رازهای برندسازی از زبان ۱۴ کارشناسِ صنعت مُد

در این نوشتار ۱۴ کارشناس صنعت مد درباره رازهای برندسازی سخن می گویند.

در حال قدم زدن تا سر کار بودم که یک خانم دونده به سرعت از سمت چپ من گذشت. او یک لباس تیره‌ی تنگ و جذب تن‌اش بود که طرح‌هایی با رنگ‌های بنفش و مشکی در آن دیده می‌شد. در نقطه‌ای که بندهای تاپ‌اش به صورت ضربدری به هم رسیده بودند، یک علامت تیکِ کوچک وجود داشت که نور را منعکس می‌کرد ولی به زحمت دیده می‌شد.

 

این علامتِ تیک نماد یکی از شاخص‌ترین برندهای تاریخ است. کسی که این نمونه‌ی خاص از محصولات برند نایک را می‌پوشد، تمام آن چیزی را به تصویر می‌کشد که این برند در نظر دارد به دیگران منتقل کند: قدرت، مقاومت، انگیزه. این فقط یک علامت تیک نیست. انگیزه‌ی مضاعفی است که بتوانید یکی دو کیلومتر دیگر نیز بدوید. نشان‌دهنده‌ی کار گروهی، اخلاقیات، و روحیه‌ی ورزشکاری است. این علامت دائما به یادمان می‌اندازد که ‌”‌انجام‌اش بده (Just do it)‌”‌.

چه اتفاقی می‌افتد که یک کفش کتانی، واقعا تبدیل به چیزی فراتر از یک کفش کتانی می‌شود؟ چه چیزی باعث می‌شود مصرف‌کننده یک مایو، کت، یا لباسی را بخرد که ظاهرا شبیه لباس‌های قبلی‌اش است؟ هیجان. یک برند در بهترین شرایط‌اش، به گونه‌ای با مخاطب صحبت می‌کند که گویی بهترین و صمیمی‌ترین دوست‌اش سعی دارد وی را برای انجام کاری قانع کند. و برند در صنعت مُد، از پرستیژ و شخصیت‌تان مراقبت می‌کند، و به نما و چهره‌ی بیرونی شخصیت‌تان تبدیل می‌شود.

تبدیل شدن به یک نماد شناخته‌شده و همه‌گیر برای طراحان نوظهور و برندهای کوچک، هدفی دست‌نیافتنی (یا حداقل بسیار دور) است. ولی فرآیند برندسازی چیزی فراتر از یک نماد است.

این فرآیند شامل ارزش‌ها، حرف‌ها، و گزینه‌های طراحی است که بسان خط و مسیری دائمی همواره به همراه محصول، نحوه‌ی بسته‌بندی و حضور برخط (آنلاین) تا آخر در جریان است. فرآیند برندسازیِ خوب مانند تعریف کردن یک داستان است – انتقال پیامی سازگار و پیوسته، که مفهوم آن پیام در هر تکه‌ای از محصول موج می‌زند.

چگونه در فرآیند برندسازی می‌توانید جایگاه برند مُد خود را مستحکم کنید؟ ۱۴ کارشناس این مبحث را ارزیابی کرده‌اند. در ادامه‌ به حرف‌های‌شان که حاکی از رازهای برندسازی است اشاره می‌کنیم:

۱. جویی ان‌جی

معاون بازاریابی، انجمن روزنامه‌نگاران بومی امریکا

“‌برندسازی در صنعت مد بسیار مهم و کلیدی است، زیرا به مشتری کمک می‌کند مشکل ابراز موجودیت فردی‌اش را از طریق پیام‌های‌ پیش‌فرض در متن لباس‌ها برطرف کند. اگر نتوانید موجودیت خود را به عنوان یک برند، و هویت‌ خود را با ارزش‌های اصلی زیبایی‌شناختی منحصر به خودتان به مشتری منتقل کنید، هرگز قادر نخواهید بود محصول‌تان را به آنها بفروشید.‌”

‌”هر گاه وارد برند یا کسب‌وکار جدیدی می‌شوم و تصمیم می‌گیرم در آن‌جا کار کنم، در شروع، آن برند را در سه کلمه (یا شاید کم‌تر! ) توصیف می‌کنم. همه را دور هم جمع کنید و با حوصله، در مورد هر ویژگی خاصی که فکر می‌کنید متعلق به دنیای برند شما است، صحبت کنید. سپس همه‌ی آن موارد را کنار بگذارید تا این‌که به سه مورد (یا سه کلمه‌ی) مورد علاقه‌تان برسید.

دقیقا همین کار را در فرآیند برندسازی یک شاخه‌ی تجاری استودیوی ضبط انجام دادیم و سرِ “‌Y۲K B.E.T “‌ به اتفاق نظر رسیدیم. فقط در دو کلمه، توانستیم به روح و فضای جاری در تمامی تصاویر، آواها، بافت، و احساساتی که مصرف‌کننده می‌تواند در رابطه با یک برند تجربه کند، دست پیدا کنیم. بازارِ مخصوص خود را بیابید و در چند کلمه به این پرسش پاسخ دهید که چه چیزی می‌تواند برندتان را از سایر برندها متمایز کند، سپس آن را در Pinterest و Tumblr به اشتراک بگذارید. هر چیزی را که با آن سه کلمه‌ی اصلی هماهنگ نیست – حتی اگر شما آن را دوست داشته باشید – دور بیندازید. پیام اصلی‌تان را ایجاد کنید، آن را جا بیندازید، و سپس گسترش‌اش دهید.‌”

“‌در این‌جا می‌توانید یک آزمون انجام دهید: اگر نماد یا نام تجاری‌تان را در یک تبلیغ بازرگانی بپوشانید، آیا باز هم می‌توان برندتان را تشخیص داد؟ تبلیغات سنتی برندهای مد نظیر بنتون، کلوین کلاین، و امریکن اپرل همیشه در خاطرمان می‌مانند زیرا آنها نیز با استفاده از این آزمون، برندشان را در اذهان حک و ثبت کرده‌اند. اگر بتوانید عکس یک تابلوی تبلیغاتی را از فاصله‌ی دور و بدون مشاهده‌ی نام تجاری آن تشخیص دهید و بفهمید پشت این عکس چه کسی وجود دارد، آن برند قطعا بسیار موفق و کارآمد عمل کرده است. این روزها بسیاری از فرآیندهای برندسازی مربوط به مدهای نوظهور، سبک و مدهای خیابانی، یا شرکت‌های نوبنیاد (استارت‌آپ) به شدت شبیه یکدیگر شده‌اند. چگونه می‌توانید به جای آن‌که مصرف‌کننده را در صفحات شبکه‌های اجتماعی‌شان گیج و سردرگم کنید، احساسی متفاوت به آنها ارائه دهید؟

۲. یان وانگ

بنیان‌گذار، ایکس‌وای‌زِد امپرشن

“‌یک فرآیند برندسازی عالی می‌تواند کمک‌تان کند به حاشیه‌ی سود بیش‌تری درست یابید. در صنعت مد، خیلی از اقلام شبیه یکدیگر هستند. غالبا آدم‌ها محصول را بیش‌تر به خاطر برند و نام سازنده‌ی محصول خریداری می‌کنند تا خودِ محصول.‌”‌

“‌آدم‌ها بیش‌تر وقت‌شان را با گوشی‌ها و رایانه‌های‌شان سپری می‌کنند. بازاریابی دیجیتال در بازار امروز بسیار موثر است. به همین دلیل، اگر بخواهید آدم‌ها برندتان را به خاطر بسپارند، نحوه‌ی معرفی و ارائه‌ی عالی محصول و محتوی به صورت برخط (آنلاین) نکته‌ای بسیار کلیدی است. برای شرکت‌های نوبنیاد (استارت‌آپ)، بهترین راه برای بالا بردن تعداد بازدید‌کننده‌ها استفاده از افراد تاثیرگذار اجتماعی است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که بازار خاص خودتان را پیدا کنید و محصول یا خدمات با کیفیت را به مشتری ارائه نمایید.‌”

۳. گِیل مک‌اینس

مدیر ارتباطات، استایلیست باکس

“‌داشتن یک برند قدرتمند که پیامی جذاب داشته باشد، به مشتریان کمک می‌کند تا بتوانند با لباس یا لوازمی که می‌خرند، ارتباط برقرار کنند. اگر مصرف‌کننده با برند ارتباط برقرار کند، نقطه‌ی اتصالی بین‌‌شان به وجود می‌آید؛ کسی که لباس برند خاصی را می‌پوشد، احساس می‌کند آن برند بخشی از وجودش است یا حداقل مایل است برداشت دیگران این‌گونه باشد. آن‌چه می‌پوشیم نقش بزرگی در چگونگی برداشت دیگران از ما در نخستین نگاه ایفا می‌کند. هر قدر هم بخواهیم منکر این قضیه شویم، ولی این حقیقت غیر قابل انکار است که برداشت اول بسیار مهم است.‌”

“‌فرآیند برندسازی باید از همان مراحل اول آغاز شود؛ از همان ابتدا، از نگرش کلی به محصول گرفته تا محتواسازی برای رسانه‌های اجتماعی، تا بررسی تجربیات مشتریان و نحوه‌ی خرید از برندتان، ولی تمام این فرآیند باید از همان آغاز پیوسته و منسجم باشد. اگر مثلا دارای برند لوکس و منحصر‌به‌فردی هستید، لحن بیان و تصاویرتان باید منعکس‌کننده‌ی همان لحن و احساس لوکس و تجملی باشد – استفاده از رنگ‌های مشکی و طلایی، و لحن و زبان فاخر و باوقار. یا اگر برند مستقل و کاملا قانونمند خوش‌نامی هستید، باید در تمام مراحل بازاریابی‌تان از رنگ‌ها و لحن کلام ملایم استفاده کنید.‌”

 

۴. دان دل‌روسو

کارشناس مد و سبک زندگی و بنیان‌گذار بلا دان و LiveTheGlamour.com

“‌تمام یک کسب‌وکار به برندسازی وابسته است، به ویژه کسب‌وکارهای مربوط به مد. بخشی از پیامی است که می‌خواهید بسازید و به دیگران منتقل کنید. برندسازی کُلیت برندتان را با شفافیت بیش‌تری توصیف می‌کند. برندتان را در تمامی عرصه‌های اجتماعی منسجم و پیوسته نگاه دارید. به ظاهر، سبک، و رنگ مخصوص برندتان فکر کنید – چگونه دیگران تحت تاثیر این‌ها قرار می‌گیرند؟ در همان آغاز کار، از خود بپرسید نخستین چیزی که یک فرد با دیدن برندتان به ذهن‌اش می‌رسد، چیست؟ وقتی در نهایت به تصویر کاملی از برندتان دست یافتید، آن را منتشر کنید. هر قدر که فکر می‌کنید در بازاریابی‌تان موفق هستید، همواره سعی کنید آن را سه برابر کنید.‌”

 

۵. لین مای-لی هیلگارت

بنیانگذار، رییس و مدیر نوآوری، ووتِ کوچور

“‌مد تجلی بیرونی آن چیزی است که درون هر فرد قرار دارد. بنابراین همه چیزِ مد به برندسازی بستگی دارد. از طریق برندسازی در دنیا فریاد می‌زنید: اگر از درون مثل ما هستید، باید به همان شکل آن را از بیرون نیز بیان کنید. برندسازی برای ما در زمینه‌ی تولید، همان رعایت اصول اخلاقی است؛ رفتارها و پرداخت‌های منصفانه به کارگران است؛ و تیمی متشکل از زنانی است که همه چیز را با دقت بسیار برای مشتری امتحان می‌کنند. جدی است، سرزنده و فعال است، مهندسی است، طبیعت است. هم از گذشته الهام می‌گیرد و هم از آینده. همه چیز در مورد همین دوگانگی‌ها است، و این دوگانگی‌ها را همزمان برای محصولات‌مان حفظ می‌کنیم.

ما در محصولات‌مان از پوست هیچ موجود زنده‌ای استفاده نمی‌کنیم. حفظ ارزش‌های طبیعت، ایثار و فداکاری نیست. مراقبت از زمین و طبیعت کار آن‌چنان دشواری نیست. این کار باعث توانمندی و قدرت ما می‌شود.

این کار تقلید و ظاهرسازی نیست. این کار در قلب ما، در روح ما، و داستان زندگی ما است. خیلی مهم است که از خود بپرسید “‌من به عنوان یک نام شناخته‌شده، چه چیزی دارم که فلان شرکت بزرگ ندارد؟‌”‌ چه جاهایی موفقیت‌های ما واقعی و طبیعی بوده است و در مقابل، چه جاهایی موفقیت‌ّهای فلان شرکت جعلی بوده و در چه جاهایی دچار شکست شده است؟ این همان چیزی است که باید با صدای بلند به همه بگویید.

همه‌ی ما در این شرکت، فعالانی هستیم که می‌خواهیم دنیای مد را به نفع حیوانات تغییر دهیم. ما درحال‌حاضر، گروهی از زنانی هستیم که در بروکلین علی‌رغم امکانات و منابع محدود نهایت سعی‌مان را می‌کنیم. این کار سرگرم‌کننده و پر از چالش است. ما از هر چیزی الهام می‌گیریم و کارهای‌مان بر اساس تجربه است. و ما عاشق کارمان هستیم. و این همان چیزی است که می‌توانیم با همه به اشتراک بگذاریم؛ همان چیزی که شاید خیلی از شرکت‌های بزرگ نداشته باشند.‌”

۶. کریس نِگو

مالک، نمایشگاه لِوِریج؛ شریک، امبلیش ان‌وای‌سی، هاوس آو جونیور، کریسپ دنیم، لیفتد انکورز و موسسه‌ی فوت‌ور

“‌رسانه‌های اجتماعی نقش بزرگی در فرآیند برندسازی ایفا می‌کنند و هم‌چنین یکی از ارزان‌ترین راه‌های ایجاد برند هستند. می‌توانید از طریق آن‌ها، تقریبا به صورت رایگان به جمعیت و مخاطب بزرگی دست پیدا کنید. یک شرکت گمنام تولید تی‌شرت که آگهی‌های کاغذی چاپ می‌کند، می‌تواند با استفاده از صفحه‌های اینستاگرام شخصی‌شان مخاطبان وسیعی را به‌دست بیاورد. اینستاگرام یک رسانه‌ی تبلیغاتی جدید است، یک تجارت جدید است که در آن می‌توانید از دنبال‌کنندگان خود به عنوان مشتری استفاده کنید.

امروزه در این بازارِ سریع مد و لباس، مخاطبان تمایل دارند در هر لحظه جدیدترین محصولات را مشاهده کنند. بنابراین بسیاری از برندها بر اساس همین تمایل فعالیت و سعی می‌کنند نفر اولی باشند که محصولات‌شان را در بازار به نمایش می‌گذارند. البته باید به این نکته نیز دقت کرد که آن‌چنان مهم نیست چه کسی محصولات‌اش را اول از همه عرضه می‌کند – مهم این است که چه کسی محصول بهتر عرضه می‌کند.‌”‌

۷. کارولین دلاکورته

بنیانگذار، باکس‌وود پرس

“‌مد سال‌های طولانی است که یک صنعت آرمانی و ایده‌آل بوده است – بر همین اساس، بسیاری از برندها، از شَنِل گرفته تا انتروپولوجی، چنان گروهی از دنبال‌کنندگان ایجاد کرده‌اند که تنها تصویر نمادشان، احساس عمیقی از تعلق و وابستگی به مخاطب الهام می‌کند. امروزه، این مجموعه‌های لباس، چیزی بیش‌تر از دوخت و پارچه هستند و تبدیل به فرهنگ شده‌اند. وبلاگ‌نویس‌ها و ستاره‌های تلویزیونی قدرت و تاثیر مجله‌های سنتی، برنامه‌ی تلویزیونی، و سلبریتی‌ها را ربوده‌اند و به هر برند مشهور معنی و مفهوم تزریق کرده‌اند.

شخصی که به لوییز ویتون وفادار است و کیفی با این برند در دست دارد، غالبا ثروت و طبقه‌ی اجتماعی‌اش را به نمایش می‌گذارد، در حالی که یک فرد وفادار به برند جی کرو به خلاقیت و پیشرفت اشاره دارد. این‌ها همه پیام‌هایی هستند که از فرآیند برندسازی به مخاطب منتقل شده و در غالب هر یک از مصرف‌کنندگان به شکل یک پیامِ شخصی نمود پیدا کرده است.‌”

“‌در ده سال گذشته، شاهد رشد ناگهانی و چشم‌گیری در ورود شرکت‌های مد به بازار بوده‌ایم. و در این وضعیت، تمایز و جدا شدن از صف پر ازدحام برندهای مشابه، بیش از پیش به یک چالش تبدیل شده است. اگر نتوانیم محصول‌مان را به یک نام بزرگ منسوب کنیم، هدایت مشتریانی که چشم‌شان و ذهن‌شان از بوتیک‌ها و مغازه‌های مختلف اشباع شده‌ است، کاری حقیقتا دشوار خواهد بود. مشتریان همواره می‌خواهند مستقیما به مراکز خرید و خرده‌فروشی‌هایی بروند که در آنها به سریع‌ترین شکل ممکن به قفسه‌ها و رگال‌هایی از هزاران برند شناخته شده دست پیدا کنند که هر یک از آنها برای مخاطب خاصی تولید شده‌اند.

تلاش برای تامین همه چیز برای همه‌ی افراد، به یک شکست فاجعه‌بار ختم می‌شود؛ مگر این‌که برندتان دارای شاخه‌های فرعی متعددی باشد. مشتری/مصرف‌کننده‌ی خود را بشناسید و عناصر فرهنگی مربوط به آنها را در محصول‌تان بگنجانید. لازمه‌ی این کار این است که به اندازه‌ی کافی در مورد بازار و بازاریابی تحقیق و مطالعه کرده باشید، و بدانید این مسئله یک شبه اتفاق نمی‌افتد.‌”

۸. مادلین چانگ

سردبیر بخش مد و سبک لباس، هافینگتون‌پست کانادا

“‌نمونه‌ی عالی از یک برندی که توانسته است هم‌اکنون چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی را درک کند، کلوین کلاین است. آیا می‌دانید چند نفر هر روزه با پوشیدن سینه‌بند ورزشی و لباس‌های زیر این برند عکس‌های خود را در بخش کلوینِ من در (#mycalvins ) در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند؟ این شرکت با به کارگیری مدل‌ها و سلبریتی‌های روز (نظیر جاستین بیبر و کندال جنر) و اشخاص تاثیرگذار در رسانه‌ّهای اجتماعی، برند خود را به جدیدترین و راحت‌ترین شکل ممکن تبلیغ می‌کند، و از این طریق در بازار تقاضایی به وجود می‌آورد که در نهایت به مطبوعات آزاد و تبلیغات وارد می‌شود. کلوین کلاین در آخرین پویش‌اش از افراد معروف و محبوبی‌ استفاده کرد که می‌توانند با اعتماد به نفس و افتخار کلوین را به تن کنند.‌”

۹. اُدسا پالوما پارکر

سردبیر بخش مد، گلوب‌اند مِیل

“برندسازی بسیار مهم است زیرا کمک می‌کند داستان محصولات‌تان را برای مشتری تعریف کنید – یعنی پیام ارزش‌ها و چشم‌اندازهای‌تان را به راحتی به دیگران منتقل می‌کند، و کمک می‌کند تا عناصر کوچکی را که بخشی از شخصیت و تصویر بزرگ کسب‌وکارتان هستند، شفاف و برجسته کنید.‌”

“با صبر و حوصله ‌برای این کارها زمان بگذارید! به نظر من، امروزه نوآوران و کارآفرینان با شتاب عمل می‌کنند زیرا می‌خواهند در این بازار شلوغ و سریع عقب نیفتند. اگر پشت برند و کسب‌وکارتان معنی و مفهوم وجود داشته باشد – که البته رسیدن به این شرایط کار یک شب نیست – جهان برای‌تان متوقف می‌شود و منتظرتان می‌ماند، زیرا واقعا ارزش آن را دارید.‌”

۱۰. نیک اِد

مدیرعامل، ایست‌آواِدن لندن

“‌مد تماما یعنی هویت و ایجاد صدایی قدرتمند که شما را یک سروگردن از سایر برندها متمایز کند. مد یکی از رقابتی‌ترین بازارها است؛ و برای برندها بسیار مهم است که بدانند بازارِ هدف‌شان کجاست، می‌خواهند چه چیزی را به مشتریان ارائه دهند، و چگونه به مقصد عاشقان مد تبدیل شوند. هم‌چنین دانستن این مسئله نیز بسیار مهم است که چگونه یک برند می‌تواند تکامل یابد.‌”

“‌توصیه‌ی من به برندهای جدید این است که با دقت در مورد بازار هدف تحقیق کنند و رقیب‌های‌شان را بشناسند. حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی یک ضرورت است – این راه برای فروش محصول و برقراریِ ارتباط با مشتری هدف راهی حقیقتا کم‌هزینه و موثر است. و بسیار مهم است همیشه حواس‌تان به قیمت‌ها نیز باشد – اگر برند گران‌قیمتی هستید، باز هم لازم است اقلام مقرون به صرفه‌ای را در صفحات خود به نمایش بگذارید که بتوانند نظرات را به خودشان جلب کنند، زیرا بیش از پیش آدم‌ها در مجله‌های پرزرق‌وبرق به دنبال کالاهای زیر ۲۰۰ پوند می‌گردند.‌”

۱۱. هلن رایس

بنیانگذار و مدیر نوآوری، فازکو

“‌مد دائما در حال تغییر است، بنابراین برای برندها بسیار مهم است بتوانند به سختی در این دورنمای در حال تغییر برای خود بازار اختصاصی ایجاد و از آن دفاع کنند. به دلیل طبیعت پویای مد، برندها همواره باید از شرایط خود و بازار آگاهی کامل داشته باشند. آنها از طریق هر تصمیمی که در مورد برندشان می‌گیرند، از انتخاب مواد اولیه گرفته تا طراحی، تولید، خدمات مشتری، موسسات فرهنگی و غیره، باید توانایی‌شان را در به تصویر کشیدن سبک زندگی که مخاطبین‌شان به آنها الهام می‌کنند، بیش‌تر کنند. همه‌ی این‌ها از ایجاد رابطه میان برند و مصرف‌کنندگان خبر می‌دهند.‌”

“‌برندها در همان آغاز کار باید با یک آژانس برندسازی مشورت کنند. این کار به برند، بینشی را می‌دهد که از طریق آن بتواند بهترین استراتژی را برای خرید، تجارت، موقعیت‌یابی، لحن و صدا، و ایجاد تعادل بصری میان هویت گرافیکی و محصول اتخاذ نماید.‌”

“‌اگر رابطه میان برند و این آژانس در طول حیات برند حفظ شود، قطعا شاهد نتایج بسیار خوبی خواهیم بود. این آژانس‌ها می‌توانند واقعا برند را در مسیر خود به سوی دورنمای صنعت مد که دائما در حال تغییر است، هدایت کنند. اگر آژانس‌های برندسازی مد از آغاز با برند همراه باشند، قطعا در ادامه‌ی راه با تاریخچه‌ی برند و آرمان‌های اصلی آن آشنا خواهند بود. این آژانس می‌تواند برند را در میان چالش‌ها هدایت کند و هم‌چنین تشخیص دهد چه وقت نیاز با بازآرایی و تجدید نظر دارد.‌”

“‌اکنون با آگاهی از این‌که بیش‌تر کسب‌وکارها به صورت برخط (آنلاین) انجام می‌شوند، تولید محتوای جذاب بیش از پیش حائز اهمیت است. در این بخش نیز آژانس‌های برندسازی می‌توانند به یک برند کمک کنند تا قدرت بالقوه‌‌اش را به صورت کامل بشناسد. باور داریم قدرت تفکر طراحی همان چیزی است که می‌تواند یک کسب‌وکار خوب را به یک کسب‌وکار عالی تبدیل کند.‌”

۱۲. اندرو کوْیمبرا

طراح و مدیر نوآوری، اندرو کوْیمبرا

“‌وقتی می‌خواهید از صفر برای خود نام و نشانی دست‌و‌پا کنید، مهم‌ترین نکته‌ این است که برندتان را خوب بشناسید. آدم‌ها همیشه فکر می‌کنند می‌دانند دقیقا هدف‌شان چیست، و با چه نیرو و انرژی می‌توانند به این هدف برسند، ولی به ندرت چیزهایی فراتر از اصول اولیه را ارزیابی می‌کنند. مشتریان‌تان چه کسانی هستند؟ هدف نهایی‌تان چیست؟ نام و نشان‌تان را در ۵ سال آینده چه طور می‌بینید؟ در ۱۰ سال آینده، چه طور؟

“‌این سوال‌ها شاید شبیه سوال‌های کلیشه‌ای دوره‌ی دبیرستان باشد، ولی در پایان روز یک مفهوم کلیدی در اختیارتان می‌گذارد که از طریق آن می‌توانید در زمینه‌ی تولید و ارتقای کسب‌وکار به شکلی صحیح و مناسب تصمیم‌گیری کنید. پاسخ این پرسش‌ها، به عنوان ابزار روزانه‌ی رسیدن به اهداف‌تان نقش مهمی ایفا می‌کند.‌”

“آگاهی از این‌که چه کسی می‌تواند به برندتان کمک کند، بخشی از روند شناخت برند است. من بسیار خوش‌شانس بوده‌ام زیرا حقیقتا توانسته‌ام در زندگی روابط دوستانه‌ای با آدم‌هایی برقرار کنم که قابل اعتماد هستند و چشم‌اندازهای یک فرد معتبر و مدیر را دارا هستند. پیشنهاد می‌کنم یک گروه مرکزی از دوستان، یا مجموعه‌ای از آدم‌هایی را دور هم جمع کنید که مهارت‌های‌شان نه تنها برای شما کارساز باشد، بلکه برای خودشان نیز مفید و موثر باشد. و این‌که بتوانند از یکدیگر یاد بگیرند و با هم رشد کنند.‌”

‌پرواِنزا و سِلین، دو برندی هستند که قدمت طولانی دارند، و هر دو موفقیت‌های خاصی در بخش لاکچری به‌دست آورده‌اند، و با این‌که مجموعه‌های‌شان فصل به فصل متفاوت و متمایز است، هم‌چنان واقعا تعادل عالی میان محصولات گذشته و جدیدشان برقرار می‌کنند. علاوه بر آن، برندسازی‌شان به گونه‌ای کاملا طبیعی برای‌شان اتفاق افتاده، و منعکس‌کننده‌ی ارزش‌های‌شان است.

۱۳. سارا کونار

مدیر مسئول، ۲۹Secrets.com

“‌وقتی خریداران با دو گزینه مواجه می‌شوند، که مثلا این کیف دستی مشکی را بخرند یا آن دیگری را، معمولا چیزی را می‌خرند که اسم‌اش را بیش‌تر شنیده باشند؛ به همین راحتی. همین مسئله پایه و اساس تبلیغات است. بنابراین، رساندن نام برندتان به همه‌ی مردم و انجام هر کاری که آن را منحصربه‌فرد کند، برای فروش‌تان ضروری و حیاتی است. و فروش نیز برای سر پا ماندن کسب‌وکارتان ضروری است.‌”

“‌امروزه با گسترش رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی چریکی بیش از گذشته موثر و کارساز است. لازم نیست برای شناساندن و رساندن نام‌تان به مخاطب به عنوان یک شرکت مد، در تبلیغات گران‌قیمت مجله یا تلویزیونی هزینه کنید. همکاری با افراد تاثیرگذار یا ساخت رسانه‌ی اجتماعی با برند خودتان می‌تواند در پیشرفت کسب‌وکارتان بسیار موثر باشد. به علاوه، می‌توانید رسانه‌ی اجتماعی محلی داشته باشید، و با آن‌هایی که از برندتان حمایت می‌کنند، رابطه‌ای نزدیک برقرار کنید. البته صرف هزینه‌ی زیاد در بخش روابط عمومی و استخدام کارشناسان پر جنب‌وجوشِ مد که بتوانند لباس‌های‌تان را دائما گزینه‌ی اولی سلبریتی‌ها نگه دارند، فواید زیادی دارد. ولی، تاثیرگذاری ستارگان رسانه‌های اجتماعی نیز بسیار شگفت‌آور است.‌”

۱۴. الکس اُ برایان

مدیر، وب‌گاه‌های وی‌مِیک

“‌ایجاد یک کسب‌وکار در زمینه‌ی مد تماما وابسته به ایجاد یک برند است. مطمئنا، محصول این قبیل شرکت‌ها بسیار مهم است، ولی برند این شرکت‌ها بسیار بسیار مهم‌تر است. این سوال را از خود بپرسید: آیا آدم‌ها به این دلیل کتانی‌های نایک می‌خرند که از سایر کتانی‌ها بهتر است؟ خیر. آنها به این دلیل نایک می‌خرند که برند محبوب‌تری است؛ آنها نایک می‌خرند زیرا جذاب‌تر است؛ زیرا پوشیدن کتانی‌های نایک از شخصیت‌شان به دیگران می‌گوید – و آنها از این‌که پول بیش‌تری به آن بدهند خوشحال هستند.

بهترین نمونه‌ای که در مورد ایجاد یک برند می‌توانم از آن نام ببرم، برند پی‌اند‌کو است. نگاهی به صفحه‌ی اینستاگرام‌شان بیندازید – دوچرخه‌ها، مردانی با ریش‌های بلند و زیبا، قهوه، و خالکوبی؛ آنها همه‌ی جوانب ظاهر مدرن و جوان‌پسند را رعایت کرده‌اند. و اگر بخواهید از جنس آنها شوید، فقط کافی است یکی از تی‌شرت‌های‌شان را بخرید.‌”

“اول از همه، باید قادر باشید برند مُدتان را در چند کلمه توصیف کنید. به نظر می‌رسد این روزها کم‌تر کسی بتواند واقعا این کار انجام دهد. باید بفهمید نام برندتان چه احساسی در مشتری بر می‌انگیزاند. یکی از لازمه‌های برندسازی این است که مخاطب هدف را درگیر تجربه‌های عاطفی و هیجانی کند. برندسازی استثنایی باید حس آرامش و پذیرش به مشتری بدهد و هم‌زمان به وی الهام دهد که برای فصل آتی نیز از شما خرید کند. پرسیدن این سه سوال در ابتدای کار بسیار ضروری است: دوست دارید برندتان به چه میزان شهرت داشته باشد؟ ارزش‌های اصلی برند شما چه هستند؟ می‌خواهید جنبه‌های بصری برندتان چگونه باشد؟ وقتی به این سوال‌ها پاسخ دادید، نوبت به اجرای‌شان می‌رسد.‌”