همان‌گونه که هر کسب و کاری برای موفقیت نیاز به یک طرح و پلن دارد، در بازاریابی شبکه ای نیز وجود یک طرح اولیه و فرمول اساسی یک ضرورت محسوب می‌شود. در این فرمول باید به مهم‌ترین عنصر آن یعنی همان “عمل” و “فعالیت برای دست‌یابی به موفقیت” توجه کرد. در راستای دستیابی به موفقیت در طرح بازاریابی شبکه ای تان شما هدف‌های بسیاری را برای خود در نظر می‌گیرید اما نکته‌ی مهم اینجاست که اگر نتوانید با تمام این اهداف هماهنگ شوید شانس موفقیت خود را کاهش داده‌اید.

در طول زندگی‌تان هر کسی که به عنوان راهنما و مرشد شما توصیه‌هایی را برای بهبود شرایط زندگی‌تان برایتان دارد همواره به شما خواهد گفت که اگر شما به طور پیوسته و مستمر درگیر فرایند رسیدن به اهداف‌تان نباشید، هرگز به هیچ هدفی نمی‌رسید. بنابراین مهم‌ترین عنصر برای طرح بازاریابی شبکه ای شما، فعالیت و عملکردتان برای دستیابی به اهدافتان است.

فرمول :

دست‌یابی به نتیجه= فعالیت‌ها + اهداف

اگر بخواهید در این کسب و کار موفق شوید، توسعه و ایجاد تعهد به برنامه و طرح بازاریابی شبکه ای ، یک ضرورت(باید) کامل محسوب می‌شود. مانند هر هدف دیگری در زندگی، مشخص کردن اهداف کار یا به عبارت بهتر هدف‌سازی کار بسیار آسانی است، اما حرکت برای دستیابی به این هدف دشوار است. کسب و کار بازاریابی شبکه ای شما نیز هیچ فرقی با سایر اهداف زندگی‌تان ندارد، در هر حال ، می‌توانید مطمئن باشید که آن اهدافی که به اندازه‌ی کافی به آنها اهمیت داده و  به حرکت در مسیردرست آنها الزام داشته‌اید، برای رسیدن به رویاهایتان در آنها پافشاری بیشتری می‌کنید.

سرنوشت به شانس مربوط نمی‌شود، به انتخاب مربوط می‌شود. سرنوشت چیزی نیست که منتظر آن شویم، چیزی است که باید به دست آوریم.

ویلیام جنینگز برایان

 معمولا زمانی که در حال طرح‌ریزی برای راه‌اندازی برنامه‌ی بازاریابی‌تان هستید ایده‌های بسیاری به ذهنتان هجوم می‌آورند، و شما به این نکته توجه کنید که برای دستیابی به اهداف‌تان باید حرکت کنید و فعال باشید و بدانید که همواره مشکلات بسیاری را در این راه پیش رو خواهید داشت، زیرا این مسیری است که افراد متعهد و تلاشگر را از سایر افراد متمایز می‌سازد.

موفقیت، حاصل بلوغ و پختگی، کار سخت، درس گرفتن از شکست‌ها، وفاداری، و کار مجدانه است.

کالین پاول

بازاریابی شبکه ای مانند یک ماشین ایده‌آل برای رسیدن به موفقیت عمل می‌کند، اما باید بدانیم که سوخت این ماشین پایداری و تحمل سختی‌ها و شور و شوق و تلاش برای کسب موفقیت است تا شما را به مقصد نهایی برساند. بنابراین قبل از اینکه حرکتی را آغاز کنید، باید مدت‌ها روی حرفه‌تان متمرکز شوید و به آن تعهد داشته باشید تا از موفقیت‌تان در این راه اطمینان حاصل کنید.

 طرح بازاریابی شبکه ای

مفهوم اصلی که بازاریابی شبکه ای بر آن بنا شده است، مدل کسب و کاری است که برای کمک رساندن به یک شرکت والد بازاریابی شبکه ای طراحی شده، تا محصولات این شرکت را در بازار توزیع کند و اساسا بازاریابان شبکه‌ای از طریق دو راه می‌توانند به این نتیجه دست یابند:

  • ایجاد یک پایگاه فعال مشتری ( افرادی که کالاهای شما را می‌خرند).
  • ایجاد بستری مستقل از توزیع‌کننده‌ها که آنها نیز یک پایگاه فعال مشتری می‌سازند.

بنابراین برای ایجاد کسب و کار بازاریابی شبکه ای تان، طرح عملکرد شما باید در این راستا باشد که یک پایگاه مشتری ایجاد کنید یا بستری ایجاد کنید که دیگران بتوانند به شما در گسترش پایگاه مشتری‌تان کمک کنند. البته برای افرادی که در حرفه بازاریابی شبکه ای فعالیت می‌کنند، این موضوع جدیدی نیست، اما همواره دانستن این فرض اولیه مهم است، چراکه برای موفقیت در این کسب و کار نیاز داریم تا طرح کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای خود را، برای رسیدن به این دستاوردها و نتایج آن تنظیم کنیم.

در ادامه ۳ کار اصلی برای موفقیت طرح بازاریابی شبکه ای تان آمده است

حالا که همه هدف‌های شرکت را شناختیم، سه جنبه‌ی اصلی موفقیت طرح بازاریابی شبکه ای  را نام می‌بریم که نیاز به تلاشی مستمر دارند؛

(۱) رشد سازمان‌تان،

(۲) تحکیم و توانمندکردن‌ پایگاه مشتری، و

(۳) مدیریت هر روزه‌ی کسب و کارتان.

۱) توسعه کسب و کار بازاریابی شبکه ای

به منظور توسعه‌ی کسب و کارتان، نیاز به آینده‌نگری دارید و امن‌ترین و مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری شما، مدت‌زمانی است که صرف آموزش و پیشرفت تکنیک‌های آینده‌نگری می‌کنید. البته یادآوری این نکته اهمیت دارد که آموزش زمانی ارزشمند است که به آن جامه‌ی عمل بپوشانید.

عمل، تنها معیارحقیقی هوشمندی است.

ناپلئون هیل

۲) تحکیم کسب و کار

تحکیم کسب و کار شما به پایگاه مشتریان و توزیع‌کنندگان خرد شما بازمی‌گردد. صرف زمان روی تحکیم کسب و کار بخش مهمی از طرح بازاریابی شبکه ای است چرا که حفظ مشتریان فعلی ساده‌تر از جذب مشتریان جدید است.

  • حفظ پایگاه مشتریان از طریق افزودن شناخت به دست آمده از محصول یا خدمت ممکن است، که در نهایت به جلب رضایت بیشتر مشتریان می‌انجامد.
  • حفظ توزیع‌کنندگان خرد می‌تواند از طریق ایجاد ارتباط و برقراری شبکه‌ی پشتیبانی به دست آید، که به عرضه‌کننده‌ها کمک می‌کند تا به اهداف‌شان برسند.

۳) مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار، بخشی است که وظایفی چون تنظیم قرار ملاقات‌ها، سفارشات محصول، مدیریت جریان نقدی و مالیات‌ها، سفارش‌دادن ابزارهای بازاریابی و غیره را در برمی‌گیرد. با اینکه مدیریت کسب و کار بخش مهمی در هر مدل کسب و کار است، اما هیچ درآمد خاصی ندارد ازین‌رو خط‌ سیر این جنبه از کسب و کارتان مهم است.

برای اکثر افرادی که هنوز در حال تلاش برای راه‌اندازی یک کسب و کار هستند، توسعه، تقریبا مهم‌ترین عنصرکار است. بنابراین طرح بازاریابی شبکه ای باید بازگوکننده‌ی آن باشد. به ویژه، یادگیری پیش‌بینی روند توسعه‌ی درست و اصولی می‌تواند روی توسعه‌ی کسب و کار اثرگذار باشد.

خلاصه فعالیت‌هایی که در زمان برنامه‌ریزی برای بازاریابی شبکه ای باید مد‌نظر داشت به این قرار است:

  • ایجاد تعهد طولانی‌مدت به کار و دانستن این که هر شکستی شما را یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.
  • سازمان‌تان را طوری بسازید که مطابق با پیش‌بینی‌های‌تان جایی باشد که مشتریان و توزیع‌کنندگان پایه‌ی خود را در آن بیابید.
  • تحکیم پایه‌های کسب و کار و حفظ پایگاه مشتریان، از طریق شبکه‌ی پشتیبانی و رضایت مشتریان، حاصل می‌شود.
  • خط‌مشی مدیریت هر روزه‌ی کسب و کار، طوری که بتوانید روی کارهای‌تان تمرکز کنید تا رشد و تحکیم به دست آید

به عنوان نکته آخر باید خاطر نشان کرد که صرف انجام کار متضمن موفقیت نیست، مخصوصا در کوتاه‌مدت، هرچند اگر به طرح بازاریابی شبکه ای تان متعهد باشید و از اشتباهات‌تان درس بگیرید،کار پیوسته‌ی شما نتیجه خواهد داد.

رویاپردازی راهی به سوی موفقیت است. جدیت در کار، وسیله‌ای است که شما را به مقصد نهایی می‌رساند.