می‌خواهید یک وب سایت حرفه ای داشته باشید اما نمی‌دانید برای طراحی یک وب سایت حرفه ای چه نکاتی را باید درنظر بگیرید؟ با ما در این نوشتار همراه باشید تا از مهمترین نکات طراحی یک وب سایت حرفه ای برای‌تان بگوییم.

افراد بسیاری فکر می‌کنند طراحی وبگاه دشوار است، ولی این فکر فقط زمانی درست است که برای یادگیری ساخت آن وقت نگذارید. از آن‌جا که امروزه همه‌ چیز در بستر وب انجام می‌شود برنامه‌های نرم‌افزاری آماده و در دسترس هستند که طراحی وب را واقعا آسان می‌کنند.

در ادامه چند نکته‌ی خوب می‌خوانید درباره‌ی این‌که چگونه بهترین برنامه‌ی طراحی وب را برای ساخت وبگاه تان انتخاب کنید.

۱. پیش از این‌که هر صفحه‌ی وبی را منتشر کنید، آن را به دقت برای عدم وجود پیوست‌های خراب بازبینی کنید.

هیچ چیزی برای بازدیدکننده (ویزیتور) به این اندازه ناامیدکننده نیست که روی پیوستی کلیک کند و صفحه‌ای با پیام خطا دریافت‌ کند. شما می‌توانید پیوست‌ها را به‌ طور دستی بررسی‌ کنید یا برنامه‌هایی برای این بررسی وجود دارند که هر پیوست خرابی را گزارش می‌دهند.

۲. به کاربران اجازه ‌دهید اگر تمایل دارند اطلاعات و عمل‌شان را لغو کنند.

این می‌تواند در زمینه‌ی سفارش محصولات، عضویت در خبرنامه، یا برگشت به صفحه‌ی خانه از صفحه‌ی موجود باشد. اگر بازدیدکنندگان وبگاه نتوانند عملی را لغو کنند به آن علاقه‌مند نمی‌شوند، مانند ارائه‌ی اطلاعات تماس‌شان، آن‌ها احساس می‌کنند انتخابی ندارند پس چیزی نمی‌خرند.

۳. به بازدیدکنندگان توانایی جست‌و‌جو در وبگاه تان را بدهید، این‌گونه به آسانی چیزی را که به دنبالش هستند، می‌توانند بیابند.

اگر کسی نتواند مستقیما چیزی را که می‌خواهد بیابد، فکر بعدی که به ذهنش می‌رسد فیلد جست‌وجو است. این فیلد را جایی بگذارید که قابل ‌دید باشد و در کنار دکمه‌ی جست‌وجو باشد.

۴. همیشه مطمئن شوید بازخورد معناداری می‌دهید.

این کاری است که بین وبگاه و بازدیدکنندگانش ایجاد ارتباط می‌کند. برای نمونه، وقتی عملی از جانب بازدیدکننده موجب بروز خطا می‌شود، فقط پیام “خطا رخ داد” را نشان ندهید. به جایش پیامی ارائه‌کنید که توضیح بدهد چه اتفاقی افتاد و چگونه بازدیدکننده می‌تواند آن خطا را با عمل متفاوت دیگری درست (اصلاح) کند. بدون این بازخورد بازدیدکنندگان به احتمال زیادی ناامید می‌شوند و تسلیم به ترک‌کردن وبگاه‌تان می‌شوند.

۵. نقشه‌ی وبگاه داشته باشید.

این نقشه‌ها برای مشتریان‌تان و موتورهای جست‌وجو مفید است چرا که مرورو جزئی از تمام وبگاه‌تان می‌دهد. این می‌تواند راهنمای بازدید‌کنندگانی باشد که در جست و‌جوی بخش خاصی از وبگاه‌تان هستند، و هم‌چنین این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که توالی ساختار و طرح‌بندی آن را نگه‌دارید.

۶. به جای نمایش شمارنده‌ی بازدیدکنندگان‌تان برای عموم، از خدمات ردیابی استفاده‌کنید.

بسیاری از این وبگاه‌ها با این‌که هدف خاصی از انجام این کار ندارند، ولی باز هم شمارنده‌هایشان را به نمایش می‌گذارند. خدمات ردیابی با کیفیت بسیاری موجودند، و حتی بعضی از آن‌ها رایگان هستند. به جای این‌که شمار افرادی را نشان دهید که وبگاه‌تان را می‌بینند از این برنامه‌ها استفاده‌کنید.

۷. وقتی وبگاه‌تان را طراحی می‌کنید باید از به کارگیری انواع گوناگون فونت‌ها بپرهیزید.

هم‌چنین باید توجه‌کنید که فونت‌های گوناگون چگونه در صفحه‌ی رایانه‌های استاندارد ظاهر می‌شوند، طوری‌که خواندن فونت‌های کوچک‌تر سخت نباشد. بیشتر وبگاه‌ها از فونت وِدرانا استفاده می‌کنند که به آسانی در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف خوانده می‌شود.

۸. در پس زمینه‌تان از تصاویر استفاده نکنید.

وقتی به بزرگ‌ترین وبگاه‌های اینترنت فکر کنید می‌بینید که از تصاویر در پس زمینه‌شان استفاده نمی‌کنند. وقتی از پس زمینه‌های تصویری استفاده‌کنید، خودتان را به عنوان کسی معرفی‌ می‌کنید که در طراحی وبگاه زبردست نیست. هم‌چنین تصاویر پس‌زمینه سبب می شوند وبگاه‌تان با سرعت کم‌تری بالا بیاید که می‌تواند باعث خستگی کاربر شود.

۹. خواندن نوشته‌ها را با استفاده از رنگ‌های متضاد آسان‌ کنید یا از پس زمینه‌ای استفاده‌ کنید که خواندن نوشته بر رویش آسان باشد.

وقتی خواندن نوشته‌تان، به خاطر پس‌زمینه یا رنگ‌نوشته سخت باشد ، بازدیدکنندگان وبگاه به احتمال کمی روی آن وقت می‌گذارند.

همان‌طور که در مقاله‌ی بالا بیان شد، امروزه طراحی وب با بسیاری از برنامه‌های نرم‌افزاری آسان‌ساز موجود در بازار، ساده است. اگر چند ساختار ساده را دنبال‌کنید شما هم می‌توانید به دنیای طراحی وب وارد شوید.

به نکات این مقاله توجه کنید تا بدانید به دنبال چه برنامه‌ی طراحی وبی باشید.