مایکل فلپس به‌عنوان یک ورزشکار به اسطوره‌ای در رشته‌ی خود تبدیل شده‌است. و قطعا در موفقیت او درسی است که کارآفرینان می توانند از مایکل فلپس بیاموزند. با ما در این نوشتار همراه باشید تا از ۱۰ درس موفقیت مایکل فلپس برای‌تان بگوییم که قطعا برای کارآفرینان مفید است.

انگیزه، زحمت، تلاش، ثبات، شکست‌ها و پیروزی‌ها. همه‌ی ما در زندگی با شکست و پیروزی مواجه می‌شویم، اما آن‌چه اهمیت دارد چگونگی کنار آمدن ما با مشکلات و سختی‌ها است. کارآفرین بودن بسیار شبیه ورزشکار بودن است.

چه ورزشکار باشید و چه کارآفرین، ویژگی‌هایی که باید داشته باشید، دشواری‌هایی که تجربه می‌کنید، درد جسمانی، عاطفی و روانی، همگی یک جور احساس می‌شوند. به عنوان یک کارآفرین و ورزشکار دانشگاهی بازنشسته‌ی لیگ دسته یک، با تماشای مایکل فلپس در المپیک، از ماجرای او الهام گرفتم. چه از او خوشتان بیاید و چه از او متنفر باشید، ماجرای او نکته‌ی اصلی انسان بودن را فریاد می‌زند. برای من که قطعا همین‌طور بود.

از آن‌جایی که درباره‌ی ماجرای او و آن‌چه آن‌ را چنین الهام‌بخش می‌سازد بسیار فکر کرده‌ام، نتوانستم از ربط دادن ماجرای این قهرمان به کارآفرینی خودداری کنم. زندگی پر از فراز و نشیب است. سخت است. همه به دنبال ترفندها، نکات، و منابعی هستیم تا دردمان را تسکین دهیم و راه بازگشت‌مان را یافته و ماجرای‌مان را برای دیگران بازگو کنیم.

زندگی می‌تواند شما را زمین بکوبد، همان طور که برای همه این چنین است، اما چگونگی کنترل این دشواری همان چیزی است که اهمیت دارد. فرآیند بلند شدن و روبرویی با بزرگ‌ترین منتقدان‌تان، شخصیت شما را می‌سازد.

۱. به خودتان پایبند باشید

من به تازگی چندین مصاحبه با مایکل را تماشا کرده‌ام و او مدام تاکید می‌کرد که می‌خواست این کار را برای برای خودش انجام دهد. می‌خواست اول شود و این کار را به روش خودش انجام دهد. می‌توانید بفهمید؟

با این همه جنجال برخط و مربیانی که ادعا می‌کنند پاسخ آزادی مالی را نزد خود دارند، شنیدن ندا و صدای درون خودتان دشوار است. شاید مطمئن نیستید کدام کار را انجام دهید. ممکن است از ترس احساس فلج شدن کنید (می‌دانم من هم گاهی این‌طور می‌شوم). آيا کسانی که مرتبا به دنبال ایراد گرفتن از دیگران هستند در ملأ عام مرا خراب می‌کنند؟ اآیا فکر می کنند من یک متقلب هستم؟

چیزی که من آموخته‌ام آن است که باید به خود پایبند باشم. باید دوباره وارد آب شوم، مثل مایکل، حتی اگر ترسناک و دشوار باشد. پایبندی به خودم و ایجاد یک کسب و کار، به نظر من، نکته‌ی اصلی است. پس اولین درسی که کارآفرینان می توانند از مایکل فلپس یاد بگیرند باور داشتن خود و پایبند بودن به خودشان است.

۲. مهارت‌‌تان را تقویت کنید

مایکل مهارتش را کامل کرده است. او فیلم بررسی می‌کند، و به صورت روزانه و مداوم اقدام می‌کند. تا سر حد ممکن به بدنش فشار وارد می‌کند و سال‌ها است که این کار را انجام می‌دهد. فکر می‌کنم یکی از سخت‌ترین درس‌های زندگی آموختن صبوری است.

و به عنوان یک کارآفرین، آن‌قدر صبور هستید که بدون دیدن نتایج به تقویت مهارت‌تان بپردازید؟ آیا مایلید بعد از چندین تلاش نافرجام باز هم زمان صرف آن کنید؟ آیا مایلید بدون ناشر آن کتاب را بنویسید، رایانامه‌های بازاریابی بسازید که تبدیل نشوند و تبلیغات فیسبوکی انجام دهید که بازگشت سرمایه (آر‌او‌آی) آن صفر باشد؟ زندگی یک کارآفرین، پر از آزمون و خطا است. از این بابت مطمئنم. ما دائما و با ماجراهای میلیون‌ها دلاری و آن‌چه موفقیت‌های یک‌شبه به نظر می‌رسد، بمباران می‌شویم.

مایکل ” یک‌شبه “ ۲۸ مدال برنده نشد. تقویت مهارتش و درو کردن آن جوایز، کم‌تر از یک سال طول نکشید. حاصل سال‌ها صبوری، ورزیدگی و مقاومت است. تقویت مهارت‌تان زمان می‌برد، ثابت‌قدم  باشید و صبوری را تمرین کنید. دنبال یک راه‌حل سریع و ساده هستید؟

فکر کنید. صبوری کافی برای تقویت مهارت‌تان را دارید؟

۳. دوروبرتان را با آدم‌های درست پر کنید

بیش‌تر آدم‌ها فقط یک مشت دوست واقعی دارند. به مایکل نگاه کنید، او فکر می‌کرد دوستانی دارد تا آن که یک نفر در حین ” مصرف ماری‌جوانا “  از او عکس گرفت. افراد کمی در زندگی‌تان هستند که می‌توانند بدون قضاوت به شما یکدلی، عشق، و شفقت نشان دهند.

خودتان را در محاصره‌ی این آدم‌ها قرار دهید. آدم‌های اشتباه در کسب و کار فقط شما را پایین می‌کشند و آن‌چه ساخته‌اید نابود می‌کنند. آدم‌هایی پیدا کنید که که شما را بلند کنند، شما را به فرد بهتری تبدیل کنند و قضاوت نکنند. اگر در حال حاضر، آدم‌های اشتباهی در زندگی‌تان هستند، اجازه دارید از آن‌ها فاصله بگیرید و دوستان جدیدی پیدا کنید.

من به شما اختیار تام می‌دهم.

مایکل بدون کمک و حمایت آدم‌های درست به جایی که الان هست نمی‌رسید. اگر در حال حاضر هیچ کس در زندگی‌تان نیست، با اعتماد به خود و ارتباط با آدم‌های هم‌فکری شروع کنید که به بهترین نحو فکر و عمل می کنند. کسب و کار و میراث‌تان به آن بستگی دارد. دیدید! این هم یک درس دیگر که کارآفرینان می توانند از مایکل فلپس الگو بگیرند.

۴. بر خودتان حکمرانی کنید

تبلیغات مایکل را برای شرکت البسه‌ی ورزشی آندرآرمور دیده‌اید که در تاریکی ورزش می‌کند، دورهای بی‌شماری را شنا می‌کند و خود را به مرز خستگی می‌رساند؟ بدون شک، به آن ظاهر مصمم، متمرکز و مشتاق چهره‌اش توجه می‌کنید که می‌گوید ”هیچ وقت جا نمی‌زنم“.

این نگاه یک ورزشکار در ماموریت است.

این نگاه یک مادر تنها است که برای رسیدن به اهدافش سه شغل انجام می‌دهد.

این نگاه یک حرفه‌ای است که می‌داند کارمندان و خانواده‌اش به او متکی هستند.

این نگاه کارآفرینی است که شب قبل از راه‌اندازی کسب و کارش، تا ۳ نیمه شب بیدار است.

” آن‌چه در تاریکی انجام می‌دهید شما را به روشنایی می‌برد. بر خودتان حکمرانی کنید. من این کار را خواهم کرد. “

این توانایی حکمرانی بر خود است.

این توانایی انتخاب آن است که چه احساسی داشته باشید و قدرت‌تان را بازپس بگیرید.

این توانایی دستیابی به اهداف‌تان است.

این توانایی باور خود و دانستن ارزش خود است.

بر خودت حکمرانی کن دوست من، بر خودت حکمرانی کن!

۵. اهداف بزرگ، و بی‌باکانه داشته باشید

کیتی لدکی، شناگر و برنده‌ی مدال المپیک، (این بار حرف از مایکل نیست) در مصاحبه‌ای با رایان سیکرست گفت که بعد از المپیک ۲۰۱۲ هدفی تعیین کرده و آن را نوشته بود. یک هدف بزرگ و ترسناک که فکر نمی‌کرد به آن برسد، اما چهار سال بعد، آن را به دست آورد.

این برای کارآفرینی که می‌خواهد شریکش را بازنشسته کند و دنیا را تحت تاثیر قرار دارد چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ یعنی بدون اهداف به جایی نمی‌رسید. قرار نیست اهداف فقط مالی باشند.

” اهداف تاثیری “ را چنین تعیین کنید، کسب و کارتان چگونه زندگی‌ها را تغییر داده است؟

چگونه می‌توانید این تاثیر را اندازه بگیرید؟

در نتیجه چه تعداد مشتری مناسب را ایجاد کرده‌اید؟

در نحوه‌ی اندازه‌گیری نتایج خلاق باشید. می‌توانید تعداد ایمیل‌ها یا توصیفات مثبت را به صورت روزانه یا هفتگی ثبت کنید. این می‌تواند نیروی محرک کسب و کارتان باشد. یک هدف تاثیری تعیین کنید و برای افزایش هفتگی، ماهانه، یا فصلی آن تلاش کنید.

۶. به پایان برسانید

من کارآفرینان زیادی می‌بینم یا از آن‌ها می‌شنوم که پروژه‌هایی را آغاز می‌کنند، اما به ندرت آن‌ها را به پایان می‌رسانند. البته، بارها پیش آمده است که من یک پروژه را به پایان نرسانده‌ام. اما اگر قرار است از کتاب مایکل فلپس درسی بگیرم، آن است که آن‌چه شروع کرده‌ام به پایان برسانم.

اگر هدفی تعیین کنم، تا پایان بر خودم حکمرانی می‌کنم. کمی لجباز هستم.

صدها بار پیش آمده است که خواسته‌ام جا بزنم اما این کار را نکردم.

وقتی در دانشگاه بودم می‌خواستم انصراف بدهم، ولی این کار را نکردم.

وقتی تازه کسب و کارم را به راه انداختم می‌خواستم کنار بکشم، ولی این کار را نکردم.

ساعت ۴ صبح با یک بچه‌ی جیغ‌جیغو می‌خواستم از مادر بودن شانه خالی کنم، اما این کار را نکردم.

یک عالمه پروژه‌ها و ایده‌ها وجود داشته‌اند که روشنی روز را به خود ندیدند، اما این‌ها من را متوقف نمی‌کنند.

فکر می کنید اگر مایکل در دوران سختی پا پس می‌کشید، مزین‌ترین ورزشکار المپیکی تمام تاریخ می‌شد؟

به پایان برسانید.

وقتی اصلا جذاب نیست و حس و حالش را ندارید آن را به پایان برسانید.

حتی وقتی میلیون‌ها دلار از تلاش‌تان کسب نمی‌کنید آن را به پایان برسانید.

آن را به پایان برسانید زیرا چیزی درباره‌ی خودتان می‌آموزید.

آن را به پایان برسانید و بقیه‌ی چیزها را در طول مسیر خواهید فهمید.

۷. انعطاف‌پذیری

شما اجازه دارید نظرتان را عوض کنید. بین ” در مسیر ماندن “ و ” تطبیق در طول مسیر “ ، مرز باریکی وجود دارد. باید در مسیر بمانید، اما اگر مشخصا جواب نمی‌دهد، باید چیزی عوض شود.

من بیش‌تر اوقات می‌شنوم که ” همیشه همین‌طور انجام شده است “ و خلاقیت کسب و کار را می‌کشد. برای ادامه دادن باید بعضی چیزها تغییر کنند.

به عنوان یک کارآفرین، دانستن زمان ماندن در مسیر و زمان انعطاف‌پذیر بودن نیاز به مهارت دارد. مطمئنا در طول مسیر تصمیم‌های اشتباهی خواهید گرفت، اما ذهن‌تان را چشم‌اندازتان باز نگه دارید. اسن سفر طولانی است. در رسیدن به مقصد انعطاف‌پذیر باشید، اما در چشم‌اندازتان ثابت‌قدم.

۸. اجرا کنید

باید اقدام کنید و آن‌چه را می‌آموزید اجرا کنید. چند بار به یک اجلاس یا کنفرانس رفته‌اید، ساعت‌ها اطلاعات باارزش آموخته‌اید، صدها آدم فوق‌العاده را ملاقات کرده‌اید تنها برای آن‌که برگردید و ” طبق معمول به کسب و کارتان “ برسید؟

” بصیرت بدون عمل بی‌ارزش است “. ـ ماریو فورلو

اگر فیلم بررسی می‌کنید، مقاله‌ای می‌خوانید که به شما الهام، تعلیم، انگیزه می‌دهد، باید آن را مو به مو دنبال کرده و درس‌هایش را اجرا کنید. آن را به کار گیرید و کارهای مربوط را انجام دهید. این مهم است! بروید و شروع به اجرا کنید. خطر کنید و دلیل آن اتفاقات باشید. شما می‌توانید!

امروز برای به کار گیری آن‌چه آموخته‌اید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

۹. درد هدفی دارد

اگر انسان هستید، درد را تجربه کرده‌اید، اما درد هدفی دارد. همیشه همین طور است.

اغلب اوقات نمی‌توانید هدف یا دلیل درد را درک کنید، اما وقتی آماده‌ شنیدن باشید پیام آن را ظاهر خواهد شد. مایکل بعد از دومین رانندگی در حالت مستی‌اش درد را احساس کرد. دنیایی که او می‌شناخت داشت به آخر می‌رسید. درد شدیدی بود، اما شروع به التیام آن درد کرد.

او به مرکز بازپروری رفت و در استخری شنا می‌کرد که برای یک ورزشکار المپیکی خیلی کوچک بود، اما بین دیوارهای محدودکننده‌ی یک استخر کوچک، مردی را پیدا کرد که یک هدف داشت. درد شما هم هدفی دارد.

می‌توانید دردتان را به عنوان فرصتی برای رشد ببینید؟ می‌توانید از میان درد بگذرید تا یک چشم‌انداز جدید ببینید؟ جایگاه التیام درد خود را بیابید. یک گام به عقب بردارید و ساکت بمانید، تا بتوانید واضح‌تر ببینید. اجازه دهید قلب‌تان باز شده و بخشایش به آن وارد شود.

۱۰. ثبات

ثبات خیلی عظیم است و چیزی است که همه‌ی ما با آن درگیر هستیم. همیشه شخصی بهتر، قوی‌تر، سریع‌تر، ماهرتر و بااستعدادتر وجود خواهد داشت اما ” بهترین‌ها“ کسانی هستند که درباره‌ی هدف و ماموریت‌شان ثبات دارند. لازم نیست بهترین نویسنده، سخنور یا مدیر باشید تا بتوانید تاثیر بگذارید، اما لازم است آن را مداوم انجام دهید.

چه چیزی مایکل را از هر شناگر دیگری در دنیا متمایز می‌کتد؟ عوامل و متغیرهای زیادی هستند، اما یک چیز همواره درست است. او ثابت‌قدم است. او به طور مداوم حضور می‌یابد و کارش را انجام می‌دهد. زمان می‌گذارد و مایل‌های اضافه‌ای را تمرین می‌کند.

کجا می‌توانید به عنوان یک کارآفرین ثابت‌قدم‌تر باشید؟ کجا می‌توانید به طور مداوم وقت بیش‌تری را متمرکز کنید؟

موفق‌ترین کارآفرینان به دلخواه و گاه گاه کار نمی‌کنند. آن‌ها دائما حاضر می‌شوند و کار می‌کنند حتی وقتی ترسناک و سخت باشد. اما او کارآفرینی است که تفاوت ایجاد می‌کند و دنیا را تغییر می دهد. دنیا به شما احتیاج دارد!