تجارت الکترونیک از زمان ظهور تاکنون پیوسته با پیشرفت فناوریهای نوین سخت افزاری و نرم افزاری دچار تحولات بسیاری شده است و نسخه های جدیدتری از آن مانند تجارت همراه به وجود آمده اند.

سازمانها چه کوچک و چه بزرگ در رسانه های اجتماعی وارد شده اند و سعی دارند آرام آرام فواید آن را کشف کنند. آنها از تویتر استفاده کرده اند، در فیس بوک صفحه های طرفداران خود را ایجاد کرده اند و در یوتیوب فیلم ویدئویی گذاشته اند و شاید در اواخر قرن بیستم وب سایت هایی ساخته اند. سازمانها امروزه احساس می کنند که رسانه های اجتماعی وسیله ای برای تجارت هستند و خواهند بود. رسانه های اجتماعی از طریق تبلیغات و بازاریابی، توانایی جذب مخاطبان خود را بسیار بالا برده و افزایش همکاری با سایت های دیگر نیز به رشد تعداد کاربران آنها کمک می کند.

به استفاده از فناوری‌های مبتنی بر وب، تلفن همراه و ارتباطاتی که به گفتگو تعامل داده می‌شود، رسانه های اجتماعی گفته می‌شود. به عبارت دیگر، رسانه اجتماعی توصيف ابزارهای آنلاين است که مردم از آن براي اشتراک محتوا، پروفايل ها، نظرات، ديدگاه ها، تجربيات و افکار استفاده می کنند.

نقش رسانه های اجتماعی در کسب و کارها :

1- در رسانه های اجتماعی هیچ قانون ملزم کننده و دست و پاگیری وجود ندارد. براحتی می توانند آن چه که شغل شما در جامعه احتیاج دارد را جستجو کنید.
2- رقابت های موجود برای بازاریابی در رسانه های گروهی قیمتی کمتر را به مشتری پیشنهاد می دهند تا مقدار بیشتری از پولشان پس انداز شود.
3- راه های بسیار کم هزینه و موثر در زمینه کسب بالاتر روند تغییر و تحولات، تولید اصلی، خلق درآمدهای بسیار بالا و جذب ترافیک بالای صفحات اینترنتی برای وب سایت تجاری مشاغل شما را ارائه می دهد.
4- رسانه های اجتماعی در تجارت آنلاین و در خلق مخاطبین مورد نظر و دانستن انتخاب ها و نیاز روزانه آن ها کمک می کنند.
5- بهترین سکو جهت ارتباط جامع و موثر با مصرف کنندگان هدف ارائه می دهند.

فیسبوک، تویتر، لینکد این، گوگل پلاس، یوتیوب و اینستاگرام به عنوان رسانه های اجتماعی برتر در سال 2015 شناخته شده اند.

سخن پایانی
کارکرد رسانه های اجتماعی تنها محدود به اشتراک گذاری مطالب، عکس و فیلم نیست.بلکه این رسانه ها میتوانند به عنوان ابزار تسهیلگر در جهت ارتباط میان مؤسسات و مشتریان مورد استفاده قرار گیرد، هدفی که پایه گذاری روابط مالی نوین، شفاف و ایجاد رونقی عظیم در بازار یابی را ایجاد میکند.