در نوشتار زیر، ۵ گام عملی آورده شده است که اگر در برنامه‌ی هر روز صبح شما گنجانده شود منجر به افزایش بهره وری و کارایی فوق العاده ای در شما می شود. بیشتر ما، در طول هفته ساعات طولانی را، مثلا ۴۰، ۵۰ یا حتی ۶۰ ساعت کار می‌کنیم. اما حتی با صرف‌نظر کردن از حواس‌پرتی‌ها، اتلاف وقت‌هایی مثل سرگرمی‌های اینترنتی، عادت‌های هله‌هوله‌خوری اداری و مدیریت نادرست وقت، این احتمال وجود دارد که فقط در بخش کمی از هر روز، کار باکیفیت انجام ‌دهیم.

۵ کار مهم صبح هنگام برای افزایش بهره وری و کارایی در ادامه آمده است:

۱.هفت دقیقه ورزش کنید.

بله، حتی نیازی به ورزش ۱۰ دقیقه‌ای نیست، فقط هفت دقیقه کافی است. هفت دقیقه به اندازه‌ای طولانی نیست که به برنامه‌ی هر روز صبح شما لطمه بزند و به اندازه‌ای کافی است که خمودی ناشی از شب گذشته‌ی شما را برطرف کند. ورزش‌های تناسب اندام بی‌شماری وجود دارند اما این قانون، قاعده‌ی ورزشی هفت دقیقه‌ای بیرون از خانه است. فقط هفت دقیقه است و با ۱۲ نرمش، تمام عضلات اصلی شما درگیر می‌شود.

۲.صبح خود را سبز شروع کنید.

مطمئناً همگان درباره‌ي اين امر که صبحانه مهم‌ترين وعده‌ي غذايي روز است، شنيده‌اند. به هرحال در هر خانه‌اي پيدا کردن نان، اندکي غلات، و ساندويچ  تخم‌مرغ يا يک ليوان شير براي شروع سوخت و ساز بدن بسيار ساده‌ است. در حالي که اين غذاها انتخاب‌هاي مناسبي هستند، اما اگر بتوانيد براي صبحانه، آب‌ميوه بنوشيد، از تاثيرات آن شگفت‌زده خواهيد شد.

پيدا کردن يک آب ميوه‌ي سالم در صبح هنگام، بسيار کم‌تر از نان و پنير پرچرب زمان مي‌برد. راه‌حل بسيار ساده است، براي مدت يک دقيقه: يک سيب، موز، پرتغال، يک بسته اسفناج، نيمي از خيار، و آب ميوه‌ي ديگر يا آب نارگيل را با چند غالب يخ مخلوط کنيد و ميل کنيد. ارزان، ساده و پر انرژي.

۳.سه کار مهم روز را برشمارید.

در حالی که منتظر هستید تا مخلوط آبمیوه آماده شود، به این فکر کنید که وقتی غروب با یکی از همکاران وارد مکالمه می‌شوید در پاسخ به این سوال که” امروزات چگونه بود؟” چه خواهید گفت. سه اتفاق خوب را برشمارید که دوست دارید در ۱۲ ساعت آینده رخ دهد تا روزتان خوب شود و برای وی بازگو کنید. البته تمام روزها برنده نخواهید بود، اما راهبردگذاری به این ترتیب، حرکت رو به جلویی خواهد بود.

۴.برای کارهای مهم روزانه، زمان‌بندی کنید.

يکي از اشتباهات متداول افراد در محل کار، عدم تنظيم فهرست کارهايي است که بايد در زمان محدود انجام دهند، يعني فهرستي از کارهاي اثربخش. افرادي موفق هستند که کارهاي خود را سر وقت انجام مي‌دهند. ساده است: براي هر يک از کارهاي مهم در فهرست خود، مقدار زمان مورد نياز را که فکر مي‌کنيد براي آن کار نياز است در تقويم خود اختصاص دهيد و ۳۳%وقت بيشتر را براي اطمينان از انجام شدن به آن کار اختصاص‌ دهيد. اگر کار مورد نظر، کار چند روزه‌اي است يا به امور ديگري وابسته است، آن را به تکه‌هاي قابل انجام تجزيه‌کنيد.

زماني را براي برنامه‌ريزي و زمان‌هاي ديگر را براي انجام کار در نظر بگيريد. اين روش ساده، به شما کمک مي‌کند تا پاسخگو بمانيد و فوراً به شما کمک مي‌کند تا در زمان حواس‌پرتي، بر اقداماتي که اولويت‌بندي کرده ايد، متمرکز شويد. بسيار متداول است که اجازه مي‌دهيم، يک حواس‌پرتي تمام صبح ما را خراب کند، چون به اين ترتيب ديگر نيازي نيست که ايميل دريافتي از طرف مشتري شما را از تکميل برنامه‌ي روزانه‌تان باز دارد.

۵.بعد از نهار، تجدید قوا کنید.

بعد از نهار، ۱۵ دقیقه زمان بگذارید و دوباره بر کارهای آن روزتان تمرکز کنید، که نوعی مراقبه‌ی حرفه‌ای است. از رایانه‌ی خود دور شوید، آن را خاموش کنید، در اتاق کنفرانس بنشینید، و اصلی‌ترین کارهای ادامه‌ی روز خود را مشخص کنید. فکر کنید فهرستی را که در آغاز صبح، تهیه کردید چگونه پیش می‌رود.

آیا از برنامه جلو هستید؟ از برنامه عقب هستید؟ در این ۱۵ دقیقه باید به خودتان کمک کنید تا مشخص شود که چه چیزی شما را از کار منحرف کرده است، چه چیزی باعث حواس‌پرتی شما شده است، و آهنگ بهره‌وری روز خود را چگونه باز خواهید ‌نواخت. این فرمول ساده را برای یک هفته امتحان کنید و مطمئن باشید از نتیجه‌ی حاصله خوشحال خواهید‌شد. پیش به سوی بهره‌وری بیشتر.