با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار شرکت‌های تبلیغاتی رونق گرفته و یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مدیران کسب و کار تهیه و اهدای اقلام و هدایای تبلیغاتی پایان سال است، که اتفاقاً انجام این امر ضروری را هر سال به لحظه‌های آخر سپرده و با عجله انجام می‌دهند و گاهی با هدیه‌ای عجولانه و بی‌سلیقه و بدون فکر مسیر رشد کسب و کار خود را با موانع و مشکلات مواجه می‌کنند.

هدایای تبلیغاتی پایان سال یک شرکت به نوعی بیانگر کلاس کاری و میزان اهمیت آنها به مخاطبان خود تلقی شده و می‌تواند نقش به‌سزایی در تدعی تصور مطلوب در ذهن مشتریان ایفا کند.

بسیاری از اوقات هدف از دادن این نوع هدایا با رویکرد تحریک و تشویق مشتریان و مخاطبان برای ادامه‌ی ارتباطات در سال کاری آینده ماست، پس اگر این امر ضروری به درستی اجرا نشود حتی می‌تواند روابط کاری گذشته را تحت‌الشعاع قرار داده و منجر به بروز سوء‌تفاهم‌های کوچک و بزرگ بعدی شود. در این مقاله سعی داریم با بیان چند نکته‌ی کلیدی خیال‌تان را از بابت تهیه‌ی اقلام هدایای تبلیغاتی راحت کنیم، البته این را هم به خاطر داشته باشید فرض ما هدایا برای سایر مخاطبان است و اشخاصی که برای آنها وجه نقدی یا سکه طلا در نظر گرفته‌اید شامل نمی‌شود.

 ۱. برای هدایای تبلیغاتی پایان سال متفاوت باشید؛ تکراری عمل نکنید

یکی از روش‌های معمول که تقریباً بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها در کشورمان از آن استفاده می‌کنند و در عین اینکه فکر می‌کنند هزینه زیادی را نمی‌کنند اتفاقاً هزینه‌های بسیاری سنگینی را هم متقبل می‌شوند دادن هدایایی نظیر: سررسید، تقویم، خودکار، جاسوئیچی و… است که همگی می‌دانیم این سری از هدایا خیلی سریع در لا‌به‌لای هدایای سایر شرکت‌ها کم‌رنگ شده و یا اصلاً دیده نمی‌شود و گاهی کسی که این نوع هدایا را دریافت می‌کند، آن را به اطرفیان خود می‌بخشد.

برای چیره شدن بر این مشکل بهتر است جهت بودجه‌ی تبلیغات خود برنامه‌ریزی کرده و در چند سطح ارزشی هدایای خود را تهیه کنید. می‌توانید در سطح بالای خرید این هدایا خلاقانه‌تر عمل کنید و از هدایای متفاوتی نظیر انواع فلش مموری(حاوی کاتالوگ الکترونیکی شرکت خود)، فال‌نامه‌ی حافظ، قرآن نفیس، نهج‌البلاغه، پاور بانک گوشی تلفن همراه، بن خرید از فروشگاه‌های برند، کارت‌های هدیه‌ی بانکی، سکه‌های گرمی پارسیان، تبلت، تور مسافرتی و… بهره ببرید.

 ۲. ارزش مادی و معنوی هدیه هر کدام جایگاه خود را دارد

یکی از نکاتی که در اعطای هدایای تبلیغاتی ‌باید مد نظر داشته باشیم این است که لزوماً هدایای گران‌قیمت جذابیت بیشتری ندارد و شاید یک هدیه‌ای که هزینه‌ی مالی آن کم، ولی ارزش معنوی بالایی داشته باشد بسیار مؤثر و مقبول‌تر از یک هدیه‌ای با قیمت بالا واقع شود که احساسات فرد را دربرنگیرد واقع شود. اتفاقاً پیشنهاد می‌شود برای افرادی که ثروتمند یا مشهور هستند هرگز از دادن هدیه‌ای که هدف‌تان به رخ کشیدن قیمت آن است استفاده نکنید و سعی کنید طبق علاقه و سلیقه‌ی او هدیه‌ای معنوی و ارزشی اعطا کنید.

 ۳. بین پاداش کار و هدایای تبلیغاتی فرق بسیاری وجود دارد

ممکن است بخواهید برای نیروهای کاری خود مثل: پورسانت فروش برای واحد بازرگانی، پاداش بستن حساب‌های مالی شرکت به مدیر مالی و یا اشخاصی دیگر مثل ماموران خرید شرکت‌ها بابت خرید از شما، روسای بانک‌ها بابت همکاری در روابط فی‌ما‌بین پاداشی در نظر بگیرید، بهتر است آن را به صورت جدای از هدایای تبلیغاتی پرداخت کنید و اگر هدیه تبلیغاتی خود را با رویکرد تلفیق این دو مقوله ارائه می‌کنید، بدانید بکار سیار خطرناکی است، چراکه مخاطب شما ارزش هدیه‌ی دریافتی را با کاری که انجام داده سنجیده و چنانچه ارزش آن پائین‌تر باشد، ضمن اینکه انگیزه‌ی او را به شدت کاهش داده‌اید، وفای او به مجموعه‌ی کاری‌تان را نیز سست کرده‌‌اید.

 ۴. از ارائه‌ی هدایای مصرفی برای هدایای تبلیغاتی پایان سال پرهیز کنید

یکی از خصوصیات اصلی هدایای تبلیغاتی کاربردی بودن آن‌هاست. اگر به کارمندان و مخاطبین خود هدایایی مصرفی و یا دارای تاریخ انقضاء دادید، مطمئن باشید در بیشتر مواقع پس از استفاده و تمام شدن کالا ارزش هدیه‌ی شما نیز از بین رفته و این یعنی پاک شدن ارزش هدیه از ذهن گیرنده که سرمایه‌گذاری هدیه‌ی تبلیغات شما را به هزینه‌ای موقتی و بیهوده تبدیل کرده است. پس تلاش کنید هدیه‌ی تبلیغاتی شما علاوه بر کاربردی بودن، یاد شما را همیشه در ذهن گیرنده تداعی کند.

۵. نمونه‌ی محصول تولیدی‌تان الزاماً بهترین نیست

یکی دیگر از مواردی که شرکت‌های تولیدی برای هدایای تبلیغاتی استفاده می‌کنند نمونه یا تستر محصول خودشان است، آنها بر این باور هستند که ارائه‌ی نمونه‌ی محصول خود تحت عنوان هدیه‌ی تبلیغاتی علاوه بر این‌که بهترین هدیه دیده می‌شود تأثیر به‌سزایی در ذهن مخاطب برای خریدهای بعدی دارد.

البته این کار یکی از بهترین روش‌های بازاریابی و فروش است که به صورت متداول و به عنوان ابزاری که ذائقه مخاطب را تحریک می‌کند استفاده می‌شود و این شاخه‌ای کاملاً مجزا با هدایای تبلیغاتی است، به بیان دیگر اگر نمونه‌ی محصول شما به عنوان تست در محل استفاده شود جزئی از فرآیند بازاریابی و فروش به حساب می‌آید که ذهن مخاطب به مسیر خرید، کیفیت و کمیت هدایت می‌شود و در صورت اینکه به عنوان هدایای تبلیغاتی به کاربرده شود شاید این سیگنال به شخص گیرنده ارسال شود که محصول روی دست شما مانده و یا اینکه اصلاً تمایلی برای هزینه کردن در امور تبلیغات ندارید، در صورتی که هزینه‌ی تولید همان نمونه محصول را صرف کرده‌اید ولی به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اید.

 ۶. به عنوان بخشی از هدایای تبلیغاتی پایان سال کارت تبریک را از یاد نبرید

یکی از قدیمی‌ترین و ماندگارترین اثرها که در کنار هدایای دیگر نیز می‌تواند اهداء شود، “کارت تبریک” است که متاسفانه امروزه به دلیل گسترش شبکه‌های مجازی که ارتباطات را نیز تحت تأثیر خود قرار داده، استفاده از آن تقریباً فراموش شده است. پیشنهاد ما به شما استفاده از این نوع کارت‌ها به تنهایی یا در کنار سایر هدایای در نظر گرفته شده است.

تحقیقات نشان داده بیشتر این کارت‌ها علاوه بر دیده شدن به عنوان یادگاری نیز نگهداری می‌شوند. برای ارائه‌ی بهتر یک کارت تبریک که بتواند جذابیت بیشتری داشته باشد، بهتر است به نکات ذیل توجه فرمائید:

  • نام و نام خانوادگی شخص مخاطب را حتماً روی پاکت به صورت تایپی قید نمائید.
  • متن داخل کارت تبریک را با به کار بردن نام مخاطب سفارشی‌سازی کنید.
  • امضاء پایان کارت تبریک را برای هرکدام جداگانه انجام دهید و از مهرامضاء پرهیز کنید.
  • بهتر است علاوه بر شخص ارشد شرکت یا سازمان مثل مدیرعامل شخص دیگری نیز مانند مدیر بازرگانی کارت را امضاء کند.
  • به جای استفاده از پاکت‌های سفید و مرسوم از پاکت‌های رنگی متفاوت استفاده کنید.
  • نشان تجاری خود را روی پاکت و داخل کارت تبریک چاپ کنید.

 ۷. لوگو و نام تجاری خود را روی تمامی هدایا حکاکی نکنید

بسیاری از مدیران و کارشناسان علاقه به استفاده از هدایا و کالاهایی که لوگو و برند شرکت دیگری روی آن چاپ شده باشد ندارند و به همین جهت این نوع هدایا را به اطرافیان خود می‌بخشند. از طرف دیگر شما این همه هزینه را صرف کرده‌اید که با استفاده از این هدیه خاطره شیرینی در ذهن گیرنده از خود بر جای گذارید، بهترین راه برای ارائه هدیه به این نوع مخاطبان آن است که هدایای خام و بدون حکاکی را در بسته‌بندی‌های شیک که نام تجاری و لوگو و تمامی مشخصات روی آن درج شده باشد گذاشته و در کنار کارت تبریک با مشخصاتی که در آیتم قبلی توضیح داده شد برای شخص مورد نظر ارسال کنید.

۸. هدایای چندبخشی بهترین گزینه هستند

حتی‌الامکان سعی کنید هزینه‌ای را که برای هدیه دادن به یک مخاطب ویژه در نظر گرفته‌اید برای خرید دو یا چند نوع هدیه تقسیم کنید تا با این کار علاوه بر خود شخص، خانواده و یا اطرافیان او نیز شاد و خوشحال شوند. به کار بردن این تکنیک موجب می‌شود “آقا” یا “خانم” گیرنده ارزش و اعتبار خود را به رخ اطرافیان کشانده و هدیه شما نیز به جای خاطره در ذهن یک نفر، در اذهان چند نفر ثبت شود.