قبل از این‌که به رییس‌تان این کلمه‌ی جادویی را بگویید: “از این‌جا می‌رم”، مطمئن شوید شخصیت شما آن گونه است که برای خودتان کار کنید .

بسیاری از مردم در گوشه و کنار جهان برای خودشان کار می‌کنند. این امر حتی وقتی فرصت‌های شغلی زیادی هم وجود داشته ‌باشد، صحت دارد.

چند دهه است که نرخ خوداشتغالی رو به فزونی است. بعضی پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال ۲۰۲۰، این میزان را در امریکا بیش از ۴۰ درصد نیروی کار نشان می‌دهد. در امریکا نیروی‌کار تبدیل به افراد خوداشتغال خواهد شد و این میزان بیش از ۶۰ میلیون نفر را در برخواهد گرفت. این میزان خود‌اشتغالی که بیشتر شباهت به کارآفرینی دارد، شکاف بین عرضه و تقاضا را کم‌تر می‌کند، افزایش خوداشتغالی منجر به شکوفایی اقتصادی در طول زمان می‌شود.

اینک سوال اینجا است. بهترین راه برای تصمیم‌گیری از میان استخدام تمام‌وقت مرسوم، و رییس خود بودن چیست؟ پژوهش‌های روانشناختی بسیاری برای یافتن پاسخی دقیق به این پرسش صورت گرفته است.

دانشمندان، پایه و اساس ژنتیکی خوداشتغالی را آزمایش قرار کرده‌اند. آنان بررسی کرده‌اند که آیا ممکن است آرایش ژنتیکی افراد خوداشتغال با افرادی که شغل‌های استخدامی معمول دارند، متفاوت باشد؟ در این مطالعه، تفاوت‌های اندک اما بزرگی بین این‌ دو گروه پیدا شد.

واضح است که تفاوت‌های روانشناختی بسیار بیشتر از تفاوت‌های زیست‌شناختی شناخته شده‌اند. شواهد بی‌شماری نشان می‌دهند که سطوح موفقیت و رضایت‌مندی همراه با خوداشتغالی، به طور گسترده‌ای به شخصیت افراد بستگی دارد. به بیان دیگر، سبک ویژگی‌های شخصیتی و ترجیحات رفتاری شما، هردو تعیین‌کننده‌ی رضایت و اثربخشی شما در شرایط خوداشتغالی‌تان هستند.

مشکل جنسیتی دیگری وجود دارد؟

مطالعه‌ای که از اکتبر ۲۰۱۳ آغاز شده است نشان داد که داشتن دیدگاه باز نسبت به تجربه، ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با خلاقیت، حساسیت زیبایی‌شناسی، و نگرش سیاسی آزادی‌گرایانه، هم‌چنین تاب‌آوری بیشتر در برابر ریسک و برون‌گرایی- تمرکز بر دنیای بیرون از خود – افراد را به سمت و سوی خوداشتغالی می‌برد. در همین حال، سازگاری بیشتر و ریسک‌گریزی باعث می‌شود تا افراد از خوداشتغالی بگریزند یا آن را کنار بگذارند. این تفاوت‌های شخصیتی گسترده توضیح می‌دهند که چرا خوداشتغالی در دنیا برای زنان نسبت به مردها حتی پس از لحاظ کردن فرصت‌های اقتصادی، خیلی کم‌تر است.

به طور کلی در تمام فرهنگ‌ها، زنان نسبت به مردان شتاب‌زدگی کم‌تری در رفتارهایشان دارند، و بیشتر از مردان سازگار هستند. در این میان نقش ریسک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه، مثل فعالیت‌های کارآفرینانه، بیشتر افراد را به خوداشتغالی تشویق می‌کند. پژوهش‌های انجام شده در سپتامبر ۲۰۱۴، نشان می‌دهد میان سطوح بالای ریسک با نرخ موفقیت بیشتر در افراد خوداشتغال رابطه‌ای تعادلی وجود دارد. به طور خلاصه، وقتی برای خودتان کار می‌کنید باید شجاع و مشتاق باشید، اما نباید برای موفق شدن بیش از حد جسور باشید.

یک روح کارآفرینانه

خوداشتغالی برای افرادی با شخصیت های کارآفرین، که خلاقیت بیشتری دارند، از فرصت‌ها بهتر استفاده می‌کنند، بسیار فعال‌اند، و تخیل خوبی دارند، گزینه‌ی مناسب‌تری است. دلیل اصلی این امر هم این است که این نوع رقابت‌ها به افراد کمک می‌کنند، حتی زمانی که ساختار و روند مشخصی برای کار وجود ندارد، همچنان در کارشان با انگیزه مشارکت کنند. افرادی با این رویکرد در شغل‌های معمولی خسته می‌شوند، و کلا از فرمان‌پذیری و اجرای اوامر ناراضی‌اند.

با این‌که احتمال موفقیت برای کارآفرینان بسیار پایین است، بسیاری از کارآفرینان موفق مثل بیل گیتز، استیو جابز، و جف بزوس، به روش‌های مرسوم استخدام تن ندادند چراکه مایل نبودند در کسب و کار دیگران شرکت کنند یا چیزی غیر از اهداف و ایده‌های خود را دنبال کنند. اگر شما با سلطه‌پذیری مشکل دارید، مستقیم یا غیرمستقیم، خوداشتغالی به شما کمک می‌کند.

جای تعجب نیست، تحصیلات و آموزش نیز اهمیت دارد. مطالعات چندگانه نشان می‌دهند مسیرهای مرسوم در کارآفرینی به موفقیت بیشتر افراد کارآفرین کمک می‌کنند. تعداد رو به افزایشی از مشاغل برخط و مطالب آموزشی منبع‌آزاد (Open-source). که کم کم صنعت آموزش را از بین می‌برند، تلاش می‌کنند تا نیازهای میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا که در فکر کارآفرینی یا سرمایه‌گذاری روی ایده‌های شغلی خود هستند، تامین کند.

همه چیز درباره‌ی شخصیت

اگرچه بسیاری از مردم برای این‌که کار لذت بخش‌تری داشته باشند، به عرصه‌ی خوداشتغالی وارد می‌شوند، ولی صاحبان با مشاغل آزاد (Free lancers) نسبت به افرادی که مشاغل تمام‌وقت دارند از کارشان رضایت کم‌تری دارند. در حقیقت، افرادی که از مشاغل تمام‌وقت به خوداشتغالی روی می‌آورند، برخلاف افراد شاغل در کارهای تمام‌وقت تمایل دارند تا با درآمد کم‌تر، کار بیشتری انجام دهند.

خوداشتغالی نسبت به استخدام‌های معمول ثبات بیشتری دارد، شاید به این علت که حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات اقتصادی بازار دارند. افراد خوداشتغال لازم نیست با کارفرماهای سوء‌استفاده‌گر یا بی‌کفایت مقابله کنند.

” به طور کلی صاحبان با مشاغل آزاد نسبت به افرادی که مشاغل تمام‌وقت دارند، کم‌تر راضی‌اند.”

هم‌چنین شخصیت، مدت زمانی را که افراد در عرصه‌ی خوداشتغالی می‌مانند تعیین می‌کنند. در یک تحقیق ۵۰ ساله، مشخص شده‌است که افراد کنجکاوتر، انعطاف‌پذیر، و دارای هوش هیجانی(EQ) برای مدت طولانی‌تری در خوداشتغالی دوام می‌آورند. گفتنی است که EQ و انعطاف‌پذیری در افراد استخدام‌شده تعیین‌کننده‌ی ثبات و پایداری این افراد است. با این‌حال، به طورکلی با افزایش میزان کنجکاوی افراد، تمایل برای رها کردن شغل بیشتر می‌شود.

در پایان باید گفت که اگر ویژگی‌های زیر در شما وجود دارد باید به فکر رها کردن شغل فعلی‌‌تان و کار کردن برای خودتان باشید:

  • اگر بتوانید نوسان‌های شغلی را تحمل کنید

  • اگر از عدم یکنواختی لذت می‌برید

  • اگر با رعایت دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها مشکل دارید

  • اگر برای خود انگیزه ایجاد می‌کنید

  • اگر از نظر احساسی ثابت و انعطاف‌پذیر هستید.