ما عقیده داریم که همه خلاق هستند و خلاقیت در ذات همه وجود دارد. این شرای و محیط هر فرد است که خلاقیت را می پروراند و یا خاموش می سازد. خلاقیت هم همانند بسیاری از موارد دیگر قابل تقویت و پرورش می باشد. در ادامه به ۶ عادت خلاقیت برای آدم‌هایی که فکر می‌کنند خلاق نیستند، اشاره شده است.

 به نقش‌ها و وظایف آدم‌ها در دفتر کارتان فکر کنید.

احتمالا کسانی هستند که آنها را “خلاق” می‌دانید-شاید آنها که در طراحی محصول یا طراحی‌های گرافیکی، بازاریابی، و یا حتی فروش کار می‌کنند. بعد کسانی هستند وقتی واژه‌ی خلاقیت به کار می‌رود، فورا به ذهن خطور نمی‌کنند.

مارک پرومل، یکی از شرکای یک شرکت طراحی و اختراع به نام پنسا، می‌گوید این‌که آدم‌ها-یا خودتان- را “غیرخلاق” بدانید می‌تواند برای شرکت‌تان زیان‌بار باشد، چون قبل از این‌که حتی سعی کنند نوآورانه فکر کنند، آنها را از این کار دلسرد می‌کنید.

او می‌گوید: “ایده‌ها و اجرای خلاق آن ایده‌ها می‌تواند از هرکسی در هر جا نشأت می‌گیرد.”

آیا محل‌کارتان تخصیص‌های خلاقانه دارد؟ از این ۶ توصیه بهره بگیرید تا فرهنگی بسازید که در آن خلاقیت هر فرد شعله‌ور شود.

عادت خلاقیت شماره‌ی ۱: “آره، اما” را ممنوع کنید

رییس و “آتش‌افروز ارشد” در شرکت آموزش خلاقیت کامباسشِن واقع در تورنتو، لسلی اِم می‌گوید اگر بتواند به سازمان‌ها برای تشویق خلاقیت فقط یک پند بدهد، آن پند “ممنوع کردن عبارت ‘آره، اما'” است. “‘آره، اما’ همان ‘نه’ در لفافه است” این عبارت را به “آره، و” تغییر دهید. این تغییر ساده فورا ارزشمندی مشارکت اولیه‌ی آن فرد را تایید می‌کند و آن را تقویت می‌کند. آدم‌ها احساس نمی‌کنند سرکوب شده‌اند. او می‌گوید این عملا به معنی هم‌کاری است.

عادت خلاقیت شماره‌ی ۲: آدم‌های جدید را دور یک میز جمع کنید

بنیان‌گذار یک مرکز مشاوره‌ی خلاقیت و مدیریت به نام وَلیو آیدیاز، جی ماتور می‌گوید برای این‌که آدم‌هایی را که فکر می‌کنند خلاق نیستند وادار کنید آن دیدگاه را به زبان بیاورند و شروع به مشارکت کنند، سریع‌ترین راه این است که آنها را با گروهی از آدم‌های مختلف دور میز بارش مغزی جمع کنید و از آنها بخواهید راه‌کار پیدا کنند. او می‌گوید تعامل با آدم‌های جدید می‌تواند چشم‌اندازهایی را بگشاید که قبلا هرگز به چشم نیامده‌اند و ایده‌های جدید را در گروه برانگیزد.

او می‌گوید: “اگر ایده‌های متنوع را بیاورید، در این نقطه تصادم ایده‌ها رخ می‌دهد و آن انرژی ایده‌های جدید را رها می‌کند. می‌تواند ایده‌ها را ترکیب کند. این کار می‌تواند ایده‌های پرادزش شده‌تری خلق کند.”

پژوهشی که در ۲۰۱۵ در دانشگاه رایس و جاهای دیگر انجام شد مفهوم مشابهی را تایید می‌کند. پژوهشگران نمایندگان فروش یک شرکت دارویی را در چین زیر نظر گرفتند. آنها که شبکه‌ی ارتباط‌های گسترده‌تری داشتند، برای چالش‌های فروش و بازاریابی به راه‌کارهای خلاقانه‌تری می‌رسید.

عادت خلاقیت شماره‌ی ۳: به کارمندان‌تان آزادی بدهید

اِم می‌گوید مهم است شرح وظایف وجود داشته‌باشد تا آدم‌ها بتوانند کارها را به انجام برسانند بدانند با چه معیارهایی سنجیده می‌شوند. با این حال، رهبرانی که سعی دارند فرهنگ خلاقیت را بسازند باید آدم‌ها را به تشویق کنندـیا حداقل دلسرد نکنند- تا فراتر از محدوده‌های نقش‌شان مشارکت داشته‌باشند. او اظهار می‌کند درحال‌حاضر به آموزش تیمی مشغول است که کارمندان آن نگران هستند آیا بعد از پایان آموزش واقعا اجازه خواهندداشت مشارکت کنند یا نه.

او می‌گوید: “ما دائم به آنها می‌گوییم ‘مدیریت می‌گوید بله’ [و واقعا هم می‌گوید بله [و واقعا هم می‌گوید بله]، ‘اما وقتی به جریان همیشگی کار برمی‌گردیم و مجبور هستیم کارها را سریع انجام دهیم، آیا قرار است به ما چنین اجازه‌ای بدهند؟ ‘” پرومل می‌گوید مطمئن شوید فرهنگ خودتان مسبب این نوع تردید خلاقیتی نیست. و آدم‌ها را تشویق کنید فرآیند‌ها را زیر سوال ببرند. بگذارید آدم‌ها بدانند اگر راه بهتری برای انجام کاری سراغ دارند، اعلام کردن آن نه‌تنها اشکالی ندارد، بلکه ارزشمند است.

عادت خلاقیت شماره‌ی ۴: اگر تلاشی منجر به شکست شد از آن تقدیر کنید

اِم خلاقیت را این‌گونه تعریف می‌کند: “ترکیب افکار و ایده‌هایی که قبلا ترکیب نشده‌اند برای خلق افکار و ایده‌های جدید”. او می‌گوید: “وقتی آدم‌ها را به خلاقیت وامی‌دارید باید به جای حاصل، از تلاش‌شان تقدیر کنید”.

او می‌گوید: “از نظر سلسله‌مراتب، هر فرد برای رسیدن به جواب درست برای هموار کردن نقاط دشوار یک فرآیند، تقدیر می‌شود. فضای زیادی برای تقدیر و تحسین ریسک و شکست وجود ندارد. بدون شکست نمی‌توانید خلاقیت داشته‌باشید”.

عادت خلاقیت شماره‌ی ۵: روی پروژه‌های جدید کار کنید

هر روز ماشین‌وار روی همان پروژه‌های قدیمی کار کردن می‌تواند حتی روشن‌ترین نورهای خلاقیت را خاموش کند. در پنسا، پرومل و تیم‌اش سعی می‌کنند برای فکر کردن به پروژه‌هایی که دوست دارند روی آنها کار کنند، ‌یا حوزه‌هایی که به آنها علاقه دارند، زمان بگذارند و به ایده‌هایی فکر کنند. او می‌گوید به کارمندان زمان بدهید تا به پروژه‌هایی فکر کنند که دوست دارند روی آنها کار کنند و آنها را در آن تیم‌ها قرار دهید. این‌که بگذارید کارمندان بخشی از پروژه‌ای باشند که برای‌شان هیجان‌انگیز است خلاقیت را به جوشش می‌آورد. به علاوه، مشارکت آدم‌هایی که چشم‌اندازهای تازه‌ای دارند می‌تواند به ایجاد ایده‌های جدید کمک کند.

عادت خلاقیت شماره‌ی ۶: مداومت داشته‌باشید

اِم می‌گوید ساختن فرهنگ خلاقیت یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. درست مانند هر تغییر دیگر، باید به‌طور مداوم کارمندان‌تان را تشویق کنید، و آنها را به تشویق یک‌دیگر تحریک کنید، که این روش جدید را تا زمان ثمر دادن آن به کار ببرند.