کتاب‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم های سینمایی می‌توانند جرقه زدن چندین ایده کارآفرینی در ذهن شما را به همراه داشته باشند . همین الان به خودتان یک زمان استراحت و تفریحی بدهید، یک مقدار پاپ‌کورن درست کنید، روی یک کاناپه لم بدهید و این فیلم ها را ببینید تا در مغزتان جرقه‌هایی زده شود و ایده کارآفرینی به شما الهام شود!

 ۱. مرد اغذیه‌فروش Deli Man

این مستند برای یک کارآفرین‌ می‌تواند الهام بخش باشد و یک ایده کارآفرینی خوب داشته باشد. این مستند سرگرم‌کننده، تاریخچه‌ی ظهور صنعت تولید کالباس در دهه‌ی ۱۹۳۰ در امریکا را نشان می‌دهد. برای ساخت این مستند، فیلم سازان با بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اغذیه‌فروشی، از جمله زیگی گروبر صاحب برند غذایی کنی‌اند زیگی، مصاحبه کرده‌اند.

زیگی گوبر بسیار کاریزماتیک و الهام‌بخش است، و فیلم نشان می‌دهد او چقدر از کسب و کار و مشتریانش حمایت و مراقبت می‌کند. او پرانرژی است، برای کیفیت وسواس زیادی دارد، و به کاری که انجام می‌دهد و به طور کلی صنعت تولید کالباس عشق می‌ورزد. او توجه ویژه‌ای به تعامل با مشتریان‌اش ارائه‌ی کیفیت بالای غذایی دارد که در بشقاب مشتریان آنان قرار می‌گیرد.

هم‌چنین او یک گرمی و عشقی برای مشتریانش به ارمغان می‌آورد و از همه مهم‌تر برای کارکنان‌اش از طریق پیوند دادن آنها با نشان می‌دهد که مراقب‌شان است.

به طور کلی فیلم اهمیت عشق و شور و اشتیاق در کسب و کار را نمایش می‌دهد و نشان می‌دهد افرادی که به دنبال علایق و عشق خود می‌روند به موفقیت دست می‌یابند.

۲. زنی با لباس طلایی رنگ Woman in Gold

این فیلم داستان یک خانم میان‌سال یهودی است که سعی می‌کند آثار هنری خانواده‌اش را که نازی‌ها به سرقت برده‌اند پس از ۵۰ سال پس بگیرد. به این منظور، او وارد یک نبرد طولانی و دشوار با دولت اتریش می‌شود.

در این فیلم چالشی به تصویر کشیده می‌شود که بدانیم چه موقع تسلیم شویم و چه موقع استقامت به خرج دهیم. این برقراری تعادل یکی از سخت‌ترین توانایی‌های کارافرینانی است که می‌خواهند به مهارت و درجه‌ی خبرگی دست یابند.

از شکست خوردن نهراسید. اگر یک کسب و کار به موفقیت دست نیافت، آن را کنار بگذارید و به زندگی ادامه بدهید. از سوی دیگر، زود تسلیم شدن می‌تواند شانس‌هایی واقعی برای موفقیت را نابود کند، که اغلب در پس هر سختی‌ خود را نشان می‌دهند، .

۳. گرگ وال استریت The Wolf of Wall Street

گرگ وال استریت ماجرای انحطاط و فساد کارگزار بورس، جوردن بِلفورت، را نمایش می‌دهد. در این فیلم از دیوانه‌بازی‌های دفترکار تا استفاده از مواد مخدر به تصویر کشیده می‌شود و فیلم نیمه‌ی پرزرق و برق و هم‌چنین نیمه‌ی تاریک این کسب و کار را نشان می‌دهد. ممکن است حرص و آز، خوشگذرانی، تقلب و کلاهبرداری برای برخی وسوسه‌برانگیز باشد، ولی در نهایت منجر به شکست می‌شود. برای رسیدن به موفقیت هیچ میان‌بری وجود ندارد. باید زمانی را صرف رشد و توسعه‌ی کسب و کاری صاحب اعتبار کرد و آن را بر پایه‌ی ارزش‌های مستحکم اخلاقی بنیان‌گذاری کرد.

 ۴. پسرانگی Boyhood

نه تنها پس از اکران‌ این فیلم بلکه از مدت‌ها قبل‌تر، استقبال فوق‌العاده‌ای از آن شده بود، زیرا در صنعت فیلم سازی یک گاو بنفش (purple cow) به معنای واقعی بود. این فیلم داستان دوران کودکی پسر جوانی را نمایش می‌دهد، و نخستین فیلمی است که در آن از یک بازیگر برای نشان دادن بزرگ شدن‌اش در طول ۱۲ سال استفاده شده است.

سِت گادین در کتاب خود، گاو بنفش، می‌نویسد: “اگر یک گاو را دیده باشی، گویی تمام گاوها را دیده‌ای. اما اگر یکی از گاوها بنفش بوده باشد چه؟ یک گاو بنفش بساز. از آدم‌ها اجازه بگیر تا بفهمی واقعاً چه چیزی می‌‌خواهند.”

گاو بنفش این قابلیت را دارد که نگاه‌ها را به خود جلب کند. پس شما هم سعی کنید چشمگیر باشید، متفاوت باشید و توجه هم‌حرفه‌ای‌ها و مشتریان را به خود جلب کنید.

۵. ملکه The Queen

فیلم “ملکه” خاندان سلطنتی انگلیس را به تصویر می‌کشد که چگونه به مرگ پرنسس دایانا واکنش نشان دادند. اگرچه وی تحت فشار بود که یک بیانیه‌ی رسمی بیرون دهد و غم و انده خود را ابراز کند ولی وی پافشاری می‌کرد که این موضوع، یک موضوع‌ و مرگ خانوادگی است.

استراتژی ملکه یک فاجعه‌ی روابط عمومی بود، و رسانه‌های عمومی و مردم بریتانیا از ظاهر بی‌تفاوت و سرد ملکه در مواجهه با مرگ دیانا به خشم آمده بودند. در نهایت این‌که ملکه به توصیه‌ی نخست وزیر گوش کرد و در پی ابراز اندوه زیاد مردم در کاخ‌های باکینگهام و کنسینگتون، یک اعلامیه‌ی رسمی صادر کرد و به کاخ‌ها رفت و از بابت ارسال گل‌ها و هدایایی که مردم آورد بودند تشکر کرد.

این فیلم نشان می‌دهد هر چقدر هم که یک فرد قدرتمند باشد، باز هم باید به پندهای دیگران گوش دهد و در زمان بحران توصیه‌هایشان را جدی بگیرد. تصویر ذهنی از یک برند می‌تواند یک کسب و کار را احیاء کند یا به ورطه‌ی نابودی کشاند، و در مواقع بحران است که این تصویر برند محک می‌خورد. به آنچه عموم می‌گویند توجه کنید، به توصیه‌هایشان عمل کنید تا در نظرشان قابل اعتماد جلوه کنید. یادتان باشد دوره‌ی سرسختی، توجه به سنت‌های منسوخ و مقاومت در برابر خواست مردم گذشته است.

امیدوار هستم از این فیلم ها چند ایده کارآفرینی خوب گرفته باشید.