هر کارآفرین موفق را که می‌شناسم، به طریقی به دنبال پیشرفت است. آنها می‌خواهند شرکت‌های موفقی را راه بیندازند و بیشترین بهره را از آنها ببرند. آنها می‌خواهند از زندگی لذت ببرند. لازمه‌ی دستیابی به چنین هدف مبهمی چیست؟ پاسخ ساده این است که دست به اصلاح و به‌سازی خودتان بزنید. برخی از آن مواردی که از شما کارآفرین موفق می‌سازد چیست؟ چیزهایی که از همین امروز می‌توان به سراغ‌شان رفت.

۱. یک مربی استخدام کنید

اگر در مدرسه ورزش کرده باشید، می‌دانید که یک مربی چه اهمیتی دارد. یک تیم بدون مربی نمی‌تواند موفق باشد.

چه چیزی باعث شده که ما فکر کنیم بدون داشتن یک مربی می‌توانیم در کسب و کار موفق باشیم. مسئله‌ی پول از هر رویداد ورزشی مهم‌تر است. شغل تخصصی شما، درآمدتان و میراث‌تان در خطر است.

مربیان حرفه‌ای فقط مختص صحبت‌های انگیزشی در شرکت‌های بزرگ نیستند. رابرت پاگلیارینی در توضیح آنچه که یک مربی انجام می‌دهد می‌گوید: “یک مربی خوب کسی است که در یاری رساندن به دیگران به منظور ایجاد تغییرات مثبت در زندگی آن‌ها، خبره است”.

کجا می‌خواهید تغییر مثبتی در زندگی ببینید؟ بهبود بخشیدن به توانایی‌های کلامی‌تان، رهبری مؤثر، مدیریت استادانه‌ی زمان، پوشش ظاهری بهتر، رسیدن به توازن میان کار و زندگی، کاهش استرس، تفکر، تغذیه سالم، دویدن در یک ماراتن، شروع یک کسب و کار – شما می‌توانید همه‌ی این کارها را انجام بدهید. احتمالاً استخدام یک مربی، همه‌ی آن چیزی است که شما برای این کار نیاز دارید.

۲.پیوسته در وبلاگ مطلب قرار دهید

بسیاری از رهبران شناخته شده، بطور پیوسته به انتشار مطلب در وبلاگشان می‌پردازند. یک وبلاگ، بخشی نیرومند از برند شخصی شما به شمار می‌آید و این امکان را به شما می‌دهد که نفوذ داشته باشید و صاحب یک صدا باشید. کارآفرینانی که بطور مداوم به انتشار مطلب می‌پردازند، موفق تر قلمداد می‌شوند.

۳.یک عکس پرسنلی حرفه‌ای و با کیفیت از خودتان بگیرید

از یک عکاسِ حرفه‌ای بخواهید از شما عکس بگیرد. این عکس حرفه‌ای را به عنوان عکس نمایه (پروفایل) در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی‌تان استفاده کنید. یک عکس پرسنلی خوب، می‌تواند در چگونگی توجه و احترام دیگران نسبت به شما، تفاوتی آنی ایجاد کند.

۴.نمایه (پروفایل) لینکداین خود را بهینه کنید

اگر کسی بخواهد درباره‌ی شما و عملکرد حرفه‌ای شما بیشتر بداند، پیش از هر چیز چه خواهد کرد؟ آنها نام شما را در گوگل جست‌وجو می‌کنند. اگر شما در لینکداین حضور داشته باشید، صفحه لینکداین شما جزو نخستین نتایجی خواهد بود که آنها پس از جست‌وجو خواهند دید و روی آن کلیک خواهند کرد.

نمایه (پروفایل) لینکداین شما چه چیزی درباره‌ی شما می‌گوید؟ آیا این صفحه بازتاب موفقیت و نمایانگر قابلیت اعتماد است؟ آیا این صفحه شما را به عنوان یک شخص حرفه‌ای معرفی می‌کند. ارزشش را دارد که چند ساعت از زمان خود را صرف بهینه ساختن نمایه (پروفایل) لینکداین خود کنید.

۵.خواندن کتاب‌های بزرگ

در میان جلدهای یک کتاب، پیشرفت بالقوه بزرگی قرار دارد اما همان‌گونه که جیم ران می‌گوید “کتابی که خوانده نشده، کمکی هم نخواهد کرد.” کتاب‌های بزرگ را بیابید و آنها را بخوانید تا پیوسته دانش‌اندوزی کنید و به تغییرات دست یابید.

۶.گذاشتن زمانی برای تعمق و ژرف اندیشی

بیشتر کارآفرینان، افرادی هستند که به طرز جنون‌آمیزی مشغله دارند. فکر توقف، حتی برای یک دقیقه هم، غیرقابل تصور است.

ولی زمانی که ما از زندگی سراسر سخت‌کوشی و حصارشکنی کارآفرینی، خود را کنار می‌کشیم، بی‌درنگ به یک بینش دست می‌یابیم. در چنین جایی گفته می‌شود “بر روی کسب وکارت کار کن نه درون کسب و کارت.” به این خودآگاهی می‌گویند. به این “حضور داشتن” می‌گویند.

به همان میزان که ژرف‌اندیشی، روشی حیاتی برای دستیابی به توازن، بازآرایی اولویت‌ها و تمرکز روی مسائل به غایت مهم زندگی و کسب و کار است، احساس می‌شود که نازاینده و سترون است.

۷.ورزش کردن

ورزش کردن تنها به بهبود شرایط جسمانی نمی‌انجامد، بلکه واقعاً مغز را نیز دچار تغییر می‌سازد. مجموعه عادت‌های ۵گانه که در نشریه Fast Company منتشر شد گویایی این نکته بود که “ورزش کردن، مغز شما را اساساً در هر زمینه‌ای بهبود می‌بخشد.” تا زمانی که پژوهش پیچیده عصب شناسی که پشتوانه این جمله است را درک نکرده باشید، ممکن است گمان کنید مبالغه‌ای در کار است.

ورزش با بالا بردن جریان خون و اکسیژن و همچنین با افزایش انرژی ذهنی، مغز را دگرگون می‌کند. این عوامل درهم‌می‌آمیزند و به عملکرد مغز در سطحی بالاتر می‌انجامند. بنابراین ورزش، به یاد سپاری، پردازش، خلاقیت، بینش و سرعت را در ذهن بهبود می‌بخشد.

۸.خوش تیپ بودن

مارکوس لمونیس می‌گوید “برای اینکه در کسب و کار موفق باشید، باید به روشی حرفه‌ای به معرفی خودتان بپردازید.” همان‌گونه که بسته‌بندی برای فرآورده‌های فیزیکی مهم است، اینکه شما چگونه لباس بپوشید و چگونه به نظر بیایید هم برای شما از اهمیت برخوردار است

برای اینکه ظاهرتان خوب به نظر برسد، به دو چیز نیاز دارید: ۱) شما به لباس و ضمائمی نیز دارید که مردم آنها را زیبا و آراسته بدانند و ۲) شما باید حس خوبی داشته باشید. این دو از هم جدا نیستند. چرا؟ باز هم نقل قولی از لمونیس که می‌گوید “اگر ظاهرتان خوب باشد، حس خوبی هم خواهید داشت.”

۹.مصاحبه داشتن

زمانی که شخصی با شما مصاحبه می‌کند، این عمل گویای چند چیز است. شما شایستگی این را دارید که حرف‌هایتان شنیده شود. شما کسی هستید که چیزی برای گفتن دارید. شما در جامعه از نفوذ برخوردارید.

برای اینکه مصاحبه داشته باشید، مهم است که در بطن رویدادهای صنعت و انتشارات صنعت مرتبط، حضور داشته باشید و از برند شخصی فعالی بهره‌مند باشید.

۱۰.حاضر شدن در جایگاه سخنرانی

یک فرصت سخنرانی، روشی تمام عیار برای بالا بردن اعتبار شماست. شاید شما برای انجام سخنرانی در تد، رفتن بر روی صحنه PubCon یا انجام سخنرانی آغازین در SXSW آمادگی نداشته باشید، ولی می‌توانید در جایی این کار را آغاز کنید.

۱۱.کوشیدن (و شکست خوردن) برای آغاز یک کسب و کار

افراد زیر چه وجه اشتراکی دارند؟

  • تراویس کالانیک (اوبِر)
  • هنری فورد (فورد)
  • بیل گیتس (مایکروسافت)
  • استیو جابز (اپل)

آن‌ها به نحوی شکست خوردند. شکست آنها مانع برخاستن آن‌ها، تکاندن غبار از پیکرشان، و به سرانجام رساندن کارهای بزرگ نشد. در حقیقت، شکست آغازین آنها همان چیزی بود که توانایی آنها برای موفقیت را بهبود بخشید.

من اشتباهات میلیون دلاری انجام داده‌ام و ماه‌هایی از زندگی‌ام را صرف برپاداشتن کسب و کاری کردم که در نهایت شکست خورد. به آسانی می‌شد شکست مرا، اتلاف زمان، پول و انرژی دانست. با نگاه به گذشته، درس‌های ارزشمندی گرفتم و اگر یک کارآفرین موفق شدم به دلیل شکست‌هایی است که خوردم.

نتیجه

پیشرفت اتفاقی رخ نمی‌دهد. اگر آرزو دارید که کارآفرین موفق شوید، کسب و کارتان را رشد دهید، یا تاثیری از خود بر جای بگذارید، باید چنین قصدی در شما باشد.

آنچه می‌خواهید بشوید را تصور کنید و هر روز برای تبدیل شدن به چنین کسی، گام بردارید.

شما از چه کارها یا عادت‌هایی برخوردارید که به پیشرفت‌تان کمک می‌کند؟