص دادند.

سپس پژوهشگران از این افراد سیگاری خواستند تا در حالی که درون دستگاه MRI هستند و اسکن مغزی می‌شوند به این تبلیغات نگاه کنند. نتیجه بررسی اسکن مغزی بسیار جالب و عجیب بود چرا که در زمان پخش تبلیغ کمپین C فعالیت قشر فوقانی مغز بسیار زیاد شد و نشان از تاثیر بیشتر و بهتر این آگهی بر فرد داشت حال آنکه این فرد قبلا اعلام کرده بود کمپین A و B برایش جالب تر بوده است! البته در بررسی بعدی هم مشخص شد که تماس‌ها با مرکز ترک سیگار کمپین C ده‌ها برابر آن دو گروه منتخب دیگر بوده است و مردم به کمپین سوم واقعا اقبال خرید نشان داده‌اند.

بنابراین برای ارزیابی اثرگذاری پیام تبلیغاتی خود سراغ گروه‌های کوچک متمرکز نروید و بگذارید محصول یا خدمات تان در یک گوشه از بازار امتحان شود و پاسخ‌های واقعی خرید مردم راداشته باشید.

زبان بدن در بازاریابی ۱۰: نشان دهید که محصول تان آماده مصرف است

شما باید به طور غیرمستقیم به مشتریان خود نشان دهید که محصول تان کاملا آمادگی استفاده را دارد. مثلا اگر تبلیغ یک خوراکی را می‌کنید عکس همان خوراکی رادر وضعیتی که یک قاشق داخل‌اش قرار دارد بگذارید تا به مشتری تان این پیام را بدهید که این خوراکی منتظر است تا توسط شما به راحتی و سرعت مصرف شود. اینکار شما به مغز پیام می‌دهد که میل به خوردن این خوراکی بسیار بالا است

به آگهی زیر توجه کنید و بگویید مشتری برای خرید کدام کالا مشتاق تر می‌شود؟

تبلیغ الف

تبلیغ ب

اگر گزینه انتخابی شما آگهی الف است کاملا درست حدس زده اید. این وضعیت که به آن اثر ترسیم بصری گفته می‌شود به شکل غیرکلامی گرایش مشتری را تغییر می‌دهد و اعلام می‌کند که این محصول آماده خریداری و مصرف است.

دو محقق به نام‌های رایان الدر و اردنا کریشنا در تحقیقات خود متوجه شدند که اگر در تبلیغات محصول در دست غالب(معمولا دست راست) نشان داده شود میزان فروش را به شدت افزایش می‌دهد.

در نهایت اینکه یادتان باشد پیام‌های غیرکلامی و غیرمستقیم در تبلیغات تان می‌تواند تا حد زیادی روی میزان فروش تاثیر بگذارد. خوشحال می‌شویم اگر نظرات و تجربیات خود را از طریق این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.