راه های مدیریت استرس توسط افراد موفق

راه های مدیریت استرس را باید از افراد موفق آموخت. در این نوشتار در باره راه های مدیریت استرس توسط افراد موفق بحث می شود.

استرس مانعی متداول بر سر راه بهره‌وری و موفقیت شغلی است. به همین دلیل توانایی مهار استرس می‌تواند نقشی محوری داشته‌باشد. ما با ایمی مورین، روان‌درمان‌گر و نویسنده‌ی”۱۳ کار که آدم‌هایی با ذهن قوی انجام نمی‌دهند”، صحبت کرده‌ایم تا بهترین راه را برای مهار استرس پیدا کنیم.

در این‌جا ۹ کار هست که آدم‌های قوی‌ذهن برای جلوگیری از غلبه‌ی استرس انجام می‌دهند.

۱. همیشه مشکلات‌شان را در نظر دارند.

از آن‌جایی‌که استرس به مرور زمان شدیدتر می‌شود، به سادگی ناامید می‌شویم و در منفی‌بافی زیاده‌روی می‌کنیم. با این حال آدم‌هایی با ذهن قوی می‌دانند وضعیت‌های پراسترس رخ می‌دهد و اجازه نمی‌دهند تاثیرات بد مشکلات بر آنها سایه بیندازد. مورین می‌گوید: “آن‌ها برای این‌که چشم‌اندازی درست از استرس‌شان داشته‌باشند افکار منفی را در غالبی واقع‌گرایانه‌تر می‌ریزند”.

۲. به خودشان قوت قلب می‌دهند.

اعتماد به نفس و اطمینان به خود، ویژگی‌های کلیدی آدم‌های قوی‌ذهن، به آدم‌ها کمک می‌کند به خوبی از پس استرس بربیایند. مورین می‌گوید به جای منفی‌بافی و گفتن جمله‌ی”من نمی‌توانم با یک مشکل دیگر کنار بیایم” به خودشان می‌گویند: ” من می‌توانم با استرس کنار بیایم، هر اتفاقی بیفتد من خوب خواهم‌بود.

۳. روی چیزی تمرکز می‌کنند که می‌توانند کنترلش کنند.

چیزهای مشخصی خارج از کنترل هستند، و برای بعضی آدم‌ها این واقعیت ساده استرس‌زا است. اما آدم‌های قوی‌ذهن همیشه مسولیت‌ها و وظایف‌شان را می‌دانند. مورین می‌گوید: “آن‌ها وقتی می‌توانند از عهده‌ی مشکلات بربیایند و از آنها پیش‌گیری کنند، سریع وارد عمل می‌شوند و فعالانه به حل مشکل می‌پردازند، و وقت و انرژی‌شان را برای چیزهای کنترل ناپذیر تلف نمی‌کنند.”

۴. از منشأ استرس‌های‌شان باخبر هستند.

الیزابت اسکات در کتاب خود” ۸ کلید مهار استرس”، می‌نویسد عامل استرس‌زا”وضعیتی است که باعث می‌شود نیاز به اقدام داشته‌باشیم و این وضعیت می‌تواند استرس را در بدن‌مان فعال کند”. او می‌گوید شناسایی این عوامل استرس‌زا قدم اول در مهار استرس است.

آدم‌های قوی‌ذهن از این عوامل استرس‌زا آگاه هستند، مورین می‌گوید: “آن‌ها از نشانه‌هایی که هشداردهنده‌ی استرس آگاه هستند.” آنها به دلیل این خودآگاهی‌ می‌توانند”فعالیت‌ها و سبک زندگی‌شان را طوری طراحی کنند که بتوانند مبارزه‌ی موثری با استرس داشته‌باشند.

۵. حد و مرزی برای حفظ سلامتی‌شان مشخص می‌کنند.

مورین در کتابش می‌نویسد آدم‌های قوی‌ذهن با تعیین مرزهای احساسی و فیزیکی قوی، از تضعیف قدرت‌شان جلوگیری می‌کنند. او می‌گوید آدم‌ها می‌توانند با رفتار قاطعانه مرزهای سلامتی را مشخص کنند.

مسئله پذیرش مسولیت‌ اعمال خودتان است. مورین می‌گوید: “آدم قوی‌ذهن دیگران به‌خاطر اتلاف وقت یا اشغال فضایش ملامت نمی‌کند. حد و مرز سلامتی را مشخص می‌کند، هروقت لازم است حرف می‌زند، و وظیفه‌ی تامین نیازهایش را خودش به عهده می‌گیرد.”

۶. با آدم‌های مثبت وقت می‌گذارنند.

مورین می‌گوید: “حمایت اجتماعی نقش مهمی در مبارزه با استرس دارد، و آدم‌های قوی‌ذهن به دنبال آدم‌های مثبت هستند”. اگر آدم‌های بدبین اطراف‌تان را گرفته‌اند، احتمال آن هست که دیدگاه‌تان را منحرف کنند. البته این را می‌توان در مورد آدم‌های خوش‌بین هم گفت.

۷. کارهای‌شان را اولویت‌بندی می‌کنند.

شاید زمان تنها منبع ارزشمند باشد، و آدم‌های قوی‌ذهن این را می‌دانند. آنها بدون تردید فعالیت‌هایی را که باعث تنزل‌شان می‌شود کنار می‌گذارند، . مورین می‌گوید: “آن‌ها کارهای‌شان را اولیت‌بندی می‌کنند تا بتوانند روی انجام مهم‌ترین کارها تمرکز کنند”.

۸. تفریح را فراموش نمی‌کنند.

مورین می‌گوید: “یکی از بهترین راه‌های مبارزه با استرس شرکت در فعالیت‌های تفریحی است”. این فعالیت‌ها می‌تواند هرچیزی باشد، بودن در کنار خانواده، پرداختن به یک سرگرمی، یا تماشای تلویزیون. تا زمانی که به شما آرامش می‌دهد و وضعیت روحی‌تان را بهبود می‌بخشد سودمند خواهدبود. آدم‌هایی که قدرت ذهنی‌شان را پرورش داده‌اند این را می‌دانند و زمانی را به استراحت و لذت بردن از خودشان اختصاص می‌دهند.

۹. از مهارت‌های مقابله‌ای سالم استفاده می‌کنند.

برای رسیدگی به هر مشکلی یک راه درست و یک راه غلط وجود دارد. مورین می‌گوید برای مقابله با استرس، مصرف الکل، کافیین، یا غذا در دسته‌ی “غلط” قرار می‌گیرد. او می‌گوید: “آدم‌های قوی‌ذهن از مهارت‌های مقابله‌ای سالم مثل مراقبه، پیاده‌روی، یا نوشتن خاطره برای کنار آمدن با استرس استفاده می‌کنند”.

سبک زندگی که از هر نظر سالم باشد کلید مهار استرس است. مورین توصیه می‌کند به اندازه‌ی کافی بخوابید، رژیم غذایی سالم داشته‌باشید، و مرتب در تمرین‌های بدنی شرکت کنید، این می‌تواند ذهن و بدن‌تان را تقویت کند.