کسب و کار در منزل : یک راه‌حل ساده برای رهایی از رکود اقتصادی

کسب و کار در منزل و کارآفرینی در منزل به عقیده اقتصاددانان یک راه آسان و ارزان برای خوداشتغالی و رهایی از مشکلات اقتصادی است. برخلاف تصور عموم که شرایط بد اقتصادی به قفل شدن درهای فضای کسب و کار و تداوم بیکاری افراد می‌انجامد، بررسی‌ها نشان می‌دهند که رکود اقتصادی یک ضرورتی را برای کارافرین ایجاب می‌کند که فرد به دلیل نیاز برای ایجاد درآمد – پس از توقف منبع درآمدش و از دست دادن شغل خود – به خلق یک موقعیت جدید کسب و کار بپردازد که به دلیل اینکه این موقعیت جدید با موقعیت نابهنجار اقتصادی و رکود و تورم همراه است، افراد مجبور به نواندیشی و نوآوری و نیز بهره بردن از حداقل امکانات مالی و ابزاری موجود در جامعه (مثلا کار در منزل خود) می‌شوند که این خود گام بزرگی در جهت خوداشتغالی و سپس کارافرینی آنان است.

رابرت دبلیو فرلی استاد دانشگاه کالیفرنیا نیز بیان می‌کندکه در طول رکود بزرگ در امریکا بیش از ۸ میلیون شغل از دست رفت. بنابراین مردم تصمیم گرفتند که یک کسب و کار جدید را آغاز کنند و این شوک شدید به نیروی کار باعث ایجاد و در پی آن افزایش کارافرینی شد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش سریع بیکاری، در دسترس بودن کارکنان تازه بیکار شده، و کمبود نیروی جایگزین اشتغال در شکل بسیار وسیع باعث ایجاد کارافرینی می‌شود. تجزیه و تحلیل رگرسیون‌های تحقیق حاضر نشان می‌دهد که فقدان فرصت‌های بهتر اشتغال و شرایط کساد کاری منجر به تشکیل کسب و کار جدید شده است و مردم به راه‌اندازی کسب و کار در منزل یا کسب و کار خانگی و ابتکار در فضای کسب و کار روی آورده‌اند.

گزارش بنیاد کافمن هم استدلال می‌کند که رکود اقتصادی عمیق و بیکاری حاصل از آن در سال ۲۰۰۹ منجر به راه‌اندازی کسب و کارهای بسیار زیادی شد به طوری که در طول ۱۴ سال اخیر بسیار قابل توجه بود و سال کارافرینی لقب گرفت.

در واقع شاید رکود باعث می‌شود افراد به دنبال رویاهای کارافرینی خود بروند، چیزی که در شرایط متعادل اقتصادی هرگز به آن فکر هم نمی‌کرده‌اند و در لاک شغلی خود فرورفته بودند. و تغییر شرایط باعث می‌شود برای بازسازی اقتصاد زندگی‌شان به نوآوری و کشف استعدادهای‌شان روی آورند.

رکود اقتصادی منجر به افزایش هزینه‌ها، ریسک، استرس، عدم اطمینان و شکست در کسب و کار و کاهش استخدام و در واقع بیکاری می‌شود. افرادی که به دنبال کارافرینی هستند چه از سر نیاز و یا چه بر اثر استفاده از یک فرصت، از شرایط دشوار به شکل منحصر به فردی استفاده می‌کنند. حتی تحقیقات در جوامع روستایی هم نشان می‌دهد که افراد در مناطق روستایی در دوره‌ی رکود دچار یک تغییر انگیزه برای تبدیل شدن به یک خوداشتغال و کارافرین شده‌اند و در واقع افراد با درآمد سالانه زیر ۵۰هزار دلار و یا دارای شغل پاره‌وقت بیشتر در مسیر کارافرینی قرار گرفته‌اند.

کارافرینی و خلاقیت زنان ، راه‌حل نهایی برای مبارزه با بیکاری و رکود اقتصادی

به گزارش گاردین که در فوریه‌ی ۲۰۱۴ منتشر شد پس از بحران بیکاری شدید و رکود اقتصادی در اسپانیا که به بیکاری بسیاری از افراد خصوصا زنان منجر شد، زنان اسپانیایی در پی یافتن یک راه‌حل برای مبارزه با رکود و بحران به کشف رگه‌های کارافرینی در خود پرداختن که همین امر منجر به رکورد بینظیر  ۸۰۰هزار کسب و کار جدید در طول ۵ سال گذشته انجامید.

آنان از بحران اقتصادی به عنوان شانس خود برای یافتنن یک شغل دیگر بهره جستند و ایده‌های جدید و خلاقیت‌های بسیاری را روانه‌ی بازار کار کردند.

زنان اسپانیایی پس از این‌که از شغل خود برکنار شدند، در اولویت‌های کاری خود تجدیدنظر کردند و سعی کردند به جای پس‌رفت به سمت جلو پیش بروند.

آنان ایده‌های جدیدی به کار بستند. نظیر این‌که اتاق نشیمن منزل خود را تبدیل به یک بنگاه اقتصادی کوچک کردند، یا مدرسه‌های کوچک خصوصی دایر کردند، و یا کسب‌ و کار جدیدی را در رابطه با نیازمندی‌های مادران باردار راه‌اندازی کردند.

ادامه‌ی این روند باعث شد سرمایه‌گذاران بسیاری به فعالیت‌های آنان علاقمند شوند و حاضر به سرمایه‌گذاری در کسب و کار آنان شوند.

جوآن تورنت رییس دانشکده‌ی کسب و کار دانشگاه کاتالونیا در این باره معتقد است که بحران به زنان اجازه داد تا به طور جدی تبدیل به یک کارافرین شوند و این چیزی بود که آنان هرگز تا قبل از آن فکر نکرده بودند. درواقع در دهه‌های گذشته پیشرفت زنان اسپانیایی در فضای کسب و کار چیزی کمتر از ۲۰% بوده است و این در حالی است که با تجزیه و تحلیل ارقام مشابه در طول دوره‌ی بحران اقتصادی نتیجه‌ای شگفت‌آور حاصل شده است که تعداد کسب و کار ایجاد شده توسط زنان تقریبا دوبرابر یعنی به ۴۰% رسیده است.

درواقع بحران به آن‌هایک راه جایگزین معرفی کرد. در بسیاری از مواقع مانع اصلی برای شروع یک کسب و کار و حرکت به سمت کارافرینی، خانواده، دوستان، و همکاران سابق هستند. چرا که آنان هر لحظه انتظار شکست فرد را در هر کاری که به شکل نوآورانه‌ای شروع شده باشد می‌کشند و به نوعی یک مانع شیشه‌ای برای فرد به حساب می‌آیند. اما آنها راه خود را از طریق شکستن این سقف شیشه‌ای هموار کردند.و در این مسیر از شبکه‌های اجتماعی برای نوآوری در محصول و بازاریابی کلیدی برای محصولات و خدمات خود بهره‌ی شایانی برده‌اند.

به عبارت بهتر، این زنان کارافرین با غلبه بر موانع فرهنگی و آموزشی جامعه مسیر شغلی خود را می‌پیمایند و در دوران رکود بسیار پررونق‌تر از گذشته فعالیت می‌کنند.

۶ ایده‌ی کاربردی برای کمک به کارآفرینی و کسب و کار در منزل

در همین زمینه بنیاد کافمن از چندین ایده‌ی کاربردی برای کمک به تغییر شرایط رکود و حرکت به سمت نوآوری و در پی آن کارآفرینی و حتی کسب و کار در منزل نام می‌برد.

۱. حرکت به سمت ساده‌سازی و اقتصاد سبز

توجه به اثرات زیست‌محیطی کسب و کار علاوه بر تاثیر مثبت بر محیط و جامعه باعث کاهش هزینه‌های بنگاه اقتصادی نیز می‌شود.

مثلا در شرایطی که به واسطه‌ی رکود اقتصادی قیمت سوخت وسایل نقلیه دچار تورم است استفاده‌ی کمتر از سوخت و منابع انرژی و تمایل به وسایل نقلیه‌ی دوستدار محیط زیست علاوه بر کمک به مبارزه با آلودگی هوا به کاهش هزینه‌ها نیز منجر می‌شود. و یا استفاده از محصولات ارگانیک در رستوران‌ها که با یک نوآوری و ایده‌ی کارافرینانه افتتاح شده است می‌تواند در ابتدای راه هر کسب و کاری را کمک کند.

۲. از دیگران درخواست کمک و یاری داشته باشید

در طول مسیر تبدیل شدن به یک کارافرین از درخواست و پرسش از دیگران ابایی نداشته باشید. به دنبال چانه‌زنی، گرفتن تخفیف، بهره‌مندی از اشانتیون‌هایی که با خرید یک کالا به شما عرضه می‌کنند و دریافت امکانات رایگان جانبی هر محصولی که برای راه‌اندازی کسب و کارتان نیاز دارید باشید.

۳. با اعتماد به نفس کامل به جذب سرمایه‌گذار بپردازید

اگر شما به کسب و کارتان اعتقاد دارید پس از دیگران بخواهید در این سرمایه‌گذاری شریک شما باشند و این مسیر کارافرینی را با شما بپیمایند.

۴. از دیگران مشاوره بگیرید

سعی نکنید چرخ را دوباره اختراع کنید بلکه از دیگران مشاوره بگیرید و اگر به عنوان یک کارافرین خودتان را منحصر به فرد می‌دانید خلاق باشید و از هر راهی که به ذهن‌تان می‌رسد از دیگران کمک فکری بگیرید.

۵. با یک تیم همفکر و هماهنگ کار کنید

همواره با افرادی شروع به کار کنید که مانند شما می‌اندیشند و می‌دانند که در این شرایط رکود اقتصادی و تورم، بنگاه کارافرینی شما ظرفیت موفقیت را دارد.

۶. با علم روز دنیا هماهنگ باشید و کسب و کار در منزل را مبتنی بر علم راه بیندازید.

از وب‌سایت‌ها و شیوه‌های نوین دنیای کسب و کار بهره بگیرید و بدانید که پیشرفت فناوری همواره به شما در هر شرایطی حتی رکود کمک‌رسان است.

نهایتا به‌طور خلاصه می‌توان ابرازکرد که سه ویژگی کلی می‌تواند به افراد کمک ‌کند تا با روش‌های نوآورانه بر مشکلات ناشی از رکود غلبه کنند.

(۱) نگاه واقع‌بینانه به کسب و کار داشته باشید. شما باید مطمئن شوید که کسب و کارتان قوی و پرقدرت است تا به آن رغبت پیدا کنید. باید ظرفیت نوآوری را در خود ایجاد کنید.

(۲) یک مجمع از ایده‌های گوناگون اطرافتان داشته باشید. تجمع متفکران صاحب ایده همواره به راه‌حل‌های خردمندانه می‌انجامد. هر فرد جدید به منزله‌ی صدها ایده‌ی جدید است.

(۳) به نقاط قوت خود اعتماد کنید. دوره‌ی رکود اقتصادی زمان بسیار خوبی است برای کارافرینان تا پیروان وفاداری برای خود ایجاد کنند. در طول رکود که همه دچار پریشانی هستند اگر شما به نقاط قوت خود آگاه باشید و نفوذ فوق‌العاده‌ای داشته باشید پس از آن که اقتصاد بهبود یافت روی اطرافیان‌تان تاثیر شگرفی خواهید گذاشت.

۶ روش عالی برای ران اندازی کسب و کار در منزل

همچنین در ادامه ۶ شیوه‌‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد، که در صورتی که تصمیم گرفته‌اید  کسب و کار  در منزل را بیندازید و یک کارافرینی برای خودتان راه بیندازید، به شما کمک می‌کند تا کار کردن در خانه برای‌تان لذت‌بخش‌تر شود و با مشکلات کمتری رو به رو شوید.

۱. از روی مُبل راحتی کار نکنید

سعی کنید محلی را مخصوص به کارتان با تنظیم درجه حرارت و نور مهیا کنید.

۲. از ابزارهای مختلف استفاده کنید

از اپلیکیشن و گجت‌های مناسب روی گوشی تلفن همراه یا تبلت خود کمک بگیرید تا در مدیریت زمان و مهارت خود موفق باشید و از هر جایی بتوانید کار خود را انجام دهید.

۳. همه چیز را پیش از شروع کار آماده کنید

از سخت‌افزار‌های لازم (لپ‌تاپ، گوشی یا شارژ‌ر آن‌ها) تا بهترین اپلیکیشن و برنامه‌هایی که به متصل بودن دائمی شما کمک می‌کند (مثل اسکایپ، اسلک یا وایبر) را پیش از شروع به کار آماده کنید و سپس کار خود را آغاز کنید.

۴. مراقب سلامتی خود باشید

فقدان تمرین‌های ورزشی و حرکت نکردن زیاد در طول روز و همچنین در تماس نبودن با هوای تازه روزانه و البته دسترسی ساده و آسان به یخچال، خیلی راحت می‌تواند سلامتی شما در هنگام کار کردن در خانه به خطر بیندازد. سعی کنید حرکات ورزشی و تمرینهای سلامتی داشته باشید.

۵. استراحت کنید

سعی کنید وظایف خانه و وظایف کار خود را از یکدیگر تفکیک کنید و هر کدام را سر وقت خود انجام دهید و به مقدار کافی هم استراحت کنید.

۶. منظم باشید

برای نظم داشتن در وظایف کاری می‌توانید از اپلیکیشن و سرویس‌هایی که به تازگی این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهند همچون Trello یا اپلیکیشن‌های To-do list کمک بگیرید و از یک پیام‌رسان مناسب هم برای ارتباط با همکاران خود کمک بگیرید.