آیا با سرمایه‌ی کم یک کسب و کار راه‌اندازی کرده‌اید؟ آیا به دنبال راه‌هایی برای برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود هستید؟ چالش ترویج و تبلیغ کسب و کار همواره پیش‌روی مالکان کسب و کارهای کوچک است. بهترین راه ترویج و تبلیغ کسب و کار چیست؟ چگونه می‌توانید تبلیغات کنید؟ چگونه می‌توانید به هزاران مشتری بالقوه‌تان دستیابی پیدا کنید؟ چگونه می‌توان با منابع مالی محدود برنامه‌ریزی کرد؟ وقتی دچار کمبود بودجه هستید، این راه‌ها بسیار کارآمد خواهند بود. ما در این نوشتار فهرست کارآمدترین راه‌های کم‌هزینه برای ترویج و تبلیغ کسب و کار را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

۱. طرح بازاریابی بنویسید

ابتدا طرح بازاریابی‌تان را بنویسید. مخاطب هدف‌تان را مشخص کنید. بهترین راه برای رسیدن به مخاطبین‌تان را بیابید. آیا مخاطبین‌تان در پلتفرم‌های اجتماعی حضور دارند یا در نشست‌های محلی حاضر می‌شوند؟ برای شروع، این موارد را روی کاغذ بنویسید.

۲. لوگو و نشان تجاری طراحی کنید

شما باید یک لوگوی مناسب برای برندتان طراحی کنید. طرحی بسازید که در یادها بماند. اگر نمی‌خواهید یک طراح گرافیست استخدام کنید، می‌توانید از ابزارهای رایگان آنلاین بهره بگیرید.

۳. ملزومات اداری آماده کنید

سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه و … طراحی کنید. این اقلام باید حرفه‌ای ساخته شوند. خود شما نیز می‌توانید به طراحی آن‌ها بپردازید.

۴. برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود وبسایت بسازید

شما باید یک وبسایت داشته باشید. نیازی نیست یک سایت پرهزینه داشته باشید، بلکه می‌توانید این کار را به‌صورت اقتصادی و مقرون به صرفه نیز انجام دهید.

۵. یک صفحه‌ی ویژه برای محتوای‌تان بسازید

این روش قدرتمندترین راه برای دست‌یابی به مشتریان‌تان است. یک صفحه با محتوای مرتبط و مفید در وبسایت‌تان ایجاد کنید.

۶. به صورت منظم محتوا تولید کنید

محتوایی تولید کنید که با نیازها و علایق مخاطبین هدف‌تان سازگار باشد. این کرا به صورت منظم انجام دهید. این کار باعث پویایی سایت‌تان می‌شود.

۷. برای ترویج و تبلیغ کسب و کارخود محتوای‌تان را مرتبا به روزرسانی کنید.

محتوای‌تان را با داده‌های جدید به روزرسانی کنید. شما می‌توانید محتوای قدیمی‌تان را اصلاح کنید و به یک متن جدید تبدیل کنید. همچنین می‌توانید با تلفیق چند مطلب، یک مطلب جدید بسازید.

۸. کسب و کارتان را فهرست کنید.

گوگل و بینگ به فهرست کردن رایگان کسب و کارهای محلی می‌پردازند. برای این‌که در گوگل فهرست شوید به Google My Business بروید. برای این‌که در بینگ فهرست شوید، به Bing Places for Business مراجعه کنید. یاهو برای فهرست کردن کسب و کارهای محلی هزینه می‌گیرد، ولی اگر این سرویس را خریداری کنید، فراتر از یاهو! فهرست خواهید شد. به این سرویس Yahoo Localworks می‌گویند.

۹. از اسلایدشر (SlideShare) استفاده کنید

اسلاید بسازید. آن را در SlideShare بارگزاری کنید. این کار برای کسب و کارهای خدماتی بسیار خوب است.

۱۰. در فیسبوک حضور پیدا کنید

با مخاطبین فیسبوکی‌تان یک گروه فیسبوکی ایجاد کنید. تلاش کنید و این گروه را ترویج کنید.

۱۱. برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود  از یوتیوب استفاده کنید

چند ویدیو بسازید و نحوه‌ی حل مشکلاتی را آموزش دهید که مخاطبین‌تان با آن‌ها مواجه می‌شوند. این ویدیوها را در کانال یوتیوب‌تان بارگزاری کنید.

۱۲. خبرنامه‌ی ایمیلی ارسال کنید

نشانی الکترونیکی مشتریان‌تان را فهرست کنید. خبرنامه‌های ایمیلی یا پیشنهادات فروش ویژه را برای مشتریان‌تان ارسال کنید. پیش از آن‌که آدرس الکترونیکی افراد را به فهرست ارسالاضافه کنید از آن‌ها اجازه بگیرید.

۱۳. برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود پیام ویدیویی بفرستید.

برای مخاطبین‌تان در فیسبوک، پیام ویدیویی ارسال کنید. کار بسیار ساده‌ای است. به تنها چیزی که نیاز دارید یک وب کم است.

۱۴. در نمایشگاه‌های تجاری شرکت کنید.

در نمایشگاه‌ها و نشست‌های تجاری شرکت کنید. رویدادهای شبکه‌سازی محلی شما را نسبت به رویدادهای صنعتی آگاه می‌سازد.

۱۵. عضویت گروه‌های مختلف را بگیرید.

در چند گروه مختلف عضو شوید، گروه‌هایی که برای شما مخاطب به همراه داشته باشد. هزینه‌ي این عضویت را پرداخت کنید، مطمئن باشید ارزشش را دارد. اطمینان حاصل کنید نام و اطلاعات تماس‌تان در این گروه‌ها موجود است.

۱۶. کیت رسانه‌ای بسازید.

یک کیت رسانه‌ای درست کنید. این کیت را به رسانه‌های محلی ارسال کنید.

۱۷. برای ترویج کسب و کار خود خلاصه نویسی کنید.

بلاگ‌نویسانی را پیدا کنید تا خلاصه‌ای درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان بنویسند. یک نقد منصفانه و خلاصه‌ی صادقانه، ابزار قدرتمندی است که اعتماد مشتریان‌تان را جلب می‌کند.

۱۸. از پینترست استفاده کنید.

پینترتست برای کسب و کارهای محصول محور عالی است. پوشاک، لوازم زیبایی، سرگرمی، طراحی، عکاسی، خوراکی، زیورآلات، یا کسب و کارهای سبک زندگی می‌توانند برای اشتراک‌گذاری تصاویر از پینترست استفاده کنند.

۱۹. پست مهمان بگذارید

در بلاگ‌تان، پست مهمان بپذیرید. محتوای ایجاد شده توسط کاربران‌تان را به رایگان استفاده کنید و در زمینه‌ي فعالیت‌تان دوست‌یابی کنید.

۲۰. برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود اینفوگرافیک بسازید.

اینفوگرافی‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند. مردم از اشتراک‌گذاری محتوای چشم‌نواز و جذاب که درک آن آسان است، لذت می‌برند. اگر از برنامه‌های آنلاین استفاده کنید، این کار بسیار آسان و نسبتا ارزان است.

۲۱. نظرسنجی برگزار کنید

چند نظرسنجی آنلاین انجام دهید. شما می‌توانید این کار را در بلاگ خودتان انجام دهید. این کار را به‌سادگی می‌توان با افزونه‌ی WP-Polls در وردپرس انجام داد و نتایج را مدیریت کرد.

۲۲. برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود از برنامه های رایگان استفاده کنید

از برنامه‌های دولتی، منطقه‌ای، محلی رایگان برای شروع کسب و کارتان استفاده کنید.

۲۳. مشاوره‌ی رایگان بدهید.

فارغ از این‌که خدمت ارائه می‌کنید یا محصول، به ارائه‌ي مشاوره‌ی رایگان بپردازید. با افرادی صحبت کنید که ممکن است تمایل داشته باشند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. در زمان انجام مشاوره، پیشنهادات عملی ارائه کنید و توصیه‌هایی مطرح کنید. پیش از آن‌که محل را ترک کنید از آن‌ها سفارش بگیرید.

۲۴. تبلیغات سیار داشته باشید.

وقتی در کسب و کارتان از اتومبیل یا کامیون استفاده می‌کنید، نام کسب و کار و اطلاعات تماس‌تان در طرفین خودروی مورد استفاده قرار دهید.

۲۵. از توییتر استفاده کنید.

توییتر یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های اجتماعی است. در زمان‌های منظم به ارسال توییت‌های سودمند اقدام کنید.

۲۶. از بازاریابی ارجاعی استفاده کنید

برای بازاریابی ارجاعی‌تان (بازاریابی دهان به دهان) یک برنامه بنویسید. این ایده قدیمی است، ولی بسیار کارآمد و مؤثر است.

۲۷. برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود به خیریه‌ها کمک کنید

به یک سازمان محلی یا خیریه کمک کنید و در صفحه‌ی حامیان آن‌ها ظاهر شوید. به این ترتیب به‌صورت بالقوه یک لینک به سایت‌تان داده می‌شود.

۲۸. برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود پورسانت بدهید

اگر یک محصول دیجیتال می‌فروشید (مانند یک کتاب الکترونیک)، یک طرح پرداخت پورسانت آماده کنید.

۲۹. میزبانی برخی مراسمات را برعهده بگیرید.

یک رویداد، میهمانی، یا کنفرانس را میزبانی کنید تا از مزایای آن بهره بگیرید. با این کار با افراد زیادی آشنا می‌شوید. مهارت‌های مدیریتی کسب و کار کوچک‌تان را به رخ می‌کشید. آگاهی مردم نسبت به برندتان را افزایش می‌دهید.

۳۰. نمونه‌ای از محصول‌تان را در اختیار دیگران بگذارید

تحویل نمونه، یکی از بهترین راه‌ّهای ارائه‌ی یک محصول یا سرویس است. سعی کنید تا جایی‌که می‌توانید محصول یا خدمت‌تان را به‌عنوان نمونه در اختیار دیگران قرار دهید.

۳۱. میزبانی وبینارها را بپذیرید.

در سایت‌تان میزبان وبینارها باشید. عموما، این سرویس هزینه‌بر است. بااین‌حال، شرکت‌هایی وجود دارند که برای مالکان کسب و کارهای کوچک این سرویس را به رایگان یا با قیمت پایین ارائه می‌کنند.

۳۲. از تبلیغات پرداخت به ازای کلیک استفاده کنید.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک را امتحان کنید. این یک راه خوب برای جذب ترافیک است. بااین‌حال، میزان پرداختی‌تان را با ورودی‌تان مقایسه کنید.

۳۳. از شرکت چندملیتی Yelp استفاده کنید.

این شرکت در تبلیغات محلی بسیار کارآمد است. رایگان است، و راه بسیار خوبی برای افزایش رؤیت‌پذیری‌تان در موتورهای جستجو است.

۳۴. در شبکه‌های مجازی اطلاعات ارزشمند ارائه کنید.

اطلاعات ارزشمندی را با دنبال‌کنندگان‌تان در شبکه‌های مجازی اشتراک بگذارید. به این ترتیب در صنعت‌تان به یک متخصص قابل اعتماد تبدیل می‌شوید.

۳۵. رضایت‌نامه‌ها را منتشر کنید

این کار در اعتمادسازی میان مشتریان حائز اهمیت است. داستان موفقیت و رضایت مشتریان‌تان را با دیگر مشتریان به اشتراک بگذارید.

۳۶. برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود هدایای شخصی بدهید

هدایای ویژه در اختیار مشتریان‌تان قرار دهید. اقلامی مانند لیوان قهوه را با چاپ نام شرکت و اطلاعات تماس‌تان عرضه کنید.

۳۷. برای مشتریان وفادار تخفیف ویژه بگذارید

این شیوه بسیار کارآمد است. به مشتریان قدیمی‌تان تخفیف وفاداری بدهید. یکی بخرید، دو تا ببرید؛ این یک روش امتحان شده برای ترغیب مشتریان به خریدهای مدت‌دار است.

۳۸. ثبت دیدگاه در بلاگ‌ها را دنبال کنید.

در بلاگ‌هایی که دنبال می‌کنید به‌صورت هوشمندانه اقدام به ثبت دیدگاه کنید. این کار یک راه خوب برای جلب توجه است صاحبان بلاگ‌ها و بازدیدکنندگان‌شان است.

۳۹. کاری کنید مشتریان تان حس کنند برای شما خاص هستند.

مشتریان از این که توسط شما شناخته شوند حس خوبی خواهند داشت. حتی با کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت نیز می‌توان خدمات مشتریان خوبی داشت.

۴۰. برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود تشکر و قدردانی کنید.

برای تقدیر و تشکر از مشتریان تان از یادداشت‌های دست‌نویس استفاده کنید. این کار یک ابزار بسیار کارآمد برای ترویج کسب و کارتان است.