درباره تاثیر صدا روی موفقیت تان باید به شما بگوییم که صدای شما می‌تواند حتی ضامن موفقیت یا شکست شغلی شما باشد. همان‌طور که آدم‌ها بر مبنای قد و وزن‌تان درباره‌ی شما قضاوت می‌کنند، اغلب توانایی و شخصیت شما را نیز بر مبنای طرز صحبت‌کردن‌تان می‌سنجند. البته که منصفانه نیست، اما علم نشان‌می‌دهد بعضی انواع صدای آدم‌ها احتمال موفقیت بیشتری دارند.

در ادامه ۵ روش تاثیر صدا روی موفقیت تان که شگفت‌زده‌تان می‌کند آمده است:

۱. آدم‌هایی با صدای بم‌تر از بخت بیشتری برای تصاحب مقام‌های مدیریتی برخوردار هستند

پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهند نامزدهای سیاسی با صدای بم‌تر بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات امریکا دارند.

بدین خاطر که ما این آدم‌ها را قدرتمندتر و رقابت‌پذیرتر می‌دانیم. مردان و زنان با صدا های زیرتر معمولا هرمون تستسترون بیشتری دارند، که قدرتمندتر و خشن‌تر بودن را تداعی می‌کند.

درست است که قدرت فیزیکی امروزه دیگر از الزامات مقام مدیریت به حساب نمی‌آید، اما به‌نظر می‌رسد ما این تمایل‌مان را از دوران غارنشینی نیاکان‌مان به ارث برده‌ایم.

در همین رابطه، یک پژوهش نشان داده‌است مدیران عامل با صدای بم‌تر، شرکت‌های بزرگ‌تری را رهبری می‌کنند و از همین رو درآمد بیشتری هم دارند. افزایش ۱ درصدی تن صدای مدیرعامل و افزایش ۳۰ میلیارد دلاری ارزش شرکت با یک‌دیگر مرتبط هستند (پژوهشگران این تحقیق اذعان می‌کنند که نمی‌توانند ثابت ‌‌کنند داشتن صدایی بم‌تر باعث می‌شود آدم‌ها شما را به چشم مدیرعامل ببینند، اما این رابطه را محتمل می‌دانند).

۲. مردان و زنانی که جزجز چاکنایی دارند بخت کمتری برای استخدام‌شدن دارند

جزجز چاکنایی عبارتی است برای اشاره به وقتی که آدم‌ها با ایجاد لرزش در تارهای صوتی‌شان، صدایی زیر و جیغ‌مانند تولید می‌کنند.

پژوهشی در ۲۰۱۴ نشان‌داد مردان و زنانی که جزجز چاکنایی دارند نسبت‌به آدم‌هایی با صدای معمولی کم‌تر قابل‌اعتماد به‌نظر می‌رسند و بخت کمتری برای استخدام‌شدن دارند.

در عین حال بد نیست اشاره‌کنم برخی مردان هم جزجز چاکنایی دارند؛ گرچه، به نظر می‌رسد خانم‌های بیشتری این‌گونه صحبت می‌کنند.

۳. آدم‌هایی که پرسش‌سانی آوایی دارند، به‌نظر می‌رسد اعتماد به نفس ندارند

پرسش‌سانی آوایی وقتی اتفاق می‌افتد که صدایتان آخر جمله بالا می‌رود، ‌و برخی کارشناسان می‌گویند چنین چیزی می‌تواند از اعتبار وجهه‌ی کاری شما بکاهد.

برای نمونه، سوزان سانکین، مدرس سخنوری، می‌گوید استفاده‌کردن از پرسش‌سانی آوایی می‌تواند شما را در محل کار، دودل و نامطمئن‌به‌نفس نشان‌دهد.

همچنین، یک پژوهش که توسط نشر پیرسون انگلیس انجام‌شد نشان‌داده‌است بیشتر رؤسا “معتقد هستند پرسش‌سانی آوایی مانع از احتمال ارتقای شغلی و دریافت حقوق مناسب‌تر در سازمان‌شان می‌شود.”

۴. مردان با صدای زیر ممکن است دستپاچه به‌نظر برسند

در یک پژوهش، پژوهشگران صدای دانشجویان دوره‌ی کارشناسی موقعی که نظرشان را درباره‌ی سهمیه‌ی پذیرش دانشگاه یا کارهایی که در صورت به ارث‌بردن مبلغ زیادی پول با آن انجام می‌دادند، ضبط کردند. سپس این صدا ها را دستکاری کردند تا صحبت‌های برخی از این دانشجویان ۲۰ درصد نسبت به حالت معمولی زیرتر یا بم‌تر باشد.

نتایج نشان‌دادند مردان و زنانی که به این صدا های ضبط‌شده گوش می‌دادند، آن‌ّهایی که صدای زیرتری داشتند را دستپاچه‌تر، ناراست‌تر و گنگ‌تر از آن‌ّهایی که صدای بم‌تری داشتند، می‌دانستند.

۵. آدم‌هایی که تندتر صحبت می‌کنند، بهتر می‌توانند مخالفان‌شان را متقاعد کنند

یک تحقیق درباره تاثیر صدا روی موفقیت نشان می‌دهد کلید متفاعدکردن دیگران بسیار ساده است: سریع حرف‌بزنید، چون در این صورت شنونده فرصت نخواهد داشت استدلال‌های شما را ارزیابی‌کند.

در این تحقیق، پژوهشگران از دانشجویان دوره‌ی کارشناسی (که بیشتر آنها تجربه‌ی مصرف مشروبات الکلی را در سنین پایین داشتند) خواستند به فایلی صوتی درباره‌ی قانون جدیدی که سن قانونی خرید و مصرف نوشیدنی‌ّهای الکلی را از ۱۹ به ۲۱ سال افزایش می‌داد، گوش‌کنند. پس از آن، برخی از دانشجویان به نطقی در دفاع از این قانون جدید گوش‌کردند، و سایر دانشجویان به نطقی در مخالفت با این قانون گوش‌دادند. این نطق‌ّها با سه سرعت گوناگون ایراد شدند: آرام، متوسط و تند.

کاشف به‌عمل آمد هر چه سرعت اظهار استدلال‌ها موقع ایراد نطق موافق بیشتر باشد، دانشجویان بیشتر آن را قبول می‌کنند. اما در مورد نطق مخالف این قانون، هر چه سرعت ایراد آن کم‌تر باشد، دانشجویان بیشتر آن را قبول می‌کنند.