در ادامه ۸ گام برای ساختن یک استراتژی بازاریابی قوی آمده است :

۱. همه‌چیز باید سازگار با موبایل باشد

از آن‌جا که بیش‌تر جمعیت دنیا از طریق دستگاه موبایل به اینترنت دسترسی دارند، باید تمام جوانب استراتژی بازاریابی‌تان دربرگیرنده‌ی کاربران موبایل باشد. گزارش شده‌است که بیش از ۵۰ درصد تمام جست و جوهای گوگل از دستگاه‌های موبایل می‌آید. وب‌گاه شرکت‌تان باید نسخه‌ی سازگار با موبایل با همان تبلیغات، ویدیو، آگهی‌ها و ویژگی‌هایی داشته‌باشد که کاربران وب به آن دسترسی دارند.

۲. استراتژی تان باید شامل تاکتیک‌های واقعیت مجازی باشد

برندسازی محتوای واقعیت مجازی در حال رواج یافتن در کسب و کار و بازاریابی است. این‌که بتوانید یک تجربه‌ی واقعیت افزوده را برای مشتریان فراهم کنید، به آنها کمک می‌کند درک کنند یک محصول یا خدمت چگونه عمل می‌کند، چگونه برایشان مفید خواهدبود و چگونه زندگی راحت‌تری برایشان فراهم می‌کند. یک مثال آن کمپین اکسدرین بود که به دوستان و اعضای خانواده‌ی کسانی که از میگرن رنج می‌برند کمک می‌کرد تجربه کنند تحمل یک میگرن ناتوان‌کننده چه حسی دارد. این تجربه‌ی برندسازی‌شده نه‌تنها توجه‌ها را به این برند جلب کرد، بلکه به جامعه نشان داد این برند وفق‌پذیر، هماهنگ با جامعه، و هم‌گام با فناوری به‌روز است.

۳. مشتری محوری یک قانون است

یک گام مهم در استراتژی بازاریابی‌تان باید تامین چیزهایی باشد که مشتریان می‌خواهند- بازاریابی مشتری‌محور. وقتی به واسطه‌ی تبلیغات و کمپین‌ها با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار می‌کنید، آنها را مستقیما خطاب کنید. مدیر بازاریابی شما باید سامانه‌ای داشته‌باشد که طی فرآیندی خودکار اسم کوچک مشتری را مطابق ایمیل ثبت‌شده برای آن حساب تشخیص دهد. این شخصی‌سازی به مشتری می‌گوید که شما می‌دانید او چه کسی است، کدام محصولات را دوست دارد، و حمایت‌اش از شما برایتان ارزشمند است.

۴. از داده‌های بزرگ استفاده کنید

داده‌های بزرگ مهم است. شما باید بدانید چگونه از آن استفاده کنید تا اطلاعاتی را انتخاب کنید که برای بازاریابی صحیح بر اساس گرایش و تاکتیک‌های صنعت نیاز دارید. مهم است که بزرگ‌ترین رقیب شرکت‌تان را تحلیل کنید تا ببینید چه چیزی را متفاوت انجام می‌دهند و شما چگونه می‌توانید از تاکتیک‌هایشان به نفع خودتان استفاده کنید. بررسی اعداد و گشودن راهی مناسب برای دست یافتن به داده‌های مقایسه‌ای به استراتژی بازاریابی‌تان کمک می‌کند موثرتر باشد و نتایج بهتری بدهد.

۵. ارسال انبوه ایمیل را فراموش کنید

ارسال انبوه یک عنصر مهم در استراتژی بازاریابی شما است. این روشی برای شرکت‌ها است تا مستقیما سراغ مشتری بروند، پیگری کنند، برای استفاده از کارت خرید ایمیل یادآوری بفرستند و درخواست‌های شرکت در نظرسنجی رضایت مشتری بفرستند. وقتی یک مشتری ایمیلی دریافت می‌کند که هزاران کاربر دیگر هم آن را دریافت کرده‌اند، نشان می‌دهد این ایمیل غیرشخصی است. از یک سرویس خودکارسازی استفاده کنید تا ایمیل‌های انفرادی برای کمپین‌ها ارسال کنید.

هم‌چنین بخشی از استراتژی بازاریابی موبایلی شما باید پیگیری ایمیل‌ها باشد تا ببینید چه تعداد از آنها واقعا باز شده‌است. بخشی از سامانه‌ی پیگری نیز باید شامل تحلیل نرخ کلیلک، بررسی تعداد کسانی که از این طریق تبدیل به مشتری می‌شوند، مشترکین از دست رفته، و دسترس‌پذیری در دستگاه‌های مختلف همراه باشد.

۶. رقبایتان را بشناسید

مهم است که دقیقا بدانید رقبای مستقیم‌تان چه کسانی هستند. هم‌چنین مهم است که شیوه‌های بازاریابی‌شان را مطالعه کنید و به دنبال روند افت و خیز فروش باشید. بفهمید چه چیزی برای آنها جواب نمی‌دهد و روش‌های نوآورانه ابداع کنید تا نقص‌های آنها نقاط قوت برند شما باشد. شاید مسئول اصلی بازاریابی شما از رهبران باسابقه‌ی بازاریابی چیزهایی یاد بگیرد تا رویکرد خلاقانه‌ی خود را ارتقا دهد.

بفهمید رقبایتان چه کسانی را به عنوان مخاطب‌شان هدف قرار داده‌اند و آیا همان افراد برای شما جواب می‌دهد یا نه. سپس یک استراتژی توسعه دهید تا توجه‌ها را به برند خودتان جلب کنید، شهرت‌تان را بالا ببرید، ویژگی منحصر به‌فرد شرکت‌تان را نشان دهید و خدمات مشتری را بهبود ببخشید.

 ۷. مخاطبان را تشویق کنید تا به طور مستقل محتواها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند‌

این‌که مخاطبان را تشویق کنید با اشتراک‌گذاری محتوا، تبلیغات، و اطلاعات مربوط به شرکت‌تان، خودشان را تحت تاثیر قرار دهند، می‌تواند بسیار مفید باشد. این هم‌چنین وسیله‌ای برای تبلیغ رایگان است. باید همیشه از بازاریابی رایگان به نفع خودتان استفاده کنید، اما در عین حال باید بپذیرید که چند قاعده‌ی اساسی را اعمال کنید. با گروهی کوچکی از افراد تاثیرگذار کار کنید که این صنعت را درک می‌کنند و حقیقتا به برندتان اهمیت می‌دهند. این به برند شانس بهتری می‌دهد تا شهرت‌اش را در درون صنعت بسازد، در میان مشتریان شهرت به‌دست بیاورد و در مسیر تبدیل شدن به قدرت برتر در یک صنعت عمل کند.

۸. اندیشه‌های ماندگار

تدوین یک استراتژی بازاریابی قوی مستلزم گام‌های زیادی است. هر عنصری در استراتژی‌تان برای موفقیت شرکت ضروری است. شما باید، نوآور و خلاق باشید و بتوانید مشکلات را در مدتی معقول و با نتایج کافی حل کنید. این مستلزم یک بخش بازاریابی کامل است که با سرعتی ثابت حرکت کند، ثمربخش باشد، و مخاطبانی را به‌دست بیاورد که شرکت انتظار دارد. استراتژی بازاریابی برای پایداری برند و سودآوری کلیدی است.