۷ راز قدرتمند زبان بدن برای رسیدن به موفقیت

در این نوشتار در خصوص ۷ راز قدرتمند زبان بدن برای رسیدن به موفقیت بحث می شود. می دانید اکثر ارتباطات ما غیرکلامی است، پس اطمینان حاصل کنید که بدن‌تان دقیقا آن چیزی را می‌گوید که قصد گفتنش را داشته‌اید، یعنی استفاده از زبان بدن .

بعضی اوقات، بدن‌مان می‌داند باید چه‌کار کند. چیزی درباره‌ی غریزه‌ی طبیعی وجود دارد که باید گفته شود، درباره‌ی این که به‌طور ذاتی می‌دانید چگونه در مواقع استرس شدید و اجبار واکنش نشان دهید. در بعضی مواقعی که نمی‌توانیم با سرعت کافی به پردازش افکار بپردازیم، میلیون‌ها بافت و الیاف عضله که سلول‌های زنده‌ی عضله‌مان را تشکیل می‌دهند گوی سبقت را می‌ربایند و به‌جای ما سخن می‌گویند.

به همین دلیل است که زبان بدن از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ بدن‌مان چیزهایی می‌گوید که دهان‌مان نمی‌گوید. چنان‌چه می‌خواهید هیبت‌تان را بدون هیچ کلامی القاء کنید، این هفت راز قدرتمند زبان بدن افراد بسیار موفق را بررسی کنید.

۱. راست بایستید

درست ایستادن نه‌تنها برای کمرتان مفید است – وزن را به طور مساوی توزیع می‌کند و فشار دردناک روی پایین‌تنه‌تان را بر می‌دارد – بلکه به دیگران نیز نشان می‌دهد که به خودتان مطمئن هستید.

بدون این‌که خجالت بکشید فضای بیش‌تری اشغال کنید و شانه‌های‌تان را بگسترانید، راست نگه داشتن ستون فقرات قدرت را به معرض حضور می‌گذارد. پس نترسید و به‌جهان نشان دهید که فکر می‌کنید حائز اهمیت هستید.

۲. دست‌های‌تان را از هم بگشایید

این یک باور عامیانه است که دست به سینه ایستادن باعث می‌شود این‌گونه به نظر بیاید که تمایلی به ملاقات افراد جدید ندارید و آن‌را ناخوشایند می‌دانید. دلیل این واقعه این است که ایجاد مانعی فیزیکی بین شما و آدمی دیگر این احساس را به فردِ‌ مقابل می‌دهد که او را کنار می‌گذارید – و هیچ‌فردی دوست ندارد احساس تنها بودن داشته‌باشد.

۳. بی‌قراری را کنار بگذارید

بازی‌کردن مداوم با یک شی – چه موهای‌تان باشد، چه لباس‌تان، یا تلفن‌تان – نگرانی‌تان را نشان می‌دهد، حتی زمانی‌که در واقعیت بسیار راحت هستید. اگر واقعا در موقعیتی عصبی هستید، مهم است تظاهر به آرامش کنید تا زمانی‌که به آرامش برسید. در موقعیتی ناخوشایند، وانمود کنید راحت هستید و، دیر یا زود، راحتی به سراغ‌تان خواهد آمد.

۴. زُل نزنید

هرچند برقراریِ ارتباط چشمی برای مطمئن شدن از این‌که آدم‌ها می‌دانند با آنها ارتباط برقرار می‌کنید، از اهمیت زیادی برخوردار است، ولی برقراری ارتباط چشمی که بسیار شدید باشد، باعث می‌شود احساس بسیار ناخوشایندی داشته باشند. مراقب باشید که به‌صورت تصادفی در هنگام صحبت کردن با طرف مقابل‌تان به او زُل نزنید. برقراری تماس چشمی زیاد می‌تواند به عنوان تلاشی برای چیرگی یا عداوت تفسیر شود، لذا نسبت به پیام‌هایی که به ارسال‌شان امیدوار هستید هوشیار باشید.

۵. از سر تکان دادن‌های بیش از حد هیجانی اجتناب کنید

بسیار هیجان‌زده و مشتاق ظاهر شدن هیچ‌وقت نشانه‌ی خوبی نیست –حتی نه با سرپرست‌تان. بسیار بسیار مشتاقانه سر تکان دادن می‌تواند ساختگی و فریب‌دهنده به‌نظر بیاید، همچون تلاشی برای جلب توجهِ طرف مقابل بواسطه‌ی موافقت کردن با چیزی که می‌گوید. معقولانه‌تر خواهد بود که همه‌چیز را آسان بگیرید و به‌جای بالا و پایین‌بردن سرتان، با حرکت چانه – یا حتی یک ’بله‘‌ی کلامی – موافقت خود را اعلام کنید.

۶. نگاه کردن به ساعت را متوقف کنید

علیرغم این‌که این کار بی‌ضرر به نظر می‌رسد، از آن‌جا که همه‌ی ما کارهایی برای انجام دادن و محل‌هایی برای حضور داریم، واقعا برای آدمی که در برابر شما قرار دارد توهین‌آمیز است. تراوش احساسات و نشانه‌های بی‌قراری و بی‌تابی، بازی‌کردن با دست‌ها و پاهای‌تان، یا برای رفتن این پا و آن پا کردن، باعث می‌شود طرف مقابل‌تان به خاتمه‌ی هر چه زودتر این تعامل راغب باشد.

۷. با کلام‌تان هم‌سو باشید

شاید مهم‌ترین راز زبان بدن، حفظ سازگاری مطمئنی بین کلام‌تان و احساسات ابراز شده‌تان است. اگر در زمان پذیرش یک اعتراض لبخند بزنید یا در زمان تعریف‌کردن از دیگران خود را ناراحت نشان دهید، آدم‌ها کلام‌تان – یا حرکات‌تان – را جدی نمی‌گیرند. برای بدن‌تان بسیار مهم است که به‌عنوان یک کلیتِ ترکیبی عمل کند، مغزتان زبان‌تان را با اعضای بدن‌تان سازگار کند، تا توجه و موفقیتی که شایسته‌ی آن است را جلب کند.