چرا آدم های باهوش درباره خودشان تردید دارند ؟ بیش از سی سال است که درگیر مصاحبه با آدم‌ها بوده‌ام و متوجه یک چیز شگفت‌انگیز شده‌ام. هر چه کسی -به لحاظ بیداری و آگاهی، سازگاری با محیط و کنجاوی درباره‌ی جهانی گسترده‌تر – باهوش‌تر باشد تمایل او به فروتنی بیشتر است. در این نوشتار ۱۰ دلیل بیان میکنیم که ۱۰ دلیل که آدم های باهوش درباره خودشان تردید دارند.

یک دلیل برای این که بسیاری از آدم های باهوش درباره خودشان تردید دارند این است که می‌دانند جهان گسترده و دانش آن‌ها محدود است.

ممکن است آن‌ها تجربه‌ها‌ی فوق‌العاده و عقاید باورنکردنی داشته باشند، اما این را هم می‌دانند که هرگز تمام چیزهایی را که می‌توان دانست، حتی درباره‌ی موضوعات مورد علاقه‌شان، نمی‌دانند.

آدم‌های کم توان‌تر، و کم‌تر کنجکاو یک ذره هم به خودشان شک ندارند. آن‌ها به مصاحبه کننده می‌گویند “من در تمام جنبه‌های این موضوع مهارت دارم.” آن‌ها اغراق نمی‌کنند- واقعا به این گفته باور دارند.

این نوع لاف‌زنی در کودکان جذاب و با نمک است. اما در بزرگسالان، هشدار دهنده است. متاسفانه، بسیاری از آدم‌هایی که معتقدند چیزی برای یاد گرفتن وجود ندارد در موقعیت‌های رهبری هستند؛ جایی که آدم‌های دیگر را استخدام و مدیریت می‌کنند.

وقتی ذهن کسی بسته باشد یادگیری چیزهای جدید برای آن شخص بسیار دشوار است. اگر شخصی احساس کند دیگر چیزی نمانده است که یاد بگیرد، پس او صاحب ذهنی بسته است.

من تقریبا هر روز با کارجویان صحبت می‌کنم. از داستان‌ها، مشاهدات و دانش آن‌ها حیرت می‌کنم. آن‌ها می‌گویند هر کس در درون خود کتابی دارد که در انتظار بیرون آمدن است، و بسیاری از آدم‌ها بیش از یک کتاب در خودشان دارند!

آن‌ها همین حالا می‌توانند شروع کنند به نوشتن بی پایان درباره‌ی تجربه‌های‌شان. آن‌ها ایده‌ها و آموخته‌هایی برای به اشتراک گذاشتن با دیگران دارند.

آن‌ها خوشحال می‌شوند به کسی کمک کنند تا مشکلش را حل کند، اما ممکن است همچنان درباره‌ی فرا رسیدن زمان صحبت درباره‌ی خودشان تردید داشته باشند.

چه کسی می‌تواند آن‌ها را سرزنش کند؟ صحبت کردن از خود سخت است.

گاهی طوری به نظر می‌رسد که انگار دنیای کسب و کار “مدرن” می‌خواهد همه یک خود تبلیغ‌کننده باشند. به ما یاد داده می شود تا درباره‌ی دستاوردهای‌مان لاف بزنیم، اما آدم‌های زیادی هستند که از انجام این کار احساس خوبی ندارند. خانواده‌های‌شان آن‌ها را خوب بار آورده‌اند!

در سفر اعتماد سازی‌تان به یاد داشتن این مسئله ممکن است کمک کننده باشد که اعتماد به خودتان حتی مستلزم عقیده داشتن‌تان به این نیست – چه برسد به ابراز آن — که یک متخصص یا یک شخص با بصیرت هستید.

در واقع، امیدوارم هرگز در پروفایل لینکداین‌ یا رزومه‌تان ننویسید “من متخصص این موضوع هستم.”

هرکس درباره‌ی تخصص عقیده‌ای دارد! بگذارید دیگران شما را متخصص یک موضوع بنامند. وقتی شما از خودتان حرف می‌زنید یا می‌نویسید، به سادگی می‌توانید بگویید به طور حرفه‌ای چه کاری انجام می‌دهید.

“من یک کتابدار در حوزه‌ی تحقیقات هستم” یک مثال است. “من در دبیرستان هنر زبان‌آموزی درس می‌دهم” یک مثال دیگر است. وقتی با آدم‌ها صحبت می‌کنید یا وقتی آن‌ها پروفایل لینکداین‌تان را می‌خوانند، هوش و استعداد شما نمایان خواهد شد.

در اینجا ۱۰ دلیل که آدم های باهوش درباره خودشان تردید دارند معرفی می‌شوند:

۱. آن‌ها خودشان از متخصصین درس آموخته‌اند، و نمی‌خواهند خودشان را در آن دسته قرار بدهند.

۲. آن‌ها می‌دانند که چقدر نمی‌دانند، که این امر آن چه را واقعا می‌دانند کم و ناچیز جلوه می‌دهد.

۳. آن‌ها می‌دانند تخصص و خردشان تنها بخش کوچکی از آنچه واقعا هستند را به نمایش می‌گذارد. آن‌ها هرگز درباره‌ی تحصیلات یا تجارب‌شان خودنمایی نمی‌کنند.

۴. آن‌ها می‌دانند که در هر کس خردی گسترده نهفته است. آن‌ها نمی‌خواهند در یک گفت و گو تماما از خودشان حرف بزنند.

۵. آن‌ها تمایل دارند بر تجارب و ویژگی‌هایی که ندارند تمرکز کنند نه بر تجارب و ویژگی‌هایی که دارند.

۶. آن‌ها بیشتر به کار و ماموریت‌شان اهمیت می‌دهند تا درباره‌ی برندسازی شخصی، که در مقایسه با آن ناچیز و کم اهمیت است.

۷. آن‌ها وقتی در مرکز توجهات قرار می‌گیرند معذب می‌شوند.

۸. آن‌ها از کمک کردن به آدم‌های دیگر احساس خشنودی می‌کنند، نه از صحبت کردن درباره‌ی خودشان.

۹. آن‌ها ممکن است اعتمادشان را به چیزی که در حرفه یا زندگی شخصی‌شان اتفاق افتاده است از دست داده باشند.

۱۰. آن‌ها الگو‌ها، مشاوران یا حامیان خوبی ندارند که به آن‌ها بگوید “تو بی‌نظیری!” آن‌ها یاد نگرفته‌اند چگونه اعتماد به نفس‌شان را با خود به دوش بکشند.

تقریبا همه گاهکاهی با اعتماد به نفس در پیکار هستند. اگر شما هم چنین هستید، نا امید نشوید- این طبیعی است! اعتماد به نفس‌ ما فروکش می‌کند و کمرنگ می‌شود.

بیرون بروید و در صورت امکان در طبیعت کاری فیزیکی انجام دهید. با دوستانی که شما را باور دارند وقت بگذرانید. یک دفتر وقایع روزانه درست کنید و امیدها و بیم‌های‌تان را در آن بنویسید. در ذهن‌تان برای خودتان یک رویا خلق کنید، و درباره‌ی آن بنویسید، نقاشی کنید یا آشپزی کنید- دست به اکتشاف آن بزنید!

شما از آن چه تصور می‌کنید تواناتر هستید. استعدادهای تان به وقتش قلیان خواهند کرد. اگر در حال حاضر احساس می کنید که با تمام توان‌تان کار نمی‌کنید، مشکلی نیست.

گاهی احساس خواهید کرد که باید فورا قدمی بردارید و در اوقاتی دیگر، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک قدم به عقب بردارید و به یاد داشته باشید که تا به حال چه اندازه راه پیموده‌اید.

نظرات خود را درباره اینکه چرا آدم های باهوش درباره خودشان تردید دارند از طریق همین صفحه با ما در میان بگذارید.