در این نوشتار با ۵ دلیل به شما می گوییم که آدم های شلخته ذهن خلاق تر و مبتکرتری دارند . بله کاملا درست شنیدید! بسیاری از ما دنباله‌روی این طرز تفکر هستیم که افراد به ظاهر آشفته و بی‌نظم عملکرد خوبی ندارند. بنابراین، با امید به گرفتن نتایج بهتر، انگیزه می‌گیریم که محل یا میز کارمان را مرتب کنیم. با وجود این، وقتی صحبت از خلاقیت یا ابتکار می‌شود نباید خیلی سریع قضاوت‌مان را به میز یا محل کار نامنظم معطوف کنیم.

در واقع، مطالعات مختلف و ادعاهایی وجود دارد که کسانی که میز کار شلخته‌تری دارند اغلب می‌توانند مبتکرتر، خلاق‌تر، و عالی‌تر از دیگران باشند. در این مقاله، شماری از نکاتی که این تفکر بحث‌برانگیز را تایید می‌کنند پوشش خواهیم داد.

در ادامه ۵ دلیل که آدم های شلخته ذهن خلاق تر و مبتکرتری دارند آمده است:

۱. آن‌ها در هنر اولویت‌بندی مهارت پیدا کرده‌اند

آدم‌های شلخته ممکن است بی‌توجه یا بی‌نظم به نظر برسند اما اغلب در هنر اولویت‌بندی استاد هستند. آن‌ها اغلب مهم‌ترین کارها را در اولویت قرار می‌دهند در حالی که جنبه‌های کم اهمیت‌تر امور را موقتا به تاخیر می‌اندازند.

هرچند ممکن است اینگونه به نظر برسد که همه چیز را کاملا مرتب و منظم نگه داشتن سود‌مند است، اما برای آدم‌های شلخته، وقتی به کاری که در دست دارند می‌پردازند، این امر عاملی بازدارنده است.

اریک آبراهامسون و دیوید اچ. فریدمان، مولفان شلختگی کامل: مزایای پنهان بینظمی، این نظریه را به طور کامل خلاصه می‌کنند:

” شلختگی لزوما به معنی نبود نظم نیست. یک میز کار شلخته می‌تواند سیستم اولویت بندی و دسترسی بسیار کارآمدی باشد.

روی یک میز کار شلخته، کار مهم‌تر و فوری‌تر اغلب روی درهم ریختگی‌ها و دم دست قرار می‌گیرد، در حالی که اموری که می‌توان به راحتی آن‌ها را نادیده گرفت اغلب زیر و دور از دسترس قرار می‌گیرند، که این حس بی‌نظیری به آدم می‌دهد.”

۲. آن‌ها از این “شلوغی” الهام می‌گیرند

 

مارک توین یکی از آن ذهن‌های خلاق بی‌نظیر بود که به خاطر محل کار شلخته اما بسیار پربارش معروف بود. میز کار او همیشه غرق در انبوهی از کتاب‌ها، کاغذها، و بی‌نظمی ظاهری بود. برای او و بسیاری دیگر از آدم‌ها، یک میز کار درهم ریخته می‌تواند منبع الهامات الهی شود.

در مطالعه‌ای که توسط کاتلین ووس از دانشگاه مینه‌سوتا در دانشکده‌ی مدیریت کارلسون انجام شد، بیان می‌شود که یک محیط درهم ریخته به افزایش خلاقیت کمک می‌کند. او می‌گوید:

“آدم‌های خلاق در یک محیط شلخته و نامنظم از محدودیت‌ها احساس رهایی می‌کنند. این به آن‌ها کمک می‌کند که سنت شکنی کنند و  بینش‌های جدیدی خلق کنند. در طرف مقابل، محیط منظم که شبیه مناطق امن و مرسوم است فرد را به انجام شیوه‌های کاری روتین و امن تشویق می‌کند.”

۳. آن‌ها اغلب تصمیم‌گیرندگانی شجاع تر و سریع تر هستند

 

مارک زاکربرگ رویاپرداز بزرگ و اقدام کننده‌ی سریع، همچنین به خاطر محل کار نسبتا آشفته و دور از استانداردهای معمول‌‌اش نیز معروف است.

هالت‌ونگر از تصور غلط دیگری درباره‌ی افراد شلخته‌تر پرده بر می‌دارد. او گزارش می‌دهد که این طور آدم‌ها تصمیم گیرندگان سریع‌تری هستند و بهتر می‌توانند با وضعیت‌های استرس‌زا کنار بیایند. آن‌ها وقتی با وضعیت‌های تنش‌زا مواجه می‌شوند، احتمال پیشروی‌شان بیشتر است تا اتخاذ راهبرد راه در رو.

این به‌خاطر این واقعیت است که آن‌ها قبل از تصمیم‌گیری‌های آگاهانه، هنگام تمرکز بر تصویری بزرگ‌تر، کمتر به جزئیات کوچک اهمیت می‌دهند. آن‌ها حتی نشان داده‌اند که از آدم‌های منظم بی‌پرواتر و سریع‌العمل‌تر هستند و به این ترتیب آدم های شلخته ذهن خلاق تر و مبتکرتری دارند.

۴. اثبات شده است که آن‌ها متفکرانی خلاق هستند

 

“اگر یک میز کار درهم ریخته نشانه‌ی ذهنی درهم ریخته باشد، آن وقت، یک میز خالی، نشانه‌ی چه چیزی است؟” – آلبرت اینشتین

آیا می‌دانید که نابغه‌ی معروف عرصه‌ی علم، آلبرت اینشتین، در واقع یک شخص کاملا شلخته بوده است؟ میز کارش همیشه مملو از اوراق، مقالات، و دست‌خط‌های خرچنگ قورباغه بود، با این حال در عرصه‌ی علمی کسی جرات رقابت با او را نداشت. در حالی که کارها را با روش به ظاهر شلخته‌ی خودش مدیریت می‌کرد، همیشه قادر بود هر چه را که لازم داشت پیدا کند.

 

استیو جابز مسلما یک نابغه‌ی خلاق به حساب می‌آید که از پشت یک میز کار شلخته صنعت فناوری موبایل را دگرگون کرد.

۵. آن‌ها با دقت بیشتری وقت و انرژی صرف می‌کنند

به طور طبیعی آدم‌های شلخته با نادیده گرفتن درهم ریختگی اطراف‌شان، در زمان و انرژی ذهنی ارزشمند خود صرفه‌جویی می‌کنند و به این ترتیب آدم های شلخته ذهن خلاق تر و مبتکرتری دارند. این آدم‌ها قدر فرصت‌ها را می‌دانند و در دام حواس‌پرتی‌های معمول که می‌تواند توجه طرفداران تمیزی را به خود معطوف کند گرفتار نمی‌شوند. گاهی، مرتب کردن محل کار می‌تواند به شکلی از طفره رفتن و وقت تلف کردن تبدیل شود!

برای کسانی که بر دستیابی به اهداف یا تلاش برای رسیدن به یک مقصود تمرکز دارند، مرتب نگه داشتن محل کار اغلب آخرین مورد در فهرست اولویت‌بندی آن‌ها است. مثل بسیاری از نقاشان معروف، محل کار فرانسیس بیکن ممکن است شلخته و آشفته به نظر برسد، اما او صرفا تمام انرژی خلاقانه‌اش را معطوف به آفرینش نقاشی‌های بی‌نظیر کرده بود.