چنان‌چه به دنبال چند روش برای جلب توجه رئیس تان هستید در این نوشتار با ما همراه باشید. موضوع این نوشتار ارائه‌ی ۹ روش برای جلب توجه رئیس تان است که بسیار موثر هستند.

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که برای جلب رضایت رئیس تان تلاش می‌کنید یا اینکه اهمیتی نمی‌دهید؟

آل کلمن، جونیور، نویسنده‌‌ی “رازهای موفقیت: راهنمای پیش‌رفت قطعی شغلی برای کارشناسان جدید و نسل اول”، و آنیتا آتریج مشاور شغلی و مدیریت “فایو اُکلاک کلاب”، توصیه‌هایی را برای تحت تأثیر قرار دادن رئیس تان و جلب رضایت و تأیید او به ما به اشتراک گذاشته‌اند.

۱. کارتان را انجام دهید، و آن را به بهترین نحو انجام دهید.

شاید این بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از کارمندان در انجام وظایف ابتدایی که از آن‌ها خواسته می‌شود درمی‌مانند. اگر با پشتکار تلاش کنید و کارتان را خوب انجام دهید، رئیس تان تحت تأثیر قرار خواهدگرفت. کلمن می‌گوید: “همه چیز از این‌جا شروع می‌شود. اگر عالی کار نکنید، حتی اگر همه‌‌ی پیشنهادهای باقی‌مانده را دنبال کنید، جلب رضایت رئیس تان، اگر غیرممکن نباشد، دشوار خواهدبود. کارمندانی که خوب کار می‌کنند، ثبات رویه و کارآیی دارند، و حرفه‌ای هستند، باعث خوشحالی مدیر هستند و در نهایت، به مدیر این اجازه را می‌دهند روی مسائل مهم درون سازمان تمرکز کند. هرچه رئیس تان کم‌تر مجبور باشد روی انجام شدن وظایف روزانه‌‌ی شما تمرکز کند، بیش‌تر می‌تواند روی انجام وظایف خودش تمرکز کند.”

۲. رئیس تان را واقعاً بشناسید.

آتریج می‌گوید: “وقتی برای نخستین بار کارتان را با رئیس تان شروع می‌کنید، باید بنشینید و با او درمورد روشی که دوست دارد با شما تبادل اطلاعات کند گفت‌وگو کنید.” از او بپرسید دوست دارد ارتباط تلفنی، ایمیلی، یا حضوری داشته‌باشید؛ و بفهمید چند وقت یک‌بار از شما گزارش به‌روزرسانی می‌خواهد، و بفهمید در این گزارش به‌روزرسانی تا چه حد جزییات را می‌خواهد. نکته‌ای حیاتی در ساختن روابط شما و رئیس تان این است که اطلاعات را به خوبی تبادل کنید.

۳. از اهداف حرفه‌ای رئیس تان حمایت کنید و به او کمک کنید.

شغل اصلی هر کارمندی این است که زندگی را برای رئیس اش آسان‌تر کند. و کلمن می‌گوید رئیس تان هم دقیقاً مثل شما اهداف حرفه‌ای دارد که سعی می‌کند آن‌ها را تحقق ببخشد. “بفهمید رئیس‌ تان چه چیزی در سر دارد و ببنید چه‌طور می‌توانید این بار را سبک‌تر کنید.”

۴. به رئیس تان وفادار باشید.

همیشه یک کارمند متعهد و راستگو باشید. آتریج می‌گوید: “هرگز با همکاران خود در دفتر کار درباره‌‌ی رئیس تان صحبت نکنید، و وقتی مشکلی دارید هرگز با رئیس‌ تان مشاجره نکنید. اگر مشکلی هست بنشینید و با او صحبت کنید. یک کارمند وفادار باشید و به رئیس‌ تان احترام بگذارید، و این صحبت‌ها را بین خودتان نگه‌دارید.” عدم اعتماد می‌تواند به شدت به این رابطه و شغل‌تان آسیب بزند.

۵. از رئیس تان بخواهید اولویت‌هایتان را مشخص کند.

آتریج می‌گوید: “کار شما به انجام رساندن اولویت‌های رئیس‌ تان به نحوی است که او می‌خواهد. به یاد داشته‌باشید این یک کار گروهی است، و رئیس‌ تان رهبر این تیم است. اگر چیزی در بالای فهرست کار روزانه‌تان نیست اما رئیس‌ تان می‌گوید در اولویت است- برای شما نیز باید فوراً در اولویت قرار بگیرد.” مرتب با رئیس‌ تان تبادل اطلاعات کنید تا مطئمن شوید اهداف و اولویت‌های شما و رئیس‌ تان مطابقت دارند.

۶. در پروژه‌ها و وظایف محوله ابتکار عمل را به‌دست بگیرید.

برای گرفتن پروژه‌های جدید داوطلب شوید،‌این یک روش برای جلب توجه رئیس تان است اما حواس‌تان باشد که بیش از توان‌تان به عهده نگیرید. شما باید وقت و انرژی کافی داشته‌باشید تا هر کاری را به نحو احسن انجام دهید. کلمن می‌گوید چیزی که واقعاً رئیس‌ تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد این است: “سعی کنید به پروژه‌ها یا وظایف ارزشمندی فکر کنید که می‌توانید بدون نظارت و راهنمایی رئیس‌ تان شروع و کامل کنید”.

۷. به دنبال راه‌حل مشکلات باشید.

هفتمین روش برای جلب توجه رئیس تان این است که برای حل هر مشکلی به رئیس‌ تان وابسته نباشید. کلمن می‌گوید: “وقتی مشکلی پیش می‌آید، فقط آن را مطرح نکنید. احتمالاً برای همه واضح است یک جای کار ایراد دارد. در عوض، پیشنهادهایی ارائه کنید. و اگر امکان دارد آستین‌های‌تان را بالا بزنید و خودتان آن مشکل را حل کنید.” وقتی مشکلی بروز می‌کند، درباره‌‌ی آن گله و شکایت نکنید. او اضافه می‌کند: “هیچ‌کس یک شخص منفی-باف را دوست ندارد. این روحیه را تضعیف می‌کند و بهره‌وری را پایین می‌آورد. وقتی دشواری فرا می‌رسد، که حتماً فرا خواهدرسید، سعی کنید از گله و شکایت خودداری کنید و در عوض به دنبال راهی برای برطرف کردن آن باشید.”

۸. به فعالیتی که رئیس‌ تان به آن اشتیاق دارد علاقه نشان بدهید.

از وارد شدن به زندگی شخصی رئیس‌ تان نترسید. کلمن می‌گوید: “هیچ‌کس همه‌‌ی زندگی‌اش را وقف کار نمی‌کند”. بفهمید رئیس‌ تان بیرون کار به چیزهایی علاقه دارد و به آن فعالیت علاقه نشان دهید. “خواندن کتابی را که او شروع کرده در نظر داشته-باشید، و درمورد نکات کلیدی یا فصل‌های آن با رئیس‌ تان گفت‌وگو کنید، یا اگر به گلف علاقه‌مند است یک دور با او بازی کنید. او از شما به خاطر مشارکت در چیزهایی که برایش لذت‌بخش است از شما سپاس‌گزار خواهدبود، و شاید فرصتی دونفره و به شدت ارزشمند به‌دست بیاورید تا مهارت‌ها و قابلیت‌های‌تان را نشان دهید.”

۹. به فکر مصلحت بلندمدت سازمان‌تان باشید.

کلمن می‌گوید: “با این‌که کارمندان جوان‌تر به ندرت تا آخر با یک شرکت می‌مانند، اما هیچ چیز نمی‌تواند شما را از فکر کردن و عمل کردن در جهت مصلحت بلندمدت شرکت بازدارد. مشتریان و محصولات کلیدی‌تان را بشناسید و کشف کنید چگونه می‌توانید از افزایش رشد حمایت کنید.” او هم‌چنین پیشنهاد می‌کند برای این‌که آگاهی بهتری از مقصد شرکت داشته‌باشید و بدانید چه‌طور می‌توانید پیش‌رفت شغلی و اهداف حرفه‌ای‌تان را با اهداف شرکت هم‌سو کنید، سؤال کنید. “به مرور زمان به یک کارمند ارزشمند ارتقا پیدا می‌کنید و امید دارم که آن روز از رئیس‌‌ تان به عنوان حامی اصلی در رشد و پیش‌رفت‌تان قدردانی می‌کنید- که این در نهایت به افراد دیگر سازمانتان نشان می‌دهد رئیس تان یک پرورش دهنده‌‌ی فوق‌العاده‌‌ی استعداد است.”