نحوه ی ثبت موسسه و اطلاع از انواع موسسات و مدل های آنها


متن پرسش 1398/01/17
سلام وقت بخیر من میخواستم ببینم چند نوع موسسه داریم و مراحل و هزینه های ثبتش به چه صورت هست و چقدر زمان میبرد . و اینکه کار ما خدمات به افراد هست و نمیخواهیم درگیر مالیات و بیمه باشیم آبا باید به صورت موسسه ثبت کنیم؟ میشه راهنمایی کنید ممنونم

پاسخ مشاور 1398/01/18

سلام دوست عزیز. بنده پاسخم را مبنی بر اطلاع شما از تفاوت های موجود بین شرکت ها و موسسات می گذارم. یعنی شما با توجه داشتن اطلاعات لازم در این زمینه، ثبت موسسه را انتخاب کردید و پاسخ بنده صرفا مربوط به مسایل موسسات خواهد بود. در مورد مالیات فقط در این حد توضیح بدهم که موسساتی که غیر نتفاعی هستند، در صورت عدم پرداخت مالیات دچار بخشودگی خواهند شد.

ثبت موسسه 

ثبت موسسه با یک نفر هم امکان پذیر هست. در واقع شما برای این کار حداقل به یک نفر نیاز دارید.این مورد با توجه به نوع موسسه تعیین خواهد شد. در موسسات انتفاعی(موسستی که شاغل منفعت می شوند و خیریه نیستند) به دو نفر با مدرک تحصیلی مرتبط نیاز خواهد بود. موسسات با اعتباری به میزان یک میلیون ریال به ثبت می رسند و این اعتبار تا هر میزان قابل افزایش خواهد بود. لازم به ذکر است که این سرمایه الزاما از مالکین تامین نمی شود و اداره های دولتی و یا افراد دیگر نیز می توانند میزانی از هزینه های موسسه را متقبل شوند. و این به معنی شراکت آن ها نیست. بلکه صرفا با هدف یاری رساندن انجام خواهد شد. 
قدم اول برای ثبت موسسه مراجعه به اداره ثبت شرکت ها در تهران یا مرکز اصلی شهرستان خود انجام می شود. قدم بعدی تهیه مدارک لازم که در زیر آورده شده است:
1.اظهارنامه موسسه که شامل مواردی مانند نام موسسه، تابعیت، مرکز اصلی فعالیت، اسامی مؤسسین، دارایی نقدی و غیر نقدی موسسه، مراکز شعبه موسسه و موضوع فعالیت می باشد ارائه شود.
2.مؤسس باید صورت جلسه ای که در مجمع عمومی تنظیم شده است را در دو نسخه ارائه دهد.
3.کلیه اعضای موسسه باید کپی برابر اصل مدارک شناسایی خود را به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهند.
4.رسیدی که نشان دهد حق ثبت توسط مؤسس پرداخت شده است.
5.کلیه مجوزها از طرف سازمان مربوطه مؤسسات غیر انتفاعی باید اخذ شود.
6.در صورتی که موسسه در خارج از کشور دارای مجوزهایی می باشد و مشغول به کار است، ارائه کلیه مدارک آن نیز الزامی است.

*دقت داشته باشید که ثبت این مؤسسات نیز مانند دیگر شرکت ها تنها با مراجعه به سایت ثبت شرکت ها و رعایت کردن قوانین آن انجام می شود.

انواع موسسات

در حالت کلی موسسات به دو مورد انتفاعی(که مالکین قصد بردن منفعت و تقسیم بین خود را دارند.) و غیر انتفاعی(که مالکین قصد بردن منفعتی را برای خود ندارند).
انواع موسسات در سه دسته بندی قرار می گیرند که به شرح زیر خواهند بود:

1.انواع موسسات بر اساس مالکیت

موسسات بخش دولتی یا عمومی: این موسسات در اختیار تولت خواهند بود، چه به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم. مانند وزارت خانه ها و یا بانک ها. 
موسسات بخش تعاونی: این موسسات با قصد خودیاری و کمک به رفع نیاز های متقابل بین چند شخص حقیقی و یا حقوقی اجام می گیرند. مانند شرکت های تعاونی، تولید و مسکن.
موسسات بخش خصوصی: موسساتی هستند که در مالکین کامل افراد حقیقی و یا حقوقی قرار دارند. مانند موسسات انتفاعی و یا شرکت های خصوصی.

2.انواع موسسات بر اساس هدف از تشکیل

موسسات عمومی: در دو دسته انتفاعی و غیر انتفاعی وجود دارند مانند وزارت خانه ها و موزه ها. 
موسسات خصوصی: در دو دسته انتفاعی و غیر انتفاعی وجود دارند مانند خیریه ها و انجمن ها.

3.انواع موسسات بر اساس نوع فعالیت

موسسات خدماتی: شامل خدمات تخصصی و ی غیر تخصصی به مشتریان می شود مانند بانک ها و یا دفاتر فنی و مهندسی. 
موسسات بازرگانی: به خرید و فروش می پردازند که عمده فروشان و یا خردهفروشن را شامل می شود.
موسسات تولیدی: کالا های مورد نیاز جامعه را با صرفه اقتصادی و کیفیت مناسب به بازار عرضه می کنند.
*برای کار شما ثبت موسسه خدماتی مورد نیاز است.

هزینه ثبت موسسه

هزینه های ثبت موسسات دقیقا مانند هزینه های ثبت شرکت ها هستند. این هزینه ها با توجه به نوع و کارکرد موسسه در تاریخ ثبت این پاسخ، بین 500 تا 750 هزار تومان خواهند بود.



مشاوره شغلی تلفنی
پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره تخصصی، از مشاوره تلفنی شغل نت استفاده نمایید
طراحی سایت کسب و کار
اگر هنوز برای کسب و کارتان وب سایتی طراحی نکرده اید، این کار را به تیم با تجربه شغل نت بسپارید طراحی سایت
مشاوره روانشناسی رایگان
اگر نیاز به مشاوره خانواده، فردی و یا زوج درمانی دارید این فرصت را از دست ندهید. مشاوره روانشناسی
حمایت مالی
پاسخ این مشاوره برای شما مفید بود؟ در صورت تمایل می توانید با پرداخت تنها 10000 تومان از تیم شغل نت حمایت کنید حمایت مالی
برچسب ها
مشاوره کسب و کار کارآفرینی و درآمدزایی روش های ثبت موسسه بیمه و مالیات موسسه ها هزینه های ثبت موسسه انواع موسسه ها
مشاوره های مرتبط
انتخاب شغل
سلام، من50سالمه، والان مغازه ای دارم که در یکطرف ان سوبر مارکت و در طرف دیگر ساندویچ می فروشم، اکنون به دلیل درامد بایین می خواهم هر دوی ان ها را جمع کنم، اکنون 60میلیون سرمایه دارم و در روستایی جفت شهر زندگی می کنم، به نظر شما چه شغلی برای خود ایجاد کنم،؟؟

کسب و کار
سلام وقتتون بخیر .من میخوام ی مغازه بزنم ولی نمیدونم چه مغازه ای بزنم که درآمد داشته باشه توی این بازار امروزی.اگه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم.از کار تولیدی و فروش هم خوشم میاد.ولی مغازه ای که داریم داخل شهره.

راهنمایی در خصوص انتخاب دو شغل مورد نظر
با سلام. می خواهم کار آزادی راه اندازی کنم.فروش ظروف یکبار مصرف و خیاطی مد نظرم می باشد.در اولی هیچ مهارتی ندارم ولی برادرم ۱۳ سال در این حرفه است و با رهن مغازه ۷۰ میلیونی میخواهد.مدرک خیاطی شلوار دوزی مردانه دارم اما نیاز هست ۲ یا ۳ ماهی جایی ظرافت ها رو یاد بگیرم و حدود ۴۰ میلیون سرمایه میخواهد ا ...

دریافت ایده
با سلام و احترامبدنبال ایده ای خوب جهت راه اندازی کسب و کار هستملطفا راهنمائی فرمائیدبا تشکر

مشاوره کسب و کار
یک دفتر کار داریم می خوایم کاری رو شروع کنیم چه پیشنهادی دارید

پیداکردن‌شغل
سلام‌خسته‌‌نباشیدمن‌یک‌پسر17ساله‌هستم‌میخواستم‌از شمادرباره‌اینکه‌چطوری‌میتونم‌شغل‌خوبی‌با‌درآمد‌مناسب پیداکنم‌مشورت‌بگیرم

دنبال شغل هستم
سلام وقت بخیر خسته نباشید من ۲۳سالمه تو زمینه های کارهای‌ صنعتی و فنی فعالیت داشتم سیم کشی و برق و در کل ادم فنی هستم دو ساله عقد کردم و چند تا شغل عوض کردم ولی اصلا نمیتونم شغلی که میخوام پیدا کنم بنظرم اون شغلی که بتونه آیندمو تأمین کنه نمیتونم پیدا کنم تنها سرمایه زندگیم وام ازدواجم هست که ...

تاسیس
در حال حاضر نیاز به مشاوره برای تصمیم برای ایجاد کسبو کار دارم و میخوام تعیین کنم کدوم کسب و کار سود آور تر باشد...

راه اندازی کار درمنزل
سلام.من شغلم استخره ومجبورم عصر ها سرکار باشم اگه میشه راهنمایی کنید تا بتونم یه شغل بادرآمد خوب داشته باشم.فضای انباری ۶متری توحیاط دارم

شغل دوم
سلام وقت بخیر. بنده به صورت دورکار برنامه نویس هستم و جهت مشاوره شغلی پیغام میدم. من به دنبال شغل دومی (فروشندگی/تولیدی) هستم که نیاز به ساعت کاری مفید زیادی نداشته باشه و بتونم همزمان با کار اولم انجام بدوم. و سرمایه ای حدود 250 میلیون دارم. شما میتونید در این زمینه مشاوره بدید؟