اعتماد به نفس کلید موفقیت شغلی شما است. تحقیقات ثابت می‌کنند کسانی که بیش از حد کفایت اعتماد به نفس نشان می‌دهند بیشتر تحسین می‌شوند، مرتبه‌ی اجتماعی بالاتری نصیبشان می‌شود و نفوذ بیشتری دارند. در این نوشتار با بازده همراه باشید تا از ۸ کار آدم های موفق که با اعتماد به نفس به نظر برسند برایتان بگوییم.

در طول زندگی زمان‌هایی هستند که ممکن است احساس اعتماد به نفس نکنید، مثلا وقتی روی صحنه برای حضار صحبت می‌کنید، با یک شخص جدید یا یک همکار غیرصمیمی مکالمه‌ای رودررو دارید یا در یک جلسه حضور به هم می‌رسانید. شما، حتی وقتی که ممکن است احساس اعتماد به نفس نکنید، این فرصت را دارید که از خودتان اعتماد به نفس بروز بدهید.

روی حضور فیزیکی‌تان تمرکز کنید. می‌توانید حتی پیش از آن که کلامی به زبان بیاورید، از بدن‌تان برای نشان دادن اعتماد به نفس استفاده کنید. این نکته بسیار ضروری است که به دیگران کمک کنید شما را به چشم یک رهبر ببینند. آن‌ها برای باور کردنش، باید آن را به عینه ببینند. در اینجا ۸ کار آدم های موفق که با اعتماد به نفس به نظر برسند آمده است:

۱. چشمان‌تان را ثابت نگه دارید.

یک کار آدم های موفق که با اعتماد به نفس به نظر می رسند این است که وقتی با دیگران در ارتباط هستند، با آن‌ها تماس چشمی برقرار می کنند. شما هم سعی کنید به اطراف یا به ابزار الکترونیکی‌، مثلا گوشی تلفن همراه‌تان، نگاه نکنید. اگر توجه‌تان را به دیگران معطوف کنید، این کار به آن‌ها احساس مهم بودن می‌بخشد و اگر احساس مهم بودن کنند، به شما احترام خواهند گذاشت.

۲. از طریق دست دادن منظورتان را بیان کنید.

وقتی با یک همکار ملاقات می‌کنید، چه این شخص کسی باشد که برای اولین بار او را می‌بینید یا یک دوست قدیمی، برای دست دادن پیشقدم شوید. محکم دست دادن قصد سلام کردن شما و این که به آن‌ها توجه دارید را نشان می‌دهد.

۳. خیلی مختصر و ملایم شانه‌ی طرف مقابل‌ را لمس کنید.

وقتی که اقدام به دست دادن می‌کنید همزمان برای نشان دادن صمیمت و اعتماد به نفس، خیلی مختصر و ملایم شانه‌ی طرف را لمس کنید. لمس کردن قدرتمند است و اگر درست انجام بشود، می‌تواند به طرف مقابل اعتماد به نفس شما را نشان بدهد و به او احساس راحتی ببخشد. اوباما اغلب این کار را انجام می‌دهد. او رهبری خودش را با دست زدن به شانه‌ی کسی که با او دیدار می‌کند نشان می‌دهد.

این کار، به خصوص اگر شما جوانتر یا نسبت به طرف مقابل در موقعیت پایین‌تری باشید، ممکن است از نظر عده‌ای گستاخانه قلمداد شود. اگر می‌خواهید که در حرفه‌تان پیشرفت کنید، باید شروع کنید به عمل کردن شبیه رهبری که می‌خواهید در آینده باشید. و خیلی به این قضیه فکر نکنید. لمس کردن سریع و آرام شانه‌ی طرف مقابل اعتماد به نفس و رهبری شما را نشان می‌دهد(که می‌توانید در هر مرحله‌ی شغلی آن را بروز بدهید)، و نه تلاش برای اعمال سلطه و نفوذ را.

۴. صاف بایستید. به یک شی بی جان تکیه ندهید.

اگر ایستاده‌اید و برای حضار یا با یک نفر صحبت می‌کنید، به تریبون، دیوار، یا میله تکیه ندهید. صاف بایستید. شما می‌خواهید نشان بدهید فعالانه در بحث مشارکت دارید و فقط یک شنونده‌ی سرسری و بی‌دقت نیستید.

۵. هر دو پای‌تان را روی زمین نگه دارید.

یک کار آدم های موفق که با اعتماد به نفس به نظر می رسند این است که هر دو پایشان را روی زمین محکم نگه می دارند. وقتی در جمع یا با کسی صحبت می‌کنید، پاهای‌تان را محکم روی زمین نگه دارید. پاها را روی هم انداختن یا انداختن وزن‌ بدن از روی یک پا به روی پای دیگر باعث می‌شود بی‌قرار و عصبی به نظر برسید.

۶. با دستان‌تان فضا اشغال کنید.

هرچه فضای بیشتری اشغال کنید، معتمد به نفس‌تر به نظر می‌رسید. از این که دستان‌تان را از هم باز کنید و با دست‌ اشاراتی انجام بدهید(مثل هیلاری کلینتون) یا پشت میز جلسه کمی فضا اشغال کنید واهمه نداشته باشید. خودتان را بزرگ جلوه دهید. اما حرکات‌تان را تحت کنترل داشته باشید. حرکت خیلی سریع یا بیش از حد ممکن است حاکی از آشفتگی و بی‌نظمی به نظر برسد.

۷. از دستان‌تان به عنوان سپر استفاده نکنید.

بسیاری از آدم‌ها، نادانسته، دست‌های‌شان را به صورت ضربدری نگه می‌دارند یا به حالت یک مدیر مراسم تشییع جنازه(کف دست‌ها را به صورت ضربدری روی هم و در جلوی بدن قرار می‌دهند) می‌ایستند. این کار را نکنید. پوشاندن یا سپر قرار دادن روی بعضی از قسمت‌های بدن می‌تواند نشانه‌ی عصبانیت باشد. همچنین ممکن است شما را سرد و غیرصمیمی نشان دهد و دیگران از این موضوع معذب شوند. اگر روی سن هستید سعی کنید کف دستان‌تان را باز نگه دارید، اگر باکسی رودررو صحبت می‌کنید دستان‌تان را بالای ناحیه‌ی شکم، یا اگر در یک جلسه هستید دست‌های‌تان را روی میز و در معرض دید قرار بدهید.

۸. پشت میز بنشینید.

پشت میز بنشینید. مامور ارشد عملیاتی فیس بوک، شریل سندبرگ، اغلب می‌بیند که زنان در یک ردیف صندلی که کنار دیوار چیده شده‌اند یا روی صندلی‌های انتهای اتاق می‌نشینند. اگر به جلسه‌ای دعوت شدید، پشت میز بنشینید. این فرصت شما برای دیده شدن و مشارکت در بحث است. و همانطور که اولین زن آفریقایی آمریکایی منتخب در کنگره‌ی ایالات متحده، شرلی چیسهولم، گفته است، “اگر پشت میز صاحب صندلی نیستید، با خودتان یک صندلی تاشو ببرید.

بیایید این گونه با مسئله روبرو شویم: ما ممکن است همیشه احساس اعتماد به نفس نکنیم. رهبران می‌دانند که حتی وقتی احساس اعتماد به نفس نمی‌کنند، باید معتمد به نفس به نظر برسند. این اقدامات ساده به شما فرصتی می‌دهد تا نه تنها معتمد به نفس به نظر برسید بلکه حتی احساس اعتماد به نفس نیز بکنید.