همان‌طور که یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید؛ وقت طلا است، و این گفته برای هیچکس به اندازه‌ی یک تیم فروش صادق نیست. مشکل اینجا است که به نظر می‌رسد یک فروشنده هیچ‌گاه وقت کافی ندارد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۵ ترفند مدیریت زمان برای فروشندگان که سریعتر و هوشمندانه تر بفروشند را برایتان بگوییم.

تماس‌های تلفنی برنامه‌ریزی نشده‌ای وجود دارد که باید برقرار کرد، برآورد قیمت‌هایی که باید آماده کرد و معرفی کالا یا خدماتی که باید عرضه کرد. فراتر از آن، وقت بسیار زیادی صرف فعالیت‌های روتین دفتری غیر مرتبط با فروش می‌شود. نتیجه آنکه بسیاری از فروشندگان بار کاری زیادی احساس می‌کنند و هیچ وقت برای انجام تمام فروشی که مد نظر دارند وقت کافی نخواهند داشت.

در واقعیت، تفاوت بین فروشنده‌ی عالی و فروشنده‌ی خوب اغلب در این است که فروشنده‌ی عالی می‌داند چگونه وقتش را مدیریت کند. با استفاده‌ی کامل از تمام دقایقش،  قادر خواهد بود از پس امور روزانه برآید و کلی هم در طول روز برای فروش وقت خواهد داشت.

در اینجا ۵ مورد از کارآمدترین راهبردها و چند ترفند مدیریت زمان برای فروشندگان برای اینکه اطمینان حاصل کنند که بدون صرف وقت‌ طولانی در هر روز فروش داشته باشند ارائه می‌شود.

در ادامه ۵ ترفند مدیریت زمان برای فروشندگان آمده است:

۱. ابتدا به پروژه‌های دشوار بپردازید

برای هر کسی یکی دو کار وجود دارد که هرگز دوست ندارد انجام بدهد. برای بعضی از فروشندگان این کار ممکن است تماس‌های سریع و برنامه‌ریزی نشده باشد. برای دیگران، می‌تواند وارد کردن اطلاعات در سیستم مدیریت روابط مشتریان(CRM) باشد. بسیاری از آدم‌ها از چک کردن و نوشتن ایمیل بیزار هستند.

نتیجه‌ی کلی این است که کنار گذاشتن این کارهای مهم و وقت تلف کردن با کارهای کم اهمیت‌تر راحت است. اگر واقعا می‌خواهید استاد مدیریت زمان شوید، باید ناخوشایندترین کارهای‌تان را با نهایت سرعت ممکن انجام بدهید. این کار استرس را از باقی روزِ شما حذف می‌کند و همه‌ی کارهای باقی مانده را کمی آسان‌تر می‌کند.

۲. عملکرد چندتکلیفی را فراموش کنید

عملکرد چند تکلیفی بهترین ترفند مدیریت زمان برای فروشندگان است و برای بسیاری از حرفه‌ای‌های پر مشغله نشانه افتخار است، اما معمولا مضرات این کار از محاسنش بیشتر است. وقتی که بین دو کار تغییر وضعیت می‌دهید، سرعت عملکرد‌تان را از دست می‌دهید و در انجام هر دوی آن‌ها کندتر عمل می‌کنید.

اگر دارید کاری انجام می‌دهید، قبل از تغییر وضعیت دادن به کار دیگری، آن را خوب بررسی کنید. این کار سرعت عملتان را حفظ می‌کند و به شما اجازه می‌دهد همه چیز را، از آن وقتی که می‌خواستید یکجا به تمام آن‌ها بپردازید، سریعتر انجام دهید.

۳. استفاده از ایمیل‌ را به حداقل ممکن برسانید

امروزه که ایمیل‌ به گوشی‌های هوشمند پیوند خورده است، به خاطر ایمیل‌هایی که هر روز می‌رسند ممکن است خیلی راحت حواس‌تان چندین و چند بار پرت شود. اگر از چک کردن ایمیل‌تان در طول روز اجتناب کنید و در عوض فقط در طول زمان‌های برنامه‌ریزی شده‌ای به ایمیل‌ها پاسخ دهید، از وقت‌تان استفاده‌ی بهتری خواهید کرد. شما باید برای این کار دوره‌های زمانی نیم ساعته‌ای در طول صبح، بعدازظهر و درست قبل از ترک کار در نظر بگیرید. این کار عوامل حواس پرتی را به حداقل می‌رساند و به شما اجازه می‌دهد به انجام کارهای مهمتر بپردازید.

بسیاری از فروشندگان در انجام این کار تردید دارند چون می‌ترسند چیز مهمی را از دست بدهند. آن‌ها می‌پرسند: اگر یک مشتری بزرگ یک پیام فوری فرستاد چه؟ چند راه حل برای این مسئله وجود دارد. ابتدا این که، می‌توانید برای اطلاع از زمان رخداد آن کار فوری(از طرف یک مشتری خاص، که شامل کلیدواژه‌های مشخصی است و غیره) زنگ هشدار درست کنید. همچنین می‌توانید از آن به عنوان یک فرصت برای ارائه‌ی امتیاز اضافه به بهترین مشتریان‌تان استفاده کنید. یعنی به آن‌ها دسترسی ۲۴ ساعته و هفت روزه به یک نشانی ایمیل مخصوص “اشخاص خیلی مهم” بدهید. مهم نیست چگونه این کار را انجام می‌دهید، نکته‌ی کلیدی آن است که اطمینان حاصل کنید فقط ایمیل‌های واقعا مهم هستند که در درجه‌ی اول توجه شما را جلب می‌کنند.

۴. فعالیت‌های گروهی

وقتی در حال انجام کار خاصی هستید، با آن هماهنگ می‌شوید. مثل عضله سازی است- هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، بهتر و قوی‌تر خواهد شد. به عنوان مثال، به جای برقراری تماس‌های پرس و جو گرایانه و فرستادن بلافاصله‌ی ایمیل‌های پیگیرانه، کارها را به اجزای کوچک تر تقسیم بندی کنید.

اگر به خاطر تایپ کردن ایمیل‌ها مدام ریتم کارتان به هم نریزد، آن وقت در برقراری تماس‌ها و پیغام گذاری‌ها کارآمدتر عمل خواهید کرد. ایمیل‌های‌تان را بعدا در طول روز بفرستید؛ یعنی همان موقعی که کمتر احتمال دارد آدم‌ها ‌تلفن‌شان را جواب بدهند.

۵. هر روز کارها را اولویت بندی کنید

بهترین راه برای حصول اطمینان از این که هر روز همه‌ی کارها انجام خواهند شد نوشتن و تیک زدن آن‌ها پس از انجام دادن است. به سه طریق کارها را اولویت بندی کنید: کارهایی که باید همان روز انجام شوند، کارهایی که باید ظرف یکی دو روز آینده انجام شوند، و کارهایی که در صورت داشتن وقت کافی دوست دارید انجام‌شان بدهید. ابتدا به انجام مهمترین کارها بپردازید، و سعی کنید به سمت انجام کارهای فهرست سوم‌تان پیش بروید. این کار تمرکز شما را بر آنچه مهمتر است حفظ خواهد کرد در حالی که گوشه چشمی هم به آینده خواهید داشت.

نتیجه‌گیری

فروشنده بودن شغل سختی است که هر روزه مستلزم پرداختن به کارهای بسیاری است. اما، با مدیریت کارآمدتر زمان‌تان و استفاده از توصیه‌های فوق‌الذکر قادر خواهید بود وقت بیشتری را صرف فعالیت‌های ارزشمندتر کنید. خودتان را از استرس رها خواهید ساخت و به فروش بیشتری دست خواهید یافت.