اخیرا در هافینگتون پست، ستونی را خواندم که من را بر آن داشت تا آن را بی‌کم و کاست بگویم. آن ستون بعضی از افسانه‌هایی را که همیشه درباره‌ی کارآفرین بودن وجود داشته‌است، مثل”چگونه سریع پولدار شویم”، در هم شکست. می‌دانم که من هم فقط یک صدای دیگر در میان این هیاهو هستم، ولی احساس می‌کنم مجبورم آن را به اشتراک بگذارم. این نوشتار به ۱۱ حقیقت می پردازد که هر کارآفرین خوب می‌داند.

اکنون بیش‌تر از ۳۰ سال است که یک کارآفرین هستم. نمی‌خواستم جور دیگری باشد. این چیزی است که مطمئنم و می‌دانم.

۱. موفقیت را می‌توان به شیوه‌های بسیار مختلفی تعریف کرد.

این اشتباه است که فقط روی مقدار پولی که به‌دست می‌آورید تمرکز کنید. فکر می‌کنم پول به ما اجازه می‌دهد کارهایی بکنیم- نه بیش‌تر، نه کم‌تر. با پول می‌توانیم به دیگران کمک کنیم. به ما این فرصت را می‌دهد که دست‌ودل‌ باز باشیم و کار درست را انجام بدهیم.

۲. موفق شدن بیش‌تر از آن‌چه فکرش را می‌کنید طول می‌کشد.

و منظورم خیلی طولانی‌تر است. هیچ راهی برای موفق شدن سریع وجود ندارد. به هرکس که غیر از این می‌گوید اعتماد نکنید. آن‌هایی که ادعا می‌کنند موفقیت‌شان خیلی سریع بوده‌است، به راحتی سال‌هایی را که برای آن زحمت کشیده‌اند، نادیده می‌گیرند. آیا مدت زیادی است که وارد این کار شده‌اید؟ اگر نه، ممکن است همین حالا هم آن را کنار بگذارید. سخت‌کوشی لازمه‌ی این حرفه است.

اخیرا افتخار این را داشتم که در مراسم سخنرانی باب پارسونز، بنیان‌گذار “گوددی”، در مورد شغلش به عنوان یک کارآفرین  شرکت کنم. توصیه‌ای که بیش از هرچیزی به آن تاکید داشت، این بود: ” پشتکار داشته باشید”. ایده‌ی او این بود که باید به اندازه‌ی کافی گیر بدهید و تحمل داشته‌باشید تا چند فرصت خوب را بقاپید و در نهایت موفق شوید.

۳. برای رسیدن به موفقیت بیش از یک راه وجود دارد.

پس تا جایی‌که می‌توانید از دیگران یاد بگیرید، به ویژه آنها زندگی که شما می‌خواهید داشته‌باشید دارند. سوال بپرسید، سوال‌های ساده را هم بپرسید. از آن چه یاد گرفته‌اید نتیجه‌گیری ‌خودتان را بکنید. وقتی نقشه‌ی راه خودتان را ترسیم می‌کنید، پذیرای تغییر آن باشید. انعطاف‌پذیری به شما خیلی کمک خواهد کرد. کارآفرینان همیشه در حرکت هستند! ما موجودات پویایی هستیم. یا تکامل یا مرگ.

۴. باید مایل به فداکاری باشید.

زمان یکی از چیزهایی است که فدا می‌شود. واقعا هست. پس مطمئن شوید از کاری که می‌کنید لذت می‌برید. اجازه ندهید سخت‌کوشی‌تان بخش‌های دیگر زندگی‌تان را خراب کند.

۵. با همه با احترام رفتار کنید.

ما همه به هم متصل هستیم. صنایع از آن‌چه به نظر می‌رسد کوچک‌تر هستند. ممکن است وقتی دارید به پایین سقوط می‌کنید، همان مردمی را که زمانی پایین‌تر بودند ببینید که دارند از نردبان بالا می‌روند.

۶. اگر کسی از اول با شما ضعیف رفتار کرد، انتظار نداشته‌باشید رابطه‌تان بهبود یابد.

متاسفانه، تجربه‌ی من می‌گوید که بهبود نمی‌یابد.

۷. سعی کنید صبور باشید.

افتضاح وقتی به‌بار می‌آید که شتاب‌زده عمل می‌کنید. فکر می‌کنم زمان یکی از بهترین دارایی‌های ما است. اگر به خودتان وقت کافی بدهید تا درمورد چیزی خوب فکر کنید، چیزهای ممکن بیش‌تری را پیدا خواهید‌کرد.

۸. سعی نکنید آدم‌های دشوار و بدقلق را عوض کنید.

به جای آن، روی عوض کردن روش کنار آمدن با آنها تمرکز کنید. این تنها چیزی است که تحت کنترل شما است.

۹. نگرش مثبت داشته‌باشید.

آدم‌ها می‌خواهند با کسانی کار کنند که دوست‌شان دارند. تنها راهی که قادر خواهید بود کوه‌ها را جابه‌جا کنید در صورتی است که باور داشته باشید می‌توانید.

۱۰. حقیقت را بگویید، حتی اگر دردناک است.

ممکن آدم‌ها چیزی را که باید بگویید دوست نداشته‌باشند، ولی واقع بینی و راست‌گویی چیزی است که رابطه‌های طولانی را می‌سازد.

۱۱. کارآفرین خوب می‌داند وقتی اشتباه می‌کند اعتراف کند و تغییر رویه بدهد.

وقتی مردم مسئولیت اقدام‌های‌شان را نمی‌پذیرند، دلخوری ایجاد می‌شود.

اگر چیزی یاد گرفته باشم، این است که زندگی بسیار کوتاه‌تر از آن است که از خودتان لذت نبرید. کارآفرین شوید! اهداف بلندی داشته باشید. بلند همت و جویای نام باشید. ولی بیش‌تر از آن، روی ساختن کسب و کاری تمرکز کنید که فرهنگ بسیار خوبی داشته باشد، با کارمندانش خوب تا کند، و مردم واقعا بخواهند برای آن کار کنند. به نظر من این به‌ترین حس دنیا است.

اگر چیزی خیلی خوب به نظر می‌رسد، احتمالا خیلی خوب است.