حتما تا به حال زیاد شنیده اید که دست خط تان اطلاعات زیادی در مورد شما آشکار می‌کند. معمولا از دست خط شما می‌توانیم چیزهایی در مورد شخصیت تان بدانیم، و این شیوه حتی در زمان بازرسی ها و جستجوهای جنایی نیز استفاده می‌شود، و، به‌عنوان مثال برای تحلیل کارمندان بالقوه سودمند برای سازمان‌های مختلف، به یک کار متعارف نیز تبدیل شده است. ولی هم‌چنین، دست خط می‌تواند هشدارهای سلامتی نیز به شما بدهد، در این نوشتار به صحبت پیرامون این هشدارها می‌پردازیم. یک بار دیگر، علم معجزه کرده و حال می‌توانید وجود شرایط بالینی مختل کننده‌ای همچون شیزوفرنی، اوتیسم و خوانش پریشی و غیره را در عزیزان‌تان شناسایی کنید. به فهرست بیماری‌های ذیل و فرآیندهای فیزیولوژیکی که می‌توانند با دست‌خط شما مشخص شوند، نگاهی بیاندازید:

 ۷ بیماری که از دست خط تان قابل تشخیص است

۱. فشار خون بالا

می‌توانید فکر کنید که این دیوانگی است، ولی این‌گونه نیست. مشخصات دست‌خط فردی با فشار خون بالا در مقایسه با زمانی که فرد عملکرد سیستم قلبی عروقی عادی دارد، به‌میزان چشمگیری تفاوت دارد. شما متوجه خواهید شد تا چه اندازه خط‌شان لرزان است، و این به‌خاطر حالت اضطرابی است که به‌خاطر فشار خون بالا ایجاد می‌شود. این بیماران یک حالت لرزش عمومی را نشان می‌دهند و در کل، وضعیت بسیار مغشوش موجود را نشان می‌دهند.

۲. شیزوفرنی

تقریبا ۶۰ درصد بیماران مبتلا به شیزوفرنی تحت درمان داروهای ضد روان‌پریشی قرار دارند و این امر می‌تواند به عوارض خارج هرمی بیانجامد. با علم به این مورد، بیماری‌هایی مانند دیسکنزی دارویی و تأخیری و پارکینسون بروز می‌کنند و ناتوانی‌های حرکتی عمومی ایجاد می‌کنند، و به تغییرات ژرفی در کیفیت کلی دست خط بیماران منجر می‌شود. نتایج به‌دست آمده توسط دانشمندان نشان‌دهنده‌ی تغییرات شدیدی بود که آنها را به این نتیجه رساند که نمونه‌های علی‌الظاهر نوشته شده توسط آدم‌های کاملا متفاوت در واقع توسط یک فرد نوشته شده‌است.

۳. بارداری

دیوانه کننده‌است، ولی امکان تعیین یک بارداری مثبت ۷۲ ساعت پس از لقاح از روی دست‌خط یک زن وجود دارد، آن هم زمانی‌که خود زن اصلا روحش هم خبردار نیست. مکان شناسایی این مورد در ناحیه‌ی میانی دست‌خط یک زن باردار قرار دارد، بویژه با دقت به حروف a، و o.

۴. خوانش‌پریشی

این یکی سخت‌تر است زیرا از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند. به عنوان پدر یا مادر، نمی‌توانید کودک‌تان را به تصحیح دست‌خطش مجبور کنید. این کار باعث بدتر شدن‌اش می‌شود. مهم این است که کودک در یک محیط آرام با تمرین در دست‌خط روان خودش پیشرفت کند. این کار به‌دست کودک کمک می‌کند تا ’حافظه‌ی فیزیکی‘ از هر یک از حروف الفبا ایجاد کند و به تولید شکل صحیح هر حرف کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به نوشتن صحیح الگوهای وارونگی حروف مانند d و q کمک کند بدون این‌که آنها را، به ترتیب، با حروفی مانند b و p اشتباه بگیرند.

۵. اوتیسم

اوتیسم هم در فهرست ۷ بیماری که از دست خط تان قابل تشخیص است قرار دارد. دست خط خوب داشتن نه تنها برای رشد آکادمیک یا اهداف ارتباطی و اجتماعی مهم است، بلکه برای اعتماد به نفس نیز اهمیت دارد. افراد مبتلا به اوتیسم دست خطی دارند که نمایانگر تردید و شکست در نوشتن کلمات است. سندروم آسپرگر نیز این‌گونه است. این بیماری همچنین بر سیستم حرکتی نیز اثر می‌گذارد، لذا هماهنگی بین مغز و اندام فوقانی به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد. همچنین، عملکردهای سیستم اعصاب حسی به شدت کاهش می‌یابند، در نتیجه بیمار را ناتوان از قراردادن مناسب ابزار نوشتن در دست تنها می‌گذارد.

۶. بیماری پارکینسون و آلزایمر

خط شناسان دارای مجوز در این مورد، بسیار حائز اهمیت هستند. شناسایی این که دست خط بچه‌گانه است یا به یک بیمار تعلق دارد که از لحاظ بالینی ناخوش است، بسیار دشوار است. برخی نشانه‌های بیماری پارکینسون عبارتند از لرزش، برادیکینسیا (آرام شدن حرکت)، خشک شدن (سختی حرکت) و تعادل کم، و شما می‌توانید این نشانه‌ها را در دست‌خط آنها مشاهده کنید، که در کلمات غیرقابل خوانش کم‌تر هستند. در مورد یک بیمار مبتلا به آلزایمر، در نوشتار فواصل زیادی مشاهده می‌شود. این امر نشان از مشخصه‌ی اولیه‌ی بیماری است، یعنی، فراموشی.

۷. افسردگی

این امکان وجود دارد که خوشحالی یا افسردگی بالینی افراد با بررسی دقیق دست خط‌شان شناسایی شود. یک فرد عادی تمایل دارد جریانی را دنبال کند که در خط نوشتارش نمایان می‌شود. به‌عنوان مثال، خط افقی ’t‘ به سمت بالا از چپ به راست قرار می‌گیرد، که نشان‌دهنده‌ی خوش‌بینی است. از سوی دیگر، اگر فردی که در حال نوشتن است تمایل داشته باشد شیبی رو به پایین به حروف بدهد، آن‌گاه گفته می‌شود فرد به افسردگی مبتلا است.