چنان‌چه مدیریت یک کسب و کار را بر عهده دارید یا وظیفه‌ی استخدام نیرو به شما محول شده‌است باید نسبت به برخی مسائل آگاه باشید. مسائلی که هر کارفرما باید از تجربه کارجویان بداند. با ما همراه باشید تا از ۵ حقیقتی برای‌تان بگوییم که هر کارفرما باید از تجربه کارجویان بداند.

بنابر مطالعه‌ی جدید کریربیلدر، تجربیاتی که کارجویان یا داوطلبان کار در طول فرآیند درخواست شغلی با شرکت دارند می‌تواند تصور آنان را از شرکت بسازد یا خراب کند، و این نه تنها بر تصمیم‌شان درباره‌ی پذیرش پیشنهاد شغلی تأثیر می‌گذارد، بلکه بر وفاداری‌شان به عنوان مشتری هم موثر است.

بررسی رفتار کارجویان، که از سوی آیناورا به نمایندگی از کریربیلدر، بین سوم تا هجدهم فوریه‌ی ۲۰۱۵ از بیش از ۵۰۰ کارمند اجرا شد تفاوت‌هایی را نشان داد بین آن چه کارجویان در طول فرآیند درخواست شغل از کارفرمایان بالقوه‌شان انتظار دارند و آن چه واقعا کارفرمایان انجام می‌دهند.

رازمری هافنر، رییس دفتر منابع انسانی کریربیلدر، می‌گوید: “امروزه، کارجویان‌، انتظار ارتباط مدوام با شرکت‌ها را در طول فرآیند درخواست شغل‌شان دارند، و اگر شرکت‌ها در برآوردن این انتظار ناموفق باشند، می‌تواند برای کسب و کارشان بد باشد.”

” کارجویان، به خاطر می‌سپرند که شرکت‌ها به آنان پاسخ ندادند، آنان را از وضعیت پیشرفت درخواست‌شان مطلع نساختند یا پس از مصاحبه هیچ پی‌گیری نکردند. این تجربیات نه تنها احتمال تکرار درخواست شغل را از سوی کارجویان کم می‌کند، بلکه آنان را نسبت به خرید از شرکت به عنوان مشتری هم بی‌انگیزه می‌سازد.”

پنج حقیقتی که کارفرمایان باید درباره‌ی تجربه‌ی متقاضیان کار بدانند به شرح زیر است:

۱. تجربه‌ی کارجویان حائز اهمیت است (بیش‌تر از آن که فکرش را می‌کنید)

اکثر کارجویان‌، رفتار ضعیف را نمی‌پذیرند: ۶۰% از آنان اگر درخواست شغلی داشته باشند و پاسخی برای درخواست‌شان نگیرند به احتمال کم‌تری دوباره از آن شرکت خرید می‌کنند. هم‌چنین دو سوم آنان اگر تجربه‌ی بدی در مصاحبه‌شان داشته باشند و ۶۶% آنان اگر پس از مصاحبه پاسخی دریافت نکنند، انگیزه‌ی کم‌تری برای خرید از شرکت دارند.

در مقابل، تجربه‌ی خوب کارجویان اثر معکوس دارد: ۶۷% کارجویان اگر در طول فرآیند درخواست شغل‌شان رفتار محترمانه‌ای ببینند با احتمال بیش‌تری از آن شرکت خرید می‌کنند. ۶۳% کارجویان اگر در طول این فرآیند، به روزرسانی‌های منظمی از وضعیت پیشرفت درخواست‌شان داشته باشند، احتمال خریدشان نیز بیش‌تر می‌شود.

۲. کارجویان بیش‌تر از آن چه به آنها ارائه می‌کنید، از شما انتظار دارند.

برخی کارجویان، “سیاه چاله‌ی” درخواست شغلی بد تعبیر می‌کنند. آنان انتظار یک پاسخ خودکار به معنی تأیید دریافت درخواست‌شان را ندارند بلکه بیشتر آنان (۸۵%) انتظار دارند پاسخ را با ایمیل شخصی دریافت کنند و ۴۱% منتظر تماس تلفنی هستند. کارجویان انتظار پاسخ دارند حتی اگر پاسخی که می‌شنوند امیدوارکنده نباشد: ۳۵% از آنان انتظار دارند بشنوند شاید کارفرما به مصاحبه دعوت‌شان نکند.

۳. کارفرمایان ممکن است فرصت‌های برقراری ارتباط با کارجویان را از دست بدهند.

جویندگان کار ممکن است در جاهایی دنبال کار باشند که کارفرماها در آن جا حضور ندارند. کارجویان ۱۳ منبع را در جست‌وجوی شغل کنکاش می‌کنند، از جمله آگهی‌های کار، وبگاه‌های شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و منابع برخط.

کارفرمایان باید به گسترش راهبرد جست‌وجو و ردیابی داده‌ها از جایی که متقاضیان درخواست شغلی داده‌اند، توجه کنند تا  فرصت‌های برقراری ارتباط با آنان را از دست ندهند.

۴. ارتباط مداوم برای کارجویان بسیار مهم است.

وقتی نوبت به برقراری ارتباط با کارجویان می‌رسد، انتظارات آنان از کارفرمایان کم می‌شود. ۳۲% از آنان انتظار دارند که در فرآیند درخواست شغلی نسبت به وضعیت پیشرفت‌شان آگاه شوند، و ۴۲% از آنان انتظار دارند اگر پس از مصاحبه‌شان با شرکت انتخاب نشدند مطلع شوند. حتی وقتی که درخواست کارجویان پس از فرآیند مصاحبه کنار گذاشته می‌شود، سردرگم‌اند: ۶۰% متقاضیانی که با شرکت مصاحبه می‌کنند (۳ نفر از هر ۵ نفر) توضیحی دریافت نمی‌کنندکه چرا شغل را نگرفته‌اند.

۵. کارجویان طی فرآیند درخواست شغل ناامید می‌شوند.

وقتی نوبت به مشارکت و اطلاع کارجویان از فرصت‌های‌شان می‌رسد، فرآیند درخواست شغلی شرکت می‌تواند بدترین دشمن خودش باشد. ۴۴% متقاضیان احساس می‌کنند فرآیند درخواست شغل در پنج سال گذشته سخت‌تر شده است. از این میان، نیمی از آنها شکایت دارند که این فرآیند بیش از حد خودکار است و سفارشی‌سازی شخصی‌سازی نشده است. ۳۸% ناامیدند که نمی‌دانند کجای این فرآیند قرار دارند و ۴۴% مابقی معتقدند مراحل این فرآیند بیش‌تر از آن چه باید متعدد و طولانی است باشد.

کارفرمایان می‌توانند این ناامیدی را کاهش دهند، با صرف وقت برای پاسخ دادن به متقاضیان، با حفظ ارتباط مدوام و با کم کردن تعداد مراحلی که متقضایان در فرآیند درخواست شغل باید طی کنند.

امیدواریم این ۵ حقیقت هر کارفرما باید از تجربه کارجویان بداند برای‌تان مفید بوده‌باشد.