دوست دارید در محل کارتان محبوب و مورد احترام باشید ؟ برای دستیابی به این خواسته‌تان چه کرده‌اید؟ با ما در این نوشتار همراه باشید تا از ۸ راهکار برای‌تان بگوییم که در محل کارتان محبوب و مورد احترام باشید.

محبوب بودن و مورد احترام واقع شدن در محل کار خیلی ارزشمند است. صرفا انجام دادن وظایف مکلف شما را محبوب نمیکند. ویژگی های شخصیتی خوب هم شما را از در محل کارتان محبوب می کند.

اگر فکر می‌کنید مسئله‌ی این که در محل کارتان محبوب و مورد احترام باشید در صرف انجام‌دادن به‌موقع وظایف کاری خلاصه می‌شود، بهتر است در افکارتان تجدید نظر کنید.

صرفا انجام‌دادن وظایف کاری همه‌ی کار نیست، بلکه چگونه انجام‌دادن آنها هم مهم است. ترکیب این دو در کنار یک‌دیگر است که اعتبار کاری شما را تشکیل می‌دهد.

و احتمالا تا‌به‌حال فهمیده‌اید اعتبار کاری شما در هر محیط حرفه‌ای اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

هم صرف کاری که انجام می‌‌دهید و هم نحوه‌ی انجام دادن آن باعث ترفیع گرفتن شما می‌شود.

هم صرف کاری انجام می‌‌دهید باعث ترفیع گرفتن شما می‌شود و هم نگرش دیگران نسبت به کارهایی که انجام می‌‌دهید.

کارهای شما توسط همه‌ی ‌آدم‌های حاضر در محل کارتان تفسیر می‌شود و برخی مواقع باید تصمیم بگیرید می‌خواهید چه‌جور روابطی در محل کار داشته‌باشید. می‌خواهید دیگران دوست‌تان داشته‌باشند یا به شما احترام بگذارند؟

در ادامه چند فوت و فن آورده‌شده‌اند که کمک‌تان می‌کنند این مسئله را حل کنید و اعتبار کاری خوبی در حیطه‌ی کاری‌تان کسب‌ کنید.

چرا صرف محبوب‌بودن ارزشی ندارد

انتخاب‌کردن بین محبوب بودن و مورد احترام قرار گرفتن معمولا با توجه به مفهوم عشق و ترس ماکیاولی تفسیر می‌شود. نظر مشهور ماکیاولی این بود:

“اگر نمی‌توان کاری کرد که هم عاشقمان باشند و هم از ما بترسند، دومی رجحان دارد.”

این سخن، نگرش ما درباره‌ی رهبری حرفه‌ای را نشان می‌دهد. البته شاید هم بتوان تعادلی بین صمیمیت و قدرت برقرار کرد؛ درست نمی‌گویم؟ در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان درمحیط کاری به این تعادل رسید.

محبوب بودن و خوب به‌نظر رسیدن از نظر خیلی‌ّها برای محیط کار کافی هستند، اما مشکلاتی را هم با خود به‌ّهمراه دارند. خوب بودن، ریسک‌های زیر را با خود به‌همراه دارد:

  • ممکن است شما را به‌عنوان کسی در نظر بگیرند که می‌توان از او سوءاستفاده‌کرد.
  • ممکن است شما را به‌عنوان کسی در نظر بگیرند که نمی‌تواند از پس کارهای سختی که به او محول می‌شود، بربیاید.
  • ممکن است شما را به‌عنوان کسی در نظر بگیرند که هیچ‌وقت ترفیع نمی‌گیرد.

قضیه چندان پیچیده نیست؛ محبوب بودن در محیط کار، کمکی به پیشرفت کاری شما نمی‌کند.

چه‌طور بیش از حد خوب نباشیم

این مورد به‌ویژه در مورد خانم‌های شاغل و کم‌تجربه صادق است، چون از همان دوران کودکی از آنها انتظار می‌رود دختر، اما ساکت نشستن و حرف‌زدن صرفا وقتی با آنها حرف می‌زنند، چندان موجب پیشرفت شغلی آنها نمی‌شود.

در ادامه نکته‌هایی آورده‌شده‌اند که توجه به آنها کمک‌تان می‌کند بیش از حد در محیط کار خوب نباشید:

  • بیش از حد اطلاعات شخصی به اشتراک نگذارید
  • فعالانه در سیاست‌های شرکت مشارکت‌کنید
  • منفعلانه منتظر نمانید شانس در خانه‌تان را بزند
  • به‌جای آدم‌های دیگر عذرخواهی نکنید
  • همیشه به دنبال جلب رضایت دیگران نباشید
  • بپذیرید بعضی وقت‌ها نمی‌توان موانع را از پیش روی برداشت
  • مطمئن به‌نفس باشید

صمیمی‌نبودن با همکاران‌تان عامل مهمی برای به‌وجود آوردن روابط معنادار با آنها است، اما در هر حال فراموش نکنید شما در محل کار هستید و معمولا آدم‌ها در چنین محیط‌هایی قرار نیست با یک‌دیگردوست باشند.

روی اهداف حرفه‌ای‌تان تمرکز کنید و با تمام انرژی‌تان به سمت آنها حرکت‌‌کنید؛ خوب بودن فقط باعث می‌شود نتوانید به جایی که می‌خواهید برسید.

چرا به‌دنبال احترام هستید؟

بیایید برای یک لحظه در نظر بگیریم مورد احترام بودن در محل کار واقعا به چه معنا است؟ احترام معمولا حس مثبت متفاوت‌بودن یا محترم شمردن آدمی خاص و کارهایش را تداعی می‌کند.

ما به آدم‌هایی احترام می‌گذاریم که در حیطه‌ی کاری‌شان خبره هستند و از نشان‌دادن (و به‌اشتراک گذاشتن! ) تجربیات‌شان واهمه ندارند. احترام نصیب کسانی می‌شود که در کارشان شناخته‌شده هستند. این‌گونه است که دیگران آنها را می‌بینند و به آنها توجه می‌کنند.

خوب بودن برای شما احترام نمی‌آورد. مدت‌ها طول می‌کشد تا بتوانید نزد آدم‌هایی که با‌ آنها کار می‌کنید اعتبار کسب‌ کنید، اما بی‌شک ارزشش را دارد. در این صورت است که مدیران به شما توجه خواهند کرد و ترفیع کاری خواهید گرفت.

چگونه مورد احترام قرار بگیریم؟

در ادامه چند فوت و فن آورده‌شده‌اند که کمک‌تان می‌کنند در محل کار مورد احترام قرار بگیرید:

۱. روی اعتماد به‌نفس‌تان کار کنید.

برای اینکه در محل کارتان محبوب و مورد احترام باشید اعتماد  به نفس داشته باشید. یعنی باید به خودتان اطمینان بیشتری داشته‌باشید و روی حرف‌هایتان بیشتر تاکید کنید. مادامی‌که مشغول به کار هستید، باید تلا‌ش کنید هویت کاریِ حرفه‌ای برای خودتان به‌وجود بیاورید. سعی‌کنید هیچ‌وقت از تلاش برای رسیدن به این هویت دست نکشید. هویت‌تان برای شما احترام می‌آورد.

۲. به دیگران نشان‌بدهید چگونه باید با شما رفتار کنند.

اگر با دیگران محترمانه رفتار کنید، آنها هم مایل خواهند بود با شما برخوردی محترمانه داشته‌باشند. یاد بگیرید بر سر روابط‌تان تبادل نظر کنید تا چیزی را که می‌خواهید، به‌دست بیاورید. کاری کنید آدم‌ّهای دور و برتان با شما با احترام و تشخص رفتار کنند. اگر رفتارهای سلطه‌جویانه، کنترل‌گرایانه و رییس‌مآبانه را بپذیرید، مانند این است که به دیگران برای رفتار غیرقابل‌قبول‌شان پاداش بدهید.

۳. نگران این نباشید که دیگران چه فکری می‌کنند.

وقتی دارید تصمیم مهمی بگیرید، به تاثیری که این انتخاب روی کسب و کارتان دارد فکر کنید. مادامی‌که به شیوه‌ی انجام‌‌دادن کارتان توجه می‌کنید، گرفتن یک تصمیم سخت باعث نخواهد شد دیگران از شما متنفر شوند.

۴. مسئولیت اشتباهات‌تان را بپذیرید.

برای اینکه در محل کارتان محبوب و مورد احترام باشید مسوولیت خطا و اشتباهات تان را بپذیرید. وقتی مسئولیت چیز خاصی را قبول می‌کنید، یعنی ریسک‌ها و اشتباه‌های متعاقب آن را هم قبول کرده‌اید. اگر شهامت تقدیر کردن از دیگران را داشته‌باشید و نشان بدهید چه از آنها یاد گرفته‌اید، نزد آنها احترام به‌دست خواهید آورد.

۵. برای مردان و زنان، طرز رفتارهای متفاوتی جواب می‌‌دهند.

به‌تازگی پژوهشی نشان داده‌است مردانی که عصبانی می‌‌شوند مورد احترام بیشتری قرار می‌گیرند، جایگاه اجتماعی بالاتری به‌دست می‌آورند و مقام‌ شغلی بالاتری دارند. دیگران به آنها احترام می‌گذارند چون عصبانیت‌شان نشان می‌دهد به مسائل اهمیت می‌دهند. اما عصبانیت برای زنان نتیجه‌ی کاملا متفاوتی به‌همراه دارد. زنان به‌طور پیش‌فرض موجوداتی احساسی تلقی ‌می‌شوند، بنابر این زنانی که حتی در شرایط بغرنج آرام‌تر و منطقی‌تر رفتار می‌کنند، بیشتر مورد احترام قرار می‌گیرند.

۶. زبان بدن درستی داشته‌باشید.

اگر بدانید زبان بدن چه تاثیر شگرفی روی تعاملات روزمره دارد، شگفت‌زده می‌شوید. قبل از این‌که وارد هر نوع موقعیتی شوید، زبان بدن‌تان را بررسی‌کنید و مطمئن‌شوید به شکل مناسب راه می‌روید یا با دیگران دست می‌دهید (ما قبلا در همین وب‌گاه مطالب مفیدی درباره‌ی زبان بدن منتشر کرده‌ایم). اگر زبان بدن نامناسبی داشته‌باشید، اعتماد به‌نفس شما کاهش می‌یابد و دیگران کمتر با شما صمیمی می‌شوند.

۷. محبوب بودن و مورد احترام قرار گرفتن به‌طور همزمان؟

این سوال اهمیت زیادی دارد. ممکن است شما هم از خودتان بپرسید چرا نمی‌توان همزمان هم محبوب بود و هم مورد احترام؟ البته در حقیقت می‌توان هر دوی این‌ها را در کنار یک‌دیگرداشت. کری اندرسون در فوربس می‌نویسد اگر بتوانیم تعادل مناسبی بین قدرت (منشأ احترام) و صمیمیت (منشأ محبوبیت فردی) برقرار کنیم، می‌توانیم همزمان هم محبوب باشیم و هم مورد احترام.

اما می‌توانید تصور کنید چه تلاشی برای دستیابی به این تعادل و آمادگی برای تاثیرات متقابل و ناگزیر آن لازم است؟

توجه به جنسیت را هم نباید فراموش‌کرد. خیلی وقت‌ها فکر می‌کنیم جنسیت صرفا روی نحوه‌ی انجام دادن کارها تاثیرگذار است، در حالی‌که مسئله‌ی تفاوت جنسیتی در بحث تعادل محبوبیت و احترام هم دخیل است.

محبوبیت و احترام در مورد مردان غالبا با یک‌دیگر ارتباط مستقیم دارند و در مورد زنان ارتباط غیرمستقیم. زنانی که در حرفه‌شان موفق هستند معمولا محبوبیت‌شان را برای رسیدن به جایگاه‌شان فدا کرده‌اند؛ به‌ویژه اگر به کاری اشتغال داشته‌باشند که غالبا مردانه تلقی شود.

محبوب بودن و مورد احترام بودن معمولا به‌طور همزمان در مردان دیده می‌شود، اما در میان زنان چندان رایج نیست. ناگفته پیدا است زنان شاغل باید بیشتر روی رسیدن به این تعادل کار کنند یا این‌که همیشه خودشان را به یکی از این دو گزینه محدود کنند. با توجه به آن‌چه که ما تاکنون از مدیران خانم دیده‌ایم، آنها اکثرا از محبوبیت صرف‌نظر می‌کنند و احترام را انتخاب می‌کنند.

۸. اعتبار کاری‌تان را مد نظر داشته‌باشید

وقتی به پیشرفت شغلی فکر می‌کنید، همیشه باید اعتبار کاری را مد نظر قرار دهید. ازخودتان این سوال‌ها را بپرسید:

  • می‌خواهم با چه عنوانی شناخته‌شوم؟
  • در هنگام پیشرفت کاری‌ام می‌خواهم چه تغییراتی در اعتبار کاری‌ام ایجاد کنم؟
  • در حوزه‌ی کاری من، اعتبار کاری آدم‌های حرفه‌ای به چه صورت تعریف می‌شود؟
  • چه نوع اعتبار کاری من را به اهدافم نزدیک‌تر می‌کند؟

این‌ها سوالاتی هستند که باید هر از چند گاهی از خودتان بپرسید. پرسیدن این سوالات، بهترین راه برای حصول اطمینان از قرار داشتن در مسیر درست برای دستیابی به شخصیت حرفه‌ای مطلوب‌تان است.

نظرات‌تان را در مورد این ۸ راهکار که در محل کارتان محبوب و مورد احترام باشید با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات‌تان هستیم.