قانون جدید مهاجرتی کاخ سفید چیست؟ هیات اجرایی اوباما در حال مطرح‌کردن قانون جدیدی است تا به مؤسسان خارجی نوبنیادها که از سرمایه‌گذاران امریکایی پول‌سازی کرده‌اند این اجازه را بدهد برای دو تا پنج سال به ایالات متحده‌ی امریکا بروند، با این امتیاز که به محض ورودشان به امریکا درخواست اقامت طولانی‌تر دهند.

این قانون جدید مهاجرتی کاخ سفید ، به‌اصطلاح قانون کارآفرینان بین‌المللی، که پس از یک دوره‌ی ۴۵ روزه‌ی نظرسنجی اجرایی خواهد شد، نوعی راهکار برای رییس‌جمهور اوباما است، اوباما همیشه در آرزوی ایجاد یک ویزای استارت‌آپی بوده‌است تا برای کارآفرینان مهاجری که به‌دنبال شروع کسب و کار در ایالات متحده‌ی امریکا هستند مسیر هموار گردد. ولی بن‌بست ایجاد شده از سوی کنگره، این قانون‌گذاری جدید مهاجرت را غیرممکن ساخته‌است، و تلاش‌های متعددی برای اخذ ویزای استارت آپی در مسیرشان به روی میز اوباما از بین رفته‌اند.

این قانون جدید از قانون موجود مهاجرت و ملیت بهره می‌گیرد، قانونی که به دولت اجازه می‌دهد بر مبنای مورد به مورد، برای “دلایل اضطراری انسانی” یا “منافع عمومی قابل توجه”، اجازه‌ی ورود موقت به کشور صادر کند. کاخ سفید اکنون ادعا می‌کند کارآفرینانی که در ایالات متحده‌ی امریکا کار ایجاد کنند و در تولید ناخالص داخلی مشارکت کنند بهره‌ی عمومی قابل توجهی به‌همراه دارند.

لیون رودریگز، مدیر شهروندی ایالات متحده‌ی امریکا و خدمات مهاجرتی، جمعه ۲۶ آگوست ۲۰۱۶ مقارن با ۵ شهریور ۱۳۹۵ در یک تماس مطبوعاتی مطرح کرد “این قانون یک مزیت عمومی قابل توجه را اقامه می‌کند از این نظر که مؤسساتی را ترویج می‌دهد که ظرفیت رشد سریع کسب و کاری، اشتغال‌زایی، و ابداع از خود نشان داده‌اند”.

هیچ سقفی برای تعداد آدم‌هایی که تحت این قانون مورد پذیرش قرار خواهند گرفت وجود ندارد، ولی محدودیت‌های قابل‌توجهی وجود خواهد داشت. کارآفرینان این گزینه را در اختیار دارند تا برای دو ردیف پذیرشی درخواست دهند. ردیف نخست برای مدت دو سال به آنها اجازه‌ی ورود به کشور امریکا را می‌دهد، ولی دولت می‌تواند هر زمانی آن تصمیم را لغو کند. برای این‌که واجد شرایط این بخش از قانون باشند، بنیان‌گذاران باید حداقل ۵۰ درصد از شرکت‌ها را مالک باشند و حداقل ۳۴۵،۰۰۰ دلار از سرمایه‌گذاران ایالات متحده با اسناد قابل پیگیری سرمایه‌گذاری ایالات متحده، یا حداقل ۱۰۰،۰۰۰ دلار از آژانس‌های فدرال، ایالتی، یا دولت محلی، به سود رسیده‌باشد.

ردیف دوم برای مدت سه سال دیگر به بنیان‌گذاران پذیرش می‌دهد. برای این‌که واجد شرایط این ردیف باشند، بنیان‌گذاران باید هدایت کسب و کارهای‌شان را در ایالات متحده ادامه دهند، حداقل ۱۰ درصد از حق مالکیت را حفظ کنند، و یا حداقل ۵۰۰،۰۰۰ دلار از سرمایه‌گذاران امریکایی به‌دست بیاورند، ۵۰۰،۰۰۰ دلار بازده سالانه با ۲۰ درصد رشد سال – به – سال، یا اثبات کنند حداقل ۱۰ شغل تمام وقت در آن پنج سال ایجاد کرده‌اند.

پس از آن، کارآفرینانی که به‌دنبال اقامت در ایالات متحده هستند می‌توانند برای دیگر ویزاهای موجود که مبتنی بر اشتغال هستند اقدام کنند، مانند ویزای EB-۲ (نوعی ویزای مهاجرتی است برپایه‌ی اشتغال و اقامت دائم).

صنعت فناوری سال‌ها به حمایت از اصلاح جامع مهاجرت پرداخته است، و ویزای استارت آپ به نوعی یک اولویت برجسته بوده‌است. و گروه‌های لابی‌گری تحت حمایت فناوری مانند FWD.us از ۲۰۱۵ برای ممکن ساختن این قانون جدید مهاجرتی کاخ سفید با کاخ سفید همکاری کرده‌اند.

مکس لوچین، از بنیان‌گذاران پی‌پل، حامی FWD.us، و مهاجری که خانواده‌اش از شوروی سابق به امریکا آمده‌اند، در تماس امروز اهمیت این نوع قانون‌گذاری را تشریح کرد. او گفت مهاجران، کارآفرینان مادرزادی هستند. او اضافه کرد ’مهاجران در آرزو‌های‌شان بلند پرواز هستند و چیزهایی کمی برای از دست دادن دارند‘.

در واقع، بیش از ۴۰ درصد از شرکت‌های فهرست فورچون ۵۰۰ توسط مهاجران یا فرزندان آنها تأسیس شده‌است، و مهاجران یک چهارم استارت آپ‌های با فناوری بالا را در امریکا تأسیس کرده‌اند.

لوچین گفت، ولی برای ساختن یک کسب و کار، آدم‌ها به ثبات نیاز دارند. او گفت که با کارآفرینان خارجی‌الاصلی در سرتاسر کشور ملاقات کرده‌است که در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کرده‌اند، ولی بر این باور بودند که باید کشور را ترک کنند تا کسب و کاری آغاز کنند. او گفت، ’برای این‌که یک نیروگاه اقتصادی باقی بمانیم، بهتر است راهی برای حل این مشکل پیدا کنیم‘.

کاخ سفید برنامه دارد تا این قانون را پیش از اتمام دوره‌ی ریاست جمهوری اوباما تصویب کند. این‌که اگر دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا شود چه اتفاقی برای این قانون خواهد افتاد چیزی‌است که باید صبر کرد تا مشخص شود. ترامپ علیه استفاده از ویزای H۱B (نوعی ویزای غیرمهاجرتی است که به شرکت‌های امریکایی اجازه می‌دهد کارگران متخصص خارجی استخدام کنند، مانند معمار، مهندس، ریاضی‌دان و…) برای کارگران ماهر سخنرانی کرده‌است، ادعا کرده‌است که آنها حقوق‌ها را کاهش می‌دهند و ’زندگی را برای فقرا و طبقه‌ی کارگر جامعه‌ی امریکا دشوار می‌کنند‘.

از سوی دیگر، هیلاری کلینتون، قول داده‌است که حتی فراتر از این قانون جدید برود. دستورکار فناوری هیلاری کلینتون بر این اصل طرح‌ریزی شده‌است که به مدرک تحصیلی هر فردی که در رشته‌های علوم پایه، فناوری، مهندسی و ریاضیات، کارشناسی ارشد یا دکتری می‌گیرد، کارت سبز (گرین کارت) ضمیمه شود. آن دستور کار هم‌چنین از ویزای استارت آپ برای کارآفرینانی که می‌توانند تولید مالی کنند و شغل ایجاد کنند، حمایت می‌کند.

هنوز هم، مشخص نیست اگر مانند ۲۰۱۳، زمانی‌که آخرین لایحه‌ی جامع مهاجرتی ارائه شد، کنگره هم‌چنان مخالف مهاجرت باشد، هیلاری کلینتون چگونه می‌تواند چنین قانونی را تصویب کند. تا زمانی‌که نظر کنگره تغییر کند، شاید راه گریزهایی مانند این مجبور به تغییر باشد.

همچنین می‌توانید اطلاعات بیشتر پیرامون مهاجرت، ویزا و اقامت کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، کانادا، و استرالیا را از اینجا بخوانید.