حتما شما هم به عنوان یک کارآفرین یا صاحب کسب و کار می‌خواهید بدانید بازاریابی دیجیتالی چیست. پس در این نوشتار همراه ما باشید.

در پاسخ به این سوال که بازاریابی دیجیتالی چیست باید گفت بازاریابی دیجیتالی اصطلاحی است که به تازگی مطرح شده‌است اما هنوز به خوبی تعریف نشده‌است، و شامل چیزهایی مثل تبلیغات روی بنر، بهینه‌سازی موتور جست‌وجو و پرداخت با یک کلیک می‌شود. هرچند این تعریف، خیلی خلاصه و کوتاه است. ایمیل، آراس‌اس*، پخش صدا، ارسال فکس تبلیغاتی، وبلاگ نویسی، پادپخش، پخش ویدئو در اینترنت، ارسال پیام‌های بی‌سیم، و پیام‌های فوری چطور؟ بسیار خوب، متوجه موضوع شدید.

برای این‌که بدانیم بازاریابی دیجیتالی چیست و آن را به طور روشنی تعریف کنیم، باید درباره‌ی آن‌چه که با آن مرتبط نیست صحبت کنیم. قبل از هر چیز، بازاریابی دیجیتالی شامل شکل‌های سنتی بازاریابی مثل رادیو، تلویزیون، بیل‌بورد و چاپ نمی‌شود زیرا این شیوه‌ها بازخورد و گزارش سریع ارائه نمی‌دهند. مطمئنا، برخی از آدم‌ها ممکن است به “درخواست به اقدام” یک آگهی از این رسانه‌ها واکنش نشان بدهند اما به هیچ وجه نمی‌توانیم تعداد کسانی که آن را دیده یا شنیده‌اند، بدانیم. چنین داده‌هایی (البته در حد حدس و گمان) مدت‌ها بعد از درج نخستین آگهی جمع‌اوری می‌شود. بله، هم‌گرایی، تلویزیون را کمی تعاملی‌تر کرده‌است، همراه با وسیله‌هایی مثل تیوو (ضبط‌کننده‌ی دیجیتالی ویدیو) که می‌تواند آمار بینندگان را مانند وب‌گاه‌ها ثبت کند، اما هنوز راه زیادی برای رفتن باقی مانده‌است. هرچند به کمک بازاریابی دیجیتالی ما در جای درستی قرار داریم.

بازاریابی دیجیتالی اساسا بر اینترنت تمرکز دارد، که هم یک وسیله‌ی ارتباطی است و هم یک رسانه‌ی بازاریابی بسیار قدرتمند، چنان‌چه دابل‌کلیکِ گوگل* اخیرا ثابت کرده‌است. اینترنت را می‌توان هم برای ارسال پیام استفاده کرد مانند رایانامه، آراس‌اس، پیام‌رسانی فوری یا ارسال صدا، و هم برای جست‌وجوی عبارات مرتبط با پرداحت به ازای کلیک و “دریافت” اطلاعاتی که به درد آگهی داخل یک بنر می‌خورد.

بنابراین بازاریابی دیجیتالی می‌تواند به عنوان ترکیبی از ارسال و دریافت فناوری‌های اینترنتی برای اجرای کمپین‌های بازاریابی دیده شود.

از آن‌جا که این نوع بازاریابی دیجیتال است، یک موتور گزارش‌گر می‌تواند درون یک کمپین گذاشته شود و به سازمان اجازه بدهد که بلافاصله روند عملکرد کمپین را ببیند، مثلا این‌که چه چیزی توسط یک کاربر دیده می‌شود، چند بار و به چه مدت و همین‌طور نرخ واکنش و خریدهایی که صورت می‌گیرد. لطفا توجه داشته باشید که فناوری‌های بازاریابی هر کدام روشی دارند و همه‌ی آنها نمی‌توانند انواع یکسان گزارش را ارائه بدهند. همچنین بازاریابی دیجیتال دائما در حال تغییر و تحول است و تمام مدت فناوری‌های جدید به وجود می‌آیند.

برای کمک به ترویج این مفهوم جدید بازاریابی دیجیتالی اخیرا مدخل ویکی‌پدیا را برای این اصطلاح به روز کردیم و نه تنها برای تعریف آن بلکه برای توضیح ماهیت و عاملان آن در این فضا، تمام تلاش خود را کردیم. از شما دعوت می‌کنیم که افکار و ایده‌های خود را به وب‌گاه جمعی ویکی‌پدیا اضافه کنید زیرا خودمان هم هنوز مطلب اضافه می‌کنیم و بعضی مطالب را ویرایش می‌کنیم. درحال‌حاضر تعریف ما در پاسخ به این پرسش که بازاریابی دیجیتالی چیست چنین است:

بازاریابی دیجیتال عمل ترویج محصولات و خدمات است با استفاده از کانال‌های توزیع برخط که بر اساس پایگاه داده هستند، برای دست‌یابی به مصرف‌کنندگان به صورت سر وقت، مرتبط، شخصی و مقرون به صرفه.

پهنای باند اینترنت، وای فای و دسترسی به وب از طریق تلفن همراه نیز محرک رشد جهانی هستند. یک گزارش جدید نشان داد که استفاده از وب از ژانویه‌ی گذشته تا ژانویه‌ی امسال ۱۰ درصد افزایش داشته‌است. عجیب نیست که میلیاردها دلاری که صرف کانال‌های سنتی می‌شد، امروز به طرف کمپین‌های بازاریابی تغییر جهت داده‌است و این روند با رشد و بالغ شدن وب، همچنان افزایش خواهد یافت. من به عنوان یک بازاریاب، بسیار درباره‌ی آینده و شکل و شمایل بازاریابی دیجیتال هیجان‌زده هستم.

منظور من این است که ما تازه به “وب ۲.۰” رسیده‌ایم، چه کسی می‌داند بعد از آن چه می‌آید؟ اگر هنوز کارتان را شروع نکرده‌اید، باید یک پایگاه داده از مشتریان یا مشتریان احتمالی بسازید و متوجه بشوید که دوست دارند چطور به آنها دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید این کار را از طریق فناوری‌های بازاریابی دیجیتال که در این مقاله ذکر کرده‌ام انجام دهید و سپس با استفاده از این سیستم‌ها محصولات و خدمات خود را بازاریابی کنید. اطمینان حاصل کنید که برای استفاده کامل از بازاریابی دیجیتال و تماشای افزایش درآمدتان اماده هستید.

*خانواده‌ای از قالب‌های خورد فید در وب است که برای انتشار محتویاتی که در بازه‌های زمانی خاص به‌روزرسانی می‌شوند (مانند وب‌نوشتها، عناوین اخبار، و پادکستها) استفاده می‌شود.

* دابل‌کلیک شرکت تابعه‌ی شرکت گوگل است که در زمینه ارائه‌ی راهکارهای تبلیغاتی در بستر وب فعالیت می‌کند که در آوریل ۲۰۰۷ توسط گوگل خریداری شد. در این روش از هدف‌گیری مشتریان که داری ظرفیت اصلی خرید هستند شناسایی شده و سرویس به آنها محصولات جست‌وجوشده‌شان را با گذاشتن پنجره‌های کوچک تبلیغاتی پیشنهاد می‌کند.