ترکیب اصلی غذای تایلندی مواد معطر و تند است. در تهیه‌ی غذاهای محلی تایلندی به ریزه‌کاری‌های ظریف، جزییات، بافت غذا، رنگ و طعم آن بسیار توجه می‌شود. در این غذاها همان اندازه که به طعم غذا اهمیت داده می‌شود، فواید درمانی آنها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۰ غذای تایلندی عالی را بشناسید.

۱. املت پدتای

اگر سالاد پد تای را دوست دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا املت پد تایلندی را هم حتما امتحان کنید.

در رستوران معروف «تیپ‌سامای» (Thipsamai) شناخته شده‌ترین غذای تایلندی، همچنان برای گردشگران خارجی ناشناخته باقی مانده است. یک پد تایلندی واقعی در بانکوک در واقع املتی ترکیب شده از میگوی خشک، نودل تزیین شده با تمرهندی و توفوی نرمی است که داخل آن یک تخم‌مرغ گذاشته شده است.

۲. تام یام گونگ Tom Yum Goong

اگه توجه کرده باشید (برای کسانی که قبلا به تایلند رفته‌اند) بانکوک، بوی خاصی دارد، این بو در اصل بوی تام یام گونگ Tom Yum Goong است، توریست‌ها این غذا را به عنوان بوی تایلند میشناسند.

در این غذا، آشپز با استفاده از گیاهان معطر فراوان و موسیر و فلفل چیلی و میگو و سس ماهی و قارچ، این غذا را طبخ کرده و به مشتریان خود ارائه می‌دهد. البته مقدار ادویه جات همیشه سلیقه ای است.

۳. سوپ مرغ و کاری سبز Geng Kheaw Wat Gai

این غذا که ترکیبی از پودر کاری سبز تند و شیر نارگیل و مرغ است، شاید شما را به یاد غذاهای هندی نیز بیاندازد، ولی غدایی خوشمزه و مقوی است.

مطلب مرتبط:طرز تهیه فلافل با سس ارده و ماست که حتما باید امتحان کنید

۴. سالاد پوملو

اگر سالاد پاپایا را دوست دارید، حتما سالاد پوملو را امتحان کنید. «سالاد پوملو» (Pomelo Salad) در واقع متعلق به استان «ناخن پاتوم» (Nakhon Pathom) است. اما برای صرف خوشمزه‌ترین نوع آن در بانکوک میزی را در رستوران «کلوب ایسایا سیمائز» (Issaya Siamese Club) رزرو کنید. این رستوران تایلندی با سبک مدرنیته‌اش، غذایی با تکه‌های پوملو (یک نوع گریپفروت چینی)، تخم‌مرغ کامل پخته‌شده به همراه میگوی سرخ‌شده در وک (یک نوع ماهیتابه‌ی چینی کاسه شکل) با ادویه‌ی لیموترش و فلفل را سرو می‌کند.

۵. سوپ رشته Kuay Tiew

یکی از غذاهایی‌است که فوق العاده سریع آماده می‌شود، این نوع سوپ از رشته ماکارانی (نودل) به همراه گوشتی مثل : گوشت گاو و مرغ و اردک و غذاهای دریایی… به همراه سبزیجات معطر پخته می‌شود.

۶. برنج سرخ شده Kao Phad

یکی از غذاهای قدیمی است که در تایلند طبخ می‌شد. این غذا که از برنج و میگو و مرغ و گوشت و تخم مرغ و پیاز و سیر و گوجه فرنگی و سبزیجات و سس فلفل تند،تهیه می‌شود، یکی از غذاهای مورد توجه توریست‌ها است.

۷. کوآی تئو نو

اگر سوپ «تام یام» (Tom Yum) را دوست دارید، «کوآی تئو نو» (Kuay Teow Neau) را امتحان کنید. «کوآی تئو نو» یک سوپ نودل پرگوشت است. به میزهای جمعی در رستوران‌های تایلندی همچون رستوران «کوآی تئو نو نا سو» (Kuay Teow Neau Nai Soi) در خیابان «فرا آتیت» (Phra Athit Road) بپیوندید و از طعم گوشت پخته شده با حرارت ملایم و نودل‌های نچسبیده‌ی درون یک سس ادویه‌دار ترکیب شده با سرکه، دارچین و ادیه‌ی ستاره انیس لذت ببرید.

۸. ماسامان کاری Massaman Curry

این غذا که بر گرفته از کلمه ” مسلمان” در فرهنگ تایلندی است از ترکیب شیره نارگیل و سیب زمینی و بادام زمینی بو داده و شکر و دارچین و تمر هندی و گوشت ( مرغ و گوشت گاو) تهیه می‌شود. معمولا این غذا به همراه برنج میل می‌شود.

۹. تام خا گای Tom Kha Gai

این غذای تایلندی به پر طروات ترین سوپ جهان معروف است از مرغ آب پز شده و زنجفیل و شیر نارگیل و ادویه جات تهیه می‌شود.

۱۰. سوم تام Som Tom

این غذای تایلندی که بیس اصلی آن را میوه ای به نام پاپایا، تشکیل می‌دهد، زمانی فقط در شمال شرق تایلند طبخ می‌شد،ولی الان در سراسر تایلند با یک سری تغییرات کوچک در مقدار ادویه ها، به مردم ارائه می‌شود.

این غذا با استفاده از میوه خرد شده پاپایا و مرغ و برنج و گوجه فرنگی به همراه ادویه جات پخته می‌شود و طعمی ترش و شیرین دارد.