هر فروشگاه آنلاین (برخط) دوست دارد درآمدش را افزایش دهد. اما وقتی صحبت از افزایش فروش فروشگاه آنلاین ‌و افزایش درآمد آن می‌شود، بیشتر فروشندگان کورکورانه بیشتر بودجه‌ی بازاریابی‌شان را صرف جذب مشتری می‌کنند. جذب مشتری می‌تواند پر هزینه باشد و خیلی زود هزینه‌های‌تان را بالا ببرد و از سودتان کم کند. که این معقولانه نیست.

اگر به دنبال افزایش فروش فروشگاه آنلاین خود هستید، باید به راه‌هایی فکر کنید که به طور همزمان سود شما را هم افزایش می‌دهند.

در ادامه ۶ توصیه‌ ساده برای افزایش فروش فروشگاه آنلاین ‌تان آمده است:

۱. تنظیمات اعلام دریافت ایمیل‌تان را بهینه کنید

هر کسب و کاری در تجارت الکترونیک اعلام‌های دریافت ایمیل می‌فرستد اما اکثرشان از آن‌ها فقط برای مطلع کردن مشتریان استفاده می‌کنند.

آیا می‌دانستید که اعلام‌های دریافت ایمیل می‌توانند فروش شما را افزایش دهند و مشتریان‌تان را خوشحال کنند؟

اعلام دریافت ایمیل فقط به عنوان یک مدرک عمل نمی‌کند، بلکه می‌تواند شامل پیشنهادات ارزشمند دیگری باشد برای در ارتباط نگه داشتن مشتری و مراجعه‌ی دوباره‌ی او.

برای بهینه‌ کردن اعلام‌های دریافت ایمیل‌تان سه راه وجود دارد:

  • توصیههای محصول مربوطه را در این ایمیل‌ها بگنجانید. چرا؟ طبق یک نظرسنجی آنلاین انجام گرفته توسط هریس پل، ۸۰% از مصرف کنندگان دوست دارند ایمیل فروشندگان حاوی محصولات توصیه‌شده بر مبنای خریدهای قبلی آن‌ها باشد. جدای از این که این کار ایمیل‌ها را جذاب می‌کند، به شما نیز هنگام بیش‌فروشی و فروش مکمل محصول‌تان کمک خواهد کرد.
  • برای تشویق مشتری به خرید بعدی، در این پیام‌ها کدهای تخفیف قرار دهید(بخصوص برای مشتریان جدید). چرا؟ به طور متوسط، مقدار پولی که یک مشتری جدید در تجارت الکترونیک خرج می‌کند ۲۴.۵۰ دلار است در مقایسه با یک مشتری دائمی که ۵۲٫۵۰ دلار خرج می‌کند. بنابراین معقولانه است که مشتریان جدید را مدام به انجام خریدی دیگر تشویق کنیم.
  • بازخورد بگیرید. با سوال کردن از مشتریان در رابطه با چگونگی تجربه‌ی خریدشان می‌توانید از مشکلاتی که ممکن است در حین خرید تجربه کرده باشند مطلع شوید.

۲. بر اساس “فهرست علاقمندی‌های حراج” به مشتریان ایمیل ارسال کنید

اکثر خریداران تجارت الکترونیک برای خرید آتی، محصولات را به فهرست علاقمندی‌شان اضافه می‌کنند. همچنین، بیشتر خریداران آنلاین به قیمت‌ها حساس هستند و تخفیف را دوست دارند. پس این کاملا معقولانه است که به مشترکین بگوییم چه وقت اقلامی را که نسبت به آن‌ها اعلام علاقمندی کرده‌اند به حراج گذاشته خواهند شد.

همچنین، وقتی قرار است محصولی که آن‌ها دوست دارند از انبار بیرون برود به آن‌ها ایمیل بزنید تا به خرید آن محصول تشویق شوند.

در اینجا مثالی از Stylebop.com آورده شده است.

۳. روی معاملات خاص‌تان تاکید کنید

اکثر سایت‌های تجارت الکترونیک کاملا شلوغ هستند. این یعنی اغلب معاملات خریداران ناتمام خواهد ماند.

برای حصول اطمینان از این که پیشنهادات شما به دست فراموشی سپرده نمی‌شوند، معاملات خاص‌تان را به طریقی مورد تاکید قرار دهید که خریداران نتوانند از قید آن‌ها بگذرند.

در این جا نحوه‌ی انجام این کار آمده است:

  • برای تبلیغ معاملات خاصتان از پاپآپها استفاده کنید. هنگام طراحی این پاپ‌آپ‌ها، به دنبال راه‌هایی باشید که بدون پرت کردن حواس خریداران کاری کنید رنگ این تبلیغات به طور ظریفی از طرح رنگی وب‌گاه‌تان متمایز باشند. به هر حال تمام کار شما این است که فرایند تبدیل به مشتریان بالفعل شدن را برای خریداران‌تان آسان کنید.
  • بالای صفحهتان از یک نوار اطلاعات استفاده کنید. این راه دیگری برای تبلیغ معاملات خاص‌تان و تقویت میزان تبدیل بازدیدکنندگان بالقوه به خریداران از طریق این پیشنهادات است. شما می‌توانید آن‌ها را برای همه‌ی بازدیدکنندگان یا بازدیدکنندگان خاص هدف‌تان بر مبنای یک الگوی از پیش تعریف شده نمایش دهید.

در زیر مثالی از Charles & Keith ارائه شده است. آن‌ها برای برجسته کردن سیاست ترابری‌شان برای یک کشور خاص و جهت آسان کردن فرایند سازگاری خریداران بین‌المللی از هدف‌یابی مکان‌محور استفاده کرده‌اند.

  • از نوارهای کناری بیشترین استفاده را بکنید. اگر نمی‌خواهید معاملات خاص‌تان را در سر صفحه‌ها تبلیغ کنید، می‌توانید برای انتقال پیشنهادات خاص‌تان به خریداران از نوارهای کناری استفاده کنید.

بنابراین، از ملک آنلاین‌تان زیرکانه استفاده کنید و برای به دست آوردن مشتریان بالفعل بیشتر پیشنهادتان را به روشنی انتقال دهید. همچنین، فراموش نکنید برای تعیین این که پیشنهادتان را کجا قرار دهید تا توجه مخاطبان را جلب کند و در نتیجه موجب تبلیغات شود از آزمون الف/ب استفاده کنید.

۴. کسانی که خرید را رها می‌کنند از طریق ایمیل تشویق کنید

ترک خرید برای صنعت تجارت الکترونیک هر ساله تریلیون‌ها دلار هزینه بر می‌دارد. بنابراین، تشویق کردن کسانی که خرید را ترک می‌کنند از طریق ارسال ایمیل‌های بازیابی خرید می‌تواند به بازیابی اکثر این خریدهای از دست رفته منجر شود.

اما در کمال تعجب، فروشندگان کمی از ایمیل‌های بازاریابی مجدد به نحو کارآمدی استفاده می‌کنند. بسیاری از این فروشندگان برنامه‌های بازیابی‌ خریدشان را تمام و کمال و مصرانه اجرا نمی‌کنند و ایمیل‌ها را فقط برای آن می‌فرستند تا به کسانی که خرید را نیمه‌کاره رها کرده‌اند در این مورد یادآوری کرده باشند.

واقعیت این است که همه‌ی خریدها را نمی‌توان در تلاش اول بازیابی کرد. اما این به آن معنی نیست که بازیابی این خریدها دور از دسترس است. در واقع، آمار حاکی از آن است که “کمپین‌های بازاریابی مجددی که سه ایمیل می‌فرستند از کمپین‌هایی که یک ایمیل می‌فرستند ۲۶% بیشتر بازدیدکنندگان را به خریدار تبدیل می‌کنند.”

بنابراین این نکته مهم است که یک استراتژی ایمیلی بازیابی خرید ایجاد کنید تا احتمال این تبدیل‌ها را بیشتر کنید.

۵. تهیه‌ی ویدئوهای محصولات یک باید است

طبق آمار، بازدیدکنندگان ویدئوها پس از تماشای ویدئوی یک محصول ۶۴-۸۵% بیشتر احتمال خرید داشته‌اند.

اما هر فروشنده‌ای نمی‌تواند از عهده‌ی تهیه‌ی ویدئو برای همه‌ی محصولات برآید و این اشکالی ندارد.

برای کسانی که می‌توانند از عهده‌ی این کار برآیند، این روشی آسان برای بهبود میزان تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است. و برای کسانی که نمی‌توانند این کار را برای هر محصولی انجام بدهند،  حداقل می‌توانند برای محصولات پرفروش‌شان و همچنین برای محصولات دارای حاشیه‌ی درآمدی بالاتر دست به تولید ویدئو بزنند. این واقعا افزایش فروش فروشگاه آنلاین شما را به دنبال دارد.

۶. روی بیش‌فروشی و فروش مکمل تمرکز کنید، اما درباره‌ی این موضوع عاقلانه عمل کنید

پوشیده نیست که بیش‌فروشی و فروش مکمل آسان‌ترین راه‌ها برای افزایش درآمد تجارت الکترونیک‌تان هستند. اما این که چگونه و به چه کسی بیش فروشی یا فروش مکمل کنیم، تعیین خواهد کرد که آیا از این طریق میزان تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل‌تان افزایش خواهد یافت یا خیر.

به عنوان مثال، اگر چند مشتری دارید که مرتب از وب‌گاه شما خرید می‌کنند اما همیشه محصولات دارای تخفیف را می‌خرند، آیا بیش فروشی به آن‌ها توصیه می‌شود؟ احتمالا نه. در واقع، ممکن است بخواهید عکس این کار را انجام دهید.

به نحو مشابه، اگر کسی در فهرست بررسی شما قرار دارد بهتر است به جای بیش فروشی، آن محصولات‌تان را که می‌توانند در بسته‌ی خرید فعلی قرار بگیرند به آن‌ها نشان بدهید.

در اینجا یک مثال از جواهرفروشی آنلاین BlueNile آورده شده است که به خوبی این کار را انجام می‌دهد.

و فهرست بررسی آن‌ها:

در صفحه‌ی محصول، اقلام مشابهی را نشان داده‌اند تا به آدم‌ها این انتخاب را بدهند که بین قلم گران‌تر و قلم ارزان‌تر تصمیم گیری کنند- فنی عالی که به آن‌ها در تصمیم گیری کمک می‌کند.

آن‌ها در فهرست بررسی  اقلامی را نشان داده‌اند که وقتی در بسته‌ی خرید فعلی جای داده شوند ارزش سفارش را افزایش خواهند داد که بازهم کار درستی است و به این طریق مشتری‌تان هم از آن بهره خواهد برد.

نشان دادن انتخاب‌ها در صفحه‌ی پایانی می‌تواند موجب سردرگمی خریدار شود.

جمع‌بندی

امیدوارم که این راه‌ برای افزایش فروش فروشگاه آنلاین شما مفید بوده باشد!

به یاد داشته باشید که افزایش درآمد کسب و کار الکترونیکی‌تان به معنی هزینه کردن منابع هنگفت برای تبلیغات نیست. انجام کارهای ساده به شیوه‌ای درست می‌تواند به افزایش سود شما کمک کند.