توصیه های زیادی وجود دارد که هر کسب و کار برخط با هر وضعیت مالی می‌تواند در بازاریابی کسب و کار خود به کار بگیرد. در ادامه ۵ توصیه بازاریابی برای موفقیت کسب و کار آنلاین یا برخط آمده‌است که می تواند به کسب و کار شما کمک زیادی بکند.

بسیاری از کسب و کارها که در ابتدای راه هستند از این واژه متنفرند و بازاریابی برخط می‌تواند حتی چالش برانگیزتر باشد. از آن‌جا که در هر گوشه‌ای از بازار که فکرش را بکنید وب‌گاه‌ها و کسب و کارهای رقابت‌پذیر وجود دارند، استفاده از بازاریابی برای متمایز شدن از همتایان برخط‌تان می‌تواند چالشی بسیار عظیم باشد، به‌ویژه اگر پول زیادی برای بودجه‌ی بازاریابی‌تان ندارید.

در ادامه ۵ توصیه بازاریابی برای موفقیت کسب و کار آنلاین یا برخط آمده است:

۱. مخاطب‌تان را فراموش نکنید

این ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین توصیه است، چون پژوهش بازار برای بازاریابی ضروری است. آیا سعی دارید گروه‌های خاصی از افراد جامعه را جذب کنید؟ این اعضای گروه مکررا به کدام وب‌گاه‌ها سر می‌زنند؟ آن‌ها وقتی به محصول شما نگاه می‌کنند به دنبال چه ویژگی‌هایی هستند و شما چگونه می‌توانید نشان دهید که محصول‌تان این ویژگی‌ها را دارد؟

این‌ها تنها چند سوال هستند که صاحب هر کسب و کار برخط باید قبل از طرح‌ریزی استراتژی بازاریابی جواب‌شان را بداند. چند سوال خوب مطرح کنید و سپس پژوهش بازار را انجام را دهید. اجتماعی باشید و از مشتریان افکارشان را بپرسید و بررسی کنید آدم‌ها در رسانه‌های اجتماعی درباره‌ی شرکت شما چه می‌گویند. این به شما کمک می‌کند ضعف‌هایتان را بشناسید و بدانید استراتژی بازاریابی‌تان باید چگونه باشد.

۲. به بازاریابی محتوا فکر کنید

یک توصیه بازاریابی برای موفقیت کسب و کار آنلاین این است که به جای این‌که در گوگل تبلیغ بخرید یا وب‌گاهی پیچیده طراحی کنید، می‌توانید یک وبلاگ ساده یا یک حساب در اینستاگرام بسازید و جزئیات واقعیت‌هایی درباره‌ی کسب و کارتان را در آن منتشر کنید. می‌توانید رویکردی انسان‌گرایانه در پیش بگیرید که نشان دهد کسب و کار شما محیطی گرم و صمیمی دارد، یا درباره‌ی خصوصیات صنعت‌تان به شیوه‌ای فنی‌تر صحبت کنید. همان‌طور که در بالا اشاره شد، باید بدانید مخاطب هدف‌تان چه کسانی هستند و سپس محتوایی تولید کنید که نیازهای آن‌ها را رفع کند.

شاید بازاریابی محتوا در مقایسه با رویکردهای سنتی ارزان‌قیمت‌تر باشد، اما روشی چالش برانگیز است. شما باید محتوایتان را مرتبا به‌روز رسانی کنید، تمام مدت به چیزهایی فکر کنید که گفتن‌شان جالب باشد، و بلاگ‌ها یا ویدیوهایی باکیفیت بسازید که آدم‌ها را به وب‌گاه‌تان جذب کند.

۳. در رسانه‌های اجتماعی فعال شوید

حتی اگر بهترین مطلب را در بلاگ‌تان ارسال کنید، اگر هیچ‌کس واقعا آن را نخواند هیچ اهمیتی ندارد. جاهایی مانند وردپرس برای شروع بازاریابی محتوا خوب است، اما بازاریابی محتوا باید با یک کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی پیوند داشته‌باشد تا در جذب خواننده‌های بالقوه موفق شود.

ولی یک استراتژی فعال در رسانه‌های اجتماعی به این معنی نیست که در تمام وب‌گاه‌های رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کارتان حساب کاربری بسازید. روی یکی از وب‌گاه‌های اجتماعی اصلی تمرکز کنید و هنگامی که در اولین وب‌گاه‌تان مجموعه‌ای قابل اتکا از دنبال‌کنندگان را به دست آوردید، به تدریج آن را به رسانه‌های دیگر گسترش دهید. احتمالا فیس‌بوک انتخاب پیش‌فرض است، اما اگر کسب و کارتان رسمی‌تر و حرفه‌ای‌تر است می‌توانید از لینکدین، و اگر کسب و کارتان معمولی و غیرجدی است می‌توانید از اینستاگرام و پینترست استفاده کنید. و از توییتر اجتناب کنید.

۴. اهمیت سئو را درک کنید

یک استراتژی دقیق برای فعالیت در رسانه‌های اجتماعی خیلی مهم است، اما گوگل هم‌چنان یکی از بزرگ‌ترین ابزارهایی است که مشتریان جدید می‌توانند برای کشف کسب و کار شما به کار بگیرند. به همین دلیل مهم است که در بهینه‌سازی موتور جست و جو (سئو) خوب عمل کنید.

به یاد داشته‌باشید که گوگل وب‌گاه‌ها را پیگیری می‌کند و بر اساس تعداد صفحاتی که به هر وب‌گاه لینک می‌شود آن‌ها را رتبه بندی می‌کند. هم‌چنین باید محتوایتان را مرتبا به‌روز رسانی کنید. اگر این کار را بکنید، وب‌گاه‌های دیگر به مقاله‌ها و ویدیوهایی که شما تولید می‌کنید لینک می‌شوند و وب‌گاه شما را در رتبه‌بندی‌های جست و جو بالاتر می‌برند.

دیتر شیائو، مدیرعامل شرکت مزولاجیک، معتقد است شرکت‌ها باید نسبت به لینک‌سازی رویکردی جامع داشته‌باشند، یعنی از کانال‌های مختلف لینک جمع‌آوری کنند.

شیائو می‌گوید: “لینک‌سازی حضور یک شرکت را در فضای برخط به حداکثر می‌رساند، و اطمینان می‌بخشدکه مشتریان می‌تواند به آسانی اطلاعات و منابعی را که نیاز دارند پیدا و دریافت کنند – و باعث لذت‌بخش شدن تحقیق درباره‌ی محصولات شرکت شما و خریدن آن‌ها می‌شود.”

هرچند ترفندهای کوچکی مانند لینک‌ها و استفاده‌ی مداوم از کلیدواژه‌ها وجود دارد که برای بهبود رتبه‌ی سئو خود می‌توانید به کار بگیرید، اما درک کنید که بهترین راه برای بالا رفتن در سرچ گوگل ارائه‌ی محتوای باکیفیت به‌طور مداوم است. هر قدر روی اهمیت محتوا و بازاریابی محتوا برای هر استراتژی برخط تاکید کنیم کم است.

۵. نیاز مشتریان موبایلی را در نظر داشته‌باشید

ما می‌دانیم که امروزه آدم‌ها بیش‌تر از هر زمان دیگری از گوشی‌های موبایل‌شان برای رفتن به اینترنت و انجام کسب و کار استفاده می‌کنند، اما هنوز هم آن را دست کم می‌گیریم. گزارشی از موسسه آماری کام‌اسکور در آوریل ۲۰۱۶ نشان می‌دهد اکنون ۶۵ درصد زمانی که آدم‌ها در رسانه‌های دیجیتال سپری می‌کنند از طریق موبایل است.

بنابراین یک توصیه بازاریابی برای موفقیت کسب و کار آنلاین این است که هر کسب و کاری باید یک استراتژی موبایلی داشته‌باشد. این یعنی ضروری است وب‌گاه‌تان را طوری طراحی کنید که کاربران موبایلی بتوانند به آسانی در آن بگردند و به بخش‌های مختلف بروند، به‌ویژه اگر کسب و کار کوچک شما خرده‌فروشی یا رستوران است. هم‌چنین در نظر داشته‌باشید که در هر صفحه از وب اطلاعات کم‌تری قرار دهید – چون هرچند ممکن است آدم‌ها برای استفاده از موبایل در مقایسه با رایانه‌های خانگی وقتی بیش‌تری را سپری کنند، اما در عین حال با استفاده از موبایل، نسبت به رایانه‌های خانگی، وقت کم‌تری را در هر صفحه سپری می‌کنند.

در نهایت ساخت یک وب‌گاه کاری دشوار است و وارد شدن به آن با موبایل ترافیک وب‌گاه‌تان را کند خواهدکرد. مطمئن شوید مشکل احتمالی رفع شده‌است.