همه‌ی ما می‌دانیم که پرندگان سحرخیز با نهایت استفاده از صبح و آغاز خوب روزشان برای تکمیل همه‌ی اهداف و وظایف، به کارهای بیش‌تری می‌رسند. اما عادت‌های عصرگاهی چطور؟ آدم های خیلی موفق نه تنها عادات صبحگاهی سالمی دارند، بلکه می‌دانند چگونه روزشان را به درستی به پایان برسانند. همه‌ی آن‌ها عادات خاصی دارند، پس در ادامه نگاهی می‌اندازیم به ۱۰ برترین عادتی که می‌تواند کمک کند فردایی ثمربخش‌تر را برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه ۱۰ عادت عصرگاهی آدم های خیلی موفق آمده است:

۱. ذهن‌آگاهی (حضور در لحظه) کنید

هر کارآفرینی اهمیت ”ذهن‌آگاه“ بودن را می‌داند، که به معنای دانستن چگونگی توقف تفکر کلامی است. این همان صدای پرحرف ذهن آدم‌ها است که تجربه‌های بد آن روز، جلسه‌ی کاری فردا و آن مسئله‌ی شخصی را که لازم است بعدا به آن بپردازند، به آن‌ها یادآوری می‌کند. برخی آدم‌ها مراقبه را مفید می‌دانند ، گوش دادن به چند موسیقی آرام‌بخش و غرق شدن در دنیای آن‌ها. دراز کشیدن و تمرکز بر تنفس و جسم‌تان هم یک تسکین‌دهنده‌ی استرس عالی است.

نکته‌ی مهم آن است که بدانید چطور بعد از یک روز کاری طولانی، خود را آرام کنید و بهترین راه انجام این کار وارد شدن به حالت ”تفکر غیرکلامی “ است. فقط آن صدای کوچک داخل سرتان را متوقف کنید و به شکلی فعالانه روی حضور در تک تک لحظات کار کنید.

۲. مثل آدم های خیلی موفق یک کتاب بخوانید

آدم های خیلی موفق روزانه مطالعه می‌کنند. همه‌ی آن‌ها از اهمیت آموزش هرروزه‌ی خود برای کسب نتایج بهتر در زندگی‌های حرفه‌ای و شخصی‌شان آگاه هستند. مطالعه نه تنها شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد، بلکه در صورتی که قبل از خواب انجام شود می‌تواند واقعا کمک کند استرس‌تان کاهش یابد و به تدریج شما را آرام کند. هم‌چنین برای بهبود تفکر شناختی خلاقانه‌تان مفید است.

۳. ارتباط‌تان را با رسانه‌های اجتماعی قطع کنید

در پایان هر روز کاری، مهم‌ترین کار، خاموش کردن مزاحم‌هایی مثل رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، و پیامک‌ها است تا برای خودتان زمان بسازید. هرشب قبل از خواب کاری انجام دهید که دوست دارید. زودتر بخوابید، حمام کنید، به آن کلاس زومبایی بروید که مدت‌ها به تاخیر انداخته بودید، یا زمانی با کیفیت را با شخصی که دوست دارید بگذرانید. تنها در صورتی‌که دست از اتلاف زمان‌تان در رسانه‌های اجتماعی بردارید و به خودتان و عزیزانتان رسیدگی کنید، از خودتان تشکر می‌کنید.

۴. روز بعدتان را سازماندهی کنید

داشتن برنامه‌ای که به خوبی نوشته شده است، می‌تواند واقعا به انجام وظایفی که برای روز بعد در نظر گرفته‌اید کمک کند. به یاد آوردن تمام کارهایی که باید انجام دهید واقعا سخت است، پس چرا تمام آن‌ها را در یک فهرست یا دفتر ننویسید؟ آدم‌های موفق از اهمیت روزی که به خوبی برنامه‌ریزی شده آگاه هستند و این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد از عصرهای خود لذت ببرند. پس قبل از رفتن به رختخواب، یک برنامه‌ریز یا دفترچه یادداشت بردارید و سه مهم ترین هدف‌تان را برای فردا بنویسید. در تنظیم مقدار درست زمان دستیابی به هر هدف فردی با خودتان صادق باشید.

۵. با خانواده‌تان وقت بگذرانید

زندگی فقط کار نیست ـ همه‌ی ما به تفریح و گذراندن زمانی با کیفیت در کنار آدم‌هایی که دوست داریم، نیاز داریم. آدم‌های موفق می‌دانند چطور برای خانواده و عزیزانشان وقت بگذارند. پیاده‌روی، بازی کردن با بچه‌ها یا فقط لذت بردن از یک شب فیلم دیدن، می‌تواند برای تقویت و استحکام روابط صمیمی عالی باشد.

۶. ورزش کنید

بعد از ۸ ساعت کار روزانه، ضروری است که بیرون بروید و تکانی به بدن‌تان بدهید. مطمئنم بارها این را شنیده‌اید، اما ورزش می‌تواند واقعا برای بدن، ذهن، روحیه، و تقویت اعتماد به نفس‌تان مفید باشد و کمک کند یک سبک زندگی سالم را حفظ کنید. برای آن‌که بهره‌وری بیش‌تری در اقدامات‌تان داشته باشید، مطمئن شوید کمی ورزش را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید.

۷. سپاسگزار باشید

سپاسگزار و قدردان بودن به خاطر تمام چیزهایی که در زندگی دارید، کلید خلق موفقیت و وفور است. زمانی از روزتان را به قدردانی از کسانی که کنارتان هستند و هر ‌آن‌چه دست آورده‌اید، اختصاص دهید. اگر اول به خاطر چیزهایی که از قبل دارید سپاسگزار نباشید، هرگز نمی‌توانید خوشحال و موفق باشید. وقتی واقعا سپاسگزار باشید، مثبت‌تر و خوشبین‌تر می‌شوید و چیزها و موقعیت‌های بیش‌تری را جذب می‌کنید که به خاطرشان سپاسگزار باشید.

۸. به یگانگی متصل شوید

مفهوم یگانگی اساسا به معنای آن است که با همه‌ی انسان‌های دنیا در ارتباط بوده، و جزئی از یک منشاء هستیم. پس هر شب لحظه‌ای تامل کنید و سعی کنید به خودتان، روح‌تان، ذهن‌تان، و جسم‌تان متصل شوید. مراقبه و یوگا واقعا در این باره مفید هستند زیرا روال آن‌ها یک سری تمرین‌های تنفس را معرفی می‌کند که کمک می‌کند به انرژی بکر و دست‌نخورده‌تان متصل شوید. کمک می‌کند ذهن‌تان را ساکت کنید، بدن‌تان را آرام سازید، و بعد از مدتی تمرین ممکن است احساس کنید ارتباط‌تان با دنیای خارج از خود، بیش‌تر شده است.

۹. هنر خودتان را خلق کنید

اگر یک جغد شب هستید و دوست دارید عصر کارها را انجام دهید، این زمان می‌تواند بهترین وقت روزتان برای کار بر روی نوعی هنر باشد. اگر عاشق نقاشی هستید، چرا سعی نمی کنید چیزی معنادار خلق کنید؟ زمانی را به پرورش، بهبود، و پیدا کردن علائق و اهداف واقعی زندگی‌تان اختصاص دهید. با خلق چیزی هنری، ممکن است حتی استعدادهای نهفته‌ای را هم کشف کنید.

۱۰. اهداف کوتاه و بلندمدت‌تان را مرور کنید

همه‌ی آدم های خیلی موفق می‌دانند چگونه اهداف‌شان را تجسم کنند. سعی کنید یک برنامه‌ی ۵ یا ۱۰ ساله با تعدادی اهداف کوتاه‌مدت داشته باشید که شامل تعدادی مراحل هفتگی و حتی ماهانه داشته باشد. تکنیک دیگری که می‌توانید استفاده کنید، نوشتن اهداف‌تان و مرور آن‌ها است. این کار به سادگی اشتیاق شما را برای کسب آن‌ها بالا برده، و الهام و انگیزه‌ی تعقیب آن‌ها را افزایش می‌دهد.