کسب و کار را از مرد ثروتمند چینی بیاموزید

کسب و کار خوب علاوه بر اینکه برندهای خوب و موفق جهان را به یاد شما می‌آورد نام برخی از موفق ترین و ثروتمندترین کارآفرینان و صاحبان کسب و کار را به یاد می آورد. شاید این اسم نیز برایتان آشنا باشد: جک ما موسس علی بابا! او که لقب ثروتمندترین مرد چین را دارد در کنفرانس کلینتون گلوبال در عین سادگی و شوخ طبعی از ۳ درس کسب و کار سخن گفت که خوب است بدانید. با ما همراه باشید.

 

۱. ثروت بیشتر، مشکلات بیشتر به همراه دارد

هر چقدر ثروت بیشتری داشته باشید، به همان میزان نگرانی‌های بیشتری خواهید داشت؛ به خصوص اگر این پول مربوط به سرمایه‌گذاران باشد. اگر یک میلیون دلار ثروت داشته باشید خوش شانس هستید. اگر ۱۰ میلیون دلار ثروت داشته باشید در دسترس بزرگی هستید، زیرا باید درباره مسائل مختلفی از جمله تورم و محل سرمایه‌گذاری آن فکر کنید. اگر ۱۰۰ میلیون دلار یا یک میلیارد دلار داشته باشید، مسئولیت بزرگی را به دوش می‌کشید؛ چون این موضوع به معنای اعتماد مردم به شما و لیاقت بیشتر شما برای صرف کردن آن است.

۲. رویاهای بزرگ داشته باشید

همانطور که احتمالا تا کنون فهمیده اید، آقای ما، علی بابا را سال ۱۹۹۹ و در آپارتمانش تاسیس کرد. او در این باره می‌گوید: «ما امروز موفق هستیم، نه به خاطر اینکه امروز کار بزرگی انجام دادیم، بلکه به خاطر اینکه ۱۵ سال پیش رویایی داشتیم و باور داشتیم که اینترنت می‌تواند به کسب و کار‌های کوچک کمک کند.»

۳. جوانان را تشویق کنید

جوانان و کسب و کار‌های کوچک، هر دو روزی بزرگ خواهند شد. افراد جوان، رشد یافته و دنیا را تغییر خواهند داد. به آنهایی که می‌خواهید موفق باشند کمک کنید، و به خاطر داشته باشید، کوچک بودن زیباست.