جذب مشتریان وفادار برای کسب و کار شما چگونه باید انجام شود تا فروش مطمئن و باثباتی داشته باشید. در این نوشتار در خصوص جذب مشتریان وفادار  برای کسب و کار تان بحث می شود.

ممکن است فرد در کسب و کار آنقدر بر سود و زيان متمرکز شود که اين حقيقت را کم‌رنگ جلوه دهد که بهترين روش سنجش موفقيت يک کار، مشتريان آن است. اگر مي‌خواهيد يک ارزيابي واقعي از کار شرکت خود داشته‌ باشيد، از مشتري بعدي که وارد شرکت شما مي‌شود يا با شما تماس مي‌گيرد، سوال کنيد.

جذب مشتریان وفادار برای کسب و کار :

بسياري از صاحبان مشاغل آن‌قدر درگير انجام امور روزمره مي‌شوند که فراموش مي‌کنند، تماماً کسب و کارشان به مشتريان‌ آنها بستگي دارد. بدون مشتري، کسب و کاري هم وجود نخواهد داشت- مشتريان افرادي هستند که نه تنها بر مبناي محصولات و قيمت آنها بلکه بر مبناي کيفيت خدماتي که دريافت مي‌کنند، به شرکت‌ها اعتماد مي‌کنند. پس تعجبي ندارد که در کسب و کارها بايد بسيار تلاش شود تا اعتماد مشتري جلب و حفظ شود.

۱.براي جلب نظر مشتري بايد دقيقا چه کنيم؟

مشتري را بشناسيد. مهم نيست که شرکت شما چه محصولات يا خدماتي را ارائه کند. چون کليد موفقيت شما، شناخت مشتري است. هر چه بهتر مشتريان خود را بشناسيد، شانس‌هاي رشد شرکت‌تان افزايش مي‌يابد. اين روزها حتي شرکت‌هاي متخصص وجود دارند که پايگاه داده‌هاي مشتريان‌ هدف‌گذاري شده يا مورد نظر را به صورت برخط براي انواع کسب و کار ارائه مي‌کنند. با توجه به وجود منابع اين‌چنيني، دسترسي صاحبان مشاغل به علايق، نفرت‌ها، شخصيت‌ها، و عادات خريد و خرج کردن مشتريان‌ در بازار مورد نظر بسيار آسان‌تر شده است.

۲. مشتري مي‌تواند بهترين مشوق‌تان باشد

در جهان امروزي، بازاريابي “شفاهي” يا “دهان به دهان” ارزش بسياري دارد و مي‌تواند کمک شاياني به يک شرکت براي ازدياد تعداد مشتريانش بکند.بسياري از بازاريابي‌هاي مثبت توسط باارزش‌ترين و وفادارترين مشتريان‌ شما صورت مي‌گيرد. تلاش‌کنيد تا به خواست مشتريان‌ خود گوش فرادهيد و مشتريان‌ وفادار و دائمي را براي خود پرورش دهيد.

مشتريان‌ خوب پرورش يافته، از بسياري جهات تاثير مثبتي بر کسب و کار دارند: آنان مجددا و اين بار بيشتر از شما خريد خواهند کرد، به دوستان و همکاران خود در مورد شرکت شما خواهند گفت، بازخورد سازنده‌اي براي شما خواهند داشت، براي کمک به شما در جهت بهبود شرکت وقت خواهند گذاشت و اگر مرتکب اشتباه شويد، شما را آسان‌تر خواهند بخشيد.

۳. چگونگي رفتار با مشتري شما را از ديگران متمايز مي‌کند

نه قيمت و نه طيف وسيع خدمات موجب جذب و حفظ مشتريان نمي‌شود. آنچه در مسير طولانيِ ايجاد اعتماد ميان مصرف‌کنندگان و فروشنده لازم است، تجربه‌ي مشتري برتر است. با توجه به اين‌که بسياري از شرکت‌ها محصولات باکيفيت مشابه را با قيمت‌هاي رقابتي عرضه مي‌کنند، آنچه موجب تمايز در سبک کسب و کار شما مي‌شود، توانايي شما در ارائه‌ي خدمات به مشتريان‌ باثبات و باکيفيت و انجام معاملات شخصي با آنها است. براي اين کار، بايد نيازهاي مشتري خود را بشناسيد و سپس در هر زماني راهي را براي پاسخگويي به آنها بيابيد. جا خورديد؟ بله اگر شما تجربه‌ي بزرگ را براي مشتري فراهم نکنيد، بازار مورد نظر شما، کسب و کار را در جاهاي ديگري خواهد يافت.

۴. از بازخورد مشتريان به نفع خود بهره‌مند شويد

بازخورد مشتري – مثبت يا منفي – مي‌تواند به شما کمک کند تا روابط مصرف‌کنندگان با شرکت را تقويت کنيد. بازخورد منفي به شما کمک مي‌کند تا حوزه‌هايي را که در آن ضعف داريد، شناسايي کنيد. بازخورد مثبت کارهاي درست‌تان را به شما نشان مي‌دهد.

۵. با مشتريان غيرفعال يا قديمي‌تان تماس بگيريد

آيا شما تا به حال تلاش کرده‌ايد تا با مشتريان‌ سابق يا غيرفعال خود تماس بگيريد؟ به سخنان آنان گوش کنيد و ديدگاه‌هاي آنان را درباره‌ي اين‌که چرا کسب‌وکار با شما را متوقف کرده‌اند، جويا شويد. اين اطلاعات به شما کمک مي‌کند تا به نيازهاي مشتريان‌ پس از انتخاب يک محصول يا درخواست وي براي ارائه‌ي خدمات پي ببريد. اين مي‌تواند فرصتي براي بازگرداندن مشتريان‌ سابق به چرخه‌ي تجارت باشد و در عين حال استراتژي‌اي را به شما براي جذب مشتريان‌ بالقوه ارائه کند.

هرگز فراموش نکنيد: مشتري، ارزشمندترين دارايي هر کسب و کار و شرکتي است، و ارائه‌ي خدمات شخصي به مشتريان‌ نه تنها آنها را به مشترياني وفادار و خوب بلکه به مبلغان و سفرايي براي معرفي نام تجاري محصولات و خدمات‌تان تبديل مي‌کند.