اگر شما هم به دنبال راه‌هایی هستید تا همواره با شادی زندگی کنید در این نوشتار از ۷ عادت برای‌تان می‌گوییم که کمک می‌کند هر ۳۶۵ روز سال را با شادی زندگی کنید.

آیا دوست دارید باهوش‌تر، سالم‌تر، خوش‌اندام‌تر، باآرامش‌تر باشید و بیش از آن‌چه ممکن می‌پنداشتید انرژی داشته‌باشید؟ البته که می‌توانید! اگر این ۷ عادت هوشیاری را در خودتان ایجاد کنید، ۳۶۵ روز بعدی‌تان بهترین روزهای عمرتان خواهدبود و مطمئن باشید می‌توانید با شادی زندگی کنید!

۷ عادت که هر روز با شادی زندگی کنید در ادامه آمده است:

۱. در زندگی روزمره‌تان هوشیار باشید

هوشیاری به سادگی یعنی به هدف‌تان توجه کنید. بیش‌تر زندگی ما در حالت خودکار سپری می‌شود، حالتی ذهن‌مان از فکری به فکر دیگر می‌پرد. یک مثال خوب برای آن رانندگی‌کردن ما است. ایا تا به حال برای‌تان پیش آمده‌است که در آزادراه رانندگی کنید، چند دقیقه می‌گذرد، به خودتان می‌آیید و نمی‌توانید به یاد بیاورید چند دقیقه‌ی اخیر چه اتفاقی افتاده‌است. بله، شما در حال رانندگی بودید، اما نمی‌توانید به یاد بیاورید از کنار چه‌چیزهایی گذشته‌اید، چه‌چیزهایی دیده‌اید، یا اطراف‌تان چه خبر بوده‌است.

شما در حالت خودکار یا خیال‌بافی بوده‌اید. حالت خودکار با هوشیاری در تضاد است. وقتی هوشیار هستید، در لحظه‌ی کنونی از اطراف‌تان آگاهی دارید و بدون قضاوت مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید همین حالا، حین خواندن این مقاله هوشیاری را تمرین کنید. این مقاله را فقط نخوانید، توجه کنید، حواس‌تان را متمرکز کنید، و درک کنید چه می‌گوید.

لطفی به من بکنید، همین حالا ۱۵ ثانیه وقت بگذارید و به اطراف نگاه کنید. مشاهده کنید چه‌چیزهایی اطراف‌تان وجود دارد. واقعا به اشیا نگاه کنید… رایانه، تبلت، یا تلفنی که دارید این مقاله را در آن می‌خوانید. اندازه‌ی اتاق یا فضایی که در آن قرار دارید، چیزی که روی آن نشسته‌اید، و هرچیزی را که اطراف‌تان است، تشخیص دهید. این مثالی از هوشیاری است، حضور در لحظه‌ی کنونی، بدون این‌که ذهن‌تان به اتفاق‌های دیروز یا پیامدهای فردا منحرف شود. هر روز چند بار این کار را بکنید. کاری را که به آن مشغول هستید متوقف کنید و به اطراف نگاه کنید تا متوجه شوید اوضاع از چه قرار است. چرا باید هوشیاری را تمرین کنیم؟ چون نه‌تنها هم سلامت جسمی و هم سلامت ذهنی را افزایش می‌دهد، بلکه از نظر علمی اثبات شده‌است سلول‌های خاکستری مغزتان را افزایش می‌دهد، به عبارت دیگر… شما را باهوش‌تر می‌کند!

۲. شما همان چیزی هستید که می‌خورید

ما به این دلیل خوراکی‌ها را به بدن‌مان می‌رسانیم که احساس گرسنگی، بی‌حوصلگی، استرس، افسردگی می‌کنیم و خیلی دلایل دیگر. خوراکی اساسا منبع انرژی ما هستند. خوراکی نیروی لازم را برای گذراندن روز به ما می‌دهد. اگر نسبت به چیزهایی که به بدن‌تان می‌رسانید هوشیار باشید، روی سطح انرژی‌تان، مهارت‌های شناختی‌تان، و نیز روحیه‌تام موثر خواهدبود. همان‌طور که یک ماشین با عملکرد بالا سوختی با عملکرد بالا نیاز دارد، اگر می‌خواهید سطح عملکرد بدن‌تان بالا باشد باید خوراکی‌های سطح بالا به بدن‌تان برسانید. ضرب‌المثل قدیمی “از کوزه همان برون تراود که در اوست” این را به خوبی تصریح می‌کند. این درمورد ذهن‌تان هم صدق می‌کند چون ۲۰ درصد کالری‌هایی را که دریافت می‌کنید مغزتان می‌سوازند. بنابراین، توجه کنید چه‌چیزهایی به بدن‌تان می‌رسد و این چیزها چه احساسی به شما می‌دهند.

۳. می خواهم شما را به هیجان بیاورم!

همه‌ی ما می‌دانیم به ورزش نیاز داریم. اکثرا، به‌طور غیرمستمر بارها در برنامه‌ی روزانه‌ی ورزش مرتب را آغاز می‌کنیم، تا به یاد نیاوریم باشگاه کجا است. وقتی مرتب ورزش نمی‌کنیم، به هر طریق بهانه‌ای پیدا می‌کنیم… خسته‌ام، وقت ندارم، فکر کنم کمرم گرفته؛ این‌ها فقط چند نمونه هستند. بهانه‌تان هرچه هست آن را از پنجره بیرون بیندازید. نسبت به وررزش مرتب هوشیار باشید، چون برای انجام ندادن کاری که استرس‌تان را کم می‌کند، قابلیت‌های یادگیری‌تان را بهبود می‌بخشد، اعتماد به‌نفس‌تان را بالا می‌برد، به‌طور طبیعی شما را به هیجان می‌آورد، باعث می‌شود احساس جوانی کنید و جوان به‌نظر برسید، و اجازه می‌دهد زندگی پرجنبش‌تری داشته‌باشید، هیچ بهانه‌ای ندارید. همیت حالا باشگاه را در جی‌پی‌اس جست‌وجو کنید و راه بیفتید!

۴. آن خواب انرژی بخش و طراوت دهنده را داشته‌باشید

یکی از فعالیت‌هایی که شدیدا دست‌کم گرفته می‌شود و ما هرروز و همیشه به آن می‌پردازیم، خواب است. وقتی خواب هستید چگونه می‌توانید هوشیار باشید؟ به زمان‌بندی یا الگوی خواب‌تان نگاه کنید. چه‌وقت به خواب می‌روید؟ چه‌وقت بیدار می‌شوید؟ چگونه می‌خوابید؟ آیا در طول شب بارها بیدار می‌شوید؟ آیا برای بیدار شدند زنگ هشدار تنظیم می‌کنید؟ هر شب چند ساعت می‌خوابید؟ آیا در طول روز خسته هستید؟ آیا چرت می‌زنید؟ وقتی الگوهای خواب‌تان را پیدا کنید می‌توانید یاد بگیرید آنها را طوری تنظیم کنید که زمان‌بندی خواب‌تان بهینه باشد.

هنگامی‌که می‌خوابید بدن و ذهن‌تان تازه می‌شود. اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، به ذهن و بدن‌تان زمان کافی را برای تجدید قوای کامل نمی‌دهید. هر شخص هر شب به‌طور متوسط ۷.۵ تا ۹ ساعت خواب احتیاج دارد. امریکایی‌ها هر شب به‌طور متوسط ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابند که باعث می‌شود دچار “کمبود خواب” شوند. کمبود مداوم خواب اساسا یعنی زندگی محروم از خواب. اگر واقعا هر شب ۷.۵ ساعت بخوابید، انرژی بیش‌تری خواهیدداشت، شفاف‌تر فکر می‌کنید، هیجانات‌تان را هوشمندانه‌تر کنترل می‌کنید، و در کل بهره‌ورتر خواهیدبود. اساسا، آدم بهتری خواهیدبود!

۵. “وقت خودم” داشته‌باشید

“وقت خودم” هرگونه فعالیتی است که عاشق انجام آن هستید. تقریبا می‌تواند هرچیزی باشد که به آن علاقه دارید. مثلا، برای بعضی آدم‌ها ورزش کردن یک “وقت خودم” فوق‌العاده است چون این فعالیت آنها را کاملا احاطه می‌کند و به هیاهوی دنیای بیرون فکر نمی‌کنند. خواندن یک کتاب، دوش گرفتن، تماشای یک فیلم، نشستن در یک اتاق یا خانه در خلوت و سکوت، با دوستان برای شام رفتن چند نمونه “وقت خودم” هستند.

بعضی آدم‌ها در این دنیا پرمشغله برای یافتن “وقت خودم” مشکل دارند. من به کسانی که واقعا برای یافتن وقت مشکل دارند توصیه می‌کنم آن را زمان‌بندی کنند. داشتن “وقت خودم” استرس را کاهش می‌دهد و شما را قادر می‌سازد واقعا بفهمید کی هستید و قدر خودتان را بدانید. من توصیه می‌کنم هر روز چند “وقت خودم” کوتاه در زمان‌بندی‌تان داشته‌باشید، حتی اگر ۵ دقیقه در اتاق تنها بودن و آرامش گرفتن باشد. اگر بازی گلف یکی از “وقت خودم”های شما است، مطمئن شوید ۱ بار در هفته به آن می‌پردازید. اگر ورزش کردن وقت‌تان است، چند بار در هفته آن را انجام دهید. مفهوم را می‌گیرید…مطمئن شوید “وقت خودم” دارید!

۶. با دقت گوش کنید!

گوش کردن هوشیار یکی از جالب‌ترین چیزهایی است که می‌توانید در زندگی‌تان به کار بگیرید. نه‌تنها از گوش کردن به آن‌چه آدم‌ها می‌گویند، بلکه از کسانی که آنها را می‌گویند چیزهایی یاد می‌گیرید که شگفت‌زده‌تان می‌کند. یک مثال از گوش کردن عادی است که وقتی با فردی صحبت می‌کنید، هنگامی که او حرف می‌زند شما به چیزی فکر می‌کنید که بعد از او می‌خواهید بگویید. گوش کردن هوشیار یعنی بدون این‌که در ذهن‌تان همهمه باشد، گوش کنید. وقتی به‌دقت گوش می‌کنیم و هدف گفته‌ها توجه می‌کنیم، یک تجربه‌ی یادگیری فوق‌العاده، و نیز تمرینی برای هوشیاری است.

یکی دیگر از مزایای فوق‌العاده‌ی گوش کردن هوشیار، رابطه‌ای است که با فرد دیگر می‌سازید. آنها به این واقعیت که شما دارید گوش می‌کنید احترام می‌گذارند که این در نهایت رابطه‌تان را با آن فرد و اعتمادتان را به او بیش‌تر می‌کند. این بار که با فردی صحبت کردید این را امتحان کنید… شما را شگفت‌زده خواهدکرد!

۷. تنفس را فراموش نکنید!

آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای این‌که استرس و اضطراب را کاهش دهید و روحیه‌تان را بهتر کنید نفس کشیدن است. ویژگی فوق‌العاده‌ی نفس کشیدن این است که می‌توانید آن را هر زمان، همه‌جا، در عرض ۶۰ ثانیه انجام دهید! ۱ دقیقه تمرین تنفس می‌تواند از استرس مفرط شما را “به من از پس این برمی‌آیم” برساند.

یک تمرین آسان اما موثر تنفس مربعی است. این تمرینی است که در آن حداقل ۶۰ ثانیه روی تنفس‌تان تمرکز می‌کنید. با ۴ شماره هوا درون ریه‌ها می‌برید، سپس ۴ شماره نگه می‌دارید، با ۴ شماره نفس را بیرون می‌دهید، و ۴ شماره نفس‌تان را حبس می‌کنید. سپس این را حدود ۱ دقیقه یا هرقدر می‌خواهید تکرار کنید. در طول این تمرین وقتی هوا در حین دم ریه‌های‌تان را پر می‌کند و در حین بازدم به آرامی خارج می‌شود به تنفس و بدن‌تان توجه می‌کنید. این تمرین نه‌تنها به شما آرامش می‌دهد، بلکه کمک‌تان می‌کند در کل متمرکزتر و هوشیارتر شوید.

اگر این ۷ عادت را در خودتان ایجاد کنید، تضمین می‌کنم بهترین سال زندگی‌تان را خواهیدداشت و خواهید دید که می‌توانید با شادی زندگی کنید!

این فرآیند با یک قدم ساده آغاز می‌شود. فکر نکنید فورا در هوشیاری استاد می‌شوید و سعی نکنید خیلی زود در آن مهارت پیدا کنید. توسعه‌ی اهداف و عادت‌ها مثل پلکان است. وقتی به یک پلکان می‌رسید با برداشتن یک قدم به بالاترین پله نمی‌رسید. درست مانند اهدافی که برای خودتان تعیین می‌کنید، باید برای ایجاد هر یک از این عادت‌های هوشیاری گام‌های کوچک بردارید تا در نهایت به بالاترین نقطه برسید. هوشیارانه این ۷ عادت را در برنامه‌های روزمره‌تان به کار بگیرید و ۳۶۵ روز دیگر از جایی که هستید شگفت‌زده شوید. خواهید دید که می‌توانید با شادی زندگی کنید.